Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TB

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 11:40
Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.
#2
Sitat fra: Orbit på fredag 12. april 2024, klokken 00:42PS2: Dersom du kan parkere utenfor ring 1, er det jo også mange gateladere å velge mellom. Er du ekstra heldig er det gatefeiing dagen etter du er der, og da er det i praksis gratis parkering på ladeplass siden det er midlertidig skilt med parkeringsforbud neste dag, som betyr fri parkering i dag. (Ladingen i seg selv er alltid gratis, det er parkeringstiden du betaler for)
Her er oversikt over når de ulike gater feies:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/veiarbeid-og-vedlikehold/varrengjoring/#toc-1
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Når kan jeg forvente å få bilen min?
fredag 12. april 2024, klokken 08:14
Har selger lovet levering til en bestemt dato?
Hvis ikke, greit å minne selger på at du venter, men ikke overdrive - slik det blir masing?  ;D

Frem til forhandler har mottatt bilen din kan ikke forhandler gjøre så mye fra og til. Om de mottar flere biler på samme tid kan du håpe de klargjør din tidlig i rekken, i stedet for sist i rekken. Du er alt lovet du står høyt oppe på prioriteringslisten.

Det vil være mulig å låne bil av forhandler, men tviler på en har krav på det.
Alternativet er å leie bil, eller om du kjenner noen du kan låne bil av.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Når kan jeg forvente å få bilen min?
onsdag 10. april 2024, klokken 19:09
Det er svært vanskelig å svare på for andre enn forhandler.  ::)

Min erfaring med leveranse av Hyundai Kona i desember 2023:
Det tok ca 4 uker fra bilen kom til landet til jeg mottok den, Drammen 8.11, bil utlevert 6.12.
Avstand Drammen til forhandler er 60 km.

Kapasitet for frakt av bil fra Drammen til forhandler - og klargjøring hos forhandler var begrenset.
Etter min erfaring - ting tar tid...

Forhandler skal klargjøre - ta av plast og rengjøre bilen. Noen ganger er det aksjoner som må gjøres, programvare som skal oppdateres, registering osv. Har en bestilt ekstrautstyr som monteres i Norge må det også utføres.

Hvor lang tid det egentlig tar - tja - det varierer nok mye i hht. kapasitet og prioritering hos forhandler.
Når det kommer biler til Drammen kommer det gjerne mange. Talte ca 10 biler nye hos forhandler jeg handlet fra.

Spør forhandler om du kan låne en bil frem til din er klar. Verste som skjer selger sier nei..
#5
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
mandag 08. april 2024, klokken 11:03
Det kan også være Zaptec lader trenger en programvareoppdatering?
Husker Zaptec kom med oppdateringer i 2017-2018 for at forvarming av Kia Soul skulle fungere.

For Zaptec Pro kan en hente ut feil logg her: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings
(Krever bruker/passord)
#6
Model Y / Sv: Rengjøring og smøring av bremsekaliper
lørdag 06. april 2024, klokken 13:43
Litt pussig om det er tillegg for å ta hjul av og på? Vanskelig å levere bilen inn uten hjul?

Forstår de tar betalt om sommerhjul ligger i bilen og de bytter over i løpet av servicen.
#7
Kia Niro EV / Sv: 12v batteri
søndag 31. mars 2024, klokken 16:05
Opplevde ikke noe problem selv på 2019 Kona før jeg ikke hadde stengt bakluken helt igjen. Neste gang jeg skulle benytte bilen var 12V batteriet ladet ut. Målte det til 1,3V. Ladet opp igjen og alt fungerte som normalt. Batteri ble på tre års service byttet på garanti.

Koblet til en spenningslogger. Den viser batteri blir regelmessig ladet. Hyundai og Kia ca hver 4 time mener jeg. VW en gang pr døgn, men lengre lading hver gang, total ladetid omlag lik.

Bildet vedlagt viser en VW eup der Vedlikeholds lader er koblet til. Bidrar til at hvile spenning ligger høyere. Men, det vil ikke ta lang tid før spenningen synker ned om det er et høyere forbruk enn normalt, eksempelvis lys eller dør som ikke er stengt eller programvaren ikke klarer å "sove".
#8
Kia Niro EV / Sv: 12v batteri
søndag 31. mars 2024, klokken 10:21
Enig, vedlikeholds lading av en moderne elbil skal ikke være nødvendig. Årsaken til at batteri går tom er en kombinasjon av svak kvalitet på 12V batteri og uheldig ladeprofil i programvare.

Det er også litt for enkelt å gjøre feil som fører til batteri lades ut. Lys, dør eller luke til bagasjerom burde ikke føre til utladning av 12V batteri.

Kia og Hyundai stopper å lade batteriet om det oppdages en "feil". Men , utladning stoppes ikke. Svakt batteri kan enklere gjøre det blir registrert som en feil.

Har batteriet først blitt ladet ut kan en lade det opp med ekstern lader. Da vil bil fungere fint en periode, men batteriet bør uansett byttes har det blitt ladet ut og er svekket.
#9
Tror mange vil være svært godt fornøyd med 500 kr pr kvartal for fri lading. 😇
#10
Måler Erik Ola lenker til har også støtte for sentral avlesning. Mulig det er koblet til, slik en unngår å måtte lese av?

Manuell avlesning høres litt rart ut om det er et større anlegg?

Så lenge montør, produsent og styret er informert om at avlesning ikke fungerer har du gjort det som kan forventes. Hva gjør de andre naboene?

En ulempe med å vente lenge med avregning er hvilken pris som skal brukes? Nå har strømprisen stabilisert seg, endrer seg ikke like mye som tidligere fra måned til måned som tidligere. Men, avregning pr måned gir en mer riktig pris. Avregning oftere krever i praksis automatisk avlesning.
#11
Å koble til ladekabel tar ikke lang tid. Kan også lønne seg med tanke på effekt avgift.

Behovet for å lade hver dag reduseres med større batteri. Biler med kort rekkevidde må naturlig lades oftere enn de med lang rekkevidde.
#12
Om det er enkelt å fremføre kabel vil ikke 20 - 30 meter med kabel utgjøre noe stor ekstra kostnad. Det er i de store anlegg det gir størst mening å legge opp en felles kabel som hver enkelt kan koble seg på.

Tenker det vil være fornuftig å fremføre tre faser, selv på IT, men la ladeboksen bare bruke en fase med gangen. Da kan en enkelt endre oppsett på ladeboksen om en har en Tesla som støtter IT trefaselading.
Dvs, normalt kan en la lastbalanseringen ta seg av valg av riktig fase, selv om den bare en fase benyttes.

Eksempel på løsninger for å lastbalanser mot egen måler er Easee Equalizer, Tibber Pulse, Zaptec Sense. Finnes sikkert flere andre også.

Generelt:
Hvor mye i form av kWh en trenger å lade vil avhenge av hvor langt en kjører pr dag, og hvor stor forbruk bilen har. Generelt har en elbil høyere forbruk vinterstid enn sommerstid. Om en er hjemme ca 10 timer i døgnet og lader i snitt 3 kW vil dette utgjøre 30 kWh i løpet av et døgn. Ved forbruk på 2 kWh pr mil kan en kjøre ca 150 km på disse 30 kWh.

Men, det er klart, kjøre mønster kan endre seg. Ekstrakostnaden for tilgang på trefase 32A eller enfase 32A trenger ikke være så stor, og kan være nyttig noen ganger. En ladeboks installasjon må påregnes skal vare en tid.

Skrevet i parallell med forrige innlegg.
#13
Om jeg leser riktig har dere 250 A inn til bygget. De to som har lader idag er koblet direkte på hovedfordelingen, bak en felles måler? Det gjøres da en avregning av forbruket disse to har?

Inntak 250 A x 230 V x 1,73 (IT nett ) = ca 100 kW.
Hver leilighet har 40 A x 230 x 1,73 = 16 kW.

Effekten kan bare oppnås ved perfekt fordeling mellom faser, i praksis noe lavere enn overnevnte tall.

Fordel med å koble ladere bak hver enkelt sin måler er en unngår felles avregning.

Ved å koble til en løsning for automatisk lastbalansering til egen måler kan en unngå sikringen løser ut om en lager mat, vasker klær, og lader bil samtidig. Flere produsenter av ladebokser tilbyr nå denne typen løsninger.

Generelt er det enklere om en kan koble ladeboks etter til hver enkelt sin måler. Men, det lar seg ikke alltid gjennomføre pga avstanden mellom måler og parkering.

Da er alternativ løsning å koble ladeanlegg til felles måler. Anlegget består av en enhetlig type ladebokser med et overordnet system som tar seg av avregning og lastbalansering. Dermed trenger ikke hver ladeboks tildeles en fast effekt, kan utnytte effekten bedre. På større anlegg, med 50-100-200.. plasser er det gjerne ikke mulig å nok strøm til at alle kan lade samtidig, uten store kostnader. Da vil felles anlegg være en måte å løse det på.

I dette tilfelle, med bare 6 potensielle ladere vil tilkobling på egen måler være gjennomførbart? Da er det det enkleste.

Det andre alternativ, fortsette å koble til hovedfordelingen. Da vil det være koblet til via en fellesmåler regner jeg med?
Lastbalanserere mellom ladere, og/eller mot vern til denne fellesmåler eller mot hovedvern.
#14
Lade hjemme / Sv: Luke til ladekabel fra garasje og ut?
søndag 24. mars 2024, klokken 09:49
Kabel igjennom veggen bør ikke være noe problem annet enn det ikke er så enkelt å reversere. Hullet må være stort nok skal ladekabel gå igjennom, den har noe vinkel. Luken på bildet er laget til industri kontakt? De har ikke noen vinkel.

En lengre ladekabel kan henges opp på veggen, gå under porten. Da er det enkelt å bytte om innendørs. Bilene kan da stå slik de ikke sperrer hverandre. Forutsetningen er løs ladekabel på ladestasjonen. Er det fast ladekabel må ladekabelen byttes eller gå igjennom veggen.
#15
Det kan være praktisk med kaskoforsikring og maskinskadeforsikring om det oppstår feil som i dette tilfellet. Selve reparasjonen vil også sannsynligvis dekkes om feilen ikke dekkes av 5 års garanti fra bilen var ny. Det er gjerne en egenandel og bonustap på forsikringen, om reparasjonen har en lavere kostnaden vil det mulig ikke lønne seg, men det er fortsatt praktisk å unngå måtte skaffe leiebil selv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA