Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tiger123

#1
Model S 2023 - / Sv: Parkeringsensorer forsvinner fra S og X
søndag 09. april 2023, klokken 19:35

Skulle sensorene komme tilbake snart, eller har jeg drømt?
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 08. mai 2022, klokken 06:12
Sitat fra: Counterpointer på mandag 02. mai 2022, klokken 23:14
Bare frem til Elon selger flere aksjer....

Fin unnskyldning for aksjesalg dette med Twitterkjøpet, selv om oppgjøret ikke skal betales før i oktober..

Musk sier han skal ta vare på ytringsfriheten ja...., hahah, ikke fått med meg det. Nesten så jeg ikke tror det jeg leser..
Han burde ringe Putin, han tar også vare på ytringsfriheten, i Russland, og han har sikkert mange gode råd etter flere tiårs erfaring. Twitter burde ikke eies av en person.

Musk burde vel tre til side i Tesla nå, virker demotivert. Men jeg tror han er litt for glad i rampelyset, tror nok det var ihvertfall en av grunnene for Twitter kjøpet. Nå får han et potensielt mye bredere publikum og en større spotlight på seg der, men han skal vel fortsette som CEO i de sju andre selskapene sine også, tipper jeg.
Menmen, han skal vel ut i pappaperm (x7?) først.

Jeg tror aksjeprisen vil følge markedet nedover noen uker til. Tror gode kjøp kan gjøres om en mnd eller to, etter at man ser en start på stigende trend.
Risky å være inne i aksjen når Q2 salgstallene slippes i begynnelsen av juli, de kan jo være hva som helst. Og forventningene spriker antagelig en hel del.

Noen som vet om han får stå som co-founder av Twitter også?
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 10. februar 2022, klokken 08:39
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. februar 2022, klokken 17:02
Sitat fra: emurof på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:57
VAG har jo feilet totalt. De satset stort i Kina, og gikk på en skikkelig mageplask. Nå er det panikk i VW-leiren.

Og problemet til VAG er kanskje nettopp at de fortsatt jobber etter et gammelt konsept - haugevis av i stor grad overlappende modeller, som gjør det forvirrende for kundene. Tesla, som Apple, satser noen få modeller. De spammer ikke markedet med haugevis av overlappende modeller.

Men har de feilet totalt? Man liker jo å fremheve at Tesla selger alt de klarer å produsere, og således gjør det enormt bra. Pussig nok er det faktisk lengre leveringstider på modellene fra Volkswagen, BMW etc. Joda, de, og spesielt Volkswagen Group, solgte færre biler i 2021 enn tidligere år. Men hovedskyld i dette er pandemi og komponenttilgang. Det er ikke slik at fabrikkene spruter ut uselgelige biler. De sliter faktisk med en stor ordrebacklog.

Så har virkelig Volkswagen feilet? Sliter de virkelig? Er de dødsdømt? Er det panikk? Vi har jo fått høre noen år at den ene etter den andre legacy-produsenten skulle gå konkurs. Hvor mange har hittil måttet legge ned etter Teslas fremmarsj?

Om man skal sammenligne med Apple: mye av grunnen til Apple sin suksess og dominans er lock-in. Du bindes til Apple-produktene. Sømløshet som bare fungerer Apple til Apple. Og ikke minst: App Store som du tvinges til å bruke. Der får Apple enorme reklameinntekter, og enorme inntekter på appene som selges. Hvordan kan dette overføres til Tesla-caset?

VW hadde budsjettert med 400k solgte elbiler i fjor tror jeg, og havnet vel rundt det. Noen tror at hele verdens oppmerksomhet rundt biler kretser rundt Tesla.
Flere av legacy produsentene er ikke opptatt av å selge mest mulig elbiler, de er opptatt av å ta vare på arbeidsplasser og inntjening, samtidig som de følger planene de har for overgang til en (nesten) helelektrisk bilverden om 10-20-30 år.
Så det er nesten bare Tesla som selger så mange elbiler de klarer, de store som VW har forhåndsbestilte produksjonsantall de leverer. Synd det blir lang leveringstid i perioder, men de skal doble til 800k elbiler i år tror jeg (?).

#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 10. februar 2022, klokken 07:15
Hei alle,

Et svar til emurof, på svar til meg den 24 januar. Ikke fått somlet meg til å svare før nå, skal ikke skje igjen, men hadde ikke glemt deg.

Han skal forresten ha for innsatsen.... nederst i denne posten er svaret hans til et innlegg fra meg i august i fjor, hvor jeg linket til en veldig bra artikkel om status i Giga Berlin utbyggingen, basert på droneklipp fra Youtube.

Link: https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report

Artikkelforfatteren mente da at det ikke ble produksjon av biler før i April i år. Stikk i strid med Musk som da håpet på tillatelse i oktober, og produksjonsstart før nyttår. Tysk byråkrati har sinket saken noe, men på langt nær med mange måneder.

24. januar i år linket jeg til en oppfølger artikkel - til artikkelen fra august, og jammen får jeg omtrent samme svar fra emurof igjen hahha... Han skal ha for innsatsen, men ikke innholdet, som er  enda et håpløst forsøk på å diskvalifisere artikkelforfatteren...(!!) Selv om nå når tiden har gått viser at forfatterens "prognoser" så langt er riktige.

Link: https://seekingalpha.com/article/4479414-tesla-brandenburg-volume-production-is-still-months-away#comment-91296882

Selv mistenker jeg at Tesla drøyer litt med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.

Og emurof, du bør jekke deg ned noen hakk nå, og du behøver ikke fortsette og tro at det er du som er Teslas Norgespoliti på forumet her.



Sitat fra: emurof på onsdag 18. august 2021, klokken 09:55
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 14. august 2021, klokken 11:44Ganske godt dokumentert artikkel på Seeking Alpha om Giga Brandenburg - og forsinkelsene,

https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report

Hva mener du er godt dokumentert her?

Så du på artikkelhistorikken til vedkommende som har skrevet teksten, "Jaberwock Research"? Han er selverklært medlem av TSLAQ-kulten. Denne personen har en lang rekke lignende artikler der han spekulerer i vei som han gjør i denne også.

  • I januar 2018 påstod han at Tesla aldri ville få overskudd med Model 3. Sannsynligheten for overskudd var null, sa han i flere lange artikler som ligner den du linker til her.
  • Samme år skrev han om reservasjoner, og hvordan han forventet at de aller færreste som hadde reservasjon av Model 3 faktisk ville hente ut bilen.
  • I tillegg skrev han en hel artikkel om hvordan etterspørselen etter Model 3 var så lav at det ikke ville være noe særlig etterspørsel igjen når reservasjonsholdere hadde fått bilen sin. Han spådde at Tesla ville bli sittende igjen med en haug usolgte Model 3. Han kalte dagen alle med reservasjon hadde fått bilen sin for "day of reckoning".
  • Han spådde også at inntekter fra ZEV-kreditter ville falle til null i 2018.
  • Mot slutten av 2018 spådde han at Tesla gjorde alt de kunne for å vise positiv cashflow, men at dette ville innebære negative resultater videre. Han skrev også at salget falt kraftig.
  • Han skrev enda en artikkel i oktober i 2018 om hvordan det ikke var mer etterspørsel igjen for Tesla i USA, så nå skulle det visst bli veldig store problemer.
  • Og i april 2019 skrev han stolt om hvordan det endelig var bevist at det ikke var etterspørsel etter Model 3. Tesla ville aldri klare å opprettholde etterspørsel med en produksjonsrate på 5000 biler i uken.
  • Da Tesla begynte å vise uventet gode resultater i midten av 2019, skrev han en artikkel om "Tesla Bears Don't Panic" der han skrev at det Musk sa om at det ikke var dårlig etterspørsel etter Model 3 bare var tull, og at de gode resultatene så langt bare var ved manipulasjon og juks, og at mot slutten av 2019 ville det være umulig for Tesla å levere overskudd. (Som vi husker har Tesla gått med overskudd hvert kvartal siden Q2 2019.)
  • For Q3 i 2019 skrev han igjen en artikkel om at salget faktisk ville gå ned sammenlignet med Q2.
  • Han skrev også mot slutten av 2019 at nye utslippsregler i Europa ville gjøre så andre bilprodusenter begynte å ta over salg fra Tesla.
Og han spådde naturligvis kollaps av salget da skattefradraget ved kjøp av elbil forsvant for Teslas biler i USA.

Er det for mye å forvente et minimum av kildekritikk her?

Nå sier jeg ikke at det ikke kan komme flere forsinkelser, men å legge ut en elendig smørje av en løgnaktig artikkel fra en velkjent amatør som har bommet konsekvent på spådommene sine om Tesla... hva er poenget?

Gjengen han tilhører er løgnere og manipulatorer som har tatt feil om absolutt alt. Jaberwock Research er ikke "research" i det hele tatt. Han er et Twitter-troll med for mye tid til å skrive amatørmessige tekster som har vist seg å være konsekvent feilaktige.

Vær så snill, tenk etter før du legger ut noe fra disse bløffmakerne.

(Og husk at det er null kvalitetskontroll på Seeking Alpha. Det er egentlig en type blogg-plattform, der nærmest hvem som helst kan legge ut blogginnlegg.)

SitatMusk sier de håper på å få "tillatelsen til produksjon" i oktober i år. Fabrikken er ikke klar for produksjon av biler før tidligst i april neste år..

Som sagt, det kan godt være det kommer flere forsinkelser, men å basere seg på et løgnaktig Twitter-troll for å konkludere med det..?

SitatTror Tesla drøyer med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det antagelig blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.

Hvordan får du til å konkludere slik når du vet at Tesla er begrenset av produksjon og ikke etterspørsel?

Og har du glemt at de ikke har begynt å levere Model Y i Europa enda? Tror du virkelig ikke etterspørselen etter Model Y vil overgå Model 3?

Har du glemt at Tesla har sagt at det er langt større etterspørsel etter Model Y enn etter alle de andre bilene deres kombinert?

Har du fått med deg at Model 3, en sedan, slår en SUV som VW ID.4? Hvordan er det mulig at en mindre populær biltype banker møkka av det som burde vært den ultimate salgsmaskinen i Europa? Hva sier det deg om hva som vil skje med Model Y?

#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 23. januar 2022, klokken 20:25
Tror tesla har dukket under 1000 for siste gang på veldig lenge. Snittet for et selskap notert på Nasdaq Composite var ned 40% i fjor, så det har vært verre enn media har meldt. Litt fordi de største selskapene i US står for mye av verdiene, topp fem står for 65% av markedsverdien på Nasdaq, tror jeg det var. Og nå har de falt litt også, bl.a. Tesla.

Her inne ser jeg alt er som før, Og kun Emurof som mener Tesla er riktig priset/underpriset, basert på fundamentale parametre. Han er ingen erfaren investor.

Ellers, Tesla i Tyskland er i år som i fjor, forsinka.

Link til artikkel med kvalifisert spådom om når masseproduksjon kan begynne fra Berlin:

https://seekingalpha.com/article/4479414-tesla-brandenburg-volume-production-is-still-months-away#comment-91296882
#6
Model Y / Sv: Når kommer Model Y fra Berlin?
søndag 23. januar 2022, klokken 19:40
Status på byggearbeidene på fabrikken og kvalifisert spådom på når masseproduksjon kan starte:

https://seekingalpha.com/article/4479414-tesla-brandenburg-volume-production-is-still-months-away#comment-91296882
#7
Tesla / Sv: Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende
onsdag 01. desember 2021, klokken 07:20
Disse kollisjonene er jo pga Autopilot som feiler, samme problemet i US, mange påkjørsler av stillestående politibiler, ambulanser.

Angående vision only - Musk har vel ikke særlig kredibilitet igjen når det gjelder selvkjørende biler? 5 år etter han lovet at vi kunne sende ungene alene til barnehagen i den selvkjørende Teslaen.

Det finnes ganske mange aktører som vi aldri hører om, når det gjelder autonome kjøresystemer for bil, lastebil etc.
Felles for alle, (bortsett fra Tesla og Musk), er at ingen av de tror at vi vil ha helt selvkjørende biler på veiene i uoverskuelig fremtid.
Men Musk og Tesla har klart å få fansen til å tro at dette kommer, trolig før nyttår, hvert år.. En ting skal de ha, og det er at Autopilot er et veldig bra Level 2 system. Og det vil det sikkert fortsette å være i mange år fremover, frem til nyttår.

Så at Snakkesalig hadde lagt inn link til artikkel om problemet med Autopilot og blinkende blålys i USA:

https://slate.com/technology/2021/08/teslas-allegedly-hitting-emergency-vehicles-why-it-could-be-happening.html
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 14. august 2021, klokken 11:44
Ganske godt dokumentert artikkel på Seeking Alpha om Giga Brandenburg - og forsinkelsene,

https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report


Musk sier de håper på å få "tillatelsen til produksjon" i oktober i år. Fabrikken er ikke klar for produksjon av biler før tidligst i april neste år..

Tror Tesla drøyer med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det antagelig blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 12. juli 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:10
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. juli 2021, klokken 17:36

Det er ikke sånn jeg leser den artikkelen. De står at de sammarbeidet om å ikke redusere forurensning mere enn nødvendig vedr. bruk av AdBlue.

Hvis du har noen annen dokumentasjon som underbygger påstandene dine hadde det vært fint.
Siden de har fått en bot på en milliard så er det helt klart ikke for å samarbeide for å gjøre det bedre! Det faller på sin egen urimelighet.

Hvis en teller opp artikler om Plaid brannen og setter det opp mot denne nye milliardboten, vil en nok få et temmelig skjevt antall.



Det kan vel kanskje være riktig. Og hadde ikke Tesla vært så populære i media så hadde de hatt en aksje som var priset som de andre nevnte bilselskapene.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Plaid
lørdag 03. juli 2021, klokken 07:35
Panasonic sin kjemi det da sikkert. De lovte jo ca 5% økt performance per år, de neste årene.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 29. juni 2021, klokken 19:06
Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:54
LG, Catl, Byd, Nortvolt, You Name it.. Så og si alle batteriprodusenter trenger penger for å utvide.  Og utrolig nok greier de å bygge ut fabrikker uten en gigapost å selge - forstår du nå eller ble det fortsatt for vanskelig..

Kan du gi kilde til at Tesla har hele tiden tenkt å la andre produsere 4680? Jeg er ganske bestemt at det kom aldri på bordet når Tesla introduserte 4680 på Battery Day. Kan godt hende jeg tar feil,  men KILDE takk.

Femdobling? Jeg har vel aldri nevt femdobling. Men hvis du leser så refererer daktari ARK invest og "alltid-rosa-helikopter" Cathie Wood  ;D

Ark er jo bare tull. Flaks en gang (med tesla) og rett inn i rampelyset. Nå - flaksen er oppbrukt:)
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Plaid
fredag 25. juni 2021, klokken 18:12
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 20. juni 2021, klokken 16:19
Sitat fra: JorEl på søndag 20. juni 2021, klokken 11:26
Er denne videoen lagt ut før? Her spekuleres det i at Plaid har 4680batterier, allerede :o
Kanskje noen kloke hoder kan vurdere sannhets-gehalten her.
https://youtu.be/JqKHThvk0WY?t=9

Den har ikke 4680. Cellene har samme fasong som før. Men kjemien i cellene er oppdatert. Og mye annet med batteri og drivverk. Noe både topphastigheten og mangelen på varmgang i batteriet viser.

Og kjemien utvikles og leveres av? Panasonic?
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 18. april 2021, klokken 05:38
Burde ikke Tesla satt i sving nettverket med biler? Kjørt i gang Robotaxi MED sjåfør i første omgang. Må jo være god øvelse, bygge opp software, brukergrensesnitt etc.?

Tror flere ville meldt seg også, om man kunne kjørt selv, når man selv ønsket. Mulighet for litt sosial bi-inntekt for mange da. (Får inn et element hvor mange som har gått med en taxisjåfør i magen hele livet kan prøve å kjøre en kveld)
Robotaxi tror jeg ikkke vi får i dette tiåret, eller neste. Kanskje fire-fem demobiler i California.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 31. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Sandvika på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:48
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:22
Jeg lurer på om det er «flokkmentalitet» som slår inn på Tesla. De overgår vel ofte trenden i markedet begge veier.

@sandvika på hvilket nivå tok du shorten? Og ikke minst hvor planlegger du å løse inn? Det er jo realisert som gjelder.
Ja, naturligvis er det flokkmentalitet. Dette har blitt en millionær over natta aksje for alle som "forstår den". Veldig mange uerfarne kjøpere i markedet som tror at man kan legge linjalen på forrige måned å tro alt kan fremskrives. Ifølge Business Insider er det hausing av nettopp Tesla som er en av grunnene s  gjorde at denne gruppa fikk så mange følgere. https://www.insider.com/wallstreetbets-reddit-history-gme-gamestop-stock-dow-futures-yolo-2021-1

Det betyr dog ikke at Tesla er et naturlig mål for tilsvarende  angrep som GME. 1) kan ikke se for meg at det er moment og volum til å ta Tesla på samme måte. Tesla er vel verdt ~350x GME nå GME startet å gå, nå er Teslas market cap 40x GME. Veldig mye mer likviditet som skal overvinnes.
2) Elon er kultfigur for dette miljøet
3) Tesla er ikke en døende bedrift med gribber sirklene over..

Shortet ved  880 mandag, jeg tror riktig pris er under 500, men ikke finregnet og er nok fornøyd og  tar nok gevinst i overkant 600. Dette kan jo fort endre  seg om det kommer nyheter, noe som helt sikkert vil skje.

Tror vi har passert en topp nå, med lenge til neste gang det kommer nyheter av nok interesse, så vurderer en short i morgen.
Nyhetene og resultatene nå var vel også litt under pari. Og sjefen gjør litt "på baksiden av servietten matte" som gjør at folk lurer på om han er helt med..., men fin underholdning da.

Håper nye Model S er så bra som den ser ut som!
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 19. desember 2020, klokken 10:39
Bare å sjekke de tre selskapene som ble tatt inn i indeksen 18 sept tror jeg det var. Husker ikke hva de heter, men ingen unormale utslag på kursen i forkant og etterkant.
Men jeg skvatt litt igår når den gikk fra 665 til 695 i siste minutt..:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA