Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr.D

#1
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
tirsdag 20. juli 2021, klokken 22:43
Tja, dette skal bli spennende å følge:

https://electrek.co/2021/07/18/tesla-is-charging-owners-1500-for-hardware-they-already-paid-for/

https://itavisen.no/2021/07/20/tesla-tar-betalt-to-ganger-for-full-selvkjoring/

Som nevnt tidligere sa jeg at de har drevet med villende markedsføring og at de har solgt noe som de ikke har levert. Vi får se om de slipper unna med dette også...

En ting er sikkert, Tesla driter i sine kunder!
#2
Tesla / Sv: Feil på luftfjæring
torsdag 12. september 2019, klokken 12:08
Lyden kan være av flere årsaker, men det eksisterer en kjent feil som Tesla ikke kan løse. De har tidligere løst det ved å bytte til nye dempere (utgave 77-C) men dette er for 90% ikke en permanent løsning. Lyden vil oppstå på nytt, derfor har de stort sett sluttet å bytte. Noen med en gang andre rundt 3-4K km. Bruker man senk/hev ofte vil dette kunne føre til at feilen oppstår raskere enn om man aldri bruker denne funksjonen.
Dette problemet vil trolig kunne ramme alle post facelift modell S frem til april/mai 2019.
#3
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
lørdag 24. august 2019, klokken 11:10
Sitat fra: mthoring på lørdag 24. august 2019, klokken 10:54
Jeg skjønner ikke hvordan man som EAP/AP eier skal kunne påberope seg noe som helst tap, all den tid et kjøp av FSD-pakken innebærer at man får ettermontert nødvendig hw. Dermed utgår det aspektet.
Når det gjelder villedende markedsføring så kunne det vel i teorien endt med en minimal smekk over fingrene fra relevant etat, siden bilene ikke ble levert med nødvendig hardware slik det var annonsert. Men siden det altså blir ettermontert gratis ved behov (kjøp av FSD) så tviler jeg sterkt på det også.

DET som derimot vil bli en stor sak er hvis Tesla ikke klarer å oppnå noen særlige fremskritt med selvkjøring på dagens bilpark. Da kan de måtte kompensere alle som har kjøpt FSD, men det er på siden av denne tråden.

Erstatning kan man ikke påberope seg. Så der er jeg helt enig.

Det er villedende markedsføring som er saken, og det er den jeg stiller spørsmål om kan gi kunden krav på retting. Men som sagt, jeg vet ikke, og det kan godt tenkes du har rett.... men det jo derfor man har slike forum... nettopp for å kunne stille spørsmål og belyse forskjellige oppfatninger og sider rundt en og samme sak.

Hva FSD angår, er jeg helt enig med deg!
#4
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
lørdag 24. august 2019, klokken 10:42
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 24. august 2019, klokken 10:09
Sitat fra: Mr.D på lørdag 24. august 2019, klokken 09:54
Det eneste jeg «konstruerer» er å stille spørsmålet, har  i fått den hardware vi har krav på når vi kjøpte en bil som ble markedsført med følgende:  «Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler»

Om du skulle fått erstatning må det være fordi du lider et tap. Gjør du det, om du ikke får hw3 når du ikke kan benytte deg av den? (svaret er nei)

Det er riktig, skal man ha krav på erstatning må man dokumentere blant annet årsakssammenheng og tap med mer. Men her snakker vi ikke erstatningsrett, men derimot villende markedsføring av et produkt. Ved slike tilfeller er det andre ting som gjør seg gjeldene.

Mulig jeg er naiv og ikke fullt så opplyst, men på kjøpstidspunktet forstod jeg og tolket teksten "Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler" som at jeg ikke kom til å trenge noen form for hardware oppdatering for å kunne utnytte det som lå softwarepakken "fullverdig selvkjørende egenskaper".

Når det nå viser seg i ettertid at det ikke medfører riktighet stiller jeg derfor spørsmålet om Tesla har feilaktig markedsført sine biler, og at det gir grunnlag for et krav om rettelse på bilene slik at de tilfredsstiller de opplysningene som ble gitt på kjøpstidspunktet.

Hvis man ser det fra et konkurranse perspektiv, vil Tesla i dette tilfellet ha hatt en fordel ovenfor andre produsenter som hadde skrevet det samme, men der hardware oppdatering faktisk ikke var nødvendig (Dog ikke relevant da det ikke finnes noen konkurrent på dette området). Fordi den andre produsenten hadde hatt HW3 på alle biler, mens Tesla kun på de som hadde i tillegg kjøpt softwaren.
#5
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
lørdag 24. august 2019, klokken 09:54
Sitat fra: alagerqv på lørdag 24. august 2019, klokken 08:53
Jeg har selv kjøpt FSD for å få aktivert alle kameraene siden jeg fikk inntrykk av at EAP ville bli bedre. I praksis har jeg ikke merket noen forskjell på biler med FSD aktivert kontra uten.

Jeg er superskuffet over flere aspekter rundt Tesla, men om jeg skal dra de til retten for noe, så er det ikke dette.

Her sitter noen bare og konstruerer en rekke forutsetninger basert på sin tolkning av en setning. Jeg har som meddommer i Borgarting blitt forundret over mye i årenes løp, men er ganske sikker på at dette søksmålet neppe hadde klart å blitt anket inn til lagmannsretten en gang...

Vil anbefale trådstarter og hans meningsfeller om å heller finne på noe hyggelig sammen med familien sin. Feks vaske og polere Teslaen sin slik at den skinner i solen. Det er tid som du bruker og får noe igjen for.

Det eneste jeg «konstruerer» er å stille spørsmålet, har vi fått den hardware vi har krav på når vi kjøpte en bil som ble markedsført med følgende:  «Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler»

Årsaken til spørsmålet er at alle AP2-2.5 biler må få oppgradert hardwaren for å kunne være selvkjørende. Dog det er kun biler som kjøper softwaren som får hardware oppdateringen. Så vidt meg bekjent var det ikke tatt noen forbehold i markedsføringen knyttet til hardwaren at kjøp av software må til for å evt. få oppgradert hardwaren om så måtte være nødvendig.

Synes det er et rimelig spørsmål, spesielt med tanke på det du selv skriver og andre. Teksten til Tesla var kort, og gir rom for tolkning, da både for og imot at man har/ikke har fått den hardware man har krav på.
Men basert på hva du har av yrke så har du nok langt mer erfaring og kompetanse innenfor dette enn både meg og andre her, jeg setter pris på ditt synspunkt og innspill.
#6
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
søndag 18. august 2019, klokken 17:57
Ved kjøp av bilen for de som har AP2 og AP2.5 var bilene markedsført og opplyst om at de skulle ha følgende:
Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler (Hardware)
(De sier forøvrig det samme nå så vidt jeg vet)

Hva egenskaper angår kunne man både da og nå kjøpe softwaren:
Fullverdige selvkjørende egenskaper (Software)

Disse to er selvfølgelig knyttet til hverandre (tror jeg da), som mange her sier... hva skal man med FSD hardware hvis man ikke har FSD software. Enig! Videre er jeg enig i at man ikke skal få FSD Software, siden man ikke har kjøpt og betalt for det!

Tesla sier på sin side at, for de som kjøper softwaren FSD, vil de få oppgradert hardware til AP3. Er dette fordi at Ap2 og AP2.5 IKKE er kapable til å levere det som FSD softwaren krever?
Hvis AP2 og AP2.5 kan levere det som FSD softwaren krever, end of story.
Derimot hvis AP2 og AP2.5 ikke kan levere det som softwaren FSD krever, da er spørsmålet:
Har alle som kjøpte AP2 og AP2.5 biler fått den hardwaren som Tesla markedsførte?
Bilen ble markedsført med fullverdig selvkjørende hardware på alle biler.

I så fall må man tolke markedsføringen "Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler" som om at det ikke har noen tilknytning til softwaren FSD i det hele tatt.

Hvor mange her mener at AP2 og AP2.5 er hardware som kan levere fullverdig selvkjørende egenskaper?

Jeg er tilhenger av at kunder skal få den varen selger markedsfører. Det jeg stiller spørsmålstegn til her er, får kunden det? Har de fått biler som har hardware som kan levere fullverdig selvkjørende egenskaper?

K1:
Hvis man skulle selge bilen i deler, kan man jo evt. selge hardwaren HWAP3 til en som har FSD softwaren, men der hardwaren har blitt defekt. Men siden vi har hardware AP2 og AP2.5 vil ingen med FSD software kjøpe den, siden den er "ubrukelig" til FSD. Og, man selger jo ikke softwaren, den er gitt at de har fra før.... men man selger HW.

GOS:
Jeg kan forstå at du opplever meg som mer "påståelig", men det er litt vanskelig å motargumentere flere uten at man blir litt ensidig... Jeg er fremdeles usikker på om Tesla har sitt på det tørre i henhold til markedsføringsloven, og det jeg gjerne ønsker er en diskusjon rundt det. Men jeg opplever veldig mange argumenter som går mer på det praktiske rundt, hva skal man med hardware uten software osv... noe som er irrelevant i forhold markedsføringsloven.

#7
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
fredag 16. august 2019, klokken 09:05
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Mr.D på fredag 16. august 2019, klokken 08:56
Det er ikke lovnaden om FSD som er saken, saken er, lovnaden om at bilen SKAL være utstyrt med all nødvendig hardware FOR FSD. Lovnaden om hardwaren var ikke knyttet til kjøp om FSD.

Også i CNC industrien vil jeg tro at de ville få issues hvis de reklamerte med at HW kunne levere en gitt prosesseringskraft den i realiteten ikke kan, uavhengig om kjøpte funksjonene eller ikke.

Tesla reklamert for noe de ikke leverer, det er sakens kjerne. Bilene skal være kapabel for FSD, dette uavhengig om man har kjøpt software eller ikke. Det er det juridiske prinsippet rundt hva som ble markedsført av egenskaper, og hva man faktisk har fått. Og med AP2-2.5 har man ikke fått hardware med de speks/egenskaper som ble markedsført.
Så hvis du hadde fått gjennom denne saken, ville du altså brukt tid på å installere hardware som du uansett ikke kan bruke?

For alt vi vet så kan dette forbedre EAP.... men det er irrelevant.
Sakens kjerne er at man skal ha det man har betalt for. Og de med AP2 2.5 har ikke fått det.
#8
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
fredag 16. august 2019, klokken 08:56
Det er ikke lovnaden om FSD som er saken, saken er, lovnaden om at bilen SKAL være utstyrt med all nødvendig hardware FOR FSD. Lovnaden om hardwaren var ikke knyttet til kjøp om FSD.

Også i CNC industrien vil jeg tro at de ville få issues hvis de reklamerte med at HW kunne levere en gitt prosesseringskraft den i realiteten ikke kan, uavhengig om kjøpte funksjonene eller ikke.

Tesla reklamert for noe de ikke leverer, det er sakens kjerne. Bilene skal være kapabel for FSD, dette uavhengig om man har kjøpt software eller ikke. Det er det juridiske prinsippet rundt hva som ble markedsført av egenskaper, og hva man faktisk har fått. Og med AP2-2.5 har man ikke fått hardware med de speks/egenskaper som ble markedsført.
Det kan vel de fleste være enig i, for hvis ikke sier man at man ikke trenger AP3 for FSD.

Derimot, om man har noe rettmessig krav, og eller vil kunne nå frem hos Tesla er en annen.


Rosstohper:
Det står: Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler. Samt at det står under på samme side beskrevet hva dette innebærer, noe som er FSD og ikke EAP.
#9
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
fredag 16. august 2019, klokken 08:17
Men hvis vi ikke fokuserer på det praktiske, om hva skal men med AP3 uten FSD osv... men holder oss til det som ble sagt og markedsført av Tesla på kjøpstidspunktet.

Tesla informerte og markedsførte AP2-2.5 biler og dens hardware til å være kapabel til å være fullstending selvkjørende. Er de det?
Så vidt meg bekjent, nei AP3 kreves.

Har vi da som kunde fått den hardware som vil ble lovet i henhold til Teslas markedsføring og info, samt det vi har betalt for?
Så vidt meg bekjent, nei.

Var det forbehold om at FSD måtte være kjøpt for å ha denne hardware eller for å få oppgradert til nyere hardware?
Nei, dette da FSD kun er en software.

Som kjøper har man vel krav på at produktet skal kunne levere det som er beskrevet...

For å ta et sammenlikning, fordi prinsippet blir det samme:
Hvis en TV-produsent sier at TV'n skal være 4K, skal den levere 4K bilde. Hvis det viser seg at den ikke gjør det, holder det ikke at kun de som kjøper seg en bluerayspiller som støtter 4K får oppgradert TVn, og ikke de som bare har vanlig DVD spiller, og bruke argumentet om at de ikke benytter seg av 4K bildet på TVn.
I praksis så har det ingen betydning for de kunder kun med DVD spiller, men de har vel uansett like mye krav på å få den varen de har kjøpt som de som velger å benytte seg fullt ut av TVn spesifikasjoner.
#10
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
fredag 16. august 2019, klokken 00:23
Sitat fra: Amoss på fredag 16. august 2019, klokken 00:18
Sitat fra: Mr.D på torsdag 15. august 2019, klokken 20:04
Dette er litt det samme som rettssaken Tesla tapte, der de markedsførte bilene med X antall hestekrefter.... men det viste seg at bilen ikke hadde det... til tross for at mindre antall hestekrefter ikke påvirket bilens egenskaper tapte de rettssaken, da bilen IKKE hadde det som ble opplyst.

Gjorde de det?  Trodde de kom frem til ett forlik *før* den kom til retten?
(Men er rimelig sikker på at de ville hatt tapt dersom det hadde blitt en rettssak da...)

Mulig du har rett, jeg bare vet at fikk betydning for Tesla og at kundene fikk kompensasjon. Men om det var forlik eller ikke vet jeg ikke... men poenget mitt var prinsippet er nogenlunde det samme, de har sagt en ting om hardwaren som nå viser seg å ikke holde mål... hva evt. kan være konsekvensen?
#11
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
torsdag 15. august 2019, klokken 20:59
Dette er teksten som sto ved bestilling i 2018:

Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler.
Alle bilene Tesla produserer i fabrikken vår, inkludert Model 3, har hardwaren som trengs for å kunne kjøre helt på egen hånd, med et sikkerhetsnivå vesentlig høyere enn med en menneskelig sjåfør.
http://web.archive.org/web/20180116215116/https://www.tesla.com/no_NO/autopilot
Det er til og med en videosnutt som viser Fullverdig selvkjøring...

Og det er denne som gjør at Tesla kan ha et problem, fordi jeg har kjøpt et hardware som de har sagt skal være kapabel, men som nå viser seg å ikke være det. Derfor har bilen en mangel i henhold til kjøpsloven, og selger er forpliktet til å erstatte/reparere dette.

Det at jeg ikke kan eller vil benytte meg av FSD er irrelevant i forhold til lovnaden de sier om hardwaren på bilen. For å sette det på spissen, bilen min er markedsført med 0-100 på 4,4 sekunder.... om jeg velger å utnytte dette eller ikke er irrelevant, men den skal uansett kunne gjøre det, uten at jeg må gjøre noe ekstra eller kjøpe noe ekstra.
#12
Tesla / Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
torsdag 15. august 2019, klokken 20:04
På kjøpstidspunktet informerte og markedsførte Tesla at bilen (AP2-2.5) inneholdte all nødvendig hardware til å kunne levere FSD, og FSD kunne kjøpes ved bestilling av bilen eller på et senere tidspunkt. Uavhenging om man kjøpte softwaren eller ikke, var uansett bilen utstyrt med den nødvendig hardware som måtte til å for kunne levere FSD.
Nå viser det seg derimot at AP2-2.5 ikke er kapabel til å levere FSD, og må derfor oppgraderes til AP3 for å kunne levere FSD. Dette er selvfølgelig gratis for de som har kjøpt eller kjøper FSD, noe som er vel og bra.
Men strengt tatt juridisk, er ikke Tesla forpliktet til å oppgradere alle AP2-2.5 biler, da de har informert og sagt at bilen skal ha hardwaren som er nødvendig. Ved å ikke oppgradere, har ikke disse bilene lenger den nødvendige hardware, og bilen har derfor en mangel i henhold til det som ble markedsført og lovet på kjøpstidspunktet. Og alle feil og mangler er selger forpliktet til å rette/erstatte...?

Man kan spørre seg om hva skal man med AP3 hvis man ikke har FSD osv... og det er ikke det som er issuet.
Issuet er at Tesla sa en ting, som ikke lenger holder mål, og hvis rett skal være rett, kan man rent juridisk sett kreve oppgraderingen uansett.. eller?
Dette er litt det samme som rettssaken Tesla tapte, der de markedsførte bilene med X antall hestekrefter.... men det viste seg at bilen ikke hadde det... til tross for at mindre antall hestekrefter ikke påvirket bilens egenskaper tapte de rettssaken, da bilen IKKE hadde det som ble opplyst.

Mulig det fremstår som at jeg påstår at man har rett på oppgradringen, men gjør jeg ikke, jeg er mer nysgjerrig på hva dere mener om dette? Sånn rent prinsipielt.
#13
Tesla / Sv: Feil på luftfjæring
onsdag 01. august 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 01. august 2018, klokken 13:37
Feilen er at det oppstår en lyd. Det er ikke noe "løst".

Er dette noe du har mottatt dokumentasjon på fra Tesla?
I så fall hadde det vært flott om du kunne dele forklaringen fra Tesla med oss
#14
Tesla / Sv: Feil på luftfjæring
onsdag 01. august 2018, klokken 13:09
Jeg opplever også samme lyden. Bilen har vært inne hos Tesla Trondheim der de konstaterte at dette er en kjent feil og at Tesla Engineering jobber med saken.
Som dere kan se fra tråden under er det mange som opplever denne feilen (som har vedvart lenge uten tegn til løsning).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rattle-noise-coming-from-front-air-suspension.108171/

Basert på det jeg leser virker det ikke som de helt vet hva lyden skyldes, så hvordan de da kan påstå at det ikke kan påvirke bilens sikkerhet stiller jeg med undrende til...
Det å bagatelliser dette blir litt for dumt, spesielt med tanke på hva de har byttet av deler for å utbedre feilen (ref linken over).

Med tanke på at de erkjenner at dette er en feil kan ikke Tesla bare feie det under teppet. Hvis feilen ikke er vesentlig nok til å kunne heve kjøpet, må de i så fall kompensere i forholde til estimert verditap eller det det vil koste å utbedre feilen.
For meg holder det ikke at Tesla bare sier at feilen ikke er vesentlig, ikke med mindre de legger frem dokumentasjon som beskriver og viser nøyaktig hva det er som forårsaker lyden og kan dokumentere at dette ikke påvirker bilens sikkerhet. Hvis de ikke kan redegjøre for hva som er feil, kan de ikke konstatere at feilen ikke er vesentlig og/eller at bilen er 100% trygg å kjøre.
Hva verditapet er, eller hva det vil koste å utbedre kan kun avklares når man vet hva som er feil.
Defor aksepterer de ikke heving av kjøpet, må de redegjøre ytterligere slik at man kan bli enig om størrelsen på kompensasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Har noen pt. fått en utredning om hva som er feil?

#15
Ble nylig oppringt fra Forbrukerrådet ang egenandel ved skade på lånebil når egen bil er inne for utbedring for feil eller mangler (gjelder ikke service eller reparasjon ved skade el.). De har sett nærmere på saken og de konkluderer med at hvis man er uheldig å forårsaker skade på lånebil og blir pliktig til å betale egenandel vil Tesla være erstatningspliktig for differansen du har på din egen bil og det de evt. krever i egenandel på lånebilen. Med andre ord, har du f eks 4 000 i utgifter/egenandel ved skade på egen bil(da må kostnaden forbundet med bonustap osv inkluderes fordi det er din reelle kostnad) og Tesla forlanger 25 000 for sin lånebil, vil de måtte erstatte differansen på kr 21 000.
De begrunner dette med at det er en direkte årsakssammenheng mellom din merutgift som kunde og at din bil er inne for utbedringer/rettinger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA