Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Albedo

#1
Tesla / Sv: Finansiering nå Tesla/kampanje
tirsdag 07. november 2023, klokken 08:30
Gammel sak, men idag hadde det skjedd noe interessant i nettbanken: jeg hadde fått en betaling fra Santander på ca 2600 kr. merket "tilbakeføring av korrigerte r" (antar teksten er kuttet og det skal være "renter")

Min historie:
- Kjøpte X75 i des 2018, tok lån fra Santander med 1,5% (tror jeg, men det er ikke poenget) flytende rente, som bare skulle endre seg når styringsrenten endret seg. (husker ikke formuleringen, men den var litt vag... poenget var derimot som jeg skrev - ble jeg muntlig forklart fra Santander)
- Renten fra Norges Bank økte 3 ganger i løpet av 2019 - og Santander satte selvsagt opp renten tilsvarende
- Så kom pandemien, Norges Bank satte renten ned til 0% - og Santander gjorde INGENTING
- Jeg spurte/klagde men fikk bare tullesvar om at renten min var god osv... Jeg gadd ikke mer (gadd ikke krangle) og betalte inn lånet og tenkte ikke mere på det.

Så nå har det tydeligvis skjedd noe, finner ingen ting om dette når jeg søker på det nå, andre som vet noe?
#2
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. januar 2023, klokken 09:18

Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Da burde de fått hint om å oppdatere Q&A-siden på det spørsmålet. ;)

Husker du hva de fakturerte ekstra for dette, for jeg tipper det ikke var gratis med mindre de ville teste det ut, og derfor ga strømmen gratis bort.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 06:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Selv om man bare får ladet med 11 kW, som mange kan nå, så er det 33 kWh på 3 timer, eller nesten 22 kWh på samme tid ved 7,2 kW, så hadde definitivt vært kjekt tillegg for rekkevidden.

Det kostet 99 kr i sommer iallefall. Jeg booket det og tenkte at det var en god deal da jeg med Model X kan lade med 16,5 kW og kunne fått ganske billig strøm da. Dessuten at det ville være veldig praktisk å starte med rundt 100% når alle var klare for å kjøre videre.

Nå ble denne turen kansellert på grunn av mye vind så fikk aldri prøvd hvordan det fungerte i praksis....
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
torsdag 10. november 2022, klokken 09:31
Sitat fra: syklisten på torsdag 10. november 2022, klokken 08:29
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. november 2022, klokken 08:19

Ok, om jeg kjøper en bolle og betaler med kortet så er jeg good to go... :)

Hun som sto i butikken bare jobbet der og ante ingen ting om kampanjen...

Jeg tolket det som at man måtte tanke eller lade, men det er mulig et kjøp inne i butikken fungerer like bra.

Kan bekrefte at det holder fint med kjøp. Jeg kjøpte en is igår og fikk registrert kortet da. Og han som stod der sa da uoppfordret at da kunne jeg få en gratis kopp :)
#4
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:32
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:01
Hvilke Tesla ladere er det som ikke er åpnet nå?
Broom-artikkelen sa vel de mest travle SuC-lokasjonene var unntatt, så da tenker jeg den nær Drammen/Lier er blant de som er unntatt...

Så er det bare å lokalisere hvilke andre som sliter med for få ladere etter Tesla-standard...

Ser iallefall at både Bamble, Brokelandsheia og Lillesand er unntatt så tydelig at E18 mot Sørlandet har ladere med mye trafikk. De gamle på Lier er ikke med nei, men den nye på Liertoppen er åpen.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Prisutvikling TMX 2018-19
tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:17
Kjøpte X75 i okt 2018, startet da på 697850, med vrakpant/div.omk og Metallic lakk var man oppe i ca 716000
7seter kostet ca 25K og 6 seter ca 50K. Premiumpakke var da blitt inkludert, "vegan-skinn" kostet 27K ekstra (noen mnd senere ble det også inkludert), EAP kostet 41K
Såvidt jeg husker var X100 ganske nøyaktig 160 ekstra (altså startet på 855-860K)
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:45
For tiden er det 5 andre firmaer som er priset til over 1000 milliarder dollar: Apple, Microsoft, Saudi Aramco, Amazon og Alphabet. Facebook er like under nå, men har vært over tidligere.

Så, ikke så mange m.a.o


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Da har denne tråden om delelager blitt til en tråd om hva slags lånebil man har krav på...  Det var jo kanskje min skyld, siden jeg kom med en kommentar om at jeg var litt skuffet over å få en bensin-Peugeot som lånebil. Uansett, i dag fikk jeg "oppgradert" til en Model 3LR, så da ble det iallefall en del bedre. Og enig med de som sier at det er best å være hyggelig. Jeg sendte bare en SMS om at jeg virkelig savnet Teslaen min og da kom det ganske raskt svar om at jeg selvfølgelig kunne få en Loaner fra K100 hvis jeg bare dro opp dit innen kl 1900.

Ang. det som tråden egentlig skulle handle om, er det for meg ganske tydelig at det fremdeles er noen utfordringer med logistikk/delelager. Det kan selvfølgelig være at jeg har vært ekstremt uheldig og det er klart at man ikke kan slå sånt fast basert på en kundes erfaringer, men ser jo i tråden her at  @roger har opplevd tilsvarende bare dager etter. Det jeg reagerer på er at det ikke er noen som helst informasjon om hvor lang tid det tar eller hvor det må sendes fra. Hadde noen sagt f.eks.

  • "Delene finnes ikke i Norge, men må sendes fra Nederland, kommer i løpet av 3-4 dager" eller
  • "Delene finnes ikke i Norge, men må sendes fra USA, kommer i løpet av 1-2 uker"  eller til og med
  • "Tesla har ingen slike deler noen steder, men håper å få flere fra leverandør innen april"
... så hadde jeg iallefall hatt noe å forholde meg til. Nå virker det som ingen vet og de bare sjekker hver dag om det tilfeldigvis har kommet en pakke med en batterivarmer.
#8
Eldgammel tråd, men interessant å lese nå, når Teslaen min har stått på verksted (K100) siden lørdag og venter på en del ("battery coolant heater"). Det jeg ikke liker er at de bare sier at de ikke har noen ETA på når delen kommer. Selv når jeg spør direkte på SMS om det er dager eller uker vi snakker om får jeg bare "vet ikke".

Det er første gang jeg har opplevd driftsstans på bilen (X kjøpt i des 2018), men har jo hørt sånne skrekkhistorier før, så er det noen som er oppdatert på hvordan det er med logistikk/delelager osv nå? Ventetid på verkstedene har ialllefall blitt mye bedre de siste årene, men er det fremdeles (store) problemer med logistikken?

Ellers har de jo gitt meg lånebil da, men merker at jeg virkelig ikke liker å kjøre bensinbil lenger  :( (Peugeot 5008)

#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøp av brukt Tesla X 75D 2018 -6s?
mandag 05. oktober 2020, klokken 15:34
Sitat fra: ModelS på mandag 05. oktober 2020, klokken 12:24
Sitat fra: Jarv!s på søndag 04. oktober 2020, klokken 22:25
Kupper tråden, og spørr om dette er en OK pris på en 100D ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193371598

Litt off-topic, hvordan kan denne ha karbonfiber-interiør dersom det ikke er Performance?

Frem til sent i 2018 kunne man velge karbonfiber også for vanlige 75D/100D, kostet bare rundt 2000 ekstra. Jeg har det f.eks. på min X75D bestilt i oktober 2018. Det var mye endringer på den tiden som gjorde at det ble stadig færre valg:
- Premiumpakke ble standard
- Tekstil/delskinn forsvant, dvs. premium interiør (veganskinn) ble standard og eneste valg
- Så forsvant et par lakkfarger og noen interiørkombinasjoner, da forsvant også karbonfiber tror jeg (bortsett fra for P)
#10
Tesla / Sv: EU-kontroll Tesla
tirsdag 11. august 2020, klokken 11:45
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:27
Sitat fra: Rævedilter på mandag 10. august 2020, klokken 22:00
Kun Kristandssand i tillegg så langt

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Når jeg søker på Tesla på denne siden, dukker det 19 lokasjoner opp, mer eller mindre hele landet!

Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp. Men da vet jeg jo hvor jeg skal søke for å se om det dukker opp andre steder etter hvert :)
#11
Sitat fra: jchalvorsen på tirsdag 30. juni 2020, klokken 22:03
Sitat fra: Albedo på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:38
Jeg bestilte min X75D i okt 2018 og fikk den utlevert 5.desember. Inne i Tesla-kontoen står det nå:
Abonnementer
Premium Connectivity
Gratis, ubegrenset

Har ikke lagt merke til dette avsnittet før (men det har vel blitt ny layout der ganske nylig). Uansett er ikke dette helt i samsvar med det som står i https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity uten at det er noe å klage over for min del  :)

Var dette en inventorybil, eller en vanlig bestilling?



Vanlig bestilling.

Etter det som står på tesla.com, kan jeg ikke se at det skulle bety noe, men kan jo godt være at det utgjør en forskjell her.
#12
Jeg bestilte min X75D i okt 2018 og fikk den utlevert 5.desember. Inne i Tesla-kontoen står det nå:
Abonnementer
Premium Connectivity
Gratis, ubegrenset

Har ikke lagt merke til dette avsnittet før (men det har vel blitt ny layout der ganske nylig). Uansett er ikke dette helt i samsvar med det som står i https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity uten at det er noe å klage over for min del  :)
#13
Virker iallefall som det har vært lurt å velge DNB her. Selv valgte jeg Santander da jeg kjøpte X'en i desember 2018 og fikk da 0,75% - med beskjed om at renten bare skulle endres tilsvarende som andre billån. Styringsrenten var da også 0,75% og min rente økte selvfølgelig hver gang Norges Bank økte til hhv 1,00/1,25/1,50%. Men når renten nå har gått ned har renten på mitt lån blitt værende på 1,50%. Da jeg spurte Santander om det fikk jeg bare til svar at min rente var langt bedre enn andre tilbud de hadde (som nå var på 3-tallet...)

Det er vel uansett klart her at hverken DNB eller Santander tilbyr så gode renter fordi de er snille, det er jo åpenbart et element at subsidiering fra Tesla her, uten at jeg har noen ide om hvordan det er utformet.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt X - tanker om denne?
mandag 17. februar 2020, klokken 09:19
Sitat fra: gr på søndag 16. februar 2020, klokken 22:04
Hadde den vært fra etter premium ble standard så hadde den vel ikke hatt "delskinn"?
Premiumpakke (rattvarme,setevarme bak, bedre lyd++) ble standard før premium interiør (veganskinn) ble standard, så i en kort periode fikk man uansett premiumpakke, men kunne fremdeles velge delskinn. Var slik da jeg bestilte i oktober 2018. Tror ikke det var så veldig mange ukene det gjaldt, før også premium interiør ble standard.
#15
Tesla / Sv: FSD-pris for dere med EAP?
mandag 10. februar 2020, klokken 21:10
På min X fra des 18 betalte jeg 41400 for EAP (oppgradert autopilot står det på faktura). Oppgradering til FSD er nå kr 25000, men har tidligere vært oppe i 50000 og nede i 16700. Det som er interessant nå er at teksten har endret seg:
Det heter nå "Fremtidig selvkjørende", tidligere stod vel F'en for "full"? Og videre står det at "Din Model X har Basic Autopilot", enda fakturaen altså sier "oppgradert autopilot".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA