Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Esykkel

#1
Hei.

Ønsker å bygge en elsykkel med Bafang eller Tongsheng 250w krankmotor.
Har en karbonramme med pf30 krank. Tenkte å kjøpe en pf30 til bsa adapter og montere på motor.

Laveste punkt i kranken til lavestpunkt på rammen er 19mm, om jeg setter inn en adapter som beskrevet over vil det bygge ca 5,5mm og jeg vil ha en total dybde på 24,5mm. Så lurer jeg på om jeg vil få problemer med å skyve motoren inn i rammen, blir 24,5mm blir for tykt?

Er det noen som har en av disse motorene som kunne tatt et mål for meg?

Alle videoer jeg finner på nettet viser bsa kranker i alu som på øyemål ser ut til å tilsvarende mål på ca 5mm...
#2
Mulig dette er litt off topic.

Lurer på å lade elsykkel med solceller når jeg er på jobb. Tenker å kjøpe et solcellepanel på 100w, en mttp 12v 10a regulator og en DC til AC konverter på 300w 12v til 230v. Batteriet på sykkelen er 48v. Og laderen er 48v 2a. Altså kan den lade i underkant av 100w. Men solcellepanelet klarer vel ikke å levere 100w konstant, antagelig mellom 0w og 60w.

Det jeg lurer på er om det vil gå helt fint. Eller er det noen problemer med dette jeg bør tenker på før jeg sender bort 4000kr på noe som kan være litt moro  :P

Jeg lurer også på hva som vil skje om jeg kobler opp 2x 200w paneler og prøver på det samme med å lade elbilen. Vil 10a laderen til bilen som vanligvis trekker 2300w, da bare har mulighet for å trekke 300w dersom jeg bruker samme  konverter 12v/230v 300w. Og dersom det bare er 200w tilgjengelig fra de to 200w panelene vil det gå? Eller vil noe bli ødelagt når amperen/watt går opp og ned og langt under hva laderen kan trekke.

Jeg skjønner at å lade elbil med 300w ikke blir noen utpreget success, trenger ikke å høre at det vil ta 100 effektive timer fra 0-100%. Jeg lurer bare på hva som skjer når man har varierende watt tilgjengelig. Om det skader laderen eller om det ikke vil lade i det hele tatt, hva skjer egentlig? ;)

Det er mest det å lade batteriet på elsykkeln som hadde vært moro  ;)
#3
Lade hjemme / Mistet nøkkel til Salto 16a hjemmeladeboks
torsdag 22. februar 2018, klokken 09:39
Hei.

Jeg har nylig flyttet og i alt kaoset har jeg klart å miste nøkkelen til hjemmeladerboksen, salto 16a... :(

Jeg fikk ikke åpnet boksen før jeg flyttet, men kuttet kabelen til stikkontakten og tok med meg laderen. Jeg trenger å få åpnet låsen til hjemmeladeren slik at en elektrikker kan koble den opp igjen...

Vet ikke hva nummeret på boksen er, da det står på innsiden av lokket,  sånn for å evt. kunne match nøkkel mot boksen/låsen.

Evt, kan jeg borre opp låsen, men da må jeg jo ha ny lås. Noen som vet hvor jeg evt kan få tak i ny nøkkel eller ny lås?
#4
Sitat fra: Bowers på lørdag 27. januar 2018, klokken 18:53

Går man litt (endel blir det vel faktisk) opp i pris og begynner med et skikkelig batteri og en god skjerm så får man en helt annen sykkel ;)
Bare å bytte fra en square wave controller som det som regel er på disse kit'ene til en sine wave controller utgjør enorm forskjell i opplevelsen etter mitt syn. Null vibrasjoner eller lyd, omtrent som på en elbil.

Mitt neste prosjekt kom på rundt 35k ink sykkelen (kun kvalitets deler) og når man først har kommet til det "nivået" så er det nesten umulig å gå tilbake til kina kit'ene.  Bare sånn i tilfelle du allerede har begynt å planlegge neste byggverk ;)


Lykke til med morsomt prosjekt og mange mil på veien :)


Takk, har syklet hver dag uansett vær. Det er egentlig ganske greit. Sparer masse tid og penger på å sykle.

Jeg er litt usikker på hva du mener med skikkelig batteri og god skjerm. Har du link til det du mener er skikkelig batteri, skjerm og motor? Send gjerne PM.

Jeg har gjort meg noen tanker om hva jeg kunne tenke meg neste gang. Hadde vært kult å bygge noe på 3000w eller 5000w, men det blir nok ikke aktuelt med det første :P Batteri teknokoligen må litt lengre først ;) Hehe.
#5
Hei.

Enkelte studier viser at om man ikke lader batteriet opp til 100%, men til 80% så dobler man antall ladesykluser. Så det kan jo være smart. Jeg tror ikke du kommer til å lade så mange ladesykluser som batteriet er ment for, mtp opp til 100%. Men om du gjør det så kommer du sikkert til å ha lyst på en ny  :laugh:

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal klare å lade opp batteriet mitt til 80%. Jeg finner ingen innstilling for dette på min sykkel. Dersom noen vet er det topp :) :+1:
#6
For de av dere som vil ha litt om mine erfaringer vedr. det kitet jeg kjøpte kan lese litt om det her:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35527.0.html

#7
For noen måneder siden kjøpte jeg et 1000w rear hub motor kit med batteri 12 ah 48v fra Aliexpress.

https://www.aliexpress.com/item/The-50kph-speed-20-28-Ebike-kit-48v-1000w-electric-bike-kit-with-48v-11ah-samsung/32310318708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.dtlHFW

Pris:
Jeg betalte ca. 6900kr for settet og ca. 1500kr i moms og gebyrer. Totalt 8400 kr.

Montering:
I forhold til montering så syns jeg alt gikk ganske greit, men problemet som oppstod var hvor jeg skulle montere kontrolleren. Den var det kun plass til bak sete pinnen, pga. batteriet var for stort til at både batteri og kontroller kunne være inne i rammen. Jeg hang kontrolleren opp i sete med hjelp av strips, men det var liksom ingen god løsning...

Andre løsning ble å 3d printe en kasse som kunne monteres på setepinnen, da jeg ikke klarte å finne en boks som var stor nok til at kontrolleren passet inni på ebay.
Etter ca. to mnd ville jeg ha en ny setepinne med demping, så da måtte 3d printen bort. Jeg fant en "top tube bag 1,5l" på aliexpress som kontrolleren heldigvis passet ned i.

Setepinnen fra Cane Creek Thudbuster LT er veldig behaglig å sykle med  :+1:  Ser litt teit ut, men sånn er det.

Det er utrolig mange innstillinger på lcd skjermen som følger med og det tar litt tid å sette seg inn i alt. Det er mange videoer på youtube som omhandler dette, så det går jeg ikke inn på.

Hjelp fra motor og nivåer:
Når man sykler kan man velge hjelp fra 0 - 5.
0 = motor er av.
1 = motor hjelper til med ca. 150w, 27 kmt
2 = motor hjelper til med ca. 250w, 30 kmt
3 = motor hjelper til med ca. 350-400w 32 kmt
4 = motor hjelper til med ca. 550w 35kmt
5 = motor hjelper til med ca. 1000w 45 kmt
Dette er på flat mark, med latmannstråkking.

Jeg har nå endret litt i kontrolleren slik at motoren ikke får mer en maks 600w. Grunnen til at jeg gjorde det er at når jeg har lite batteri så kutter motoren, selv om batteriindikatoren viser at jeg har over 25% igjen. Dette skjer typisk om jeg kjører på mer enn 750w. Jeg har valgt å stilten motoren ned til 600w, slik at det problemet ikke skal oppstått. 600w er det laveste makseffekt nivået jeg kan stille motoren til.
Jeg sykler stort sett på mellom 150-200w om sommeren og 300w om vinteren.

Håndgassen:
Bruker den veldig lite når jeg er i fart. Men kjekk fra stillestående til litt trilling, bare for å komme igang når sykkelen står i tungt gir, noe den alltid er.

Cruisekontroll:
Når det er flatt syns jeg det er deilig å sette cuisekontrollen på ca. 20-25 kmt, (avhenger litt av når den slår inn, da man ikke kan sette den på en eksakt kmt. Den velger heller den kmt du holder etter 4 sek med innholdt cruisekontroll knapp....)

Ved cruisekontroll på 20 kmt bruker sykkelen ca 90w på å holde hastigheten :D
Jeg skulle ønske at man kunne regulere cruisekontroll hastigheten opp og ned. Men det tror jeg ikke går.


I oppoverbakker med tråkking på nivå 5 holder man lett 40 kmt. Det er litt moro :D


Litt om forbruk:

Sommer:
Jeg har målt hvor mange km jeg har syklet hver gang og målt hvor mange watt jeg putter inn på batteriet igjen. Det ser ut som jeg bruker i underkant av 10wh pr. km.

Jeg har ladet batteriet opp når det er ca. 25% igjen. Og da kommer jeg i underkant av 50 km.
Dette gir vel en teoretisk rekkevidde på 60-65 km.
Da veksler jeg mellom nivå 1-5, men er stort sett på nivå 1.

Vinter:
Har målt forbruket nå som det er rundt 0 grader. Og bruker ca. 14wh pr km.

Når det snør er forbruket rundt 22wh pr km.

Erfaring fra vintersykling:
Det samler seg endel dritt rundt/i kjedet. Når det i tillegg er slapseføre eller snøen er kram, fester det seg til kjedet, noe som gjør at kjedet ikke "biter" sikkelig/i dete hele tatt på tannhjulene foran eller bak. Jeg er derfor veldig glad for at jeg valgte å ha motoren i bakhjulet. Det er mer enn en gang denne vinteren at jeg har kommet meg hjem pga. motoren opererer uavhengig av kjedet. Dersom jeg hadde hatt krankmotor hadde jeg nok måttet gå hjem ved flere anledninger.


Konklusjon:
Om jeg skulle bestilt elsykkelsett igjen, ville jeg prøvd å få kontrolleren innebygd i motoren. Det er vanskelig å finne gode oppbevaringsløsninger til kontrolleren om den ikke skal festes på setepinnen. Jeg har funnet en sykkelveske som kan festes på topprøret og gaffelen, og jeg håper det kan fikse problemet. (Har fått den nå, og den løste problemet  :) )
Jeg er fornøyd med elkittet, og vil anbefale andre å gjøre det samme om interessen er tilstede. Vi har gått fra to biler til en bil, og det funker bra! :)  :+1:  :+1:  :+1:

Har dere spørsmål er det bare å stille dem.
#8
Jeg tror jeg fant ut av det selv.

Først må jeg finne diameteren på hjulet og så regne ut omkretsen. Har man 26 tommer hjul får jeg en diameter på ca 66 cm. Ganger dette med 3.14 og får omkretsen på ca 207cm.

Har en gir ratio på 44 tenner foran og 11 tenner på den minste bak. Dette er en ratio på 4 (44/11).

Om jeg har en tråkkefrekvens på 80 så vil 11 tannhjulskransen spinne 4 ganger fortere enn jeg tråkker og bakhjulet vil ha en RPM på 320 (4×80).

Omkretsen 207cm * RPM på bakhjulet 320 / 60 * 3.6 /100 = hastighet på 39,8 km/t.

Lurer litt på om jeg skulle hatt en krank på 32 tenner og da blir toppfart ved 80 i tråkke rpm gi en fart på ca 29 km/t.

Tenkte å dele det med andre som kanskje også lurer på dette.

Hastigheten blir noe høyere pga dekket bygger mer enn felgen.
#9
Hei.

Holder på å bygge en elsykkel og lurer på dette med antall tenner på kranken. Er det noen som har en formel for hastighet man kan oppnå med forskjellige kranker og de forskjellige tannhjulene bak ved gitte rpm? Tenkte å regne litt på dette før jeg kjøper ny krank.

#10
For de av dere som måtte være interessert så kommer batteriene fra et selskapet i Tyskland som heter KLT Kiessler-Lichttechnik GMBH. Sier ikke meg så mye.
#11
Jeg skal begynne å bygge den i august, tenker jeg :) Skal se om jeg får veid delene. Men om jeg skrur opp motoren eller batteriet for å ta bilder er jeg veldig usikker på ;)

Hva som egentlig menes med "Wattage > 400" og "Power = 1000W" vet jeg ikke. Og det tror jeg ikke han som skrev det aner heller. Jeg skal i alle fall veie motoren, DVS slik som den er, på montert felg og eiker.
Takk for tips om eikene, jeg har hørt dette før også og skal sjekke om de trenger etterstramming og justering. Har gjort dette en del på gammel sykkel, så det skal nok gå fint :)

Ang. det du skriver om batterier så er jeg helt nybegynner, jeg kan ikke annet enn å prøve og lese meg opp og takke for info.

Det blir første gang jeg tar i en sykkel kontroller, men har lest en del på nettet og sett på Youtube. Det virker som de fleste er fornøyd. Jeg har ikke lest om noen som virkelig har sterke meninger i negativ retning og at den bare er å kaste.

Når det kommer til giret bak har jeg mer erfaring. Jeg har bygget opp noen sykler før fra bunn og er kjent med det meste av deler som skal på :)
Når det gjelder sykkelen jeg har, så er den en 9 speed, så det bør være plass :) Den er 3-speed foran, men det skal bygges om til 1-speed.
Som du påpeker så er det frikrans i stedet for kassett bak. Jeg har søkt en del rundt pga. jeg ville egentlig ha kassett, men det virker som at vedr. hub motor så er det veldig vanlig med frikrans bak. Jeg vet ikke hvorfor, men det var slik at jeg på en måte bare måtte velge det. Jeg kunne sikkert funnet en hub motor som bruker kassett (har sett det på bilder), men det var ikke lett å finne på eBay eller Ali Express. Så jeg valgte det som var mest vanlig :)
Det er nok en grunn til at det kassett er mest vanlig på ordinære sykler, men på en el sykkel så trenger man kanskje ikke så mange gir å velge mellom. Det er andre fordeler med kassett også, men det tar jeg ikke her :)

Takk for tips om dekk. Jeg setter pris på det :)

Jeg tar det hele med ro, helt til jeg skal begynne å montere i august :) Da blir det sikkert litt greier. :) Men det er det jo alltid med nye ukjente ting.

Jeg har også lest en del om hvordan man skal lade batteriet for å få mest mulig ut av det, men en lader som kan lade til 80% er dyrt, syns jeg. Og vet ikke om jeg kommer til å lade opp batteriet 500 hele sykluser ;) Tror hele
opplegget med det å lade til 80% isteden for 100% på el sykkelbatterier kan være litt overdrevent. Men her har jeg lite erfaring.

Jeg har også tenkt til å kaste de hydrauliske bremsene jeg har på sykkelen og bruke mekaniske skrivebremser. Sram bb7 har jeg bestilt. Jeg har noen Sram avid "ett eller annet", som jeg har hatt på verksted utallige ganger for å lufte, det ble fort dyrt, så jeg har luftet dem selv noen ganger... men det virker som det er et evighetsprosjekt. De funker i noen måneder også er det ny lekkasje...  Så nå skal jeg gå over til mekaniske. Det å justere de hydrauliske bremsene til disken er også litt problem og prosjekt. Får det til, men etter noen måneder så er det problemer igjen ;) Har ikke prøvd mekaniske skrivebremser før på sykkel. Men håper det blir bra.


All info tas imot med takk :)
#12
Jeg skal gjøre det. Det ble 300 dollar i frakt. Det virker som alt annet enn batteriet blir fraktet fra Kina, batteriet blir fraktet fra Tyskland. Så det blir antagelig "dobbel" frakt. Men sånn er det å ha god rå  ;)

Skal se om jeg får filmet litt og lagt ut en video på YouTube.  Samt en oppdatering her også.    Er ganske noob på dette så det blir spennende.
#13
Takk for utfyllende svar!

Jeg har kjøpt fra aliexpress. Pakka er allerede på vei. Jeg valgte 1000w med 48v. Toppfart skriver de at skal være 50km/t, men jeg kommer nok ikke til å sette toppfarta til det. Jeg ønsker at den skal klare 25km/t i oppoverbakkene.

Motoren jeg kjøpte er en "Brushless Non-gear Rear Hub Motor". Så utifra hva du skriver så er den kanskje mer stillegående, men klarer ikke like god akslerasjon som en giret motor.

Iforhold til bruk så har jeg en liten plan om å sykle hele året. Sykkelen vil nok bli brukt frem og tilbake til jobb. Jeg har tenkt til å sette på asfaltdekk/slicks. Mulig noe sånt; https://www.intersport.no/produkt/310341/kenda-sykkeldekk-26x1-95-slick?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CjwKCAjw47bLBRBkEiwABh-PkdeNAQmnBEGW4jul-UyvKd1hOLoPs3BWO-bMdrDEnhy7KIdtU_PRaRoCNJAQAvD_BwE

Når jeg sykler til jobb hadde jeg tenkt å sette hastigheten til max 30km/t. Det blir mest sykling på asfalt 90% tenker jeg og 10 % sykling på grus. Har dere forslag til dekk tas det imot med takk :)

Jeg kjøpte dette settet fra Aliexpress; https://www.aliexpress.com/item/The-50kph-speed-20-28-Ebike-kit-48v-1000w-electric-bike-kit-with-48v-11ah-samsung/32310318708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Jzva65

Håper dere ikke dømmer det nord og ned, det er ikke så kult...

Skal komme med en oppdatering når jeg har fått montert det :)
#14
Hei.

Jeg har tenkt til å bygge om min eksisterende mtb til elsykkel. Skal enten kjøpe et 500w kit eller et 1000w kit. Den saken er egentlig grei. Men så er det dette med batteriet.

Er det noen av dere som kan anbefale et batteri, og hvor får jeg tak i et batteri som det følger med lader som kan brukes her i Norge? (Har foreløpig bare funnet til støpselkontakt på laderen som passer i USA eller UK og det kan jeg vel ikke bruke her. Håper dere skjønner hva jeg mener her.)

Har også sendt spørsmål om dette til to selgere på ebay, men har ikke fått noen svar jeg kan leve med  :o

Så kan dere hjelpe meg?

Om dere har noen fine tips til dette med å konvertere mtb til elektrisk så tar jeg dem gjerne imot :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA