Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Benny76

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
onsdag 28. juni 2023, klokken 17:02
Ladet på Eviny i Volda (ved Burger King) i dag og ble glad da jeg så at de har forsøkt seg med et kabeloppheng på stasjonene her. Veldig bra!



Ladet på stasjonen i Lom og der var det tydelige merker på flere av kablene etter biler som hadde kjørt over de. På stasjonen i Lom er det egentlig ikke mer plass enn det som trengs dersom det står to biler ved siden av hverandre, så det at kablene ligger ut mellom rabattene/øyene er ikke akkurat optimalt.
#2
ID.3 / Sv: Service ID.3
torsdag 17. november 2022, klokken 19:47
Jeg hadde min inne til service nylig og fikk det dekt av serviceavtalen. Jeg ser at de skal ha omtrent 1000,- for. nytt pollenfilter med installasjon. Det kan du lett be dem om å la være. Kjøp Bosh filter på thansen for 300,-'ish. Det byttes på to minutter inkludert oppakking av det nye filteret og kasting av det gamle i søpla. Det at de tar flere hundre kroner for dette er helt på tur :o På min gamle bil var det mer styr og en måtte demontere noen deler under dashbordet, men på Id3 er det så lett at ALLE får det til ;)
#3
ID.3 / Avbrutt hurtiglading (BKK)
tirsdag 28. desember 2021, klokken 15:16
Hei :)
Jeg har ladet på to forskjellige lokasjoner med BKK sin 200kW lader den siste uka og har opplevd at ladingen stopper. Jeg har ikke hatt problemer tidligere, så jeg vet ikke om dette er noe som skyldes bilen eller laderne, men siden alt går som det skal når jeg bytter til de "gamle" 50kW laderne, så tenker jeg at feilen kanskje ligger hos laderne til BKK. Jeg har ladet i minusgrader hos Ionity mange ganger ila. vinteren, senest på samme tur som en av de nevnte BKK laderne, og aldri hatt noen problemer der. Noen andre som ha gjort seg lignende erfaringer med sin ID.3?
#4
Model Y / Sv: Rustbeskyttelse?
fredag 17. desember 2021, klokken 13:54
Takk, for svar :)
#5
Model Y / Sv: Rustbeskyttelse?
torsdag 16. desember 2021, klokken 17:05
Hei, jeg ser at denne tråden spora litt av, kanskje? ;)
Jeg lurer på hva som er den offisielle beskjeden fra Tesla angående understellsbehandling fra tredjepart?
Jeg har et par bekjente som tidligere meldte at en av grunnene til å ikke velge model 3 eller model Y, var bortfall av garanti dersom du gjorde noen form for rustbeskyttelse på bilen. Stemmer det, eller stemmer det kanskje ikke lenger?
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
fredag 06. august 2021, klokken 04:00
Sitat fra: Lars_F på onsdag 04. august 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Benny76 på fredag 16. juli 2021, klokken 21:36
Hei, Lars_F.
Jeg ladet ved det nye anlegget ved ALTI senteret i Ørsta i dag og må si at det er et veldig trivelig opplegg dere har satt opp der🙂 Sammen med laderne på Rema 1000 like ved, gir det veldig god dekning i dette området.

Jeg opplevde å ikke få til å bruke WeCharge kortet mitt (ID3 1st mover med ladekreditt). Dette er andre gangen jeg har prøvd å bruke kortet på de nye 200Kw laderne deres og andre gangen jeg har fått beskjed om ugyldig kort/id. Alle andre av de «gamle» laderne deres jeg har testet, 22-50-150Kw har virket helt fint med dette kortet. Jeg har NAF brikke registrert hos BKK og den virket på de samme «problemladerne» med en gang.
Har dere hørt noe lignende fra andre brukere?

Alti Ørsta er en relativt ny lokasjon som ble satt i drift rett før ferien. Når du bruker WeCharge kortet så går start meldingen din via en eller flere roaming partnere før den kommer tilbake til oss. Disse bruker av og til litt tid på å få nye lokasjoner og nye ladere inn i systemene sine. Er ikke laderen registrert hos dem, så får ikke du startet lading med WeCharge. Bilkraft appen vil selvsagt fungere.

Takk, det var oppklarende. Ja, Bilkraft appen fungerte som den skulle👍
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
fredag 16. juli 2021, klokken 21:36
Hei, Lars_F.
Jeg ladet ved det nye anlegget ved ALTI senteret i Ørsta i dag og må si at det er et veldig trivelig opplegg dere har satt opp der🙂 Sammen med laderne på Rema 1000 like ved, gir det veldig god dekning i dette området.

Jeg opplevde å ikke få til å bruke WeCharge kortet mitt (ID3 1st mover med ladekreditt). Dette er andre gangen jeg har prøvd å bruke kortet på de nye 200Kw laderne deres og andre gangen jeg har fått beskjed om ugyldig kort/id. Alle andre av de «gamle» laderne deres jeg har testet, 22-50-150Kw har virket helt fint med dette kortet. Jeg har NAF brikke registrert hos BKK og den virket på de samme «problemladerne» med en gang.
Har dere hørt noe lignende fra andre brukere?
#8
ID.3 / Sv: OTA - er dette på plass nå ?
lørdag 19. juni 2021, klokken 13:49
Det virker ikke som at det er noen som sitter på et klart svar, men jeg hentet min bil etter oppdatering nå på torsdag og da fikk jeg til svar at OTA enda ikke var klart. Om det betyr at jeg må inn en gang til for ny software, eller om de ikke er klare til å starte OTA opplegget sentralt, aner jeg ikke.
#9
Er det noen som har noe info på de planlagte laderne på Skei? Ser at de er under bygging på oversiktskartet hos Ionity og lurer på om de kanskje står ferdig før juleferien? :)
#10
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladeboks -skjønner ingenting
fredag 09. oktober 2020, klokken 14:41
Hei, vuk013.
Både Rosstopher og cra har gode tips, her.
For å fremtidssikre investeringen din er det innenfor rimelighetens grenser anbefalt å legge opp systemet for maksimal tilgjengelig kapasitet.

Ut fra hva du beskriver ville jeg ikke gått for noe mindre enn 32A enkelfas eller 16A trefas. Mest sannsynlig har du enkelfas inn til huset, så det er nok det som blir alternativet ditt. Dette kan du få sjekket av en elektriker/tilbyder. Som oftest kan de komme på gratis befaring for å gi deg en anbefaling og et tilbud på installasjonspakke.

Du bør velge et ladesystem som er utbyggbart og som har mulighet for dynamisk lastbalansering. Det vil si at den dagen du trenger lading til din elbil nr. to, så kan du sette opp en ekstra ladestasjon av samme modell på samme kurs og begge stasjonene vil automatisk dele på tilgjengelig strøm.

Selv har jeg en Ratio Smart Box som automatisk justerer hvor mye strøm den trekker ut fra hvor mye som er tilgjengelig på den totale kapasiteten på huset. Det betyr at jeg kan lade på 32A når det finnes kapasitet til det og når det «koker» som værst inne i huset, så regulerer ladestasjonen ned ladehastigheten for å hindre overbelasting av hovedsikringen. Dette er en fin løsning som gir masse fleksibilitet og som for meg gjør at jeg kan få høyere hastighet på ladingen enn om jeg hadde satt av en fast del av kapasiteten på hovedsikringen til lading. Du kan lese litt om opplegget her: https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-smart-box-ladestasjoner/products/ratio-smart-box-7-4kw?variant=29902612529255

Anbefaler deg å finne ut hva slags opplegg du har på strømmen i huset og ta kontakt med en av de mer oppegående aktørene. Selv fikk jeg svar på alt jeg lurte på og fikk god hjelp hos elbilgrossisten.no.

Det kommer nye produkter hele tiden som burde dekke dine behov helt fint. Ratio sine har jeg nevnt, men Easee har også en komplett løsning på vei for akkurat det samme.
#11
ID.3 / Sv: Ryggekamera
fredag 21. august 2020, klokken 19:57
Tja, legg til kostnader til installasjon og programmering, så er det kanskje like greit å gå for 1st Plus... ;)
#13
ID.3 / Sv: Tanker rundt valg av bil.
onsdag 29. juli 2020, klokken 11:19
For meg blir ID.3 min første elbil og jeg er veldig spent på det du nevner her «amps», nemlig ladekø.
I det daglige skal jeg ikke ha behov for hurtiglading, men det er jo på de store utfartsdagene sammen med alle andre at det får vise seg hvor mange som kommer like langt som meg før de velger å stoppe og lade.
Får håpe at utbyggingen av ladere øker og at de fleste går for en løsning sånn som Kempower har.

https://youtu.be/EmuIolKO0qo
#14
ID.3 / Sv: Ryggekamera
torsdag 16. juli 2020, klokken 21:57
Tror nok ikke at det er så lett å finne tredjepartløsninger på de bilene som kommer med nyere programvare, les:ID-bilene, siden det i utgangspunktet ikke er et så canbusbasert system som det som er normen nå.
Jeg har ryggekamera nå, og jeg har kjørt mye bil med "bare" parkeringssensorer, og jeg opplever det ikke som så avgjørende med kamera. Ja, det er kjekt, men med sensorer får jeg den informasjonen jeg trenger når jeg skal parkere. Rygging i "trafikk" er kameraet uansett ikke egnet til.
De gangene jeg virkelig er glad for å ha kameraet er når jeg skal koble til henger, da er det genialt :)

Her er skjermen med sensorvisning sånn som de leveres på VAG bilene i dag.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#15
ID.3 / Sv: Tanker rundt valg av bil.
søndag 12. juli 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Barrabas på lørdag 11. juli 2020, klokken 14:57
Jeg var en av de som var i første pulje (kønummer 7xx) for kontrakt inngåelse på ID.3. For meg føltes ID.3 som en bra totalpakke og jeg er opptatt av bra lyd system i bil og måtte da ha gått for Max utgaven for å få Beats lyd system. Pga prisstigning og at Beats lyd system falt ut av 1st edition, valgte jeg å kansellere og heller gå for Polestar 2. Ca 30-40 000 i prisforskjell mellom Max og P2 på gaten med mitt valg av tilbehør. Da blir det et Dirac tunet 13 høyttaler Harman Kardon 600 W lyd system  :+1: ;)

Ser absolutt hva du mener. For meg er ikke stereoanlegget viktig :) Jeg gikk for billigste utgaven rett og slett fordi jeg ikke føler at det lønner seg med noen av de andre pakkene. Den rimeligste utgaven har alt jeg trenger, selv om jeg selvfølgelig kunne tenkt meg både vassere lys, stereo og ryggekamera.

For mitt bruk er ID. 3 helt på grensa mtp størrelse, så det hadde nok blitt Kia e-Niro dersom jeg hadde følt at den hadde levert på de løsningene jeg føler er viktig for meg. Sånn ble det altså ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA