Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EasyCure

#1
Bestilling og levering / Sv: Sjekk av bil ved utlevering
fredag 11. mars 2022, klokken 14:52
Sitat fra: Kim- på fredag 11. mars 2022, klokken 13:40
Dersom ting ikke funker som de skal fikser Tesla. Det er ikke nødvendig å sjekke alt på disse sjekklistene. Som det nevnes: sjekk for fysiske skader. Skraper innvendig og utvendig som kan ha skjedd på veien fra utleveringssted og parkeringsplassen din

Bra. Sparer litt tid i forhold til det jeg så for meg  :+1:
#2
Bestilling og levering / Sv: Sjekk av bil ved utlevering
fredag 11. mars 2022, klokken 13:11
Ok, takk for svar. Jeg bor ikke lengre unna enn at jeg kan se servicesenteret. Så akkurat den biten er grei.  :)
#3
Bestilling og levering / Sjekk av bil ved utlevering
fredag 11. mars 2022, klokken 09:16
I mange utenlandske videoer så har folk en lang liste med punkter som de bruker til å sjekke bilen på utleveringsdagen. Hvor nøye bør man være med dette? Er dette mest for folk som har lang vei til utleveringspunktet eller et servicesenter? Eller kan det være at de har dårligere forbrukerrettigheter enn i Norge, med tanke på reklamasjon f.eks?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Bybil - Fiat 500e
fredag 23. august 2019, klokken 00:49
Sitat fra: Christian Ingebretsen på onsdag 19. juni 2019, klokken 21:14
Hei.

Så på finn at det ligger veldig mange fiat 500e ute for salg.
Har noen erfaring med denne bilen ?
Hvordan kan denne lades ?
Er det et bomkjøp ?

Om det er et bomkjøp kommer an på hva du ønsker, og ikke minst hva du har behov for. Hvis du er på utkikk etter en kul nærmiljø og jobb-bil, og du ikke har behov for mer enn ca 13-15 mil på sommeren og rundt 10 mil på vinteren mellom ladingene, og du ikke trenger særlig bagasjeplass eller skal ha voksne folk i baksetet regelmessig, ja da kan Fiat 500e være bilen for deg. De aller fleste har vel gjerne en større bil i tillegg, hvis man ikke satser på å låne/leie bil de gangene man trenger annet enn det Fiat`en kan gi.

Jeg hadde kun de behovene som jeg listet opp, så for meg kan det aldri bli et bomkjøp. I tillegg har vi en stasjonsvogn. Har hatt min 500e i en uke bare, men er kjempefornøyd. Jeg vurderte e-up eller en eldre leaf, fordi det helt sikkert er mer fornuftige valg. Både pga muligheter for hurtiglading og garantier, men også plass (spes. Leaf). Men jeg kom frem til at jeg ikke orket disse `kjedelige` bilene. Jeg ville ha noe kult denne gangen.

Hør ihvertfall ikke på kommentarer som at det er `en tragisk elbil`, bare pga manglende hurtiglading og begrenset plass. Som sagt så avhenger dette kun av hva DU trenger den til.

Maks ladehastighet er 7,2 kw, og med den hastigheten tar det ca. 3-3,5 timer å lade helt opp.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøper El-bil...forvirret
torsdag 20. september 2018, klokken 09:49
Sitat fra: tomgabrielsen1959 på onsdag 19. september 2018, klokken 14:04
Også kan vi besøke sønnene våre som bor inne i kalifatet...

Denne lo jeg godt av!  :laugh:
#6
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
onsdag 05. september 2018, klokken 08:23
Sitat fra: DCool på tirsdag 04. september 2018, klokken 11:05
Etter to prøvekjøringer uten salg solgte jeg den til en forhandler da prisen kun var 5k lavere enn det jeg skisserte for de som prøvekjørte. Fikk 410, uten vinterdekk.

Det må jo være litt tilfredsstillende å selge en bil til en forhandler, for ca 50-60' over det man selv gav da...   :)
Det hadde jeg levd på lenge.
#7
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
fredag 31. august 2018, klokken 09:50
Jeg er litt overrasket over annonsene på finn. Jeg trodde bilene skulle bli solgt unna i et forrykende tempo. Det kan nesten virke som at der er en mental grense på 400' for denne bilen. Selv om den har stort batteri og alt av utstyr, så er det jo tross alt en ganske liten bil. Og de fleste mangler vinterdekk, så da må man ganske snart legge inn ytterligere noen tusenlapper for dekk/felg... Det kan jo ha noe å si, kanskje.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp! Vi skal kjøpe vår første elbil
torsdag 09. august 2018, klokken 14:32
Sitat fra: Jeronan på torsdag 09. august 2018, klokken 11:02
@Arehov. So you only drive your car in the summer? Hmm Ok.  ???

Nei, jeg har skrevet i en tidligere kommentar at rekkevidde på de verste dagene på vinteren er ca 80 km.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp! Vi skal kjøpe vår første elbil
torsdag 09. august 2018, klokken 09:09
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 08. august 2018, klokken 17:24
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 08. august 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Håvar på mandag 06. august 2018, klokken 08:58
i praksis ca 150 km rekkevidde. Valget falt på e-Golf.

e-Golf er fin, men det er ikke snakk om at forrige generasjon har 150 km rekkevidde i praksis. Da må du opp på nyeste e-Golf/Zoe/Soul/i3 eller Ioniq.
Det er helt korrekt!

Det er jo ikke noe problem å nå opp til rundt 15 mil for e-golf 190, gitt visse forutsetninger. (100% SoC fra start, bra sommerforhold, litt økonomisk kjøring...) Jeg ligger mellom 1,2 - 1,3 i snitt denne sommeren, og det er veldig blandet kjøring; Landevei, motorvei, kupert, småkjøring... Det skulle i verste tilfelle, 1,3 i snitt, gi en rekkevidde på drøyt 16 mil.

Så spørs det litt hva man legger i begrepet 'rekkevidde i praksis'. Selv om rekkevidden er oppnåelig under de rette forhold, så vil de aller fleste lade før man oppnår en slik rekkevidde. Både til hverdags og på tur. Det er ikke en øvelse man ønsker å gjøre for ofte.  Men hvis han VIL kjøre rundt 15 mil, så er dette fullt oppnåelig.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp! Vi skal kjøpe vår første elbil
mandag 06. august 2018, klokken 18:17
E-golf er et bra valg det. Vi har hatt vår i snart ett år og er veldig fornøyde, selv om vi kommer til å se etter ny i nær fremtid. Det er vår eneste bil. Du kan regne med ca 8 mil på de verste og kaldeste vinterdagene, og ca 15-16 på sommeren med noe forsiktig kjøring.

Varmepumpe er ganske viktig på vinteren med denne, da rekkevidden allerede er begrenset. Derfor bør du holde deg unna bruktimporterte. De mangler. Når det gjelder setene, så gikk jeg for skinn, de ser bedre ut synes jeg og man sitter godt i dem. God sidestøtte. Det er mange som har klagd på stoffsetene på denne modellen. De blir veldig fort flekkete og skjoldete.

Er det viktig med bra lyd, så gå for en med Dynaudio. Den uten har litt flat lyd. Merk at med Dynaudio så mister du litt plass i bagasjerommet.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 14:11
Jeronan:

I totally understand your criticism of the new Leaf here, and this is something one HAVE to know before buying one. It seems there are many people angry over this, because the car doesn't deliver charge specs as expected. And this they find out when going on longer trips.

But, I also agree with hma. There are many things to consider when driving longer trips, especially for holidays and such, not only how fast one can get get to point B. I've own an e-golf 190 for almost a year and this is our only car (!) in a family with two adults, a 6-year old and a medium sized dog.

I learned something valuable in the Easter holiday: We went to visit my family, they live on the west coast of Norway, some 550 km away from our home. After some serious planning, i calculated that we would need 6-7 charge stops along the way. I thought this would be a very tiresome and stressful journey, about 1100 km in total. What we found out when reaching the destinations (both ways) is that we where much more relaxed and less tired then usual after trips like this. And the reason for that is because of all the stops. We used the stops to stretch our legs, walk the dog, eat, go to restrooms etc. And we didn't spend that much extra time then we usually do. Maybe 90 mins.

So, what i learned is that there are many ways to enjoy a trip, without the need of getting to point B in a world-record time. It seems (and i know this myself), that once people get in their cars for longer trips, the stresslevel are usually through the roof, because they 'have' to hurry up...

I'm not saying that everybody must do this, or this is suitable for everyone. But it's just something i've learned and will try to do in the future also, even if i don't HAVE to stop for charging every 100 km... :)
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 09:04
Joda, tok kanskje litt i  :). Men uenig i at +10% fartsgrense er et dårlig sammenligningsgrunnlag. Ihvertfall i lys av at han forteller at AC var på, normalmodus, og at han ikke har kjørt særlig økonomisk kun for å holde forbruket nede. Det er jo nettopp dette man faktisk ER interessert i; praktisk rekkevidde på ferietur. Når man er på tur på sommeren i Norge, så er jo kjøringen hovedsaklig på landeveier, noen motorveier med 80-90, samt noen svært få og korte strekke med 100-110. Jeg vil nå også si at vekt har noe å si. Man får noe tilbake i nedoverbakke, men bruker mer oppover og på flatmark.

Jeg er ikke først og fremst interessert i forbruk i 8 timer i 110 km/t, for det er ikke så relevant her til lands eller for min del.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
torsdag 02. august 2018, klokken 23:27
Sitat fra: Crown på torsdag 02. august 2018, klokken 20:27
Har hatt et snittforbruk på 1,1kWh/mil med stappet bil.

1,1 i snitt med fullpakket bil er helt sinnsykt... Det er jo grunnen til at jeg alltid kommer litt tilbake til Ioniq`en. Pluss høy ladehastighet, som også er viktig... Hadde den bare hatt 40 kw batteri eller noe. Da hadde det vært done deal for min del. Men større batteri kommer vel neste år...
#14
e-Golf / Sv: Hva er det, hva betyr det, hva er det jeg har gjort?
torsdag 02. august 2018, klokken 14:57
Sitat fra: gak på torsdag 02. august 2018, klokken 14:51
Det er veldig praktisk med viskeren i intervall. Da lades batteriet med 2 kg strøm for hver liter med vann du visker. I tillegg er det lurt å rygge masse da du gjenvinner strøm som er brukt til fremdrift. Husk da å slå av ryggekameraet!

:laugh:
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
torsdag 02. august 2018, klokken 12:51
hma, takk for det. Har tenkt mye på Leaf'en. Grunnen er at den har større batteri enn de fleste konkurrentene, og et interiør som ser bra ut. Jeg kan se argumentet med at man gjerne har brukt e-pedal på tester og at det vil gi høyere forbruk. For min del så tror jeg ikke jeg hadde brukt e-pedal særlig mye uansett. Jeg foretrekker å kjøre med lett regenerering.

Men problemet med lang ladetid, er at dette er litt viktig de gangene man faktisk skal ut på langtur. Til hverdags, så holder min e-golf i massevis, siden jeg bare kjører 3-4 mil. Kunne klart meg med enda mindre batteri sånn sett. Men i mange av testene så kommer man seg gjerne raskere frem med både nye e-golf og ioniq på langtur pga lavere forbruk og spesielt ladehastighet...

Nå vet jeg ikke hvor høy du er, men hvordan fungerer manglende lengdejustering av rattet når man kjører lange strekker? Dette blir ofte trukket frem som en negativ faktor på Leaf'en.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA