Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oprytz

#1
ID.3 / Sv: Førerassistentpakkene
tirsdag 11. august 2020, klokken 09:25
Sitat fra: PTh på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:07
Hei

Se på denne filmen, han går gjennom pakkene veldig bra. Må si at de ser ut å ha fått det til veldig bra

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293


Hei

Takk for linken. Jeg har sett videoen, men han går vel ikke egentlig gjennom hva de forskjellige pakkene er. Han kjører Max utgaven som har alt sammen, og det ser jo veldig bra ut. Men hva av dette går jeg glipp av dersom jeg går ned ett eller to hakk i utstyrsnivå, f.eks. til Plus utgaven?
#2
ID.3 / Førerassistentpakkene
onsdag 05. august 2020, klokken 17:59
Hei

Pr i dag har jeg Leaf 40 kWh, men har lyst på bil med større batteri/raskere hurtiglading. Kikker derfor litt på id3 1st, og synes vel den virker lovende. Men så henger jeg meg litt opp i utstyrspakkene som tilbys, spesielt når det gjelder førerassistent-teknologien. Jeg har vurdert den mellomste pakken (til ca 400 kNOK) som den mest aktuelle. Jeg får da "Adaptiv cruise-control med Stop & Go" og "Lane Assist", men det ser ut til at jeg går glipp av "Side Assist", "Traffic Assist", "Emergency Assist".

Blindsonevarsler skal jeg klare meg uten, men jeg er usikker på hva "Traffic Assist" og "Emergency Assist" er. Vet noen her mer om disse?

Saken er at jeg har vendt meg veldig til Nissan sin ProPilot. Den er på langt nær perfekt, men jeg synes den er veldig fin på langturer og jeg vil ikke ha noe som oppleves som et steg ned fra dette. For eksempel har jeg kjørt Ampera-e som har en filholder-assistent hvor du ender opp å gå ping-pong fra side til side. Det er uaktuelt. Med Leafen kan bilen i stor grad kjøre seg selv på moderat svingete vei så lenge veimerkingen er god. Hvordan er VW sin "Lane assist" sammenlignet med dette?
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
onsdag 23. januar 2019, klokken 14:03
Hei

Jeg har purret en del på Nissan via forskjellige kanaler, og i dag fikk jeg følgende melding fra dem på FB chat:

SitatHei Øystein.
Beklager sent svar fra oss.
Nissan jobber hver dag med utvikling og forbedring av våre programvarer. Det er utviklet en oppgradering, som under visse forhold kan forbedre hurtigladingen for tidlig produserte utgaver av Nissan LEAF 40 kWt. For mer informasjon om dette kan du ta kontakt med Birger N Haug som nå skal ha riktig informasjon.
Hilsen Nissan

Tror dette er den sikreste bekreftelsen jeg har sett hittil!
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
mandag 14. januar 2019, klokken 21:43
Min er levert mars '18, har versjon 5SH3A og opplever rapdigate.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
torsdag 10. januar 2019, klokken 09:32
Takk!

Hm... vi har jo flere målere forskjellige steder, så det er vel mulig det blir fellesmåling på oss   :-[



Sitat fra: Electrix på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:22
Lavspenning er under 1000V, vanligvis 230V, 400V så der havner 400V abonnementet ditt.

Høyspenning er da over 1000V, vanligvis 22 000V og gjelder da stort sett store bedrifter med egen høyspenttrafo.

Fellesmåling vil jeg anta er der det er flere abonnement med separate målere som slås sammen, for eksempel en bedrift med flere bygninger spred utover, eller noen borettslag/sameier selv om dette visstnok skal bort med nye regler.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
torsdag 10. januar 2019, klokken 08:06
Takk TB, dette var vel akkurat det jeg var på utkikk etter!

I tabellene sine operer de med "Lavspenning", "Fellesmåling", "Høyspenning". Vet du hva dette viser til? Vi har et 400 V anlegg, tipper det ikke kvalifiserer til høyspenning, men hva er forskjellen på kategoriene "lavspenning" og ""fellesmåling"?


Sitat fra: TB på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:23
Dagens priser fra Hafslund finnes her:
https://www.hafslundnett.no/artikler/nett-og-nettleie/priser-bedrift/1hqF2AQY1Ay8uW0a6i0S20

Bedrift - energitariff            
Fastledd   Energiledd
Lavspenning 230 V og 400V         1 760 kr/år   21,53 øre/kWh
Nettleieavtale og vilkår

Bedrift - effekttariff måned
(timesmålte anlegg)            
Lavspenning   Fellesmåling   Høyspenning
Fastledd      340 kr/mnd   1 065 kr/mnd   900 kr/mnd
Effektledd* - vinter 1
(jan, feb og des)      150 kr/kW/mnd   150 kr/kW/mnd   122 kr/kW/mnd
Effektledd* - vinter 2
(mar og nov)      80 kr/kW/mnd   80 kr/kW/mnd   52 kr/kW/mnd
Effektledd* - sommer
(apr - okt)      23 kr/kW/mnd   23 kr/kW/mnd   17 kr/kW/mnd
Energiledd* - vinter
(jan - mar og nov - des)      7,00 øre/kWh   7,00 øre/kWh   3,50 øre/kWh
Energiledd* - sommer
(apr - okt)      3,90 øre/kWh   3,90 øre/kWh   1,8 øre/kWh
*) Effektleddet avregnes etter anleggets høyeste effektuttak per kalendermåned.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Effekttariff
onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13
Hei

Jeg sliter litt med å få oversikt over hvordan dette med effekttariff fungerer, og når jeg søker på nett så får jeg stort sett kun opp diskusjoner for og mot mulige fremtidige modeller. Er det noen her som kan tipse om en enkel og grei innføring i hvordan det fungerer pr i dag? Holder til i Oslo om geografi er relevant.
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
onsdag 09. januar 2019, klokken 09:35
Er ikke imponert over BNH og Nisssan så langt:

SitatEr bilen din berørt vil du bli innkalt med brev i posten fra Nissan.

SitatJeg synes jo ikke det er bra nok. Vi vet at det finnes en fiks for dette problemet, og jeg vil vite når jeg får den. Jeg forventer faktisk av dere (BNH) at dere har en aktiv dialog med Nissan om slike ting på vegne av kundene deres, og ikke bare sitter passiv og venter!

SitatBeklager, jeg må forholde meg til instruksene vi har.   
Per nå er det ingen tilbakekallinger fra fabrikk til EKxxxxx.

Nissan har så langt ikke svart hverken på meldinger via Facebook eller henvendelse via nettsidene deres...
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / OBD 2 adapter til Leafspy
onsdag 02. januar 2019, klokken 18:41
Jeg poster denne her siden jeg vet det er en del som har lurt på det samme som meg. Jeg kjøpte i dag denne OBD-2 adapteren på Kjell & Co, og den fungerte med en gang opp mot LeafSpy Lite. Har ikke fått testet med Pro versjonen enda, men regner med at det fungerer fint.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/biltilbehor/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500
#10
Min ble utlevert i mars 2018. Avlest i dag:

Odo=8805 km
QCs=29
L1/L2s=231
SOH=97.28%
Hx=113.93%
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)
onsdag 02. januar 2019, klokken 16:45
Hei

Jeg skal ha service på min Leaf 40 kWh i begynnelsen av februar hos BNH, og sendte en epost og spurte:

SitatJeg hører at det er kommet en fix/oppdatering på BMS slik at hurtiglading ikke strupes like fort. Vil denne bli installert på min bil ved service?

Svaret jeg fikk var:

SitatI forbindelse fiks for hurtiglading har jeg ingen åpne kampanjer på denne bilen fra fabrikk. Kommer det, vil du bli innkalt

Skuffende! Burde jeg pushe mer på dette?
#12
Hei Lars

Takk for meget utfyllende og klart svar! Det bekrefter den oppfatningen jeg etterhvert har dannet meg. Prosjekterer dere i Charge365 installasjoner dere ikke nødvendigvis skal administrere fremover? (jeg er skeptisk til løpende faste utgifter  :) )

Hilsen Øystein

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 13. november 2018, klokken 19:42
Schneider har fase-splitting som sitt svar på fasebalansering fra Zaptec. EVlink controlleren kan øke hastigheten til de ladestasjonene som tilhører f.eks L1-N fordi det er ledig kapasitet her. Men man risikerer at det er kø på fase L2-N, mens alle er ferdig ladet på fase L3-N. Det er ikke mulig med 3-fase lading av en bil, mens en annen lader på kun en av fasene.

Hos Zaptec kan bilene hoppe fra fase til fase ettersom det er ledig kapasitet, og noen biler kan lade på 3-fas mens andre kan lade på 1-fas samtidig.

Hos Schneider etableres det et eget nettverk, samt at det settes opp en hub (EVlink controller) som står og jobber og fordeler laster. Boksene har ikke noe vern innebygget, så det settes opp egen automatsikring og TypeB jordfeilbryter (evt. typeB kombiautomat) for hvert punkt.

ZapTec har alt dette innebygget, kommuniserer via strømledningen (PLC) eller via WiFi. Det kan også settes opp en kombinasjon, der første ladestasjon på en kurs får WiFi signal som så sendes videre til de andre ladestasjonene via PLC. Kjekt når noen ladestasjoner står rundt hjørnet, bak en bil i en felles garasje.

Zaptec har ingen avgift på bruken og bruker kan få ut sin egen bruksoversikt, mens anleggseier får oversikt over  hva hver bruker har brukt og kan eksportere dette til excel.

Det det finnes løsninger man kan legge på toppen for for automatisk betaling. (Smartly, Fortum, Easypark og Charge365) Dette er tjenster som har en avgift. Jeg jobber i Charge365 som leverer en slik automatisk betalingsløsning til ZapTec anlegg. Vi tar 10% av omsetningen og belaster da hver bruker for den strømmen som er brukt en gang i måneden. Det er borettslaget som selv setter prisen. I tillegg har vi en drift og support tjeneste man kan inngå, der vi tar ytterligere 5% av omsetningen. Da tar vi jobben som styreformann vanligvis gjør, som å ta i mot feilmeldinger, drive support på telefon/mail/chat, ko-ordinere nye bestillinger etc. Lader du for 300kr i løpet av en måned, beholder Charge365 kr45, mens kr255 overføres til borettslaget. Borettslaget har ingen kostnader utover å dekke internettilgang.

Når det gjelder 250A på 46 plasser er det i dag overkill. Vet ikke hvor i verden dette er, men hvis det er i HafslundNett sitt område, blir det dyrt. (Andre nettselskaper har sine priser, men de har jeg ikke studert like godt som jeg har gjort med Hafslund sine). Passerer man 80A hovedsikring (for 400v) er man over på storkundeabonnement og effektleddet kommer da som et skudd. Hvis dere greier å makse 250A i løpet av en time i desember, utgjør effektleddet 32.000kr inkl. mva. (150kr eks mva per kWt).  Det er med andre ord dyrt å lade bilen raskt opp i løpet av middagen. Med 46 biler bør dere greie dere med langt mindre. Jeg ville ha satt hovedsikringen til 80A. Da slipper dere alt som har med effektledd å gjøre. 80A er 55 kW og er nok til at 46 biler blir ladet i løpet av natten. Målet må være at alle får ladet det de skal, ikke at borettslaget skal drive hurtigladestasjon.

Anlegget ville jeg dimensjonert opp, for større hovedsikring, en gang i fremtiden, men altså ikke nå. Velger dere å gå for 250A hovedskring nå, ville jeg ha strupet hva anlegget får lov til å trekke, slik at dere slipper noe billigere unna. Velger dere 80A, noe som burde være et greit kompromiss, utgjør dette 30.000kr for desember-januar-februar. Tidligere på høsten og senere på våren kan dere glede dere med effektledd til 1/2 pris, mens det er neglisjerbart på sommeren når alle er på ferie. Hos Zaptec, kan man enkelt stille inn dette i skyen. Jeg vet ikke om det kan gjøres slik hos Schneider, eller om man må bestille elektriker for å gjøre det, eller om Grønn Kontakt kan gjøre dette fra sitt kundesenter. 

Så kommer nye effekt-tariffer fra 1. januar 2021. NVE ønsket opprinnelig "abonnert effekt", dvs at man bestilte den effekten man trodde man kom til å bruke, så måtte man betale en heftig overpris for det som gikk utover dette. Den løsningen ble enstemmig nedstemt i høringen, og NVE kommer trolig med en "Time of Use" (ToU), der det vil bli rushtidsavgift på morgenen og ettermiddagen, og trolig billigere på natten. Da vil det antagelig være lurt med en stor hovedsikring i ladeanlegg, der man legger inn at anlegget skal lade sakte på ettermiddagen, men gi full guffe om natten. ZapTec er klar for dette i skyen i dag, men jeg er usikker på hvordan det ligger ann med Schneider her.

Håper dette ga deg litt mer info. Det er ikke lett å kunde uten inngående kjennskap til herlighetene. Jeg prøver å fortelle om dette når jeg er ute på befaringer hos borettslag, og når jeg gir tilbud på infrastruktur og ladestasjoner, men det er ikke veldig lett for styreledere uten særlig kunnskap eller interesse rundt dette å få med seg alt.

Forøvrig er prisen på boks ferdig montert helt grei, og noe billigere enn jeg kan levere ZapTec for, men infrastrukturen til ZapTec er nok endel rimeligere for borettslaget, og driftskostnadene blir vesentlig mye rimeligere med ZapTec over tid.

Lars C. Krogenæs
Charge365
#13
Hei

Ja, jeg synes dette hørtes litt primitivt ut, og det er vel kanskje også grunnen til at de foreslår en 250 A sikring til våre 46 plasser. Jeg synes det virker som overdimensjonering. Hva tenker dere om det?

Er også skeptisk til faste utgifter, men det er kanskje vanlig? Er det ikke faste utgifter med Zaptec?

Hvordan er det forresten med Zaptec, hvordan går man frem for å få tilbud fra dem. Direkte kontakt eller via en 3. part?



Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. november 2018, klokken 17:47
Interresant vri på faseballanseringen.

Likevel primitivt i forhold til Zapchargerens ekte faseballansering som kan utnytte bilene til å ballansere byggets last.

Med samme pris som en Zapcharger og sannsynligvis mye mer komplisert og dyr infrastruktur burde dere nok be om et alternativt tilbud.

Med Zapchargeren er forbruksoversikt gratis. Dermed kan en av brukerne fungere som administrator og fordele kost for lading gratis slik jeg gjør i vårt sameie
#14
De ringte meg opp igjen og presiserte litt. Såvidt jeg skjønner har de _ikke_ full dynamisk fasedeling på hver enkelt boks. Det de derimot kan gjøre er å overvåke fasene sentralt, og dersom de ser at det er skjevbelastning kan de øke/minke effekten på bilene som står på de forskjellige fasene for å oppnå balanse. Hver boks er imidlertid koblet til en fase, og dersom den er tungt belastet så kan ikke boksen skifte over til en annen. Kan dette stemme?

Når det gjelder pris: 18.900,- er for et stk boks inkludert installasjon. Såvidt jeg forstår er dette i tillegg til det borettslaget allerede har betalt for infrastruktur fra sikringsskap/tavle ut i hele garasjeanlegget slik at det bare er noen meter ekstra trekking pr plass.

En annen ting: de skal ha kr 80 + kr 19 pr mnd pr plass i administrasjon (80 fra brl, 19 belastet bruker). Vet ikke helt hva som inngår her, automatisk avlesning og generell overvåkning? Hva synes folk om den prisen?
#15
Hei

Borettslaget vårt har fått tilbud fra Grønn kontakt for installasjon av infrastruktur og ladebokser på våre 46 plasser i innendørs garasje. Tilbudet er strukturert som en del knyttet til infrastruktur og drift av denne, og en del knyttet til kostnader for den enkelte bruker. Boksen de tilbyr er Schneider EVLink Smart Wallbox T2 – 7/22 kW, og de skal ha kr 18.900 (m. mva) inkludet installasjon pr plass. Hva synes folk her om denne prisen? Må innrømme at jeg synes dette var i meste laget, når alle kostander til infrastrukturen rundt kommer separat.

En annen ting jeg stusset litt på var følgende: vi har 400 V 3 fase i garasjen vår, og jeg har hele tiden tenkt at det da er et poeng å velge et system som støtter både dynamisk lastbalansering og dynamisk fasebalansering (f.eks. Zaptec?). Dette for å sikre best mulig utnyttelse av kapasiteten og hindre skjevbelastning. Men når jeg spør Grønn kontakt får jeg beskjed om at dette ikke er nødvendig fordi "hver enkelt boks belaster alle tre fasene likt", og det blir da full utnyttelse og ingen skjevbelastning uansett. Stemmer det? Hvordan foregår det i så fall så lenge mange (de fleste?) biler bare tar imot 1-fas 230 V?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA