Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Futurecar

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Forsikring av TMX
fredag 01. mars 2019, klokken 03:24
Sr bank og el og it medlem
Modell x 75D
75% bonus
16000km
6000 egenandel
Topp kasko
10600 pr år
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Målt forbruk display/tripteller
tirsdag 26. februar 2019, klokken 05:03
En ting til, opplever av og til at bilens lys tennes samt at den låses opp og igjen uten at vi gjør det. Har ikke gjort det i denne perioden meg bekjent.
Kan dette skje dersom en av nøklene ligger i bilen og en ligger inne i huset? At den ene låser  opp og den andre låser igjen?
Når dette skjer så står den med lys på/opplåst i ett lite minutt før den låses.
Står i privat garasje.
#3
Model X 2014 - 2022 / Målt forbruk display/tripteller
tirsdag 26. februar 2019, klokken 04:50
Hei
Bilen oppgir forbruk pr kilometer i displayet. Typisk 330 watt på vår x75 siden forrige lading. Ifølge telleren har vi kjørt 80.3 kilometer og brukt 26.5 kilowatt.

Bilen ble fulladet 100% på fredag natt og vi har brukt den til litt småturer og 40 kilometer på en reise.

Batteriet har 44% strøm igjen og på en x75 vil det si at vi har brukt 42kwh.

Hvor har de 15.5 kwh forsvunnet? Hva inngår i bilens beregning av faktisk forbruk? Kun fremdrift og ikke oppvarming?

Reelt forbruk basert på forsvunnet energi og kjørte kilometer er da 520 watt pr kilometer (56% av x75 batteri kjørt 80.3 kilometer)

Har i perioden ikke brukt forvarming.



#4
Bestilte x75d i august med september levering sammen med en bekjent. Vi fikk laderen rett før jul:)
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla x SIM kort roaming
søndag 06. januar 2019, klokken 11:25
Opplevde det samme i høst til Danmark. Etter å ha snakket med Tesla så så de jeg skulle forsøke en restart på mcu, trykke inn bremsen og begge vrihjulene på rattet. Da kom den kjapt etterpå.
Annet spørsmål. Kan man restarte mcu i fart eller må man stå stille? Har gjort det noen ganger men er usikker på om det er noen risiko med det?
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skiltgjenkjenning?
søndag 06. januar 2019, klokken 09:54
Skulle ønske det snart ble prioritert. Kjører med Ap2.5 på e39 og flere steder i 80 soner tror bilens innebygde skiltregister at det er 50. Så jeg må skyndte meg å trykke inn gassen for å ikke irritere trafikantene bak... kjørte igår med henger og måtte da bruke acc, er ikke den slik at den tilpasser seg hastigheten på strekningen i det hele tatt?
#7
Lading av Tesla / Sv: Tesla Wall Charger Jordfeilbryter type B?
søndag 30. desember 2018, klokken 11:03
Hei
Jeg fikk ikke noe svar fra Tesla eller forum som tilsa at den innbyggere jordfeilovervåkingen i laderen er godkjent iht NEK så jeg la opp type b jordfeilbryter selv om jeg har powerflex(dobbelisolert kabel) og kun laderen på denne kursen. 
Har modell x75 så denne lader ikke mer enn 16.5 kw, så kunne vel klart seg med 6mm2 men tenkte det var greit å ha mulighet til fullbelastning av laderen om det skulle bli en kraftigere lader i fremtidige biler:)
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Falconwing-dør åpnet seg i vaskehall i dag
torsdag 27. desember 2018, klokken 07:38
Dette høres jo helt utrolig ut. Har vasket bilen en gang med børster og en gang børstefritt men tenkte ikke tanken på at dette var noe som kunne skje... begge ganger sto bil ulåst med oss inni. har aldri blitt informert om risiko ved bilvask da vi henta bilen. Men takk til trådstarter for info.  Burde være en vaskemodus som kobler ut alle dører frem til de blir aktivert fra skjerm igjen. Grøsser av tanken på at dette kunne skjedd når vi vasket bilen da den kun var en måned gammel...
#9
Lading av Tesla / Tesla Wall Charger Jordfeilbryter type B?
tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:10
Hei
Skal til å installere Tesla Wall Charger i egen garasje(Er elektriker:)
I hht krav så må jeg ved elbil uttak enten ha Jordfeilbryter type B, eller jordfeilovervåkning som kobler ut ladingen ved DC lekkstrømmer.

I manualen til Tesla Wall Charger så står det at det er innebygget overvåking itillegg til at det står det skal installeres jordfeilbryter.

Er denne innebyggede jordfeilvarslingen godkjent i Norge slik at jeg kun trenger vanlig jordfeilautomat i sikringsskapet eller må jeg inn med type B jordfeilbryter? Står lite om dette i manual og kundesupport hadde ikke noe svar å dette.
#10
Tesla SW og AP / Ny versjon 2018.46.1 e29d8f7
onsdag 28. november 2018, klokken 07:35
Fikk melding om oppdatering i natt.
Teslafi sier at en bil har installert 2018.46.1 e29d8f7
#11
Lading av Tesla / Sv: Tesla wall charger
søndag 04. november 2018, klokken 13:05
Det er helt korrekt.jeg ønsker at min styring skal ta kontroll over TWC og slå av ladingen.
Jeg har fullt utstyrt knx anlegg i huset med brannvarsling og strømmåling osv integrert. Ønsker ikke en Tibber løsning da jeg ønsker alt lokalt i huset og ikke avhengig av skytjenester.
#12
Lading av Tesla / Tesla wall charger
søndag 04. november 2018, klokken 07:45
Hei
Er selv elektriker og skal legge opp Tesla Wall Charger i garasjen. Men lurte på om det var mulig å koble denne mot smart styring eventuelt brannalarm. Dvs at når huset har stort strømtrekk så ønsker jeg at lading avbrytes frem til signalet endres til at lading kan gjenopptas. Eventuelt også når AMS er i gang så er det også greit å ha kontrollen på denn:)
Ønsker også at samme signal kan kutte lading ved f.eks utløst brannalarm.
Ser det er noen tilkoblinger for diverse i manualen men det er helst maktfordeling master/slave kommunikasjon som er beskrevet.
Jeg tenker potensielt fritt styring.  Er klar over at man kan sette inn en kontaktor som tar hovedstrømmen på kursen ut men ønsker å gjøre dette med styring istedenfor:)
Andre som har gjort noe smart her?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer lading TREFAS 16A 230W
onsdag 31. oktober 2018, klokken 18:41
Hei
Kan du legge ved link til produktet? Mener 230V bare kan brukes til enfaslading, eventuelt kan du med 32A3 fas 230V klare 16-16-32 på de ulike fasene
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dele rute frå google maps til Tesla
onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:59
Jeg får det ikke til. Får også feilmelding. Fra Android telefon.

Regner ikke med man må sitte i bilen for å klare dette?

Det beste hadde vært om man kunne lagt inn destinasjon/rute fra sofakroken og dermed fått opp batteristatus, ladetider osv  for å nå frem i appen:)

Likt som man får i bilen
#15
Tesla SW og AP / Sv: Tesla stanser salget av FSD opsjonen
mandag 29. oktober 2018, klokken 19:54
Sitat fra: Schjell på mandag 29. oktober 2018, klokken 18:34
Ja, i kø så er den genial, enig i det. Nokon tankar eller erfaringar om kva som skjer når det kjem snø på vinteren som legg seg over sensorane i fronten, blir det bråstopp då?
Det blir spennende å se. Tenker uansett jeg er skeptisk til å la bilen kjøre selv på glatte veier. På e39 mellom Stavanger og kr sand er det noen svinger som er vel ubehagelige i 75-80 når bilen kjører:) med litt is på bakken tror jeg fort det kan bli noen uheldige hendelser:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA