Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ØHN

#1
Nok et argumentet for å strekke seg økonomisk, og velge TMX, er kollisjonssikkerheten.

Jeg tenker å beholde min i åtte år, mulig lenger hvis den funker som jeg håper på lang sikt.

Hvis tanken er å ha bilen lenge, ville jeg droppet tanken om 75, og gått for 100. X75 oppleves som en kjempe-SUV med bitteliten bensintank.

Om 4-5 år vil X75 kanskje ha dårligere rekkevidde enn selv de billigste el-bilene i markedet. Da kan fristelsen bli stor til å bytte bil, og da ryker budsjettet.

Totalregnskapet mitt lander på at min edruelig utstyrte TMX 100D vil koste meg tilsvarende en fullutstyrt Passat i et 8 års perspektiv.

Husk å regne litt på hva dere sparer på å ikke kjøpe en dyr Tesla også. Jeg forstår det som at dere er flinke til å spare. Med høyere inntekt fremover, vil dere ha betydelige midler i formue ved å heller sette "Tesla-pengene" i aksjefond de neste 10 årene.
#2
Det er ikke noen "liker" eller "cred-knapp" på dette forumet, men det fortjener du virkelig. Setter pris på at du deler dine handyman-skills her inne.  :+1:
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ny eier av Tesla model X
torsdag 18. januar 2018, klokken 22:08
Jeg har hatt min 100D i tre uker. Ingen problemer utover at siste oppdatering (50.3) feilet på første forsøk. På andre forsøk var den på plass.

Jeg har en knirkelyd i interiør på de verste snø-vaskebrett-veiene akkurat nå. Men det hadde også de andre bilene jeg har eid siste 30 år, på samme ujevne underlag. (Mercedes-Benz 209D, Nissan X-Trail T31, Toyota Yaris, 4 Mercedes-Benz E-klasser, Chevrolet Suburban, nyeste generasjon Subaru Outback)

Ulike biler jeg har hatt opp gjennom tidene, har hatt ulike egenskaper. Model X står seg godt sammenlignet med alle sammen.

Savner vel egentlig bare V8-lyden i Chevyen.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vaske modell X i vaskehall med børster
tirsdag 16. januar 2018, klokken 19:50
Børstevask gir riper uansett. Ferdig snakket vedrørende riper/ikke riper.

Men ripene er overfladiske, og ofte svært enkle å fjerne permanent. Jeg anbefaler børstevask til de som ikke har kunnskap, eller utstyr, til å vaske bilen skånsomt for hånd.

Feil håndvask kan gi langt mer alvorlige ripeskader, enn en børstemaskin som fungerer som den skal. ;)
#5
Jeg valgte 19" Nokian-pakken med pigg levert av Tesla. Veldig fornøyd med at jeg valgte pigger, slik denne vinteren har dratt seg til.

Har R2 piggfri på den andre bilen, en 2015 Subaru Outback. Fornøyd med det også.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hvordan er klargjøringen av nye Tesla?
søndag 14. januar 2018, klokken 14:45
Sitat fra: Askøy på søndag 14. januar 2018, klokken 00:17
Er det noen som kan si noe om kvaliteten på klargjøringen av nye Tesla som blir levert i Bergen?

Jeg har bestilt en Model X, og lurer på om jeg skal be om ikke å få lakken klargjort og polert. På forrige bil jeg kjøpte ny, en e-Golf, så ble lakken ødelagt av bilklargjørerne til Møller. Bilen var full av hologrammer, men disse kom ikke til syne før voksen var begynt å gå av. Har vært flere ganger på Møller for å få dette utbedret, men de klarer det ikke.

Jeg vurderer å be om at Teslaen ikke blir rørt av bilklargjørerne, og så leverer jeg heller bilen til detailer med rett kompetanse.

Er det verd de ekstra tusenlappene dette kommer til å koste, eller er bilklargjørerne til Tesla i Bergen flinke?

La Tesla ta klargjøringen.

Ta med noen gode rene mikrofiberkluter og ei sprayflaske med "Wipe Down" til å strippe av klargjøringspolish/voks. Du kan bruke en ferdigblandet "Inspection spray" eller f. eks Isopropanol/2-propanol eller silikonfjerner.

Inspiser lakken, med en god lykt, for å spotte hologrammer. Ta bilde hvis du finner noe.

Gå over bilen med en god quick detailer/sprayvoks før du kjører ut fra forhandler, og tar den i bruk. Da har du lakkbeskyttelse en stund fremover. :)

#7
Bestilling og levering / Sv: Leveringserfaringer
lørdag 23. desember 2017, klokken 14:53
Sitat fra: Mcmarki på fredag 22. desember 2017, klokken 21:18
Valgte å ikke ta i mot bilen i dag da jeg fant denne glippen mellom fwd og taket. Glippen var meget dyp og ikke minst stygg. Noen erfaring med lignende?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Det der så drøyt ut. Frykter det verste når det blir min tur om noen dager. Jeg skal hente min TMX 28.12 i Røyken.

Hvis jeg finner så grove feil, lurer jeg litt på hva som er videre saksgang. Kan du fortelle litt om hva du erfarte, så jeg er litt forberedt hvis jeg finner lignende mangler?

Hva sa de da du ikke ville ta utlevering?
Mister du depositum?
Skal de fikse bilen, for så å utlevere til deg?
Ba du om en annen bil?
Hvor omfattende er det å reparere noe sånt?
#8
Sitat fra: gr på fredag 22. desember 2017, klokken 19:25
Heiv hengeren på X-en for første gang i dag, og har et par spørsmål...

Den gikk helt fint rett i trailermode når pluggen ble satt i, men den piper og oier seg noe voldsomt fordi den tydeligvis detekterer hengeren med parksensorene bak. Andre med samme problem?

Under kjøring i 40-50km/t er det hva jeg vil kalle mye resonans (rumling) i hele bilen. For alt jeg vet kan det hende det er resonans i fossilbiler også, men har i så fall aldri lagt merke til det der (motordur..). Andre som opplever dette?

Hengeren er min egen Tysse 6303NF (lang 2 tonns boggi varehenger), med påmontert kapell.

Det forsvinner helt i høyere fart.

Ellers positivt overrasket med tanke på forbruk.

Jeg ville svingt innom en bensinstasjon, og spurt om å få låne en tilsvarende henger noen minutter, for å fastslå om det er bil eller henger som resonnerer.

Et par forslag som skudd rett fra hofta hvis det er hengeren; Jeg tenker enten selvsving på noen frekvenser rundt den hastigheten fra kapell/luftmotstand, eller bremser som ligger litt på og "lugger" i den hastigheten.
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
lørdag 16. desember 2017, klokken 13:41
Sitat fra: elekTrond på lørdag 16. desember 2017, klokken 02:44
ØHN: Håper du bestilte røde skvettlapper til din. Hender seg jeg ser noen som setter fra seg X'en sin til lading i høyeste posisjon. Da tar jeg meg selv i å glane på coilover'ne og tenker "rallybil" ...  :o

De har sluttet å lage røde. Jeg valgte lyseblå, etter å ha sett din med rosa.
#10
Bestilling og levering / Sv: Leveringserfaringer
fredag 15. desember 2017, klokken 22:53
Sitat fra: gr på torsdag 14. desember 2017, klokken 21:20
I tillegg klarte ikke bilpleiefirmaet å få bort to striper med bonevoks fra klargjøring på plastlista nederst på høyre FWD. Tesla har nok ikke maskert godt nok (eller i det hele tatt) når de har klargjort den, og etter foaming med IronX, 2,5 liter PrickBort, to runder med blå isopropanol på hele bilen, så er det altså fortsatt der.

Hvis du har produktene du nevner over, kjenner du trolig også til Bilt-Hamber Surfex HD. Litt ren Surfex på en tannbørste/neglebørste, fjerner det meste av produktrester på ruglete plast. De fleste andre sterkere APC'er fjerner også dette, hvis den jobbes inn med en stiv plastbørste.

Tørk over etterpå med isopropanol/vindusrens/spylevæske og la det tørke litt før du sjekker om du virkelig fikk vekk polishrestene.

Viktig å ikke gnikke for mye med mikrofiber eller annet som skaper friksjonsvarme. Det kan gi skjolder/blankere felter på plasten.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
fredag 15. desember 2017, klokken 22:34
Sitat fra: gr på fredag 15. desember 2017, klokken 20:37
Det er kun plast man skrur i (og evt. borer)...

At det kun er plast man skrur i, fjerner all tvil om montering for min del. Takk for at du postet bilder og delte info. Jeg synes det ser helt innenfor ut med skvettlapper foran på din. Tror det blir ok på min hvite også.  :+1:
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
onsdag 13. desember 2017, klokken 16:41
Jeg har ikke fått bilen ennå, men skvettlappene ligger klare.

Merker jeg får litt vondt i magen av tanken på at jeg må borre i skjermene på splitter ny bil. Men hvis det reduserer slitasjen bakover betraktelig, er det vel verdt å borre litt til skruefester.
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
mandag 11. desember 2017, klokken 19:05
Sitat fra: Hena1989 på mandag 11. desember 2017, klokken 07:41
Da fikk jeg hentet ut bilen min på lørdag 09/12 i Brumunddal :)
Servicen var kjempe bra, alt var klart, bilen var fullladet, ingen skader på lakk, men fant 4 små feil inni bilen. To av feilene opplyste de om selv.
Alt i alt, er jeg kjempe fornøyd.

Synes det har gått utrolig fort, bestilte bilen 26.09  8)

Høres bra ut. Gratulerer! Kunne du opplyst om hva slags feil du fant i interiøret? Fint for oss, som snart skal motta bil, om vi vet hva forhandler selv anser betydelig nok til at de nevner det, og hva du fant selv. :)
#14
Bestilling og levering / Sv: Leveringserfaringer
torsdag 07. desember 2017, klokken 21:22
Sitat fra: petteroe på torsdag 07. desember 2017, klokken 17:39
Utlevering i Drammen i dag. Et kvarter forsinket, men etter det gikk alt på skinner. Nydelig bil, fort og gæli signering på bank papirer og så var det tur hjem i ny bil. På vei hjem lærte den å kjøre selv også :-
Så ble bilen presentert for familien med et juleshow.

Gratulerer! Gleder meg til det er min tur. :)
#15
Jeg ville ikke testet ut dette på en nyere bil av noe verdi.

Rett skal være rett. Slike trekk, brukt utendørs på bil som ikke er nyvasket, vil beskytte mot etsing fra fuglemøkk, aske fra vulkanutbrudd, sandstorm og UV-stråleskader fra sola. Prisen man betaler er mikroriper på krom, lakk og lykteglass.

Bilen må da maskinkorrigeres for å slipe vekk ripene. Det er tidkrevende og reduserer gradvis lakktykkelse etc.

Det hjelper at "foret" inni trekket er mykt, for da har møkka et sted å ta veien så det ikke gnikker mellom trekk og lakk. Men etterhvert vil det myke foret bli møkkete, så det bør i så fall vaskes ofte.

Et slikt trekk rett på en vinter-møkkete bil, vil gi mer sorg enn glede. ;)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA