Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Karl-Wilhelm

#1
Byttet skiver og klosser foran på min i fjor, da hadde det gått 3,5år siden det var gjort sist... helt problemfritt.
De som stod på var helt ødelagt, og det var billige skiver... så monterte Brembo som erstatning.

Kjekt med rustløser og hammer. Har ikke gjort dette mange ganger på biler, men synes bremser er ganske enkelt å gjøre selv, og du greier dette helt fint selv med litt hjelp fra Internett om det skulle knipe

Utenom verktøy, pass på at du har:
- Rustløser
- Breakcleaner
- Smøremiddel, kobberpasta/bremsefett
- Tørkepapir
#2
I prisrommet 60-80k har det vært mye bra Leaf ute på Finn i det siste. Ikke kjøp en trilling til den prisen er min anbefaling, kjørelengden er også såpass at du er i grenseland allerede.
#3
Fascinerende måling denne gangen, ved forrige måling da kapasiteten ble målt til samme verdi (April 2019) var for ordens skyld batteriet omtrent like varmt.
Det er sikkert flere variabler her som forstyrrer det underliggende bilde, men kan ikke si jeg forventet å få tilsvarende kapasitet med et års mellomrom + 10kkm.

Historikk, basert på >3 års eierskap:
1. 2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2. 2012 |  65.080 | 40,1 Ah | 83,54 % | 11/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
3. 2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
4. 2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
5. 2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
6. 2012 |  81.867 | 37,8 Ah | 78,75 % | 03/20 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
6. 2012 |  84.790 | 38,3 Ah | 79,79 % | 07/20 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
#4
Nærmer seg 3 år med stormskritt her, overasket over noe større pessimisme fra rekkeviddeindikatoren, men alt ser ut til å være normalt fortsatt. I det siste har jeg gått bort ifra å lade til ~70-80% og har ladet til 100% mer eller mindre konsekvent for å se om dette forandrer kurvene noe.

Historikk, basert på ~3 års eierskap:
1. 2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2. 2012 |  65.080 | 40,1 Ah | 83,54 % | 11/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
3. 2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
4. 2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
5. 2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
6. 2012 |  81.867 | 37,8 Ah | 78,75 % | 03/20 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
*For ordensskyld er batteriet ganske kaldt, 6 grader celcius, så dette vil kanskje være med på å gi noe lavere kapasitet
#5
Forhandler kan jo være positivt, men du har faktisk krav på retting av feil og mangler privat også i enkelte tilfeller.

1 måned garanti er ikke rørende, reparasjon av hva som kan være resultat av typisk feil som rust på bremserør er flott, dette blir det fort litt penger av. En service på denne bilen behøver ikke være mer enn bytte av pollenfilter...

Er nok ikke et utrygt kjøp, men det blir litt gjetting uten å ta en titt på batteriet også. Jeg synes personlig ikke at det er et godt kjøp, middels kanskje, men det er primært en funksjon av behovet du beskriver, jeg synes det virker for marginalt.
#6
7-8 mil daglig sommer er ikke noen stor utfordring, men på vinteren blir situasjonen litt annerledes. Dersom du har tilgang til lading i andre enden så vil dette være problemfritt.

Med min erfaring og hvordan jeg vurderer ditt behov vil jeg kanskje anbefale å kikke på en Leaf, et eksempel i Hordaland området:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=153422360

Og selvfølgelig dersom det er mulig, prøvekjør. Du finner fort ut hvordan rekkevidden oppleves på dine egne premisser.
#7
Elbil og økonomi / Sv: Kan noen hjelpe med regnestykket?
onsdag 18. september 2019, klokken 10:17
Sett inn der jeg har gjort feil, som i hva du betalte for bilen, nøyaktig hvor mye du har i rentekostnader, og forsikring. Det er sikkert flere ting også ^^

Det er vanskelig å vurdere hvor godt bilen vil holde sin verdi, men dersom dette er en 64kWt versjon vil den selv etter 3år + være en elbil med signifikant rekkevidde. Uavhengig av VW ID3 og andre nye rimeligere biler. Så jeg personlig ville nok vært relativt optimistisk med tanke på salgsverdi, men merk at dette er kanskje den mest signifikante usikkerheten, etter bompenger og årsavgift.

Reparasjoner på en Yaris vil kanskje være lave da dette er en enkel bil fra en dyktig fossil-produsent, men blir nok høyere enn hva jeg har antatt. Det er ikke service krav på Kona så langt jeg vet, men bytt i det minste pollenfilteret selv og regn med en 2000-3000kr service etter tre år for bremsene.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#8
Denne videoen dukket nylig opp med hensyn på reparsjon av typisk feil på ombordladerne. Dette er i utgangspunktet ikke en komplisert eller krevende jobb så lenge du har tid =)

https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&lc=z22hsfzp1za0vdwpu04t1aokgxqmvymf2pky4gxyf5cubk0h00410
#9
Sitat fra: erik e på onsdag 10. april 2019, klokken 16:54
Gummiforinger for stabilisator staget. Ikke farlig bare gummiknirk.

Ah, så det er der det kommer ifra. Har samme problem selv, som tilsynelatende gir seg litt på sommeren, og øker på vinteren.
#10
Dessverre, ingen link. Fant fotoet hos en hugger, jeg som har lagt på de røde detaljene. Fant ingen andre henvisninger på nett, så det er dessverre det beste jeg kan gjøre.

Med hensyn på hvor komplisert det er å bytte pærer i frontlyktene i første omgang, heller jeg i mot at det kan være noen andre krumspring fra Mitsubishi her også =)
#11
i-Miev med LED-hovedlys har parklyspære i toppen av lykten ikke sant, bak et blåfarget glass?

Dersom dette er tilfellet, ser det ut som igjennom bildene jeg finner på nett at en muligens må skru av et deksel som befinner seg helt i toppen?
#12
Takk selv TB =)

Mulig dette er vås fra min side, men synes jeg merker batterikapasitets fallet nå. Satt dog rekord på rekkevidde i sommer, 144km på gjettometeret, 117km på trip teller med 14% gjenværende.
#13
Da var det på tide med en oppdatering, mye på grunn av at jeg ble litt overrasket ved siste avlesning. Dog ser alt ut til å være innenfor hva som har blitt målt tidligere. Mangler dessverre kilometertall for to utlesninger jeg har gjort.

Ærede trådstarter, oppdater gjerne oversikten for nyeste måling =)

Historikk, basert på ~2 års eierskap:
1. 2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2. 2012 |  65.080 | 40,1 Ah | 83,54 % | 11/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
3. 2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
4. 2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
5. 2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm

Total batteri reduksjon i prosent per 1000km:
-0,24%/1000km
-0,25%/1000km
-0,27%/1000km

Delta batteri reduksjon i prosent per utlesing per 1000km:
-0,37%/1000km
-0,42%/1000km

Delta batteri reduksjon i prosent per utlesing per måned:
-0,5%/mnd
-0,13%/mnd
-0,21%/mnd
-0,33%/mnd
#14
Sitat fra: Pippus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:06
Beklager, fikk ikke Quote-fungsjonen til å virke isted på padden. Visste ikke at det var en regel på det!

Har visst forklart meg utydelig ???. Mitt enkle poeng var at andres vurdering av hva som er fornuftig, ikke nødvendigvis gjelder for alle. F.eks. Jeg vil ha krok på bilen. Ikke fordi jeg vet om jeg kommer til å bruke det, men fordi jeg jeg allikevel ønsker å ha det. Bare tanken på at jeg kan få bruk for det, gjør valget fornuftig for meg.
Og ja, det er fullt mulig å låne en bil når/hvis man trenger det. Men det er ikke noe for meg.
Det er nok i svært liten grad fornuften som (over-)styrer våre valg i livet, herunder også bilkjøp. Og når da fornuftsbegrepet i tillegg er unikt for alle,så....

Det var ment som et svar på ditt kanskje retoriske spørsmål «hvorfor kjøpe bil for det en gjør relativt skjeldent?»
Der mitt svar blir fordi jeg har lyst, ønsker og kan. Dette tror jeg også gjelder ganske mange flere...

Det kan virke litt uærlig, og ikke minst vanskelig å se om noen har svart da det ikke plukkes opp av det automatiske rutinene i forumet som gir den enkelte en tilbakemelding. Trøbbel med siteringsfunksjonen er selvfølgelig en ærlig sak ;)

Fornuftig er på den måten et relativt begrep, og det prøver jeg ikke legge skjul på, burde nok skrevet litt mer utfylt her. Utgangspunktet mitt er i henhold til å skape så lite hinder for ens egen økonomi igjennom å tenke over ens reelle behov, det er klart at vektleggingen av dette er sterkt varierende som du påpeker, men hvor gevinsten kan være at et en dermed har mere resurser til overs å bruke andre aspekter av ens liv enn det dyreste enkelt kjøpet en gjerne gjør utenfor bolig som ofte er bil.

Det er andre positive aspekter med elektriske kjøretøy fra perspektivet til lokalsamfunnet, spesielt tettbygd by med høy trafikk, men med mindre en har en like skjør samvittighet som meg så tviler jeg på at en får noe igjen for det rent personlig.
#15
Sitat fra: Pippus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:48



....men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet...



...hvorfor ikke? Og når er det ikke lenger relativt sjeldent? Og er alle enige i noens andres vurderinger i det? Og det høres rasjonelt ut å bare følge det «fornuftige», men da er det bare å slutte med ca 90 % av det man holder på med ellers også som ikke er bare «fornuftig»..
Poenget mitt er at det er relativt urimelig å tilsynelatende rasjonelt argumentere for andres valg ut fra egne preferanser.

Da må jo utsagnet heller bli noe slik som «så fint at det kommer elbiler som fyller behov til flere kjøpere som har andre preferanser for kjøpet enn meg..»

Hvorfor tillater du deg å sitere andre uten navn og uten hel kontekst? Jeg påpeker begge deler... les uthevet tekst i hele sitering av innlegget. Du bygger i dette tilfellet motargumentet på avsluttende tekst i mitt opprinnelige innlegg.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:39
Dette har nok vært påpekt tidligere av andre, men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet? Det er jo fullt mulig å leie/låne biler de få gangene rekkevidde og/eller hengerfeste behovet skulle melde seg.

Skjønner at dette kan være problematisk dersom behovet jevnt over er spontant og har en relativt høy hyppighet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA