Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond Jacobsen

#1
Rekkevidde er ca som før. Lurte egentlig på om cellene balanseres uten lading. Bare av å stå nesten fullt ladet.
#2
Takk for all hjelp her. Batteriet er nå i orden igjen. Lot det stå litt, så ladet den lenger og lenger desto lenger den sto. Virker som at batteriene balanserer seg selv når det får stå? Til slutt ladet den batteriet helt opp og alt er nå i orden. Har kjørt en del med den og det virker ikke som at batteriet har tapt seg noe.
#3

Takk for tilbakemeldinger! Oppdatering etter ferie:

Batteriet er bygget på en slik måte at det blir vanskelig å måle celler.

Har kommet litt videre med batteriet. Ladet det opp til 81v (direkte uten BMS med original lader). Batteristatuslampe på scooter viste da fullt batteri og scooter virker. Har kjørt litt med den.
Problemet som gjenstår er at den fortsatt ikke kan lades på vanlig måte. BMS slipper ikke spenningen frem til batteriet. Laderen gir ca 85 v i ca 20 sekunder for så å slutte i ca. 20 sekunder og fortsetter av og på, på den måten.
Hva anbefaler dere videre? Prøve å kjøre Scooter mer for å forsøke å tvangslade på nytt? Problemet er balansering? I så fall bruke en lader som gir lavere ampere? Original gir ca 12A
Ut ifra hva jeg har målt av spenning, ampere og tid fra lader tror jeg at jeg har fått på ca 2kwh med strøm på batteriet (dette er veldig ca. i og med at jeg ikke har tatt tiden nøyaktig) Batteriet skal ta ca 3kwh.

#4
Har forsøkt litt mere nå

Prøvde først å lade helt uten BMS. Da vil den ikke starte å lade. Koblet så alt som originalt igjen. Da starter laderen å sende spenning 83v av og på av og på (vifta i laderen går også av og på) men ingen ting går til batteriet (som det var til å begynne med).
Koblet så den tykke jordkabelen direkte fra batteri og til lader. Da begynte den å lade stabilt. Spenningen gikk fort oppover, men jeg stoppet på rett under 70v som batteriet nå holder! Den vil trolig gå høyere hvis jeg fortsetter.
Koblet så alt tilbake som normalt, i håp om at den nå skulle lade som normalt, men det gjør den ikke.

Tenker jeg riktig at her må det være noe med BMS som er feil?
Spenning rett på batteri rett under 70v. Spenning ut av batteri gjennom BMS nær null v

#5
Har demontert mye nå. Ser ut til å være 400stk Samsung ICR18650 22P Måler nå stabilt 24,8v før BMS. Det gir vel en spenning på 1,25v pr celle? Det er vel ikke bra. Når jeg måler på de tykke kablene ut av batteri måler jeg ca 20v, men det går fort og jevnt nedover når jeg måler. Her målte jeg null v tidligere, men det var med et veldig dårlig voltmeter. Trodde cellene hadde en funksjon som stoppet de under 2,75v? Hva anbefaler dere nå?
#6
Prøver å åpne det. Veldig kvalifisert er jeg nok ikke, men ønsker å lære :) Har skrudd på det meste annet enn batterier :) Batteriet demonterer jeg på et bilverksted i Oslo. Mulig jeg kan få hjelp av Elbilmek når jeg står fast ;)
Jobben har en avtale med de.
#7
Takk for svar :) Har du noe tips til lader? 72v lader er jo ikke så vanlig.
#8
Har vært godt fornøyd med min Govecs frem til jeg skulle bruke den etter vinterlagring. Satte bort sykkelen med ca 50%ladet batteri i høst og sjekket ca februar og da var det på ca det samme. Når jeg tar ut sykkelen i April er batteriet helt dødt. Måler null v på ledningene fra batteriet og laderen gir 75v i ca 30 sekunder før den kutter ca 30 sekunder og holder på slik konstant. Sykkelen er like under 5 år og har gått kun ca 4000km. Forhandler gir meg pris på nytt batteri. 33000kr, hvilket er helt uaktuelt. Det blir dyre km, hvis nytt batteri er like dårlig. Vurderer å åpne batteriet tross advarsler om fare. Hva tror dere har skjedd med batteriet? Er det håp? Defekte celler? BMS?
Batteriet er et lithium batteri på 72v  40A Go-Tech Energy GV7244. Flytt gjerne innlegget, hvis det passer bedre annet sted.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA