Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zeta_r

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
søndag 24. juni 2018, klokken 20:55
Ser rimelig lett ut å øke bagasjeroms plassen i Kona, bare å fjerne plata
og lage ny gulvplate. Det ble et helt annet bagasjerom på min Kia Soul ved å senke gulvet  :)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av ny Kia Soul Exclusive?
lørdag 13. januar 2018, klokken 00:28
Med skinnseter så har du også kjøling, veldig behagelig på varme sommerdager :)
#4
Tesla Roadster / Sv: Next gen Roadster
fredag 17. november 2017, klokken 17:48
Nydelig bil, bortsett fra den jalla vindusviskeren. Den bør ihvertfall sitte godt fast - når bilen nærmer seg 400 kmt...
#5
Når jeg bestilte min bil hos BOS, så var det usikkert om det ble en "norsk" bil eller en som kom via Tyskland (p.g.a tilgang på valgte farge). Det ble uansett presisert att det betydde absolutt ingen ting for meg som kunde. 3 år gratis service avtale + Kia assistanse følger med uansett..  :)
#6
Dette kan gjelde biler som merkeforhandler henter inn fra f.eks Tyskland også. Biler som kun er registrert der for å så bli sendt videre. På de bilene er det ingen forskjell kontra biler som er førstegangsregistrert i Norge.
#7
Kia Soul EV / Sv: Stereoanlegg i Soul - forskjell på utgavene?
fredag 20. oktober 2017, klokken 16:50
Jeg er enig att cd spiller kan være kjekt å ha, men fravær av cd spiller gjelder vel stort sett på det meste av nye biler?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe første elbil
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:28
Sitat fra: HCO på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:05
Ser ut til at du er i samme situasjon som omtrent en million andre bileiere her i landet. Elbilene vi ønsker oss - for å erstatte stasjonsvognene våre - de finnes ikke ennå. I mellomtiden faller fossilbilene våre raskere i verdi enn noengang, og bompenger og andre driftskostnader øker.

Så enten må man gjøre kompromisser, eller fortsette å brenne fossildrivstoff inntil videre (og ta kostnaden som følger med). Hvilke kompromisser man er villig til å gjøre, er vanskelig å gi råd om. To ting man kan vurdere er:
- Kan man kan klare seg med en mindre bil (bli flinkere til å pakke, kjøpe noen ekstra skipar som kan ligge på hytta etc.)?
- Takler man å måtte ta regelmessige ladepauser på langtur (kanskje kan det snus fra ork til kvalitetstid, med litt planlegging)?

Veldig enig i det du skriver. Vi gikk ifra en romslig Mazda 6 stasjonsvogn til en mindre bil, Kia Soul. Bagasjeplassen spesielt var stor forskjell. Derfor bestemte vi oss for å bestille skiboks samtidig. Allikevel
viser det seg att det sjeldent trengs å bruke den. Ved å senke bagasjerommet, så ble mye mer romslig (samtidig som det er ett veldig praktisk utformet bagasjerom). Har en den plassen en trenger, så er det jo bare positivt å ha en kompakt bil i mine øyne..

Personlig så tror jeg igrunn ikke at "alle" de som kjører stasjonsvogn nå trenger trenger de største batteriene (type 40-50 mil rekkevidde). Når det etterhvert blir enda raskere lading og ikke minst enda mer utbredt med ladestajoner, tror jeg opplevelsen ikke blir stort forskjellig ifra å kjøre fossilbil i dag.

Ser ikke vitsen i å drasse rundt på et tungt batteri, som en kanskje sjelden utnytter uansett.
#9
Kia Soul EV / Sv: Takboks til Soul
fredag 13. oktober 2017, klokken 08:36
Sitat
Enig i det. Hvilken størrelse har du? Jeg hadde ikke tenkt å bruke så mye peng på boks. Da forsvinner noe av vitsen med å bruke Kiaen på langtur. Kan kjøre langt på diesel for samme pris som ny packline.

Men ikke ha takbøylene på over lang tid. Jeg tok mine av i går og de har laget spor i samtlige dørpakninger og på førersiden var det hull i pakningen i tillegg til stygge merker i det sorte belegget som er rundt sidevinduet i døren. Heldigvis var folien på taket like hel. Jeg har akkurat kjøpt bilen så dette var litt kjipt.

Fant denne på finn https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106017758 Vil den passe på bøylene?

Kommer nok til å plukke den av til hverdags ja, etter å ha senket golvet i bagasjen er det overraskende hvor mye bilen tross alt har plass til. Takboksen blir nok ikke brukt så mye som jeg så for meg, men kjekt å ha uansett da..
#10
Kia Soul EV / Sv: Takboks til Soul
fredag 13. oktober 2017, klokken 08:33
Packline FX222D.
#11
Kia Soul EV / Sv: Takboks til Soul
søndag 08. oktober 2017, klokken 20:40
Jeg vil anbefale Packline. I mine øyne ser denne boksen ut som skapt for Kia Soul



#12
Kjøpe elbil? / Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
onsdag 06. september 2017, klokken 22:19
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
De bilene som er tilgjengelig har sørgelig liten rekkevidde og andre tilkortkommenheter som gjør det vanskelig å forsvare å bruke 300 000 på en bil som er avleggs om ett år.

Synes den påstanden er litt vel bastant. Om dagens tilgjengelige biler dekker behovet dit, så blir de ikke automatisk avleggs om det kommer nye modeller med lengre rekkevidde om 1 år. Etter min mening blir fokuset på omtrent kun rekkevidde litt snevert. Elbiler har også generelt holdt seg bra i pris selv om mange modeller har kommet i nye utgaver med lengre rekkevidde.

For meg synes det ut som att den konstant økende etterspørselen etter elbil langt på vei motvirker den forventede utviklingen av att biler blir avleggs når noe nytt og bedre blir tilgjengelig.

Forøvrig så venter jeg for tiden på min første elbil, en Kia Soul, så det er mulig jeg må bite i meg de ordene her..  :laugh:
#13
Kia Soul EV / Sv: Etter å ha prøvd Soul i en dag
tirsdag 22. august 2017, klokken 08:29
Sitat fra: moby666 på mandag 21. august 2017, klokken 23:00
IONIQ gir deg alt bortsett fra app. Desverre er det ikke lett å få tak i en ioniq....

Norsk språk også? Trodde igrunn det var samme multimedia/navigasjonsenhet i begge biler jeg. Er det da andre små forskjeller i den forbindelse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA