Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DCDriver

#1
XC40-EV / Sv: Anbefaling - hundebur til XC40?
onsdag 15. februar 2023, klokken 09:41
Hoppet over hundeburet og fikk Volvo til å installere originalt tilbehør "varegrind".

Redusert alarmmodus er det som skal til for at bikkja ikke skal utløse alarmen eller man skal fremstå som en idiot på ferga.
#2
e-Golf / Sv: Infoskjerm låser seg og restarter hele tiden
torsdag 22. september 2022, klokken 08:01
Takk for innspill. Jeg har ikke selv noe diagnoseverktøy liggende, men det kan det jo være aktuelt å anskaffe.

Interessant nok, jeg hadde håndvasket bilen dagen i forveien. Det kan jo være en sammenheng der.
#3
e-Golf / Sv: Infoskjerm låser seg og restarter hele tiden
mandag 19. september 2022, klokken 14:53
Jeg kjenner at jeg begynner å bli småirritert. Bilen har fungert godt på de fleste vis, men småfeil har det vært. Disse har blitt fikset, men det har vært raust med ventetid. Det medgår tid til levering og henting av bil, samt å få logistikken til å gå opp den dagen/de dagene bilen er på verksted.

Lokal Møller/Autoria-forhandler har tildelt tid for videre feilsøk. Feilen oppsto 1. september, og første diagnostikk skal foretas i midten av oktober. Jeg er ikke så veldig imponert over at det skal ta såpass lang tid. Vel og merke er dette diagnostikk, for å forsøke å finne ut hva som har feilet ... deretter kommer etter all sannsynlighet ny ventetid for leveranse av modul(er) og ut-/innmontering. Jeg har litt problemer med å se hvorfor de ikke bare kan bestille opp relevante modul(er) allerede nå, og heller ha disse liggende som en flytende lagerbeholdning dersom de likevel ikke trengs. Møller/Autoria er såpass store at det burde ikke ha noe videre å si om en reservedel er lagret i Gvarv eller i Oslo, i påvente av hvornår aktuell del faktisk trengs.

Det nærmer seg planlagt salgstidspunkt for bilen, men det er for dumt å forsøke å selge en bil som har ikke-utbedrede småfeil. Møller/Autorias lange ventetid er slik sett en effektiv hindring for at jeg nå skal kunne selge bilen til en fornuftig pris.
#4
XC40-EV / Anbefaling - hundebur til XC40?
tirsdag 13. september 2022, klokken 12:57
Hei.

Jeg venter på levering av en XC40 recharge electric. For å være litt forberedt til bilen kommer: har noen en anbefaling til passende hundebur - hund av mellomstørrelse/ca. 30 kg. Buret må være trafikksikkert, la seg feste godt bak i bilen - og ikke lage "raklelyder". Anbefalt modell/forhandling og innfestingsmetode? Takknemlig for alle innspill.

Hvordan fungerer bilalarmen på XC40, er det mulig å låse bilen med bikkja inne i bilen uten at alarmen begynner å ule?
#5
e-Golf / Sv: Infoskjerm låser seg og restarter hele tiden
torsdag 01. september 2022, klokken 08:35
Følger opp denne: andre som har opplevd det samme, eller har link til nettforum/ressurs hvor feilen beskrives som hyppig forekommende?

Jeg parkerte min 2018-modell her om dagen, for et tre-minutters besøk i en forretning. Da jeg returnerte til bilen, var infotainment-systemet dødt. Intet ryggekamera, ingen P-sensorer, ingen kobling mot telefon - og feilmelding "Begrenset nødandropsfunksjon". Kjørte bilen hjem og lot den stå over natten. Dagen derpå var det normale funksjoner på alt, bortsett fra "Begrenset nødanropsfunksjon" (se bilder). Lokal Møller-filial dro med iver ut sikring nr. 17, men det bedret absolutt ikke noe. I følge verkstedet er det ikke utgitt ny software som ikke allerede er installert i bilen.

Nå er det halvannen måneds ventetid for å få en endelig diagnostikk av dette, trolig fulgt av ytterligere ventetid for innmontering av "noe nytt". Selv om denne funksjonen ikke er kritisk, kjenner jeg at irritasjonen ligger og ulmer... eksempelvis er det nå lite aktuelt å prøve å spontant selge bilen dersom det skulle dukke opp noe annet attraktivt på fire hjul.

Andre med erfaringer / historier om tilsvarende?

#7
e-Golf / 2018 eGolf, lading på trefase IT-nett, fordeling L1/L2/L3?
fredag 03. september 2021, klokken 18:45
Heisann.

Jeg har en eGolf, 2018-modell. Har nettopp fått opp ny Easee ladeboks. Her er IT-nett, og med automatisk konfigurasjon av boksen ble denne stilt inn på trefase-lading. Alt vel, bilen lader som bare det - og Easee-boks/app er gull å bruke.

Stort sett har jeg det ikke travelt, og bilen er stilt inn på maks ladestrøm 13A. Da (tror jeg i hvert fall) er jeg litt snill mot batteriet, husets sikringer og verden ellers - men har noen en forklaring på dette: i Easee-app'en kan jeg lese av ladestrøm, fordelt på L1, L2 og L3. Med de nevnte innstillinger fordeler dette seg slik:

L1 - 21.2 A
L2 - 12.4 A
L3 - 12.5 A

Jeg er fullt og helt med på notene når det gjelder L2 og L3, dette er jo ca. 13A som er stilt inn som "limit" i bilen. Men L1 på 21.2A - hvor kommer den fra? Sikkert en forklaring som noen med innsikt kan dele.  :)
#8
ID.3 / Sv: Id3 salg hittil i 2021
lørdag 13. mars 2021, klokken 11:01
Noen som vet hva leveringstiden er, dersom man bestiller i dag?
#9
e-Golf / Sv: Varsel om lav spenning på lavvoltsbatteri (12v)
fredag 15. november 2019, klokken 15:17
Hei. Har du noen TPI-referanse på den software-oppdateringen? Eller mulighet for å fremskaffe?

Min 2018-mod. eGolf har et servicebatteri som aldri har optimal hvilespenning eller mottar lading med optimal spenning. Hvilespenning på 12.0 V målt i romtemperatur er ikke bra.
#10
e-Golf / Sv: Lang gjenstand i bilen ... er det plass?
lørdag 07. september 2019, klokken 06:50
Med fare for å bli upopulær blant andre som risikerer å bli sendt til IKEA for å hente varer ... bilen er mer enn stor nok. Det hadde også vært uproblematisk å ha med passasjer i bilens forsete samt i det smale baksetet.
#11
e-Golf / Sv: Lang gjenstand i bilen ... er det plass?
fredag 06. september 2019, klokken 16:42
Takk, gjør et forsøk. Får fasiten om et par timer. I beste fall effektiv transport, i verste fall en erfaring rikere.
#12
e-Golf / Lang gjenstand i bilen ... er det plass?
fredag 06. september 2019, klokken 09:21
Banalt spørsmål, begrunnet med at bilen (eGolf 2018) og jeg ikke er på samme sted og ettermiddagens logistikk er under planlegging.

Jeg har behov for å frakte en gjenstand på 204 x 6 x 37 cm. Er det plass til denne inne i bilen uten at det går ut over trafikksikkerheten? Ingen passasjer er med på turen.

Det hadde vært til enorm hjelp dersom noen kunne bidra med et svar på dette. Jeg har prøvd å finne målsatte tegninger av bilen, men finner ikke et definitivt svar uten å ha bilen i nærheten. Enn så lenge håper jeg på det beste.
#13
e-Golf / Sv: Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
lørdag 22. desember 2018, klokken 23:35
Godt å høre at dette ikke er normal oppførsel i vinterlige forhold. Takk.

Venter på neste snøvær og tar en runde da, for å se hva som skjer.
#14
e-Golf / Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
lørdag 22. desember 2018, klokken 08:45
Hei.

Kjørte rundt P-plassen på det lokale kjøpesenteret her om dagen. Lav hastighet, 10-15 km/t. Plutselig bråstoppet bilen. Bråstoppet = full brems. AID hylte om at en eller annen sikkerhetsfunksjon var utløst, trolig den som skulle hindre bilen i å rulle over fotgjengere.

Det var verken fotgjengere, dyr, biler eller annet som stod i fare for å bli overkjørt. Derimot var det lett snødrev og like under nullføre.

Dama som kjørte Dodge(!) bak meg, fikk sitt livs overraskelse. Med 2-3 cm klaring klarte hun å stoppe i tide, før hun kastet seg på hornet (naturlig nok).

Her har vi altså en "genial" sikkerhetsfunksjon som kan virke mot sin hensikt.

I går kjørte jeg litt rundt på en annen P-plass. Temperatur -2, snø i lufta. Det var ikke måte på hvor mange kollisjonsvarsler som ble gitt, uten at det på noen som helst måte forelå noen reell kollisjonsfare. Det skal altså ikke mer enn et par snøfnugg til før ellers nyttige funksjoner settes ut av spill og blir relativt irriterende, pipende  momenter som ikke gir føreren informasjon av noen som helst verdi.

Andre med tilsvarende opplevelser? Bilen er 2018-mod.
#15
e-Golf / Maks vekt i bagasjerom?
mandag 05. november 2018, klokken 20:57
Prøvde å finne svar her på forumet - samt i bilens manual. Finner imidlertid ingen tall som svarer meg på ...

- maksimal vekt av bagasje i bagasjerommet?
- maksimal vekt av bagasje fordelt på bagasjerom og nedfelte seterygger?

Kun sunn fornuft og maksimal tillatt vekt som gjelder?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA