Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#1
Kan bli tøft å få solgt den billigste på finn til 589 med 3'km, hvis de setter nybilpris til 400' fra forhandler! Det skulle vel skje rundt månedsskiftet i USA og jeg tipper Europa og Norge vil få samme prising. Fisker har fjernet "inventory" fra nettsidene sine, så sikkert de 5000 bilene der (totalt i verden) man kan få til nesten halv pris.

Hjelper ikke at man kan være heldig å ha fått en kongebil (altså en bil uten feil/driftsstans), den mangler fortsatt veldig mye funksjonalitet som ALLE andre nybiler har, med en bitteliten sannsynlighet for at de noensinne vil få det.

Til 400' tipper jeg mange velger å se bort ifra konkursspøkelset (derav manglende garanti og softwareupdates) og dermed blir de kvitt lageret på relativt kort tid. Med andre ord, mye impulskjøp.
#2
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
onsdag 27. mars 2024, klokken 18:28
https://electrek.co/2024/03/27/fisker-slashes-msrp-ocean-trims-fights-to-stay-in-business/

Da kutter de prisene med opptil 24' USD. Er vel ca 40% avslag på extreme. Kan ikke se noe til den prisen på norske nettsiden enda, men det kommer nok.

Det tilsvarer at norske prisen blir ca 400' på extreme. Da detter nok prisene på finn og snart...
#3
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 25. mars 2024, klokken 17:10
Da var det offisielt at det ikke lenger er "en stor bilprodusent" som er interessert i fisker lenger.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-startup-fiskers-deal-talks-with-large-automaker-ends-2024-03-25/
#4
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 22. mars 2024, klokken 11:12
Vanvittig risiko for leasingseslakpet å ta da. Skulle Fisker gå konkurs må man regne med at bilene har ekstremt lav verdi etter 3 år. Bilene kan repareres og reservedeler vil være mulig å skaffe, men garanti og mulighet for å oppdatere software vil sannsynligvis bli borte ved en evt konkurs. Setter leasingselskapet restverdien veldig lav (ift andre biler) vil jo leasingen bli vanvittig dyr og da vil vel ingen velge å lease den heller?

I Norge er prisene på finn som nypris ish (de som faktisk har tatt noe særlig tap, har vel slått av ca 100' på One), men i USA kan man få kjøpt relativt nye med ca 200' NOK i verditap allerede. Nypris ca 69' USD og brukt fra ca 50', kilde: https://www.cars.com/vehicledetail/bc1ee9d1-f477-4d1d-869a-cac2302ef829/?aff=atempest&utm_campaign=atempest&utm_source=autotempest&utm_medium=trp&utm_campaign_id=1&utm_trusted=TRUE


Mulig det bare er den nye forhandleren (fra feb/mars, Kokstad var det vel de het?) som forpliktet seg til noen demobiler og bare et par faktiske salg?
#5
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
torsdag 21. mars 2024, klokken 09:31
Ja, de sier selv at lageret av biler er på over 200 mill USD.
Vil tro det var vanskelig nok å selge Ocean før konkursspøkelset dukket opp. Overraskende at det fortsatt registreres nye i Norge, det er registrert 6 stk i mars.
#6
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:22
Det er ikke kjent hvilken rente eller andre vilkår på lånet, bortsett fra summen på 150 mill USD og at de får 10 prosent rabatt på det konvertible lånet. Fra 1 jan til 15 mars har de allerede brukt 200 mill USD av cashbeholdningen, uten å betale renter/avdrag på alle lån ved forfall. De har nå 121 mill USD i kassen før de evt får lånet på 150 mill. De har en gjeld på ca 1,3 milliarder (eller billion som de sier i USA) USD før dette nye lånet på 165 mill. De vil fortsatt trenge ekstremt mye mer penger inn for å ha en sjanse til å overleve og jeg kan ikke få det til å gå opp at 400 mill USD skulle være nok. Da må de isåfall starte konkursforhandlinger der långivere godtar store tap og aksjer som betaling. Dagens aksjonærer vil da sitte igjen med noe sånt som 0,5-10% av selskapets aksjer, som feks Norwegian i sin konkursavtale.

De trenger egentlig nesten en milliard USD for å overleve 2024 hvis de ikke går i konkursforhandlinger eller releaser software 5.0 (da nærmer det seg kanskje løst?) og de får solgt flere biler. 150 mill er nok til i underkant av 2 mnd, så med den nye innsprøytingen av cash har de i teorien nok cash til å overleve til ca 1 juli uten å betale all gjeld på forfallsdato.

Jeg ble vel mest overrasket over at Magna fortsatt faktisk produserte Ocean fram til nå, enn at de skulle stoppe produksjonen i "6 uker". i jan/feb ble det solgt 1300 Ocean totalt i USA og Europa, model Y hadde 17-1800 nyregistreringer i Norge på samme tid.

Nissan har forresten signert en samarbeidsavtale med Honda, slik at ryktene om at det er de som er i samtaler med Fisker dabber av. Kilde https://electrek.co/2024/03/15/nissan-honda-confirm-ev-partnership-play-catch-up-byd/
#7
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 15. mars 2024, klokken 15:26
Helt enig i at det er veldig ryddig med en egen post som diskuterer konkursen. Den ene av de to postene jeg er forfatter av som RJK linker til har null og niks med en evt konkurs å gjøre, kun hvordan man går frem for å få tilbake et depositum. Den andre posten RJK linker til som jeg har skrevet under Ocean forumet burde jeg opprettet en ny tråd for å diskutere (som denne), da de fleste postene mine under Ocean, ikke omhandlet Ocean (tar selvkritikk der).

Men tilbake til saken som skal diskuteres.
Det ser veldig stygt ut for Fisker. At noen skal være villige til å spytte inn 400 mill USD i et pengesluk for 4 ganger børsverdien i dag, er for meg helt utenkelig. Isåfall, tror jeg ikke det blir en annen produsent som Nissan, da jeg regner med at de gjør grundige undersøkelser. Det kan godt hende at de kan få solgt tegningene til bil x og/eller splitte et evt konkursbo. Hvis de skulle fått 400 mill USD fra feks Nissan, er det noen som da tror at de klarer å bli lønnsomme før de har brukt opp de pengene? 400 mill USD er mindre enn selskapet tapte både ifjor og året før.

Jeg har hele tiden vært skeptisk og ment at Henrik burde holdt seg til det han kan, design. Ikke være CEO i en bilprodusent og spesielt ikke med kona som COO, CFO og styreleder.
Kursen bykset i været hver gang Henrik fortalte om ny vaporware. I slutten av 2022 begynte Ocean å nærme seg og da kunne han ikke lenger si vaporware (som SSB, superduperkondensatorer osv osv). Siden da har kursen gått jevnt og trutt nedover.
Det nylige kursraset i slutten av februar kom av en elendig årsrapport/earnings call som fortalte at de trenger 400 mill USD frisk kapital, de har solgt 5' av 10' biler produsert, de skal kutte kostnader og lite løsninger ellers på hvordan de skal selge bilene og ha mulighet til å bli lønnsomme.
Kursraset nå de siste to/tre dagene er fordi det har kommet ut at de har kontaktet advokater som driver med omstrukturering eller "chapter 11".
Det er altså ekstremt liten troverdighet i konspirasjonteoriene som omhandler MKHB og at han er kjøpt av Tesla (som ofte blir dratt fram på de fleste andre forum). "Ingen" kjøpte Ocean, verken før eller etter MKHB la ut videoen sin...
#8
Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. mars 2024, klokken 16:43
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:19Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
5-7kr/km? Det høres  mye ut. Dyreste elbilen jeg har hatt var Model X 100D som kom på 5,5kr/km ink forsikring, strøm, dekk og service.
Tar man utgangspunkt i denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339547941 tipper jeg selger har hatt et verditap på godt over 400' (ink salgskostnader). Da ender han opp på 23 kr pr km. La oss si at selger hadde kjørt 50'km på 1,5 år, da hadde han fortsatt havnet på 8kr pr km (gitt at bilen kunne selges for samme pris uansett km stand). I finn tilfellet med 2270 km hadde verditapet på turen kommet på 52.210 :o

På mer "folkelige" elbiler som id4 osv kan man nok fint regne seg til langt under 5 kr km selv etter den relatvit markante endringen i bruktmarkedet for elbiler tidlig i 2023.
#9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 08. mars 2024, klokken 12:31
Hvorfor fjerner Tesla blinklyshendler?

1: Fordi de vil opprettholde illusjonen om at "innen dette året eller neste år, eller neste år osv, altså "snart", trenger man ikke fører i bilen. Så lenge illusjonen er der, vil en god del kjøpere også velge FSD. De fleste som har kjøpt en Tesla med FSD i Norge vil ikke velge å kjøpe det igjen, men det finnes nok av førstegangseiere i USA som lett går på "hypen" som blir forsterket gjennom yoke og fravær av blinklyshendler. Et FSD salg er vel tilnærmet 100% fortjeneste, ift resten av bilen som kanskje har 20%.

2: De sparer kanskje en dollar eller to på å ta de bort (som med regnsensor, som jeg kan kjøpe 1 stk av til under en dollar). Kostnadskutting er Tesla flinke på. De kutter så langt det er mulig med antall meter med kabel, octovalve osv, men innimellom også noe man som potensiell kunde legger merke til.

3: Det skaper massevis av blest rundt merket. For å opprettholde hypen Tesla fortsatt har, trenger de å ha noe nytt hele tiden som (nesten) ingen andre har. Det å ta bort blinklyshendler er en veldig billig reklamekampanje dersom man mener "all pr er god pr". "Alle" anmeldelser av highland nevner fraværet, men såvidt jeg vet blir det sjelden nevnt i anmeldelser av en Ferrari. Se bare på forumet hvor mange ganger dette blir nevnt...

Personlig synes jeg det er en merkelig strategi å gå bort fra normale blinklyshendler og tenker at det heller skader salget i Norge. Akkurat som jeg mener at de tok bort muligheten til å styre regenerering og dårlig vindusviskerautomatikk, skader salget i Norge. De fleste synes ikke det er stort nok problem til at de kjøper noe annet. Personlig synes jeg bortfall av regnsensor var mye verre enn blinklysknapper, men jeg tror blinklysknapper vil skade salget mye mer.
#10
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 16:19
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. mars 2024, klokken 14:45Det er mer på det engelske forumet der mannen bak WattCat er på saken. Han har heller ikke fått beskjed og de fleste av hans kontakter er ikke der lenger eller svarer ikke

"ardevd" som han kaller seg her (og andre forum), er mannen bak Wattcat og postet 4 poster over din. Det meste av aktivitet på forum rundt I-pace er nå på det engelske forumet (evt facebook hvis man spør enkle spm) og det er flere medlemmer herfra som er ganske aktive der. Såvidt jeg vet har ikke ardevd I-pace lenger, men har fortsatt å vedlikeholde appen.

Tipper ardevd har lagt ned hundrevis, om ikke tusenvis, av timer (med hjelp fra andre frivillige).
Dersom dette skulle løse seg, anbefaler jeg alle som bruker appen til å donere en slant: https://liberapay.com/ardevd?fbclid=IwAR0NLKFgdle52eiEr3y24u9LGO_WekR8vXBbRAJYoY6bjy-nCFGLopUua3o
PS: Jeg har absolutt ingen relasjon til ardevd, bortsett fra å hatt veldig nytte av appen. Har vel kun sett denne linken delt en eneste gang på facebook siden til Wattcat, så jeg kan si med sikkerhet at han ikke gjør det for pengene  ;) .

Veldig synd dersom JLR ikke skulle tillate tilgang til API lenger.
#11
Ocean / Sv: Tester og anmeldelser av Ocean
tirsdag 05. mars 2024, klokken 17:39
Jeg skulle nok ha merket "noen milliarder" med NOK.
Jeg er av den oppfatning at det ikke koster så mye som 42 milliarder NOK (400 millioner USD) å utvikle en konsept elpickup, selv med hastverk. Alaska er selvfølgelig "bygget" som en ren elpickup, ikke noe fossil å spore. Fisker sier at det er den grønneste pickupen noensinne, akkurat som at Ocean har gamle garn i setetrekkene eller mattene.

Nissan har jo allerede en hel haug av merker de kan brande en evt ny pickup, som feks Infinity, Mitsubishi eller Renault. De trenger ikke kjøpe seg inn i Fisker, som har vestens minst ettertraktede bil (finnes vel ingen som har dårligere enn 5% faktisk kjøp ift depositum?), for å oppnå stordriftsfordeler. Fisker sier Alaska er bygget på en strukket versjon av Ocean og den skulle ifølge tidligere uttalelser bli bygget av Magna. Nissan kan vel heller bare kaste noen milliarder NOK på Ariya for å strekke den ut litt, slenge inn noen ekstra battericeller, og vipps så har de en elpickup. Den kan de selge normalpriset som Nissan og eksklusivt priset som Infinity.

Fisker har selv busjettert med 60-80 mill USD på R&D i 2024. De har i tillegg til Ocean (software/OTA før/etter salg kalles muligens ikke R&D) og Alaska, minst to biler til de jobber med (Pear og Ronin) som skal dele på disse ca 70 millioner USD. Ved å kjapt sjekke det finansielle ser jeg at Fisker har brukt 838 millioner USD på R&D siden starten av 2018. Antar at Ocean og batteriforskning er største kostnadene og at det ikke er brukt noe mer på Alaska enn noen av de andre konseptbilene. Da er det kun tid Nissan evt sparer ved å spytte inn penger.

Hvor mye tid har Fisker spart på å ikke teste/fullføre software på Ocean skikkelig før den ble lansert?
Ville Nissan lansert en bil så forhastet som Fisker gjorde med Ocean? Nei.
Vil da Alaska være klar 1. kvartal 2025? Neppe.
Ift tidligere uttalelser og hva de har levert hittil, kommer ikke Alaska til å være i nærheten av leveringsklar ila 2025. Sannsynligvis har de flere år igjen til de kan levere Alaska, selv uten finansielle problemer.

Men det kan jo hende at jeg tar grundig feil. Nissan spytter inn 400 mill USD og i starten av 2025 kan man få tak i Alaska, uten softwarefeil/mangler, fra både Fisker og Nissan. Samtidig har Nissan's softwareavdeling løst alle feil/mangler på Ocean ::)
#12
Ocean / Sv: Tester og anmeldelser av Ocean
tirsdag 05. mars 2024, klokken 13:36
Er helt med på at Nissan kan ta seg av produksjonen, akkurat som Magna har gjort. Magna eier warrants som gir de 10% eierskap i Fisker, så de er egentlig blant de største eierne i Fisker nå.

Problemet er at jeg ikke klarer å se hva som skal være verdt å spytte inn 400 mill USD for Nissan. Fisker er verdt nesten halvparten på børs idag. Hvorfor ikke utvikle sin egen pickup for noen milliarder? Da kan man alltids si at det tar tid å utvikle, men er det noen som tror på at Alaska så og si er ferdig utviklet og at den er klar til levering 1. kvartal 2025?

Hva har Fisker Alaska ift konkurrentene, bortsett fra bittelitt lavere innstegspris, verdens største koppholder, cowboyhattholder og "houdini deling" av lasteplan/coupe? Er Alaska så banebrytende og/eller har Fisker har så mye patenter/IP at Nissan er villig til å spytte inn så mye penger? Er Ronin eller Pear så ferdig utviklet at de er verdt noe? Hvorfor investere i Fisker, som med Ocean klarte å få maks 5% av reservasjonsholderne til å kjøpe?


PS: Jeg har selvfølgelig null info på hva Fisker faktisk har utviklet selv, men jeg mistenker at det er en god del mindre enn andre produsenter (da de færreste produsenter sier feks at "nøkkelen du fikk med bilen er midlertidig og ACC vil komme OTA"). Hvor ble det av solid state batteriene som de var lengst framme på? Hvor ble det av emotion som ble vist i 2018? De ble borte, som alle andre forsprang/vaporware. De satt igjen med en helt ok elbil preget av softwaretøbbel med California bagasjeruter og tacotrays, eller cowboyhattholder og houdinideling som Alaska har.
Hadde Fisker kommet med en bil i 2019 (sikkert minst 1 av bilene skulle komme rundt den tiden) da økonomien var annerledes og elbil fortsatt var noe nytt (first movers og pressen godtok mer feil den gang), ville de solgt alt de hadde klart å produsere, men det er en annen historie...
#13
Ocean / Sv: Tester og anmeldelser av Ocean
tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:05
Har også sett at Nissan har blitt nevnt. Men spørsmålet jeg da stiller er: hvorfor skal noen ville kjøpe Fisker, iaf for en stor sum?
De produserer jo i praksis ingenting selv, bortsett fra hype/vaporware. Bilene de har laget til nå er tegnet både innvendig og utvendig av Fisker, men jeg er av den oppfatning at det meste "under panseret" er hyllevare fra Magna/bosch/CATL osv. Jeg kan skjønne at navn/hype og designet kan være attraktivt, men hypen har vel fått seg en stor knekk etter at bilen har blitt sluppet som "betaversjon", de fleste tester er negative til softwarefeil og markedet har svart med kun 5' kjøpte biler av 100' depositum.

Hva har Fisker som er verdt å betale for? Er det lagt ned så mange hundre millioner i utvikling (utenom skallet) av pickupen? Investorer kaster ikke lenger penger etter vaporware.
#14
Ocean / Sv: Tester og anmeldelser av Ocean
fredag 01. mars 2024, klokken 12:46
Rettelse: det er solgt ca 5' biler og de (Magna) har produsert 10', så de har ca 5' på lager. Heller mer og mer mot at Fisker ikke klarer å overleve.

Veldig synd for alle som kjøpte bilen ift garanti og annenhåndsverdi. Enda mer synd på de som i tillegg til bilen, kjøpte aksjer.
#15
EQE / Sv: Ny software-versjon EQE / EQS ?
torsdag 29. februar 2024, klokken 17:36
Jeg fikk en OTA oppdatering på min EQE i desember 2022 ser jeg i appen. Ellers har jeg ikke fått noe nyere som jeg vet om. Det var altså kun en oppdatering for kommunikasjonsmodulen. Har ikke vært inne og sett på software versjon i bilen noen gang, da alt bare har fungert. I vinter har jeg fått feilmeldinger om redusert kamerasikt, med snø/slaps på kamera, men det er jo helt normalt. Kun EQE og i3 jeg har hatt så få feil (skjerm som henger/krasjer osv) med, bortsett fra fossilbiler.

Det er vel heller ikke noe særlig aktivitet verken her eller på facebook, men det virker ikke som om dette er normalt å ha. Hva sier forhandler om feilene du har på din bil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA