Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rolf Gjerdsjø

Sider: [1] 2 3 ... 29
1
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: tirsdag 17. juli 2018, klokken 22:43 »
Exactly my point @Rolf Gjerdsjø

Nettopp. Det er kun kjøper som kan avgjøre om tingen er verdt det eller ikke, og er den ikke verdt det finner man alternativer. Men det er dessverre mange som ikke forstår at bedrifter i all hovedsak priser etter markedspris og ikke etter produksjonskost først og fremst.

2
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: tirsdag 17. juli 2018, klokken 20:25 »
Er noe som helst Apple produkt verd det folk villig vekk betaler ??? 
Det er vel antageligvis det siden så mange blar opp, til tross for at Apple tjener enorme penger på produktene sine.

Dette er jo essensen av forretningsdrift. Hele poenget er jo å finne skjæringspunktet mellom pris og volum, så man får optimal inntjening. Og hvis mange nok er villige til å betale store summer for ymse Apple-produkter (eller biler fra Tesla), så er de verdt det. Produktet er verdt det markedet er villig til å betale.

3
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 23:47 »
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

Det er jo en betydelig høydeforskjell her da...

Høydeforskjellen er ca 170 meter på 50 km. Det er ikke veldig betydelig.

4
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:17 »
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

5
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:13 »
Tesla har på endel lokasjoner alt for lang ventetid, men det er slett ikke sånn at det ikke er ventetid hos andre merker heller. Hadde en Ford Focus hvor AC røk (en av ellers få feil på denne) i månedsskiftet april/mai. Fikk time i midten av juli. Volvo V50, aldri under 2,5 mnd ventetid på noe som helst. Stod også på verksted i 3 uker pga defekt servostyring (en av fryktelig mange feil på denne). Ford Mondo, skal ha 60.000 km service - nesten to mnd ventetid. Alle her er snakk om merkeverksted.

6
Lading av Tesla / Sv: Trenger man CHADEMO-adapter på Norgesferie?
« på: mandag 25. juni 2018, klokken 23:31 »
Vi skal på ferie i Danmark og til Sørlandet i sommer, og jeg dro innom Tesla Drammen på fredag og kjøpte et. Tror ikke jeg får bruk for det, men står jeg der og noe ikke går etter planen så er det verdt sin vekt i gull (og det er faktisk litt tungt  ;)). Skal jo heller ikke kaste det etter ferien akkurat, og det kan være nyttig å ha i backup.

7
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: søndag 24. juni 2018, klokken 16:48 »
Testen det er linket til her er utført av Autofil, og jeg som en abonnent har sett mange fryktelig merkelige konklusjoner. Nesegrus beundring for VAG (særlig Skoda) og tildels BMW er gjenganger, såpass at hva som er viktig til enhver tid tilpasses hva disse merkene driver med. Jeg har også sittet med utgaver i hånda hvor jeg er usikker på om jeg er usikker på om jeg leste ei blekke med redaksjonelt innhold eller om det var internavisa til Harald A. Møller...

8
Spennende oversikt over servicesenteret, men hva er forskjellen på CAT1 og CAT2, har det med alvorlighetsgraden eller hvor komplisert jobben er?

9
Tesla / Sv: Straffetoll på Tesla-er i Europa på horisonten?
« på: fredag 15. juni 2018, klokken 00:30 »
X5 og X6 bygges i USA, men vet ikke om de også har linje i Europa. X3 bygger svjv i Østerrike.

10
Tesla / Sv: Straffetoll på Tesla-er i Europa på horisonten?
« på: torsdag 14. juni 2018, klokken 23:12 »
Både Jeep og Ford selger omtrent like mange amerikanskproduserte biler som Tesla i Europa, så de vil merke det de også.

I absolutte tall ja, men det utgjør en betydelig mindre del av totalsalget enn hos Tesla og de er ikke like sårbare for det.

11
Tesla / Sv: Straffetoll på Tesla-er i Europa på horisonten?
« på: torsdag 14. juni 2018, klokken 17:56 »
Om det skulle skje blir der nok satt opp en ekstra produksjonslinje i Tilburg for å i større grad dekke europeiske kunder. Med tanke på hvor lite GM, Chrysler og US Ford som selges i Europa så er det faktisk Tesla som i realiteten rammes hardest.

12
Model S / Sv: Bytte av frontrute
« på: onsdag 13. juni 2018, klokken 23:54 »
Bestilte time hos Hurtigruta for 3 uker siden, men fikk beskjed om å ikke holde pusten. Men i mitt tilfelle er det ikke krise slik den er per i dag, så det gjør ikke så mye om det går litt tid.

13
Model 3 / Sv: Blås i tilhengerfestet! Jeg vil ha soltak!
« på: mandag 11. juni 2018, klokken 10:30 »
Har både S'en og diesel-stasjonsvogna med soltak, og soltaket i S'en er kanskje det aller beste jeg har vært borti. Dog, som eier av en Alfa Romeo Spider, synes jeg at å kalle soltaket på S'en er en smule overdrevet.  :P

Men kommer Model 3 med soltak som option blir den bestilt.

14
Model S / Sv: Vurderer ny TMS
« på: tirsdag 29. mai 2018, klokken 22:38 »
Jeg har også stål og har ikke hatt noen problemer så langt, men den gamle bilen min, en 2004-modell Lexus LS430, var mer behagelig på dårlig underlag, så hvis jeg skulle valgt igjen, ville jeg sannsynligvis foretrukket luft.

Jeg så en video av DÆrik på YouTube der han sammelignet begge og kom frem til at en Model S med luft har litt mindre støy i kupeen, men dette kan kanskje også skyldes at bilene ble produsert på ulike tidspunkter (spekulasjon, vet ikke om det faktisk er tilfelle).

Model S med stål er ganske stram ja, men det gjør også at den (i min subjektive mening, etter å ha prøvd begge) er noe skarpere i kjøreegenskapene. Men det er alltid en tradeoff, og det er jo veldig induviduelt hva man foretrekker, men jeg personlig foretrekker at den er litt skarpere.

15
Model S / Sv: Vurderer ny TMS
« på: tirsdag 29. mai 2018, klokken 13:39 »
Vår 2015 Toyota Auris Touring Sport slår nedi med fronten på fartsdumpen i vår vei bare jeg holder fartsgrensen. :P Mulig det er en litt kort og spiss dump som ikke er nådig med noen biler.

Vi har noen sånne i gata hos oss også, men det er som sagt Mondeoen som sliter med dem, ikke Model S'en. Model S med stålfjærer er ganske fast i fjæringa, pluss at den har noe mer bakkeklaring enn biler det er naturlig å sammenlikne med.

Sider: [1] 2 3 ... 29