Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - R-Ah

#1
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 14. april 2019, klokken 22:32
BMW boksen har vel innmat frå KEBA. Har den Ethernet tilkoblingsmuligheter den boksen du har? 20A vedvarende på 20A kurs er vel typisk ikkje å anbefale. Men det kjem jo an på om sikringsautomat sin merkestrøm er dimensjonert for 20A vedvarende last, om kabel er dimensjonert for dette og forlegningsmåte. Typisk kan installatør ha valgt å anbefale opp til 80% belastning men det er sjølvsagt mulig at det er dimensjonert «eit hakk opp». Kun ein installatør kan uttalte seg sikkert om dette.


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk for godt svar.
#2
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. april 2019, klokken 16:32
Tallene dine går ikke opp. 10A er 2,3kW ved 230V.
Du mente kanskje å si at ladeboksen er satt opp med 16A og har en 20A sikring foran seg?

Hvis du fortsatt har i3 med 33kWh batteripakke, så kan ikke den bruke noe mer enn 16A på 1-fas. Ikke på 400V 3-fas heller forsåvidt. Så for din del vil ikke bilen din lade noe raskere.

2,3 kw stemmer vel mer på 10A ja. Boksen er satt opp (av elektriker som monterte den) med 10A med en 20A sikring i sikringskapet. Tok sjansen på endre dip switchen slik at den ble satt på 16A, noe som økte ladehastigheten betraktelig. Spørsmålet er om det er så lurt å sette den på 20A?
#3
Hei. Fikk for et par år siden innstalert en bmw wallbox da vi kjøpte I3 94Ah. Boksen har vært innstilt slik at den gir 10A/3,7kw. Dette gir vel ladehastighet på rundt 12km/t. For å øke farten er det vel greit å sette dip switchen på 16A. Wallboxen er montert etter forskriftene med egen 20A kurs og Bvern. Spørsmålet er derfor om det har noe for seg å sette dip switchen på 20A? Har lest flere steder at det ikke anbefales, men i monteringsanvisningen som kom med wallboxen står det at det er mulig. Noen med mer el kompetande på dette enn meg som kan gi et fornuftig svar på dette?
#4
Model 3 / Blackout på skjerm
mandag 08. april 2019, klokken 19:49
Opplevde blackout etter ca 500 km kjørt siden ny. Skjermen var svart i 2 sekunder, og det virka som systemet rebootet seg. Alle funksjoner virket, det var kun skjermen som slo seg av. Alt var helt normalt da skjermen slo seg på Bør jeg få dette sjekket opp, eller er dette noe som noen kjenner til?
#5
Model 3 / Sv: Sentry-mode
mandag 08. april 2019, klokken 19:24
sentrymode bruker noe strøm har jeg lest, men ikke funnet ut hvor mye. Batteri status i km viste følgende etter ca 5 timer:
#6
Model 3 / Sv: Utleveringer i Trondheim
søndag 07. april 2019, klokken 19:13
Bestilte 17.03 og på grunn av dårlig vær ble den 5 dager forsinka, fikk den utlevert 04.04.
#7
BMW i3 / Bluetooth og usb
torsdag 06. desember 2018, klokken 18:42
Hei. Får ikke koblet opp Iphone 8 (Ios 12.1) hverken på BT eller USB (kabel fra midtkonsoll). Kjent problem eller?
#8
Elbiler i media / Sv: Elbilen en utgiftsbombe på sikt?
lørdag 20. oktober 2018, klokken 17:22
Ser nyheten kommer fra Benny Christensen - Broom.no. Mister heller ikke nattesøvn. ;)
#9
Elbiler i media / Ds3 e-tense
fredag 14. september 2018, klokken 10:28
Som lyn fra klar himmel dukket denne opp. Selvfølgelig sparsommelig med info:

http://reserver.dsautomobiles.no/ds3-crossback/
#10
BMW i3 / Slitasje på gummilist, bakdør
fredag 23. mars 2018, klokken 16:14
Har fått slitasje på gummilist på bakdør. Regner med det er smelta snø som har blitt til is som er problemet bak. Noen som har lignende problem? Er dette en garantisak?
#11
Er vi i ferd med å selge «arvesølvet» vårt, for å få dyere og skitten strøm tilbake, eller får vi billige strøm på sikt, og beholder vår suverenitet til å bestemme over våre egne ressurser? Dyr og «skitten» strøm er jo ikke akkurat det vi elbilister ønsker...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/03/15/195380207/en-av-ti-nordmenn-sier-ja-til-acer
#12
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:11
i tillegg må jo alt som er i berøring med hydrogen på bilen skiftes hvert 5. år.

Det høres jo ikke bra ut. Hvorfor er det slik?
#13
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim-Frøya
tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:08
Sitat fra: GOLF-raider på lørdag 02. desember 2017, klokken 21:19
I dagens «Sør-Trøndelag» står det skrevet om elbillading i
Snilfjord kommune. Rådmannen foreslår for kommunestyret
på møtet den 6. desember å gi 50% tilskudd til «Vaslag Best Servicestasjon». Kommunen hadde først gitt 13.500 kroner til
å etablere to ladekontakter på Vaslag, men innehaveren anket
og ber nå om at kommunen gir 27.000 kr i ladestøtte.
Etableringen vil koste ca 54.000 kroner for to AC ladeuttak.
Rådmannen foreslår også at «FORTUM» etablerer en hurtiglader
(DC) på Krokstadøra for "å styrke lokalt næringsliv på stedet"_ _
http://www.avisa-st.no/nyheter/2017/12/01/Klager-p%C3%A5-tilskudd-15682624.ece

Denne ser ut til være satt opp ganske nylig på Vaslag?
#14
Nylig HY-registert Toyota spottet i Trondheim. Så vidt jeg har forstått er det kun Asko på Tiller som kan fylle hydrogen (i 500 km omkrets) men jeg trodde faktisk de hadde kun til eget bruk?
#15
BMW i3 / Connected app Klarer ikke å verifisere VIN
tirsdag 27. februar 2018, klokken 07:32
Appen ber meg om å verifisere kjøretøyet, men den godtar ikke VIN nr. Andre som har samme feil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA