Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lhosar

#1
Audi e-tron / Sv: Tester Audi E-tron
søndag 24. februar 2019, klokken 19:20
Det burde være mulig å lage en løsning med bedre plasserte skjermer flere kamera integrert i stolpene eller et annet sted.
#2
Audi e-tron / Sv: Sidekollisjonsputer bak og barn - økt risiko?
onsdag 06. februar 2019, klokken 00:03
Fra en FAQ på BeSafe sine sider:

Det er kun front-kollisjonsputene som er farlige for bilbarnestoler, siden de blåses opp inn i passasjerdelen i bilen. Alle typer sidekollisjonsputer og kollisjonsgardiner hindres fra å trenge inn i passasjerrommet i bilen, og påvirker dermed ikke bilbarnestolen på noen negativ måte. Derfor skal de forbli aktiverte.
#3
Audi e-tron / Sv: Sidekollisjonsputer bak og barn - økt risiko?
tirsdag 05. februar 2019, klokken 23:56
Så lenge barnet sitter i sete med rygg burde vel ikke dette være noe problem? Jeg mener at BeSafe setet vi har er opp til 150cm faktisk.
#5
Var ansvarlig for å kjøre tilsvarende prosess i sameiet jeg leder. Ikke morro, men nødvendig for å få en varig løsning på plass. For vår del var det både tidligere styrer og utbygger som hadde gitt tillatelse om oppsett av privat ladeløsning.

Vi fikk en enkel advokatvurdering på dette, som kort og ujuridisk fortalt sa at styret har rett til å kreve denne endringen så lenge det er tilstrekkelig viktig for det store flertallet av sameierene.

Løsningen for vår del ble at alle gav litt. Vi endte med at fellesskapet erstattet 6.000kr pr. ladepunkt. Hvis en legger på salg av brukt ladeboks er en i det minste halvveis.

En skal også huske på at de som har hatt elbil og lademulighet i 5 år faktisk har spart en god del sammenlignet med andre som ikke har fått denne retten, og som dermed ikke fikk mulighet til å kjøpe elbil. Disse vil nok også kunne synes at det å kompensere deg er urimelig.
#6
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
onsdag 19. september 2018, klokken 20:55
Vanskelig å ikke være skuffet over det Audi har levert i lanseringen. Ikke noe relevant nytt. Innpakningen og utrustningen er Audi som forventet i klassen A6+.

Hvis alle rykter stemmer så skal det mye til om kombinasjonen av lavere batterikapasitet, svakere aerodynamikk og høy vekt ikke fører til noe lavere rekkevidde enn konkurrentene (TMX, TMS, iPace). Kanskje kan de ta igjen noe på bedre motorer, regenerering og temperaturstyring.

Selv synes jeg det er vanskelig å konkludere med noe som helst før en får testresultater og erfaringsrapporter.
#7
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. januar 2018, klokken 08:13
Meget viktig å ikke godta slike betingelser.

F.eks skal en Zapcharger være fullt mulig å ta med seg til ny bopel, uten at installatør skal lage problemer. Et slikt krav fra en installatør bør være et varsku om at vedkommende sannsynligvis ikke har de beste prisene. Hadde de hatt det hadde de nemlig ikke trengt slike klausuler.

For Styret som har ansvar for hele elektroinstallasjonen og som skal administrere ladesystemet vil det være andre faktorer enn bare pris som tas i betraktning på en så stor investering. Det vil være vel så viktig å finne en seriøs installatør å forholde seg til, både mtp. nye installassjoner, vedlikehold, feilsøking, garantier, etc. Og det bør være mulig å bli enig om en fair pris slik at både kunde og installatør er interessert i dette.

For vår del har vi vedtektsfestet at en ved etterinstallering av bokser skal forholde seg til leverandøren vi har valgt. Men det er klart at dersom prisene blir urimelig høye så får vi vurdere om en skal hente tilbud fra andre.
#8
Sitat fra: André_ på onsdag 17. januar 2018, klokken 19:56
Avventer tilbud både på Salto og Zaptec, så det blir interessant å se. Om kommunikasjon foregår i flatkabel eller med strømkabel og nettverkskabel er vel likegyldig? Flere installatørerer har Salto har nå sagt at de også kan bruke flatkabel, men den er så dyr at det ikke er lønnsomt. Jeg satt først med et inntrykk at det kun var Zaptec som hadde slike løsninger, så gleder meg til å sette meg ned å sammenligne ulike tilbud.

Hovedpoenget med flatkabelen er at den er 3-fase, samt at den er enkel å montere og koble seg til i etterkant.

Vi hentet inn tilbud på flatkabel, tilsvarende løsning med rund hovedkabel, og tradisjonell enkeltkabling tilbake til sikringsskap. For et system basert på Zapcharger ble flatkabel klart billigst.

For Salto som ikke har faseveksling, sikring i hver enkelt boks eller kommunikasjon i kabelen er det derimot ingen god løsning.

Hva som lønner seg totalt sett kommer slik jeg ser det an på om en har 1 eller 3-fase, hvordan parkeringsplassene er utformet, og hvor mange ladebokser en har behov for.
#9
Var ansvarlig for en tilsvarende prosess i mitt sameie. Endte med å installere 45 Zapcharger ladestasjoner på 85 husstander som har vært oppe i litt over ett halvt år. Det er vanskelig å generalisere dette siden alle utgangspunkt er forskjellige, men mine hovedlæringspunkter er:

- Velg en fremtidig løsning. Ingen kan spå fremtiden, men dersom du en skal investere av felleskapets midler bør løsningen være fremtidsrettet, og kanskje også skalerbar. Vi endte opp med å installere nesten 3 ganger så mange ladebokser som vi opprinnelig antok.

- Finn de tekniske begrensningene i systemet ditt. Er det sikringsskap, ledningsnett inn, trafo, eller nettet i området som begrenser. 1 eller 3-fasenett? Hvor mye strøm har du reelt sett tilgjengelig?

- Kartlegg behovet skikkelig og finn den beste måten å organisere ladingen på rent praktisk.

- Skaff deg et skikkelig mandat fra borettslaget med en realistisk kostnadsramme til å gjennomføre prosjektet.

- Inviter ulike selskap på befaring og få dem til å sette opp en teknisk løsning og gi et tilbud på denne.

- Ikke se deg blind på pris. I et sameie er det vel så viktig at du får et stødig selskap som har erfaring med tilsvarende installasjoner og som kan gi reell garanti. Spesielt hvis de selger et nytt produkt som Zapcharger.
#10
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 30. september 2017, klokken 00:18
Vi har et sameie med 20 parkeringsplasser. Det har kommet inn et forslag om å få montert infrastruktur som alle som ønsker det kan koble seg til for å lade en elbil. Selve anlegget vil koste ca 130.000, dvs 6.500 per parkeringsplass. Hver enkelt som ønsker å lade må så kjøpe ladestasjon som er tilpasset for dette. Kan dette gjennmføres med lik betaling for alle? Eller må kostnaden for infrastrukturen (130.000) fordeles i henhold til sameiebrøken, selv for de som er imot?

Jeg vil på det sterkeste anbefale å gjøre dette felles, men at dere sørger for å gå for en løsning som sikrer at alle kan få tilgang i fremtiden. Behov endrer seg fort.

Har nettopp vært gjennom en prosess som Griffel beskriver, der vi måtte fjerne eksisterende ladestasjoner før vi kunne installere et felles system som løste kapasitetsproblemene. Ikke morro.
#11
Sameiet jeg er styreleder i installerte 41 ladestasjoner fra Zaptec før sommeren. 135 P-plasser er klargjort med WAGO flatkabel, 4 garasjer, totalt 4 x 63A TN tilgjengelig.  Installert av Sønnico.

Anlegget har vært oppe og gått i 2-3 måneder på basis funksjonalitet. Lokalisert i Oslo.

Litt tidlig å si så mye om erfaringer ennå, men teoretisk sett virker dette som den løsningen som er best for store anlegg med begrensede strømressurser og TN-nett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA