Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joakim Bastian Skomsvoll

#1
Model 3 / Internminne på nye biler?
fredag 27. august 2021, klokken 10:59
Hei!

Vi hentet vår Model 3 SR+ forrige helg. Jeg har etter alle kunstens regler forsøkt å koble til et micro SD-kort fra Sandisk med en USB-C-kortleser, men det later ikke til at bilen vil vedkjenne seg kortet.

Likevel fungerer både Sentry Mode og dashcam, og jeg kan spille av opptak fra det som må være bilens internminne. Jeg var ut overbevist om at man var nødt til å koble til eksternminne i form av minnepinne, SD-kort eller harddisk for å få tilgang på disse funksjonene? Det er jo selvfølgelig veldig flott om bilene nå leveres ferdig med eget internminne, men er det noen som kjenner lesehastighet, pålitelighet og ikke minst kapasitet på dette minnet? :)

#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Vedlikehold/renhold av understell
tirsdag 27. mars 2018, klokken 18:10
God påske, alle sammen!

Er på utkikk etter redskap/verktøy som lar meg holde salt og skitt unna understellet på nybilen, fortrinnsvis på hjemmebane, slik at jeg slipper å dra innom vaskehall eller bensinstasjon hver gang behovet melder seg.

En kollega anbefalte Kärchers understellsvasker (chassis cleaner), men det later til at Kärcher av en eller annen mystisk grunn har valgt å fase ut dette tilsynelatende geniale produktet. Jeg har i hvert fall ikke klart å oppdrive et eksemplar på norsk jord, verken i butikk eller på nett  ::)

Hva bruker dere? Holder det med høytrykkspyler med vanlig underspylingsrør?  :o



#3
Hvis ingen har noen motforestillinger gjør jeg et lite forsøk på å gjenopplive denne tråden  ;D

Jeg og sambo får levert en ny Leaf Acenta i løpet av mars. Selv om vi av økonomiske hensyn hadde tenkt å lade på vanlig stikkontakt den første tiden, er vi blitt mer og mer innstilt på å få montert en hjemmeladestasjon først som sist  ::)

Er det noen i Trondheimsområdet som har fått installert en grei lader på budsjett, og som har konkrete montører/firma å anbefale? Er det vel optimistisk å håpe på at en skal klare å komme under 13 000,- ferdig montert?  :o

#4
Kjøpe elbil? / Sv: Råd og innspill mottas med takk
mandag 19. februar 2018, klokken 21:33
Den har vitterligen understellsnummer JN1FAAZE0U0015465, som skulle tyde på at dette ganske riktig er en japansk 2012-modell, ikke 2013 (jf. wikipedia: "Den eldre generasjonen er kun produsert i Japan, og har vin-nummer som begynner på J.")

Sukk. Det å kjøpe bruktbil er virkelig et minefelt  ::)
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Råd og innspill mottas med takk
mandag 19. februar 2018, klokken 20:44
Kunne ikke ønsket meg bedre svar, Burger. Mange takk!  :+1:

Per nå kjører vi av E6 ved Stav og kjører via Malvikveien via Storsand og videre inn til byen. Skikkelig pinsel å snegle seg forbi 30- og 40-sonene, men vi omgår de verste bomstasjonene. Men du har nok rett i at vi bruker mer på bensin enn det vi tror, og totalen tør jeg ikke finregne på  :P

Kan jeg driste meg til å spørre om din vurdering av denne bruktbilen? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114199425

Det later til å være et godt bruktbilkjøp, km-stand og pris tatt i betraktning  :)
#6
Kjøpe elbil? / Råd og innspill mottas med takk
mandag 19. februar 2018, klokken 19:50
Hei!

Stryk på siste EU-kontroll gjør at jeg og madammen nå vurderer å kvitte oss med fossilbilen til fordel for en el-bil, fortrinnsvis en Nissan Leaf. Vi sliter imidlertid fælt med å bestemme oss for om det bør bli ny- eller bruktbil.

Vi bor i Hommelvik, ca. 2,5 mil unna Trondheim, og jobb-pendler inn til byen hver dag. Bompenger og bensin alene står i dag for en utgift på vel 3000,- i måneden. Ut fra det jeg har lest skal en brukt Leaf fint takle den totale pendleravstanden på totalt fem mil per dag, selv på kalde vinterdager. Vi har imidlertid et lite dilemma: I tillegg til jobbpendlingen har vi brukt fossilbilen hyppig til å besøke nærfamilie i Namsos, ca. 20 mil nord for Trondheim.

Som nyetablert par med relativt stram økonomi er vi egentlig lite lysten til låne opp til nybil (vi har sett på innstegsmodellen Visia til 245 000,-), selv om det selvfølgelig er fryktelig fristende med tanke på at en Visia trolig vil kunne takle 20 mil, selv på vinterføre.

Hva hadde dere gjort i vårt sted? Er det vel dristig å prøve seg på distansen Trondheim - Namsos på vinterføre i en 2013-modell (Leaf)? Ifølge ladestasjoner.no finner vi hurtigladestasjoner i Stjørdal, Levanger, Verdal og Steinkjer. I teorien skal det derfor gå fint å å hurtiglade eksempelvis i Levanger og Steinkjer, og slik ta seg helt fram med to korte ladestopp. Spørsmålet er hvor realistisk slik klatt-lading er i virkeligheten, og i så fall hvor mye tid ekstra vi må beregne. Må vi for eksempel belage oss på kø ved hurtigladestasjonene?

Innspill og råd mottas med stor (!) takk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA