Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - APOlsen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
onsdag 30. mai 2018, klokken 19:59
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:52
Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.

TMS eller TMX er det beste valget for trådstarter. Hvis man ser bort fra pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
tirsdag 29. mai 2018, klokken 22:42
Kjøreegenskapene er nok stort sett de samme. Effekten av batteriet, sett opp mot reell rekkevidde av dagens batteri gir et ganske nøyaktig estimat på rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
tirsdag 29. mai 2018, klokken 20:05
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:29
i3 har ikke 300 km reell rekkevidde på motorvei verken sommer, vinter eller nedoverbakke  ;D

Det er også delte meninger om det er en god bil for denne type kjøring i høy hastighet på motorvei.
Jeg har kjørt mye i3 og det er mye bra med den. Men avslappende på motorvei er ikke det første jeg tenker på.
Tror Fanafjord snakker om i3 120Ah som kommer til høsten. 94Ah har ca. 250km rekkevidde under optimale forhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
mandag 14. mai 2018, klokken 19:34
Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:13
For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.
...sier han som ikke får lengre rekkevidde enn 16. mil ut av i3-en sin.  ::)

Beklager at jeg pratet mot deg i sted. Jeg forstod ikke at du var et troll. Man skal jo som kjent ikke mate trollene


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
mandag 14. mai 2018, klokken 19:15
Tja, jeg har selv i3 men kan fint anbefale TMS, TMX og E-Golf. Ioniq har jeg ikke prøvd.

Forøvrig enig i at trådstarter bør prøve bilene, men er ikke enig i at i3 er uegnet til det som opprinnelig ble framhevet som formål med bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
mandag 14. mai 2018, klokken 19:07
Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:02
Så små biler som BMW i3 og Vw e-Up ville jeg ikke valgt om du skal kjøre mye på motorvei. Når du kommer opp i hastighet (80 km/t +) i disse føles det som om de kan skjene av veien. Følte meg ihvertfall ikke helt trygg i de bilene. Jeg ville valgt bil som er ett hakk større og tyngre.

Du føler deg ikke trygg i en i3 i 80? Da har du enten aldri prøvd å kjøre en i3, eller så føler du deg utrygg i alt som ikke er en SUV.

i3 føles betydelig tryggere enn Leaf etter min mening. Helt på nivå med (E)Golf, men naturligvis ikke på samme nivå som TMX hva gjelder opplevd trygghet, men til gjengjeld mye artigere å kjøre.

E-UP har jeg aldri prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
mandag 14. mai 2018, klokken 18:56
Sitat fra: SoloSuper på mandag 14. mai 2018, klokken 18:42
Takk, BMW er vurdert den også. Men glemte å nevne at jeg også bør ha plass til en barnevogn og et barnesete. Utifra hva jeg har lest på forumet her så er det ikke plass i BMW til barnevogn?  :)

Det funker greit hvis du har en unge, men om du har to unger blir det tilnærmet null plass til annen baggasje med mindre du har en vogn som blir veldig liten.

Kjørte selv t/r Os - Kristiansand i påsken med samboer, to unger og (liten) bikkje i bur. Baggasje for alle for fem dager. Det gikk knirkefritt, men da hadde vi ikke med barnevogn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
mandag 14. mai 2018, klokken 18:35
BMW i3 94Ah burde fikse biffen. Har erfaringsmessig ca. 200-220km om vinteren (-10) og ca. 250-260km om sommeren (+20). Er også en veldig gøy bil å kjøre og den er langt innenfor budsjettet ditt.

Skal du ha noe mer praktisk har jeg hørt at den nye E-Golfen leverer omtrent lik rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
BMW i3 / Sv: i3 på grusvei med telehiv
søndag 29. april 2018, klokken 23:13
Sitat fra: Burger på søndag 29. april 2018, klokken 21:10
apOlsen: Takk for info, var det tælehiv også når du kjørte? Ev hvor dyp sånn ca?
Det var klart definerte hjulspor og bakken holdt på å tine opp slik at det var noe midtrand og relativt løst i sporene sist jeg kjørte. Jeg spant litt i revers i (bratt) oppoverbakke (bilen har jo bakhjulstrekk), men det gikk helt fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
BMW i3 / Sv: i3 på grusvei med telehiv
søndag 29. april 2018, klokken 18:34
Har kjørt litt på dårlig grusvei til og fra diverse hytter med min i3 (jobber som eiendomsmegler), men aldri så langt som 5 km hver vei.

Min erfaring er at bilen fungerer utmerket på både ujevnt og løs vei, så lenge man kjører framover, både framover, oppover og nedover. Å rygge/snu i motbakke er imidlertid en mindre hyggelig opplevelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 20:21
Fine tilbakemeldinger folkens, takk for det.

Nå vet ikke jeg hvilke biler man kan starte varmer med nøkkelen om man er innenfor rekkevidde. Men det kunne forsåvidt fungert. Har jo webasto/parkeringsvarmer til min dieselbil idag med lignende løsning. Liten fjernkontroll på nøkkelhanken.

Focus er for lang. Leaf, påkjørt frosk :D, er også i lengste laget. Ioniq er 447 cm.

Jeg var ikke klar over at Leaf har såpass bedre rekkevidde enn Golf.

De bilene jeg vet om nå som er kort nok er : Golf, i3, Soul og Zoe.

Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.
Så vidt jeg vet er det bare utstyrsnivået som skiller internt hos i3 og E-Golf. Leaf finnes med to forskjellige batteripakker (24kWh og 30kWh, mener jeg). Usikker på når den store batteripakken kom til Zoe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:11
Høres bra ut. Men når jeg snakker brukt bil så mener jeg i prisklasse rundt 200.000, helst under. Golf 2015 under 200.000 vs BMW i3 2014 under 200.000 f.eks.

OK. Med i3 så er i alle fall min opplevelse at det er en fantastisk bil og at rekkevidden er omtrent 90% av oppgitt rekkevidde (NEDC).

Kjører du gjennom bom til og fra jobb? Hvis ikke går det jo an å skaffe seg en billig bensinbil a la Citroen C1/Toyota Aygo i en mellomperiode og spare litt ekstra. Hvis ikke hadde jeg personlig nok godt for i3 (60Ah) med de forutsetningene du har oppgitt. E-Golf som andrevalg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Sitat fra: APOlsen på mandag 23. april 2018, klokken 16:46
Jeg ga 272'kr for min BMW i3 (94Ah) Charged Edition i februar i år som da hadde gått 10500km. Er veldig fornøyd med bilen.

Den kjører uten problemer fra Bergen til Stavanger uten ladestopp om vinteren, noe jeg forsøkte i påsken med temperaturer fra -5 til +3 på veien. I bilen hadde jeg baggasje for fire for fem dager, frue, to barn i barneseter og en liten hund i bur. Vi hadde barnevennlig temperatur i kupeen og da vi kom fram hadde jeg 15% kapasitet igjen.

Nå som det er varmere i været er reell rekkevidde ca. 270km i den snilleste modusen. Rundt 240-250km hvis du gir litt gass og har klima på auto 18•. Mulig det trekker litt mer hvis det blir veldig varmt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: bilen er også veldig god å kjøre, har herlig akselerasjon og den har veldig kort svingradius. Den fungerer også bra på «vestlandsvinterføre».


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Jeg ga 272'kr for min BMW i3 (94Ah) Charged Edition i februar i år som da hadde gått 10500km. Er veldig fornøyd med bilen.

Den kjører uten problemer fra Bergen til Stavanger uten ladestopp om vinteren, noe jeg forsøkte i påsken med temperaturer fra -5 til +3 på veien. I bilen hadde jeg baggasje for fire for fem dager, frue, to barn i barneseter og en liten hund i bur. Vi hadde barnevennlig temperatur i kupeen og da vi kom fram hadde jeg 15% kapasitet igjen.

Nå som det er varmere i været er reell rekkevidde ca. 270km i den snilleste modusen. Rundt 240-250km hvis du gir litt gass og har klima på auto 18•. Mulig det trekker litt mer hvis det blir veldig varmt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
BMW i3 / Sv: i3 imperial blue vs black
lørdag 21. april 2018, klokken 19:12
Sitat fra: APOlsen på lørdag 21. april 2018, klokken 18:40
Vet ikke hvordan det vil være med relansering, men synes personlig at Imperial Blue er en nydelig farge og hadde gått for den.

Må selv få utbedret en bulk/rift på min hvite i3 så snart jeg får tid. I bulken/riften ser det ut som at bilen er svart under lakken. Mener at det er karbonfiber som er der, så helt svart er det kanskje ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Edit: relakkering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA