Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Triangle

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: 1500 km igjen av garantien
tirsdag 10. desember 2019, klokken 10:47
Hmf, min 2015 har garanti til oktober 2020, tenkte aldri på at KM kan "tikke over" før den tid. Hvor lang er KM garantien?
#2
Leaf 2010-2017 / Vindusvisker bak: 5 min og 30 kr
torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:16
1. Kjøp en relativt lang basic vindusvisker. Feks denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/viskerblad/viskerblad-650mm-26-2000029607

2. Ta ut det gamle visker-bladet fra braketten. Legg det side om side med det nye viskerbladet og klipp det nye viskerbladet med en tang til rett lengde.
(Nå har du også et ekstra viskerblad til neste skifte.)

3. Smør litt olje/fett på gummi i "glide-sporene" på viskerbladet og tre det inn i braketten på bak-viskeren.

4. Profit.
#3
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:41
Kjørte til/fra Ålsheia fra Sandnes forrige uke, her er regnskapet:
- Det var ca 0 grader i snitt og jeg kjører en Leaf 2015 24kw.
- Forvarmet bilen hjemme i ca en time før vi kjørte.
- Det var to voksne og 2 små barn i bilen, ellers var den stappa med bagasje. Ingen skiboks/stativ på taket.
- Veiene var stort sett tørre, fine kjøreforhold.

Etter turen fra Sandnes-Byrkjedal hadde jeg ca 65% igjen av batteriet. Ladet i ca 30 min og kjørte videre med ca 92% på displayet.

Da jeg var fremme på Ålseheia parkeringsplass hadde jeg ca 55% igjen av batteriet.

Totalt forbruk ble da: 35% + 37% = 72%.
#4
Mekanisk / Sv: Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
torsdag 14. mars 2019, klokken 12:01
Dette er faen meg helt sinnsykt. Jeg har en 2015 modell hvor garantien går ut i november 2020 såvidt jeg forstår. Jeg kjøpte bilen for et halvår siden for ca 160k. Om halvannet år er den kanskje verd 120k.

Om jeg så får en tilsvarende feil, må jeg altså bruke 50% av bilens verdi på reparasjon.

Jeg hadde tenkt å ha leafen noen år og har i utgangspunktet ikke råd til å bytte bil hvert 2-3 år. Men jeg tror ikke jeg kan ta risiko på å eie en leaf uten garanti.
#5
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:24
Jeg skal kjøre Nissan Leaf 2015 til Sirdal i mars. Tenkte å hurtiglade på Byrkjedalstunet. Vet ikke om det er nødvendig, men greit å sikre seg litt. Noen som har erfaringer fra denne turen med såpass lite batteri?
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAF lader ikke etter bruk av "LADE TIMER"
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:10
Sinnsykt dyrt, går det på garantien?
#7
Model 3 / Sv: Nå kommer Tesla's model 3 !
onsdag 20. juni 2018, klokken 11:12
Bare steng denne tråden...
#8
Skulle ikke dette stemmes om i stortingent sist fredag? I rogalands-avisene stod det at dette måtte avgjøres på nasjonalt nivå. Nå er jeg ikke i tvil om utfallet, men ble det bekreftet at det blir slik?
#9
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:22
Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...

Tja, årlig kostnad på en Leaf til 300k blir vel ca. 30.000 tenker jeg. Verditap og renter, over en 10 års periode. Om du sparer 14k på bompenger, 14k på drivstoff og 2k på årsavgift så har du de 30.000,- i året. "Gratis bil" altså og du kan putte det du får for Avensisen i lomma ;)

Prøvde å sette opp et regnestykke selv. Med 200k i lån på ny bil og 4 års nedbetalingstid ser det ut som jeg totalt sett går i null etter 5 år, sammenlignet med å beholde gamlebilen. Uten denne surprise-motherfucker-bom-endringen hadde jeg gått ca 14 400x5=72k i pluss. Det var litt av motivasjonen til å tåle ulempene med elbil...
#10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:18
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere.

Hva har du av belegg for å påstå dette? Ja det er en trend, men gitt at bompenge-økningen for elbiler blir vedtatt på fredag, så vet vi jo prisene, og disse kan gjerne holde seg i flere år fremover. Er vel mer sannsynlig at de forblir slik, enn at de skal øke.
#11
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...


#12
Sitat fra: Tellus på fredag 01. juni 2018, klokken 10:36
Motstand er kraft så det er rikitg.

Effekt er noe helt annet. Den øker med farten opphøyd i 3. Utledet og bevist i mitt forrige innlegg  :D

Ok, artikkelen jeg linket til sier også at:
Om du tusler pent og pyntelig av gårde i 50 km/h og så øker til 100 km/h på motorveien, og den motstanden lufta bød på mot bilen var 20 kW, må bilen plutselig bruke 80 kW for å karre seg fram.

Her er det også en firedobling av effekt...
#13
Det er firedobling, ikke åttedobling.

Sitat: Naturens kvadratlover sørger for at om du for eksempel dobler farten på noe som beveger seg gjennom luft eller vann, så firedobler du motstanden.

Kilde: https://www.tu.no/artikler/aerodynamikk-avgjor-farta/326465
#14
Dere som kjenner til hvordan elbiler er skrudd sammen, finnes noen tilgang til batteriet med tanke på kjøling?

Er det mulig å skaffe en vifte og koble den til bilens el-anlegg eller sigarettenner og plassere viften slik at den gir "aktiv" kjøling?
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Anbefalinger på tilleggsutstyr
tirsdag 08. mai 2018, klokken 15:26
Fra nissan.no
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA