Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mdeekay

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: I gjenomsnitt hvor mye bruker Leaf?
mandag 21. januar 2019, klokken 10:14
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:46
Men jeg er ikke helt uten videre med på at regenerering ikke er inkludert...? Hva bygger du det på?
Jeg er klar over at hvis man nuller forbruksmåler på toppen av en bakke, for deretter å regenerere hele veien ned, så får man ikke (slik man burde) negativt forbruk...
Men jeg mener å ha erfart at etter en slik lang nedoverbakke, så bruker forbruksmåleren mye lenger tid på å stige igjen enn det som virker naturlig. Jeg har derfor fått et inntrykk av at regen regnes med, men at man må kjøre et lite stykke etter regen før man "får uttelling" på forbruksmåleren.

Jeg må presisere at jeg ikke har gjort en ordentlig systematisk test på dette, kun slik jeg beskriver.

Se på denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=dbQSMsvNpHc
Han starter med 41% på toppen av fjellet. Etter han kjørte over 50 km nedoverbakken og litt på samme høyde, fikk han 51% og bilen viser en forbruk på 2,2kWh/100km. Det skulle har vært negativt. Eller 0 hvis bilen bare ikke viser negativt taller.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: I gjenomsnitt hvor mye bruker Leaf?
torsdag 17. januar 2019, klokken 12:23
Det er bare tull hva bilen viser i dashboarden. Tallet inkluderer ingen regenerering og ingen varmetap. For å få korrekt tall, skal du bruker LeafSpy og kalkulerer forbruk manuelt.
Om sommeren er  reel forbruk lit lavere pga regenerering. Om vinteren er forbruk 1-2 kWh høyere pga varmetap i batteriet (avhengende hvår mye du akselerere).
Om sommeren brukte jeg kalkulert 11-12kWh/100km (12-13 på dashboarden). Om vinteren rund 17-18kWh/100km (15-16 på dashboarden).
Jeg kjører 80km til jobben min og 80km tilbake. Det er noe bykjøring og mye 80-90km/h. Det er også 3 untersjøiske tunneler på vei.
#3
Yes, there is such a screen. Open the menu and search for an entry which is called something like "Radio & Klima". Then it shows both. But unfortunately it doesn't stay in that screen if you stop and start the car and there are no buttons to toggle stations. But still, you'll see radio information and climate information at the same time.
#4
Sitat fra: leafnor på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:40
Til hvor mange GIDS lader den når den er full? 500x0,9386=469?

Det er rund 462 - 466 GIDs. Hver dag litt forskjellig. Men jeg har ladetidsur så at bilen er fullladet rett før jeg kjører. Kanskje det er 3 GIDs mer hvis jeg fortsetter lading.
#5
Utlevert i mars 2018:

Odo=26596km
QCs=6
L1/L2s=413
SOH=93.86%
Hx=123.51%

Ladet til 100% om vinteren og til 90% om sommeren. Bilen har aldri stått fullladet mer en 1 time.
Litt skuffende å miste 6% i første år.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Har Rapidgate blitt løst???
onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24
Ser ut som det er en løsning til Rapidgate i nye 40kWh Leaf modeller:

https://insideevs.com/video-nissan-leaf-rapidgate-problem-solved/

Har noen informasjoner om det er en software eller en hardware løsning? Er det mulig a oppgradere Leafen.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Starte lading umiddelbart + Charge Timer
torsdag 06. september 2018, klokken 07:32
En "ladesyklus" er altid 0% til 100%. Hvis du bare lade 90% til 100%, taler det ikke som en helt ladesyklus. Det er bare 1/10 ladesyklus.
Det betyr at du har fortsatt 500 ladesykluser, men du lader kanskje 6000 ganger for å få 500 ladesykluser.

Men hvis garantien gjelder til 160000km og jeg har 500 ladesykluser betyr det at jeg kjøre 320km per ladesyklus. Jeg tror det er ikke mulig. Jeg tror vi har mer en 500 ladesykluser til 160000km.

Jeg tror vi skal ikke bekymre os om ladesykluser.
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Starte lading umiddelbart + Charge Timer
onsdag 05. september 2018, klokken 08:09
Nissan has implemented a nice way of solving this:
1. Set your home address in the navigation system
2. In the charge timer settings you will now get an option that the timer should only be active when the car is at the home address.
3. When you set this option, the timer works at home. If you are not at home, there won't be any active timer and the charge starts immediately
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ladetid
fredag 31. august 2018, klokken 07:49
@roger1111, My settings are like so:

Charge Timer 1:
- start time: 7:00
- end time: 7:20
- full charge has priority: on

With those settings it starts always somewhere around midnight, depending on the remaining charge. Works great. Actually I am always leaving at half past 5. That gives me about 90% charge each day. I don't want more.
Off course, if the car thinks it should start immediately to be ready by the end time, the display will show "now" when you turn it off. And if the start time is earlier than the calculated start time by the car then it will already start at the start time. Thats why I have start and end time pretty close together.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ladetid
torsdag 30. august 2018, klokken 14:03
@roger1111: Just set the start time shortly before the end time and additionally check the field that 100% charge has higher priority. Then the car will hit the 100% shortly before the end time.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ladetid
torsdag 30. august 2018, klokken 11:24
I recommend using the charging timer. It is better for the battery to not stay around fully charged the whole night. When using the charging timer you can set it to be fully charged in the morning the time you depart. Then the car starts charging sometime during the night so that it is done when you want to leave.
Another advantage is that the battery gets a little bit preheated during the charge and you get better efficiency when starting off in the morning (This applies only in winter of course).

If you don't need 100% to get to work and back, then it would be better for the battery to not charge it to 100%. I set the time so that the car would be fully charged 2 hours after I actually want to leave. Like so I am leaving with a 90% charged battery. That is enough for my daily commute and the battery lives probably a bit longer.
#12
Sitat fra: MrOtto på onsdag 25. april 2018, klokken 19:18
17"-dekkene er B-klassifisert for rullemotstand ganske sikkert. Energy saver (+) i 16", er i de fleste versjoner også B-klassifisert. Er egentlig grunnen til lenger WLTP-rekkevidde hjulene eller at bilen er tyngre pga utstyr og vekt? Visia hadde også lenger rekkevidde for 24kWh?

Det er hjulene som er grunnen til lenger WLTP-rekkevidde. Det er bredde og roterende masse som påvirke forbruk.
#13
I am a bit surprised that you think you won't manage it if heater is on the whole time.

I am driving from Haugesund to Stavanger and back without recharging pretty often. So that is half the journey, but tur-retur. So same distance. And I have 2 of the undersea-tunnels and a ferry as well. Heater is on at 21C all the time and I leave the heater on on the ferry as well. When I get back home I still have 30% left after about 170km. If it is very wet and windy I get home with about 20-25%. But I still could go 50km.
So I am pretty sure you could do Bergen Stavanger with heater turned on to a nice comfy temperature.
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ryggelyd leaf
lørdag 24. mars 2018, klokken 14:39
Det er samme med nye Leaf.
#15
Hvis du lader batteriet, så får du varmetaper. Batteriet har 40kWh. Men hvis du lader hele batteriet trenger du kansje 44kWh. Så taper du 4kWh.
Det betyr at en forbruk på 19,4kWh/100km som inkluderer en tap på 10%, så har du en forbruk på ~18kWh/100km uten tap (10% mindre)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA