Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rolf Gjerdsjø

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
« på: tirsdag 11. september 2018, klokken 13:11 »
Det er litt sunt også at enkelte avbestiller, fordi det sender et signal til Tesla om at det går en grense for både ventetid, prisjusteringer og konfig-muligheter. For oss som ikke har gitt opp blir det å rykke en plass fremover, men Tesla må også se at de opererer med et litt annet publikum enn med Model S/X.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: mandag 10. september 2018, klokken 23:18 »

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: mandag 10. september 2018, klokken 13:53 »
Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Da kan du bare bli imponert, litt avhengig av hvordan du definerer "Tesla-fans". Jeg har hatt Alfa 159 Berlina i løpet av de siste 10 årene, og skal ha Model 3. Ungene er i ferd med å bli store nok til at jeg kan ha sedan igjen som nr 2-bil.

4
Buddy/Kewet er vel ikke typegodkjent som bil heller, men firehjuls motorsykkel (som Renault Twizy). Uten at jeg kjenner detaljene i typegodkjenningen har jeg fått et inntrykk av at dette er endel enklere prosess.

Men at Model 3 ikke har vært igjennom typegodkjenningsprogrammet er først og fremst en formalitet. Skulle forundre meg mye om Tesla ikke har kontroll på kravene, i likhet med alle andre produsenter.

5
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
« på: fredag 24. august 2018, klokken 15:01 »
Det er tullete å redusere hastigheten i byer by default. De kunne heller ha redusert ved gjentatte ladinger over en periode. For de som bor i Stockholm vil det fort redusere hastigheten, mens for de som besøker Stockholm vil kunne lade full hastighet før de reiser hjem.

Det er ikke samme type lader, Urban Superchargers (eller hva de nå kalles) har alltid vært 72 kW. De finnes ennå ikke i vår del av verden, men det har dukket opp endel i US og Canada.

6
Model S / Sv: Vurderer Model S75D 2 (Går fra eGolf)
« på: mandag 13. august 2018, klokken 15:13 »
Må si jeg ikke helt klarer dele det synet. eGolf og Leaf er jo en helt annen biltype enn Model S.
Skulle jeg kjørt bort på nærmeste senter hadde Leaf eller eGolf gjort seg bedre enn X`en.
De er mindre, lettere å parkere, mindre bekymring ift skader pga lavere pris og små felger som gjør at det ikke er like nøye med fortauskanter etc.
Det er strengt talt en del småturer jeg nok ville valgt eGolf fremfor Model S/X om jeg hadde hatt en stående.

Så hvis vi sier Volvo 360 så er vi enige?  ;)

7
Model S / Sv: Vurderer Model S75D 2 (Går fra eGolf)
« på: mandag 13. august 2018, klokken 11:25 »
Så det jeg lurer på vedrørende TMS 75D er:
  • Normal rekke-vidde ved blandet kjøring på sommer'en er mellom 3-400km? Og vinter nærmere 200km?
  • Rust og lakk beskyttelse, mener å hørt at det er en del plastikk i stedet for metall, så er det nødvendig/lurt? Droppe rust beskyttelse og bruke f.eks. film over lakken?
  • Serice kostnader før og etter garanti tiden? Komme antakelig til å ha bilen meget lenge
  • Så hvit jeg forstår så har bilen med oppgradert autopilot (ikke den siste pakkevalget med selvkjørende bil) så kan du be bilen å f.eks. kjøre ut fra parkering's plass når du er stengt inne?
  • Bygge kvalitet? eGolf har meget bra kvalitet, mens andre europeiske/asiatiske kan være så som så.
  • Er det noe man bær være obs på? Ting man ikke tenker på men burde ha sjekket osv?
1. "Typical" rating i bilen er etter min erfaring ganske realistisk ved normal kjøring, drøyt 300 km ved 80% SoC. Om vinteren kommer det an blant annet på om du forvarmer skikkelig, range mode og enkelte andre ting, men min erfaring er at forbruket bare er 10-15% høyere ved normal vinterkjøring på Østlandet, med range mode off. Betydelig høyere i starten av turen, men synker straks batteri og kupé er varm.
2. Karrosseriet er alu, understellet ser bra beskyttet ut som det er.
3. Ganske normale servicepriser sett opp mot at det er et premiummerke, men servicer er valgfritt mtp. garanti. Viktigste servicen når bilen er forholdsvis ny er 40', den koster en plass mellom 6500-7000.
4. EAP inkluderer summon, det er den som får bilen rett ut av trange parkeringsplasser forover eller bakover. Den har også parkeringsassistent, men den betinger at du er inni bilen. Er usikker på om den følger med EAP eller om den er standard.
5. Model S er den som byr på minst trøbbel av S og X, og mitt inntrykk er at langt de fleste har få eller ingen problemer (inkludert meg selv). I undersøkelser er S noe bedre enn snittet. Interiøret føles ikke så gedigent som de naturlige konkurrentene, men er veldig velfungerende straks du kommer litt inn i det.
6. Det du bør være obs på, er at prøvekjøring er stort sett lik kjøp. eGolf oppleves som elbilenes svar på Volvo 244 etter en tur i Model S!  ;) *dukke*

8
Tesla / Sv: Grensesprengende utvidelse av autopiloten!
« på: onsdag 08. august 2018, klokken 21:55 »
Kjørte endel med autopilot i sommer, og etter de siste oppdateringene har den blitt overraskende bra. Kjørte blant annet Kristiansand - Mandal med mye autopilot, og særlig på de mest svingete partiene ved Valand imponerte den med presis kjøring og ikke minst nedbremsing foran skarpe svinger. Det som nå kommer i V9 blir helt suverent om det leverer. Da kan man virkelig snakke om autopilot som en stor greie. Noen som tør spekulere om den vil klare rundkjøringer også da?

9
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: tirsdag 17. juli 2018, klokken 22:43 »
Exactly my point @Rolf Gjerdsjø

Nettopp. Det er kun kjøper som kan avgjøre om tingen er verdt det eller ikke, og er den ikke verdt det finner man alternativer. Men det er dessverre mange som ikke forstår at bedrifter i all hovedsak priser etter markedspris og ikke etter produksjonskost først og fremst.

10
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: tirsdag 17. juli 2018, klokken 20:25 »
Er noe som helst Apple produkt verd det folk villig vekk betaler ??? 
Det er vel antageligvis det siden så mange blar opp, til tross for at Apple tjener enorme penger på produktene sine.

Dette er jo essensen av forretningsdrift. Hele poenget er jo å finne skjæringspunktet mellom pris og volum, så man får optimal inntjening. Og hvis mange nok er villige til å betale store summer for ymse Apple-produkter (eller biler fra Tesla), så er de verdt det. Produktet er verdt det markedet er villig til å betale.

11
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 23:47 »
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

Det er jo en betydelig høydeforskjell her da...

Høydeforskjellen er ca 170 meter på 50 km. Det er ikke veldig betydelig.

12
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:17 »
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

13
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:13 »
Tesla har på endel lokasjoner alt for lang ventetid, men det er slett ikke sånn at det ikke er ventetid hos andre merker heller. Hadde en Ford Focus hvor AC røk (en av ellers få feil på denne) i månedsskiftet april/mai. Fikk time i midten av juli. Volvo V50, aldri under 2,5 mnd ventetid på noe som helst. Stod også på verksted i 3 uker pga defekt servostyring (en av fryktelig mange feil på denne). Ford Mondo, skal ha 60.000 km service - nesten to mnd ventetid. Alle her er snakk om merkeverksted.

14
Lading av Tesla / Sv: Trenger man CHADEMO-adapter på Norgesferie?
« på: mandag 25. juni 2018, klokken 23:31 »
Vi skal på ferie i Danmark og til Sørlandet i sommer, og jeg dro innom Tesla Drammen på fredag og kjøpte et. Tror ikke jeg får bruk for det, men står jeg der og noe ikke går etter planen så er det verdt sin vekt i gull (og det er faktisk litt tungt  ;)). Skal jo heller ikke kaste det etter ferien akkurat, og det kan være nyttig å ha i backup.

15
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: søndag 24. juni 2018, klokken 16:48 »
Testen det er linket til her er utført av Autofil, og jeg som en abonnent har sett mange fryktelig merkelige konklusjoner. Nesegrus beundring for VAG (særlig Skoda) og tildels BMW er gjenganger, såpass at hva som er viktig til enhver tid tilpasses hva disse merkene driver med. Jeg har også sittet med utgaver i hånda hvor jeg er usikker på om jeg er usikker på om jeg leste ei blekke med redaksjonelt innhold eller om det var internavisa til Harald A. Møller...

Sider: [1] 2 3 ... 30