Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PerBear

#1
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
torsdag 07. mars 2024, klokken 06:13
Sitat fra: Kim- på mandag 12. februar 2024, klokken 18:46
Sitat fra: PerBear på lørdag 03. februar 2024, klokken 20:04Fikk i dag følgende feilkoder på vår 2019 TM3: bms_a035 bms_a151 vcfront_a192
Det skjedde på slutten av en 60 km tur og varmen forsvant øyeblikkelig fra kupé.
Etter at jeg stoppet bilen nekter den å starte, og den tar heller ikke lading.
Er det nå en bør selge bilen mens den fortsatt har garanti?
Hvis du fortsatt har garanti er det vel bare å booke time 😀
Ja, bilen ble fikset på garanti. Årsak var defekt PTC varmer som gjorde at den slo av HV batteriet og nektet å starte. Som igjen medførte at 12V batteriet ble tømt ila noen timer.
PTC og batteri byttet på garanti, men nå lukter det rart i bilen når varmeapparatet brukes.
#2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
onsdag 06. mars 2024, klokken 18:40
Har nå vært i Tyskland og overlevert Podbike FRIKAR til kunder. De vi leverer der er bygget etter tysk produktsikkerhetsstandard for lastesykler, DIN 79020:2020. Det har vært en lang reise og stor utfordring men i går ble de første syklene levert!

FRIKAR er eneste kjøretøy som serieproduseres i Norge og hvor chassis, karosseri, hjuloppheng og drivlinje også er utviklet her.
#3
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
søndag 04. februar 2024, klokken 11:01
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 03. februar 2024, klokken 20:11
Sitat fra: PerBear på lørdag 03. februar 2024, klokken 20:04Fikk i dag følgende feilkoder på vår 2019 TM3: bms_a035 bms_a151 vcfront_a192
Det skjedde på slutten av en 60 km tur og varmen forsvant øyeblikkelig fra kupé.
Etter at jeg stoppet bilen nekter den å starte, og den tar heller ikke lading.
Er det nå en bør selge bilen mens den fortsatt har garanti?

12v batteriet?
Kan 12V batteriet feile når bilen allerede har kjørt  i 45 min og plutselig gi de tre feilmeldingene under kjøring?
Den nektet også å ta lading når jeg stoppet bilen for å lade den. 
#4
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 03. februar 2024, klokken 20:04
Fikk i dag følgende feilkoder på vår 2019 TM3: bms_a035 bms_a151 vcfront_a192
Det skjedde på slutten av en 60 km tur og varmen forsvant øyeblikkelig fra kupé.
Etter at jeg stoppet bilen nekter den å starte, og den tar heller ikke lading.
Er det nå en bør selge bilen mens den fortsatt har garanti?
#5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
onsdag 12. april 2023, klokken 23:45
Nå har jeg endleig fått min egen Podbike FRIKAR!
Skal snart hjem. Det er skikkelig surt vær med regn og vind.
Gleder meg! ;D
#6
Jeg ønsker å studere innmaten i Tesla sine batteripakker og trenger derfor BMS til model s/x og 3. Delene kan være defekte så lenge skade ikke er synlig. Pris blir vi enig om.
#7
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
onsdag 19. august 2020, klokken 07:22
Forsiktig oppstart av fabrikkproduksjon er beregnet til slutten av året med oppramping til full volumproduksjon over noen måneder.
De første serieproduserte syklene går trolig til våre testkunder i Rogaland deretter til resten av Norge. Så åpner vi for resten av Europa.
#8
Tidlige elbiler: Think / Sv: Vibemyr bilverksted fikser Think :)
fredag 17. juli 2020, klokken 06:40
Ypperlig.  Fikser de Classic også?
#9
Har en gammel Alfa-Romeo med rekkemotor som jeg skal elektrifisere. (Håper ingen Alfa entusiaster leser dette) 😱
#10
Er du sikker på at den viser mekanisk effekt ut av motor? Det krever masse ekstra beregning i motorkontroller. Mye enklere for elektronikken å oppgi elektrisk effekt inn til motorkontroller eller inn på motorviklingene. 
#11
Artig å se disekering av avansert kraftelektronikk!  :D

Her er laderen demontert: https://youtu.be/argrHjADn8g
#12
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
søndag 01. mars 2020, klokken 01:19
Billykter har ventilering for å slippe ut fukt. Noen har bare en labyrint eller to mens andre har en spesiell membran som stopper vann men lar damp og luft passere. Dersom ventilering tettes av understellsmasse, feks mercasol, så kan jeg forstå at Tesla ikke vil ta det på garanti.
Jeg kjenner ikke lysene på Tesla men har demontert mange moderne billykter. De bruker kombinasjon av plasthuset samt frontglasset (PC) til kjøling. Så et tykt lag understellsmasse på deler av huset vil kunne gi økt driftstemperatur. Heldigvis har moderne billykter med LED lys temperaturovervåking. De
skru ned på strømforbruket ved høy temperatur for å unngå skader på LED. Husk at i mange land kan det oppstå veldig høy lufttemperatur så de bør takle det fint.
#13
Ja, dette bør elbilforeningen få til. Masse viktig info i Elbilwiki!
#14
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
fredag 21. februar 2020, klokken 07:08
Sitat fra: HalvorV på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:19
Hehe, betryggende  ;)
Skikkelig solide greier.

Jeg har sansen for konseptet (selv om jeg stiller meg spørrende til om det vil være gjennomførbart til den lave prisen).
Men tror man skal være forsiktig med å selge den som et sikkert transportmiddel.
I en påkjørsel med feks en påfølgende rulling, vi man komme bedre fra det i denne kontra en på en vanlig sykkel?
Jeg tviler.

Jeg har testet dette i praksis i en annen velomobil, Alleweder A4. Jeg syklet full fart ned en bakke og var ikke klar over at det var is i nederst i bakken da jeg skulle bremse. Jeg hadde garantert skadet meg på en vanlig sykkel men inni velomobilen tok karosseriet av for støtet. Jeg gikk rundt to ganger men var uten en skramme, fikk kun en rift i ytterjakken.

Karosseriet på Podbike sykkelen er selvsagt ikke et krasjbur på lik linje med kupé i en bil. Det gir allikevel god beskyttelse ved å spre kollisjonsenergi til sykkelen i stedet for til syklisten.
Det beskytter også ved velt - det har vi allerede fått testet. Dessuten har den fire hjul og lavt tyngdepunkt som gir mye mindre risiko for å velte som er trolig den største årsaken til alvorlige sykkelulykker. En syklist opplevde nettopp dette: Han syklet i Podbike på sommerdekk og mistet kontroll på glatt vei (is) og traff fortauskanten men veltet ikke. På en vanlig sykkel hadde han veltet.

Om ca et år vil vi gjennomføre krasjtester på noen av testsyklene som nå er i bruk og sammenligne med tilsvarende krasj på vanlige sykler og dokumentere resultatet.

Selv er jeg allerede overbevist: karosseriet hjelper definitivt mot skader ved ulykker og ikke bare som beskyttelse mot surt vær.
#15
TAYCAN / Sv: Brann, Taycan
tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 18. februar 2020, klokken 12:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. februar 2020, klokken 07:26
Jeg lenker til denne her inne også som ligger på menyen "elbiler i media".

https://elbilforum.no/index.php?topic=50721.msg880526#new
Hva er vitsen med det, er det ikke nok med en tråd?
Jeg også synes det er fornuftig å ha en lenke herfra. Dette er jo rette plassen for info rundt denne bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA