Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - antwerpen

#1
Travelt på de 4 plassene ved Ionity Malmö i dag!
#2
I følge sjefen for Shell sine bensinstasjoner i Polen så skal de i samarbeid med Ionity bygge ladestasjoner ved 10 av stasjonene sine. De første planlegges åpnet allerede i 2019. De første motorveiene som får Ionity ladestasjoner er A1 (Katowice-Gdańsk), A2 (Poznań-Warszawa) og A4 (Wrocław-Rzeszów).

https://www.money.pl/gielda/pierwsze-ladowarki-aut-elektrycznych-na-stacjach-shell-jeszcze-w-tym-roku-6389397032969857a.html

Da får vi håpe det ikke er lenge til disse kommer opp på kartet til Ionity.

#3
Fikk endelig tilbud fra elektriker nå. 230V med maks. 13A med Saltoboks til 30.000 kr.
Blir nok bensinbil på oss.... :(



#4
Fikk svar fra utbygger nå. Det eneste de kan tilby er en vanlig stikkontakt med 230V/16A. Ingen ladestasjon, ingen 400V, ingen 32A. Tydelig at elektrikere fremdeles ikke har peiling på hva som er behovet ved lading av bil.

#5
Takk for alle svar. Litt klokere nå. Håper det er 400V i området det skal bygges (innenfor ring 3 i Oslo). Jeg regner med at produsentene i Asia fremover kommer til å tilby europeisk ladestandard på bilene som selges i Europa. Hvis ikke blir det tysk eller tesla.
Grunnen til at jeg ønsker å få en ladestasjon med som tilvalg under byggefasen er at det da kommer klart frem for utbygger at det er billading som er behovet og de kan da dimensjonere det elektriske anlegget etter hvor mange som har bestilt dette. Hvis det bare bygges etter "standard" som i gamle dager så kan jo fort styret i sameiet mene at det ikke skal være lov å lade pga. underdimensjonert anlegg.
Dersom ladestasjonen som tilbys går ut av produksjon og erstatningsmodellen evt. får ny, lavere pris i løpet av det året før den skal leveres/installeres så får jeg sikkert ny modell uten kostnad eller penger tilbake (lov å håpe).
Så får vi bare håpe utvalget av biler med "Tesla-range" blir litt bedre mot slutten av neste år...!  :)
#6
Trodde jeg hadde lest gjennom hele forumet, men ser nå at noen andre spurte om akkurat det samme for et par dager siden.....!  :-[ :-\ ::)

Konklusjonen er da å velge 400V hvis det er tilgjengelig, siden jeg da uansett kan lade alle biler på ett eller annet vis....!
#7
Heisann,
jeg trenger hjelp til å velge ladestasjon til nybygg (parkering i felles garasjeanlegg) som ikke står klart før om halvannet-to år.

Vet ikke ennå hva som er tilgjengelig, 230V/1-fase eller 400V/3-fase eller 16/32A. Men siden det er et nytt bygg så er det jo muligheter for at jeg kan få 400V.

Jeg vet ikke hva slags bil jeg kommer til å ende opp med, men forhåpentligvis noe med 70+ kWh batteri slik at det kunne vært kjekt med minimum 11kW ladefart for å få ladet opp i løpet av en natt.

Spørsmålet er dermed om jeg skal satse på 400V hvis det tilbys eller om jeg ender opp med å låse meg til Tesla med en slik løsning...

Håper noen kan komme med noen gode tips...!
#8
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 12. september 2013, klokken 21:22
Sitat fra: den12mann på torsdag 12. september 2013, klokken 20:57
Sitat fra: peskareta på torsdag 12. september 2013, klokken 19:05
blir jeg sittende med en Duvel i hånden

Livsfarlig stoff. Hadde det vært en promilleforsikring så hadde premien på klosterøl fra Belgien vært en formue

Ikke for å være pedantisk, men nå er vel Duvel en belgisk blond/golden/strong ale, ikke en klosterøl...  :)

A.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeiske superchargere
torsdag 12. september 2013, klokken 21:03
Sitat fra: ebbrey på torsdag 12. september 2013, klokken 19:31


"TESLA UTVIDER SINE SUPERLADERE I EUROPA

Etter en suksessfull åpning i Norge siste måned, kan vi nå med glede meddele vår plan om videre ekspansjon av Superladere i Europa. Flere europeiske veier vil få en Tesla Superlader over de neste månedene og de vil være godt innenfor Model S rekkevidde på 502 km per lading. Før slutten av 2014 vil 100 prosent av befolkningen i Tyskland, Nederland, Sveits, Belgia, Østerrike, Danmark og Luxemburg bo mindre en 320 km fra en Superladestasjon. Ca. 90 prosent av befolkningen i England, Wales, Frankrike, Italia og Sverige vil også bo innenfor denne rekkevidden av en Superlader før slutten av neste år."

Ser bra ut det kartet her :)

Inneholder dette kartet bare nye superladere, eller er de eksisterende med? Hvis de eksisterende er med så er kartet unøyaktig, en superlader er plassert i Ringebu, 55 km fra Lillehammer og 100 km fra Dombås.

A.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Småbarn i Tesla Model S
onsdag 28. august 2013, klokken 19:00
Sitat fra: VigdisA på onsdag 28. august 2013, klokken 17:12
Hei
Er det flere enn meg som har et barnesete satt fast med isofix i baksetet?
Når jeg kjører uten barn i baksetet og beltet dermed ikke er satt på, får jeg en etter litt kjøring warning opp på skjermen om at det er et belte som ikke er festet der bak, samt en plingelyd.
Denne kan jeg bli kvitt om jeg krysser den ut, men det varer ikke så lenge før den trigger igjen,  og igjen, om jeg kjører i sakte (kø ) som man gjerne gjør på ettermiddagen hjem fra jobb.

Den kjappe kuren er å sette på beltet uten unge i, men når man allerede er  på veien er det ikke alltid like lett å finne et brukbart sted å stoppe.

Er det flere som har hatt erfaring med dette, og finnes det noen annen mulighet ? Noe man kan sette opp? Barnestolmodus eller noe? (setet må tåle litt mere vekt før det trigger)

Vigdis

Et barnesete uten barn vil vel uansett bråke mindre enn et barnesete med barn?
:D

hilsen
Henrik
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Antall leverte biler
lørdag 03. desember 2011, klokken 01:52
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 03. desember 2011, klokken 01:02
Vårt løv i sølv levert og har fått sin første morgen med snø på taket. Kommer tilbake med noen inntrykk når den er kjørt litt. Kan allerede nå se at lyst interiør og unger ikke er bra for nybils humøret...

Signerte ikke...

Grattis!  :)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
onsdag 23. november 2011, klokken 18:40
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:24
Sitat fra: eirikw på fredag 18. november 2011, klokken 22:33
Sitat fra: daggad på fredag 18. november 2011, klokken 13:38
- At den leveres med Flux Capacitor med minimum 1,21 gigawatt effekt.
hehe ja og at den leveres i rustfrittstål og kan fly..


Jeg har tro på om vi kanskje om 200 år får flygende elbiler, men det er nok ikke noe vi får oppleve. Selv om det hadde vært utrolig gøy :D :D

Flygende elbiler, unnskyld, elfly er jo allerede en realitet, om enn ikke i produksjonsversjoner ennå:

http://blog.cafefoundation.org/?p=4679

Flyene som kom på 1. og 2.plass fløy ca. 195 miles på 1t50min (mao. 106 MPH) og brukte ca. 17 kWh energi per passasjer på turen. Mao. ganske mye bedre ytelse enn en stakkars Leaf/Mjau++ som heller ikke kan kjøre/fly i luftlinje. Kan også nevnes at det mest støysvake (hvis man kan kalle det støy) flyet er rundt 1000 ganger stillere enn et vanlig motorfly (Cessna/Piper), dersom mine beregninger av 90 vs. 60 dB er riktige... Så da kan man mao. regne med at småflyplassnaboer (Lillestrøm, Rygge, Hønefoss, Hamar, Hokksund etc.) heller begynner å fly selv enn å slåss for å få nedlagt flyplassene.

For å gjøre innlegget trådriktig så ønsker jeg meg vinger på neste leaf (dere har sikkert lagt merke til at løv flyr dårlig, om enn bedre enn frukt og bær (som alle interessant nok har samme form i entall og flertall)).
#13
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
torsdag 17. november 2011, klokken 01:33
Slik jeg forstår det skal en garanti/reklamasjonssak dekke produksjonsfeil. Noe mer kan man egentlig ikke kreve av produsenten. Gradvis svekkelse av batterikapasitet dekkes ikke av garanti fordi det er en teknologisk egenskap til Litiumbatterier. Enkeltceller kan "dø" og dekkes da av garantien. Svekkelse over tid er forventet, normalt, forbundet med usikkerhet og risiko, og selvfølgelig derfor en kilde til bekymring. I en ideell verden kunne man ønske at Nissan garanterte/forsikret en målgitt gjenstående batterikapasitet (utover produksjonsfeil), men dette ville sannsynligvis medført en høyere salgspris. Så kan man filosofere rundt hvorvidt vi ønsker å betale denne ekstra prisen eller om vi setter vår lit til teknologi som fremdeles har noe å bevise. Hvis jeg skulle mene noe angående dette så ville det være at man ihvertfall ikke glemmer å gi Nissan cred for at de har satset der ytterst få andre har satset og faktisk har kommet med den første bilen som minner om en normal bil i fnutter. Worst case så må man bytte batteri til maks 150.000 kroner etter 5 år og ender således opp med 30.000 kr i årlig nedskriving. Jeg vet hvilken bil som står øverst på min ønskeliste for å si det sånn. Mangler bare 270.000 kroner  :)
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:40
Prøvekjørte fra Aker Brygge i sommer. 3 personer i bilen inkl. spansk "kartleser". Utrolig bra opplevelse, som å kjøre en vanlig bil...
Spant på begge forhjulene på tørr asfalt når jeg kjørte forbi en taxi i Bygdøy Allé. "Kjør som du pleier!" kom det fra høyresetet. "Ja, jeg gjør det..." svarte jeg.... :)
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:36
Glemte å skrive at man visstnok kan spesifisere at man vil ha elbil ved bestilling av taxi :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA