Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GRS

#1
Model 3 / Feil på varmeapparat Model 3 FØR varmepumpe
onsdag 09. februar 2022, klokken 09:36
Vi fikk trøbbel med varmeapparat igår (Model3P, feb 2019). Ifølge Tesla er det feil på PTC. Utenfor garanti, så det blir sikkert diskusjon rundt reklamasjonsrett osv. Flere som har fått dette problemet? Virker som det har dukket opp etter en oppdatering. Da kan de umulig være riktig at kundene skal betale det? Er jo en konstruksjonsfeil eller SW-relatert?

https://driveteslacanada.ca/model-3/older-tesla-model-3s-without-heat-pumps-also-experiencing-heater-failures/
#2
Elbiler i media / Sv: Ny norsk elbil lansert 1.feb 2022: Fresco XL
onsdag 02. februar 2022, klokken 19:05
Skjønner ikke det er lovlig å selge noe på det grunnlaget eller den "lanseringen". Prosjektet er jo ikke noe mer realistisk nå enn med forrige skisse, som faktisk var mye bedre.
#3
Andre Elbiler / Sv: Fresco motors ?
tirsdag 01. februar 2022, klokken 19:26
Triste greier...Lansering? ::) Noen halvgode skisser og lite info. Men kan bestilles for 10 000 kr? Dette kan ikke være helt innafor.

https://youtu.be/jbCRmvzX6rg
#4
P7 / Sv: Xpeng P7 - Åpnet for bestillinger.
torsdag 25. november 2021, klokken 11:28
Sitat fra: offpist på torsdag 25. november 2021, klokken 11:14
Merket meg også at den ikke lader på IT 3 fase, testet på min Easee hjemme.
Den lader derimot fint 7KW på enfase.. Forsåvidt ikke noen overaskelse fordi det gjelder egentlig de fleste bilmerker. Tesla er ganske alene med å greie å lade på 3 fase IT nett. Men hadde håpet på 11KW IT lading.

Vet du om den lader 3fas på TN nett? Det har Nio problemer med. Så der får ikke folk mer enn 3,6kw om de ikke har 32a.
#5
P7 / Sv: Xpeng P7 - Åpnet for bestillinger.
torsdag 25. november 2021, klokken 10:49
For å få interessen opp rundt kinabilene må noen ting på plass. De kan ikke levere biler før SW er noenlunde oppegående. Da mister de fort potensielle kunder. Prøvekjørte P7 igår, og når man ikke blir kvitt dugg på rutene på en prøvetur, så er det klart man ikke får megalyst til å legge inn bestilling. ;) Hengerfeste må også på plass på en bil i denne klassen. Ellers fremstod den som utrolig bra. Men man glemmer fort premium-følelse, fint design og gode seter når man må ha vinduene åpne og må tørke vinduene som i en gammel boble.

Kineserne  må være i allefall i nærheten av like gode som konkurrentene på ALLE områder. Også når det gjelder lading, rekkevidde og betjening/sw/infotainment. Det holder ikke at selgerne sier "det er under utvikling", eller "oppgradering skal komme som løser det", når man opplever store og rare utfordringer på en liten prøvetur. Da slipper man bilene for tidlig på markedet. Har hørt akkurat det samme utsagnet hos Byd, Nio og Xpeng.

Mange vil si dette også gjelder Tesla, men der har man over tid sett at de jobber utrolig raskt og kjører hyppige oppdateringer for å løse ting som dukker opp. De er ekstremt dyktige på SW. Iallefall opplever jeg det slik, og har på de snart 3 årene jeg har kjørt Model3 aldri opplevd slike rare ting som jeg har ved testing av Nio og Xpeng.

Som Tv2 skrev, så virker produktet litt uferdig (P7). Det holder ikke, synes jeg, men samme kunne vært sagt om alle de andre kineserne (jeg har kjørt) også. :) Veldig synd, for bilene virker usedvanlig godt bygget og sammenskrudd.
#6
P7 / Prøvekjørt P7 idag!
onsdag 24. november 2021, klokken 21:47
Fikk epost fra Robert på Motorforum (Kråkenes, Bergen) om at P7 var på plass, både i utstilling og for prøvekjøring. Da var det jo bare å ta turen. ;) Kjører Model3P, så litt sammenligning blir det her. :)

Positivt:
Bilen så MEGET bra ut, både innvendig og utvendig. Veldig fin gråfarge. "Bulken" i bakdørene som jeg aldri har blitt klok på, var ikke så fremtredende live. Bra kvalitet mtp panelgaps, lakk osv. Kineserne kan bygge bil.

Seter og interiør var utrolig bra. Både design og kvalitet. Føles mer premium enn Teslaen. Ikke overlesset, men bra materialvalg og solid følelse. Samme inntrykk jeg hadde av Nio.

Premium/"luksus"følelsen gjaldt definitivt også på veien. Komfortabel og mykere satt opp enn Model3. Føles større, og det er den jo også. Ikke like skarp i egenskapene, så til aktiv kjøring er fortsatt TM3P "kongen". Men forstår godt valget av et mer comfy oppsett.

Utfordringer:
Det er noen problemer med SW. Det dugget noe vannvittig. Fikk det ikke bort uten defrost på full guffe. Har sett det samme i en annen test. TV2 tror jeg det var. Dette MÅ løses umiddelbart.

Endel rare og ulogiske ting i menyer. Rotete å finne frem. Krever selvsagt tilvenning. Litt rart siden jeg likte veldig godt G3 på det området. Den var veldig lik Tesla. Mulig de vil skape noe mer eget, men da må det funke. Musikk stoppet når jeg gikk inn i menyen for varme og noen andre ting. Tror jeg trykket play på Spotify 5 ganger på den korte turen. ::) Stod litt i ro og knottet selvsagt. :)

Konklusjon:
Dette blir en meget bra vogn når de får orden på SW. Det MÅ på plass før leveringer. Litt synd de ikke tilbyr hengerfeste ennå. Ville jeg byttet ut Model3Pen? Er blitt litt for glad i kjøreegenskapene og ikke minst fartsressursene. Skulle jeg valgt mellom en Model3 LR og P7en hadde det kanskje blitt litt verre, forutsatt at problemene blir løst og man får hengerfeste.

Har ikke satt meg inn i ladehastigheter og slikt, men 120-150kw hurtiglading og relativt rask hjemmelading (10kw +++) bør være på plass. :)
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 17. november 2021, klokken 13:12
Her er svaret fra Tibber, om flere lurer på det samme: :)

"Heisann!

Vi følger nøye med på den nye strukturen på nettleige som kjem i 2022.

Dessverre er ikkje alle tariffane for dette ikkje klare enda, og vi følger no med på korleis desse vil bli hos dei ulike selskapa. Vi var nylig i kontakt med NVE, som bekreftar at nettselskapa vil bli pålagt å kunne formidle tariffane sine på ein digital måte, slik at dei kan brukast til styring, slik som vi i dag gjer med strømprisen (smart styring).

Når tariffane er klar, og dei ligger inne i eit digitalt system vi kan hente dei utfra, så vil vi kunne ta med effektleddet når vi setter opp smart styring, men per no er ikkje dette klart, og vi veit ikkje 100% korleis det vil bli. :)"
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 17. november 2021, klokken 12:46
Jeg har investert i en Easee-lader som på 3fas 230v kan gi 11kw, + balansering og andre oppgraderinger av elopplegget i huset for å kunne lade hurtig når strømmen er rimelig. Man BØR jo kunne gå utfra (som en hovedregel) at når strømmen er billig, så er kapasiteten god.

Men neida. Nå skal jeg bruke det samme utstyret til å ta NED ladeeffekten, slik at jeg ikke kommer over disse takene noen gang i løpet av døgnet. Hadde jeg visst dette hadde jeg kjøpt billigste lader som gav 3-4 kw, og spart tusenvis av kr. på lader, oppgraderinger og installasjon.

Lurer på om Tibber og andre endrer sine systemer, slik at lading blir billigst totalt sett, eller blir det umulig for de å fange opp? ::)
#9
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny nettleie
tirsdag 16. november 2021, klokken 12:21
Har nå snakket med BKK. "Straffegebyr" for høyt effektuttak (dvs over 5kw...) gjelder også natt. Så man har investert i dyre ladere, balansering og oppgradering av elanlegg for å kunne lade raskt når strømmen er "billig", også blir man tvunget til å strupe systemet. Her er det det MANGE som bør føle seg lurt. Hvis man i tilleg har to biler som skal lades er det umulig å unngå dette.

Dette bør Elbilforeningen ta tak i ASAP, virker ikke som om konsekvensene blir fanget opp.
#10
Avansert: Batterier og Lading / Ny nettleie
tirsdag 16. november 2021, klokken 11:52
Har litt problemer med å skjønne prisene fra nyttår. Blir det nå slik at det aldri lønner seg å lade med full guffe (10kw hos meg), selv på natt? Hvordan skal man programmere forbruk/ladespenning for å tilpasse seg de nye prisene best mulig? Under 5kw over lenger tid, eller har det ikke noe å si på natt?

Føles rart dette, når mange har investert endel i ladere som kan ta ut mye effekt når strømmen er "billig". Så kommer det inn nye ting med hvor mye man bruker samtidig og "roter til" bildet. Iallefall for meg. ;)
#11
Lading av Tesla / Sv: Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
fredag 12. november 2021, klokken 09:25
Svar fra Tibber:
Equalizer vil fungere som normalt, men den kan ikkje integrerast med Tibber. Du vil fortsatt få lastbalansering mellom hovudsikring og Easee, og mellom fasane 😊

Med Pulse får du lastbalansering mellom hovudsikring og Easee, samt forbruket ditt i sanntid 😊
#12
Lading av Tesla / Sv: Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
fredag 12. november 2021, klokken 09:23
@ ToWalkOrDrive:
Jeg mindre hovedsikring enn deg og bare 230v. Jeg liker å ha muligheten til å lade raskest mulig ved behov, og kan hente ut 11kw av Easee-laderen på 230v 3fas. Balanseringen gjør selvsagt som du sier at OM jeg vil lade samtidig som mye annet er på (det skjer...), så vil Easee laderen redusere til maks av det hovedsikringen tåler. Når vi får en elbil til, kan jeg sette opp en Easee lader på samme kurs. Alt vil da balanseres og funke så bra det kan gjøre med begrenset hovedsikring, uten at jeg må tenke på når jeg bruker ulike greier. :)

Nobrainer for meg å velge Easee, men andre gjør jo som de vil. :)
#13
Lading av Tesla / Sv: Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
fredag 12. november 2021, klokken 08:54
Takk for svar! :)

@jlan: Jeg skal sjekke med Tibber om de kan lese ut dataene fra equalizer. Ellers funker den så bra at jeg vurderer å bare fortsette med det jeg har. Mister aut justering av lading mot pris, men stort sett er det billigst på natt, så kan egentlig bare legge det inn fast.

Greit å være uavhengig av strømselskap også. :) Fordelen med Fjordkraft er at jeg får nettleie og forbruk på samme faktura, og slipper egen fra BKK. Skjønner ikke hvorfor det ikke gjelder alle.
#14
Lading av Tesla / Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
torsdag 11. november 2021, klokken 08:59
Jeg har hatt litt kontakt med Easee support, men har ikke helt kompetansen til å skjønne svarene. Det jeg fikk beskjed om var at Equalizer balanserer både totalforbruk, og mellom fasene, mens Pulse KUN balanserer totalforbruk. Vet ikke om jeg forstod det riktig...

Jeg kjøpte Easee Equalizer for å ha balansering av ladeeffekt uavhengig av strømleverandør. I disse tider er det jo greit å kunne bytte. Men så savner jeg noe av funksjonaliteten og oversikt/statistikker hos Tibber. Har forstått det slik at for å få fullt utbytte av mulighetene/APPen til Tibber, så må man ha Pulse.


Hvis jeg går tilbake, og bytter til Tibber Pulse, hvilke konsekvenser får det at jeg mister fasebalanseringen? Vil jeg oftere få redusert ladehastighet? Hvis jeg setter opp splitter, vil det bli surr med to "balanserings-greier" tilkoblet samme HAN-port?

#15
Lade hjemme / Sv: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
fredag 11. juni 2021, klokken 12:15
Sitat fra: keepitsimple på fredag 11. juni 2021, klokken 12:09
Sitat fra: GRS på fredag 11. juni 2021, klokken 11:58
Det er kun jeg som lader hjemme, og så lenge jeg kjøper/har ladekladd MED B-Vern, trodde jeg ikke det kunne bli problem om det var den som ble benyttet. Om jeg velger å bruke noe annet blir jo selvsagt en annen sak om noe skulle skje.

At jeg i eget hjem skal måtte ha B-vern fordi jeg ellers har muligheten til lade med en kladd uten, er jo tåpelig. Den muligheten har jeg jo uansett, i alle andre kontakter. Poenget med ladekladd med B-vern er jo å kunne lade sikkert overalt det kan lades, inkludert i den kontakten jeg som regel bruker hjemme. Da er det jo overkill å ha enda et b-vern...
Selvfølgelig er du ikke pålagt b-vern på et industriuttak. Alle må jo ta eget ansvar for hva de kobler inn der. Så lenge du kobler in en ladestasjon som er godkjent for bruk med ladekladd og har b-vern så er alt greit.

Jeg er helt enig med deg. Men det er veldig motstridende opplysninger og meninger her. Leverandøren sier jeg må bruke overgang fra 400v 3fas til 230v 3fas. Det er det jo også delte meninger om er godkjent har jeg skjønt. Ikke helt lett å forstå disse greiene for amatører.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA