Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elsykkel

#1
Audi e-tron / Sv: Frafall av musikk/lyd
lørdag 23. juli 2022, klokken 11:53
Statusoppdatering: Lyden kommer tilbake, helt uventet, når man venter lenge nok.
Uker...
#2
Audi e-tron / Sv: Elbil i det glohete Sør-Europa?
lørdag 23. juli 2022, klokken 11:51
Små 3hjuls elbiler kan være et alternativ sydpå: https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=Munro+three+weel
#3
Audi e-tron / Frafall av musikk/lyd
mandag 11. juli 2022, klokken 11:10
Over en lengre periode har vi opplevd at musikken på étron55'en vår nekter å fungere. Av og til korte perioder, i det siste i uker av gangen.
Har noen andre opplevd tilsvarende, og fikset problemet?
Symptomer:
DAB, internettradio og blåtann-lyd er død.
Ved mobil-samtaler over blåtann/MMI hører vi ingenting, men person i andre enden hører oss.
Volum-bar i MMI er grået ut, hjul/knapper klarer ikke endre på volumbaren i UI.
Lyden for avstandsmåler ved rygging eller lav hastighet samt retningsindikatorer fungerer. (Vi betalte ekstra for "the blinker pack" ;)
MMI reboot har hjulpet før, men ikke nå.
Etter service ble så godt som alt resatt, og lyden kom tilbake. For en kort periode. Har prøvd å gjøre en factory-reset av så mange instillinger som mulig i MMI, uten hell.
Antar en mulig feilkilde kan være bruk av internettradio, og at cache ikke tømmes.
Eller så kan det være på grunn av cheapo-audi musikkanlegget. Burde jeg turt be fruen om BO anlegget?  :P
#4
Audi e-tron / Hemmelige/skjulte features i menyene?
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 09:48
Har noen funnet skjulte features i audi Etron menyene?
A-la hold inne start-knappen lenge mens man tuter 3 ganger, høyre - venstre blinklys (for de som har betalt ekstra for disse)?
Personlig er jeg interessert i info om batteritemperatur, siden det kan bety mye for forbruk under oppstart og ladehastighet. 
#5
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
fredag 22. november 2019, klokken 14:33
Hva ble konklusjonen på IT-nett 3-fase & etron?
Å oppgradere nabolagstrafo til 400V er akkurat utenfor lommeboken...
Hvis jeg satser mot tibber+pulse - får jeg "maks guffe", dvs <7.4KW på 3-fase 16A eller gå 1fas 32A?
#6
Noen som har erfaring med leverandører av slike systemer i Norge?
#7
La oss prate om Grønn transport, produksjon og gladsaker i stedet for kommunevalgets facepalm. Jeg har for mange nære relasjoner til FNB for mitt eget beste.

* Egen produksjon av energi basert på solceller og evt batterilagring; på industribygg, arbeidsplasser. Mesteparten av energiforbruket er på dagtid. Forventet peak-demand fra strømnettet blir lavere og avtalen med strømleverandør blir billigere. Sol+batteri-Riggen kan til stor del erstatte eksisterende nødstrømsaggregat, sikre oppetid, fungere som buffer mot ustabilitet i nettet. Dette er bare en jævla  økonomisk fornuftig investering forkledd som en grønn unnskyldning!
* De fleste elbiler er i stor grad produsert på samme måte som andre biler, med unntak av motor og batteri. Utover utslipp fra eksos og diverse lekkasjer, er de et like stort problem med KØ(*), parkeringsplasser, støy, svevestøv, slitasje på veier, at veier må bygges i utgangspunktet, at storparten av bysentre er dedikert til bilisme og ikke fotgjengere, trafikkskade osv osv.
* Moderne biler, og dens fremtidige varianter vil i større grad kunne styre selv og kommunisere/avtale med andre biler for å effektivisere (kolonnekjøring), advare om farer osv. Bilister vil bli mindre stresset og vil kunne godta at bilene kjører mer høflig/forsiktig på bekostning av hastighet.
* Personlig synes jeg det er positivt, på VAGs vegne, at de blir tvunget til å gå all-in på BEVs og innovere. At de som ikke går den veien blir stående med skjegget i postkassa om kort tid. Med eldrift og computer-on-wheels ser vi utrolig mye innovasjon mtp batteri og elmotorforbedring, ytelse, rekkevidde, performance & handling, forenkling av intern elektronikk/wiring (tesla cables), færre og enklere komponenter (superbottle), selvkjøring, risk prediction +++
* Land som Norge har godt av å flytte mye av energiforbruket over fra fossil til egenprodusert elkraft, være seg hydro-, vind- sol- eller gudforbyatomkraft. Mest sannsynlig vil prisen per kilowatt gå noe opp, noe utbygging av monster-master, -dammer og -vifter på fjelltopper som skjærer i øynene vil skje, men ved VETTUG regulering hvor hovedmotivasjonen ikke er økonomisk, kan man oppnå større uavhengighet av olje+priser, et mye bedre el-distribusjonsnett og forhåpentligvis mer innovasjon og arbeidsplasser som ikke bare er fokusert på olja og ikke rasere vårt nasjonale og alle andres miljø.
#8
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
tirsdag 06. august 2019, klokken 18:20
Sitat fra: Truls Antonsen på tirsdag 06. august 2019, klokken 07:13
Tipper begrensning av ytelse er helt i sammenheng med batteriets reduserte størrelse....
Kan man også anta at BMS og motorene er identiske; at den svakere strøm resulterer i ytelser, men fordelen for Audi er å kunne gjenbruke så mye som mulig av eksisterende komponenter og byggeprosess?
BMS har mest sannsynlig støtte for variabel antall friske battericeller fra dag en, siden den er forventet å endre seg mye over tid; testoppsett, kraftigere nye batteripakker og celledød(degradering).
Så er spørsmålet om prisreduksjonen gjenspeiler prisen på de manglende batteriene...?
#9
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
fredag 02. august 2019, klokken 22:47
Hørte et rykte om at å bli stoppet i kontroll med for tung henger koster det samme som BE cert.
Just sayin  8)
#10
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
fredag 02. august 2019, klokken 22:42
Som Osloboer med krav om plass til fem og få kjørte kilometer i året, må jeg si jeg angrer litt på at vi ikke ventet på denne. Gitt en særdeles mye hyggeligere pris.
Men, det føles litt rart å gi beistet ENDA lavere rekkevidde, fremfor å tja... designe  helt fra bunnen av, a la model Y  :P
#11
Vårt sameie har Zaptec ladeinfrastruktur. Ganske fornøyd med det, og absolutt verdt å ta mer et slikt i sammenligningen.
Våre problemstilling var begrensning på felles kapasitet som har behov for automatisk lastbalansering, fremtidig skalering, mest mulig plugg n play, samt mulighet for enkel innen fakturering/rapportering, og fikk på kjøpet mulighet for å låne hverandres ladestasjoner og betale med egen brikke.
Hvis vi skulle gått for økonomi ville jeg vurdert Tesla wall charger (for ikke-teslaer) med opptil 5 per sløyfe, men jeg har ikke lest hvordan disse fungerer i større anlegg.
#12
Audi e-tron / Sv: Hva får man med Audi eTron 55 basic?
fredag 28. juni 2019, klokken 12:42
Typhon grå med allroad look i sitt rette element.
Foto E. Wanvik
#13
Audi e-tron / Sv: Hva får man med Audi eTron 55 basic?
fredag 28. juni 2019, klokken 12:39
Minimalistisk Basic belysning
#14
Audi e-tron / Sv: Hva får man med Audi eTron 55 basic?
onsdag 26. juni 2019, klokken 22:41
Nå har jeg, i god nybileier-ånd tilbragt mer tid i 55'en enn med resten av familien.
Selv om jeg har kjipet ut på fex teknikkpakken må jeg si meg særdeles imponert over kvaliteten og hva man får!
Andre Basic features/mangler man burde være obs på:

  • Basic lys er ikke en fest av lys og farger interiørmessig. Det er veldig minimalistisk og mørkt ref bilde
  • Utvendig belysning er veldig minimalistisk - lys lyser, blinklys blinker. Men hvis du er avhengig av et tivoli av animasjoner og bevegelse i lyset bør du kanskje ikke være gnien når målet er å imponere naboen. Hvilken pakke ligger animasjonene i? Matrix led? Hardware messig skal man ha alt, selv på Basic. Og frontlyktene følger fex når man svinger.
  • Poodle light of automatisk taklyspåslagning følger faktisk med som standard. Ville ikke forundre meg om man kunne bytte til et poodlelys med teslalogo  :angel:
  • På dashbordet lyser etron'logo ikke opp... Deler av toppen av dashbordet mitt har faktisk (kunst?)skinn Med søm. Dette var jeg totalt uforberedt på oppgraderingen. Kan være sammenheng med tilvalg av alcantara seter eller komfortarmlene(noen som vet?)
  • Infotainment har uendelig dype menyer, bra navi,blåtan integrasjon er mer enn jeg forventet. Kan spille av musikk "handsfree", importere kontakter osv. Kanskje bare jeg som har kommet fra år2000 som blir imponert over sånt på Basic
  • Små luftdyser på b-stolpen mangler i 2-sone. Luftdysenheten i baksetet tar dessverre like stor plass som hvis man velger 4 soner, men man får en lomme men kan legge mobilen i 🥰
  • Døråpner som krever at man drar to ganger for å åpne. Lyser det gjennom at jeg ikke er Audibortskjemt når jeg er imponert over dette? 🤩
  • Mangler keyless entry. Må bruke keyfob'en til døråpning/låsing, som på 90 tallet 8). Men bilen gjenkjenner om keyfob er i bilen
#15
Audi e-tron / Sv: Hva får man med Audi eTron 55 basic?
onsdag 26. juni 2019, klokken 22:01
@carkub - W O W!
Og med allroad-looken ser det litt mer troverdig ut at man har noe på fjellet å gjøre 😃
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA