Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rolf Gjerdsjø

Sider: [1] 2 3 ... 31
1
Model 3 / Sv: Model 3 - The revenge of the sedans?
« på: i dag kl. 13:26 »
For de fleste som får sin første elbil, er det jo slik at elbilen man kjøper som nummer to bil, ender opp med å være nr 1 bil. Men man lærer jo etterhvert. Ser du har elbil fra før og da kan det klart bli nummer 2 bil, om ikke TM3 er så morsom å kjøre at alle vil helst kjøre den.

Kjenner fenomenet, men årsaken til at den blir nr. 2 har ikke med kjørelengde i seg selv å gjøre, det har med å gjøre at vi har to barnehagebarn. Det er det både staffasje og andre ting som tilsier at S'en blir hovedbilen, eller den viktigste om du vil.  :)

2
Så med 100 stemmer nå må jeg si at andelen P er overraskende lav. Sjelden har man fått slike ytelser for så lite penger, så det føltes som eneste mulige valg for meg. Kanskje jeg må tenke meg om.  :laugh:

Long Range Dual Motor firehjulsdrift    85 (85%)
Performance Dual Motor firehjulsdrift    15 (15%)

Kan snakke for min egen del, LR AWD er mer enn rask nok. Det er liksom litt begrenset hvor mye krefter man må ha for å kjøre til barnehagen eller rundt på Østlandet i tett trafikk, og det er jo det som er virkeligheten. P kunne jeg utnyttet noen få ganger i sommerhalvåret i praksis, og da blir prisforskjellen ganske stor. Og om det blir som på S hjelper det lite på bruktmarkedet også.

3
Model 3 / Sv: Model 3 - The revenge of the sedans?
« på: i går kl. 10:27 »
Personlig er jeg ikke begeistret for SUV'er generelt, men det går ikke nødvendigvis på utseende, men på egenskaper. Slik jeg ser det er den viktigste grunnen til å ha SUV at man har blitt såpass dårlig i knærne at man ikke klarer å sette seg ned i en bil lengre.  :laugh: Selv om jeg også ser at en Model X ville være enklere å spenne fast ungene i enn S'en er.

Men SUV er jo et fascinerende fenomen. Bilprodusentene tar en helt ålreit bil, ødelegger den fullstendig med dårligere kjøreegenskaper og tar mer betalt. Gjerne mer enn personbilmodellen i kategorien over.  :laugh: :laugh:
Model 3 for oss blir uansett bil nr to, og jeg tar frem gubben i meg (nærmer meg tross alt 40) og gleder meg til å få sedan igjen. Har hatt fossil-sedan i den kategorien før i form av en Alfa Romeo 159, og gleder meg til å komme tilbake der igjen.

4
Model 3 / Sv: Når får man bil om man reserverer nå?
« på: søndag 09. desember 2018, klokken 15:29 »
Eneste gode kilden er Tesla selv, og om man får den før sommeren avhenger helt av hvilken man bestiller. LR AWD og Performance skulle de visst fint få levert før sommeren alle sammen, SR og MR (om den kommer) blir i andre halvår tidligst.

5
Model 3 / Sv: Vi som har bestilt - Hva gikk du for ?
« på: fredag 07. desember 2018, klokken 23:16 »
LR AWD
Rød
Autopilot
19’ felg
Sort interiør

Liker den godt i blå også, men vi har allerede en blå S75D. Litt variasjon må vi ha!  ;D

6
Det at man får konfigurere no betyr vel ikke at man får bil fort, det er nok etter konfig og bestilling at resarvasjons datoer spiller en rolle. Tror nok de som reserverte tidlig og de som har tesla kommer før de som reserverte i går. Noe annet ville vert SYKT!

Tror du overvurderer Teslas logistikkapparat kraftig akkurat her. Husker da jeg bestilte Model S'en, så fikk folk som la inn bekreftet bestilling 2 måneder etter meg bilen sin før meg. Her kastes nok alt ut til kundene i den rekkefølgen de ankommer, og den er nok mer tilfeldig enn noe annet.

7
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
« på: tirsdag 04. desember 2018, klokken 12:14 »
Enig, har helt bevisst IKKE luft på S'en. Men i og med at noen tror at hengerfeste kan henge sammen med luft på Model 3, så haker jeg av for Luft og håper at hengerfeste kommer etter hvert om ikke fra dag en.

Har ikke luft på min heller. Fikk prøvd begge deler, og synes den med stålfjærene var litt skarpere i kjøreegenskapene, og det er noe jeg foretrekker rent generelt. S'en er dessuten høy nok i massevis for hytteveien også (den er faktisk ikke spesielt lav i det hele tatt med 13,4 cm klaring), så for meg var det like greit å beholde den bestillingen jeg hadde da luftfjæring plutselig ble standard. Hadde kunnet tatt tapet på 15k dersom det hadde vært viktig. Har dog ikke fått med meg hvor mye klaring Model 3 har, men antar det er rimelig normalt der også.

8
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
« på: tirsdag 04. desember 2018, klokken 11:15 »
Det begynner å dukke opp ting som ble lovet/antydet og det dermed ble stille om. Det gir jo håp til Gabrielsen også, men holder ikke pusten. Skal i så fall bli interessant å se om hengerfeste betinger luftfjæring, for egen del er det den eneste grunnen til at jeg ville vurdert luftfjæring.

9
Model 3 / Sv: Takstativ selges i Tesla shop
« på: mandag 03. desember 2018, klokken 11:36 »
Kjekt med originalt stativ, men krysser fingrene for at Thule er på banen med wingbar eller tilsvarende. Thule ligger på cirka halve prisen og kvaliteten er det sjelden noe å utsette på. Det samme gjelder tilgangen på både deler og ymse typer holdere.

10
Model 3 / Sv: Model 3 i Bergen?
« på: mandag 03. desember 2018, klokken 11:28 »
For oss som er trygge på egen seksualitet (og er ferdig med barneskolen) er Model 3 helt innafor. Eller andre små og mellomstore biler for den saks skyld. Har vært og sett på Model 3, og den føltes absolutt ikke underwhelming, men ganske omtrentlig som forventet.

Og for oss som er vant med italienske biler, så er rød farge også helt innafor. Men igjen hjelper det å ha blitt voksen selvsagt.  ;)

11
Model 3 / Sv: Hvilken utgave går du for? (for de som har reservert)
« på: onsdag 28. november 2018, klokken 15:35 »
Planen har hele tiden vært LR AWD, og det har ikke forandret seg. Prøver å holde meg under 550.000, men ser at med 19" og konas krav om rød lakk samt AP kan det holde hardt. Men da blir det heller å putte mer penger i potten.

12
Tesla / Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
« på: mandag 26. november 2018, klokken 13:08 »
Det er ikke personlige erfaringer og naboens erfaring. Ta en titt på Tesla forum rundt om, så ser du at det er en MEGET høy andel av eiere som har opplevd at bilen tar inn vann, selv de uten soltak (det er ikke nødvendigvis feilkilden i mange tilfeller).

(SNIP)

Vår i3 til sammenligning har ikke hatt noen issues i det hele tatt, og den har gått lengre og er eldre, mens vår Tesla har vært inne flere ganger. Og skulle sikkert vært inne en rekke ganger til for utbedring av mindre ting som ikke er "alvorlig", men likevel feil som skal utbedres.

Forum er i seg selv en ganske ubrukelig måte å telle opp om hvorvidt en MEGET stor andel eiere opplever lekkasjer eller ikke. Du har for det første ikke alle eiere til stede, og det er ikke sånn at alle eiere som ikke opplever lekkasje skriver jevnlige rapporter om at alt virker. Å bruke forum eller Facebook-grupper til en slik form for statistikk gjør at statistikken din blir feil, helt enkelt.

At du ikke har hatt issues med en BMW i3 forteller utelukkende om dine erfaringer, det betyr ikke at alle andre i3 har vært feilfrie. Det kan heller ikke brukes som grunnlag for å trekke bastante konklusjoner på noe som helst.

Kan ta etpar eksempler. Jeg har hatt såkalte "kvalitetsmerker" som f.eks. Volvo, Mazda og Nissan og merker med dårlig rykte som f.eks. Citroën, Renault og Alfa Romeo. Tør du gjette på hvilke av disse merkene som var oftest på verksted, og havna på planet til Viking oftest? Men, at jeg eksempelvis hadde en 2002 Renault Laguna som aldri bød på problemer i det hele tatt, betyr ikke at modellen var i nærheten av feilfri - statistikk viser det stikk motsatte. For meg er Volvo den verste skiten av alt der ute, men statistikken tilsier at min bil ikke var representativ.

Forøvrig har Model S'en vårt vært feilfri hittil. Det samme har Mondeoen vår.

13
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
« på: tirsdag 13. november 2018, klokken 15:38 »
Det hadde vært veldig interessant å vite når den kommer til andre steder enn Skøyen, antar at den ikke skal til Drammen helt ennå. Har iallefall ikke fått noen mail.

14
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:59 »
Pris-karrusell :o
https://electrek.co/2018/10/24/tesla-model-3-mid-range-price-increases-price/

Lurer på hvor mange dager det går før de endrer prisen enda en gang?   :laugh: Det begynner å anta smått komiske dimensjoner akkurat nå, men utslagene er jo ikke dramatiske i noen retning.

15
Model 3 / Sv: Model 3 mid range lansert
« på: fredag 19. oktober 2018, klokken 10:07 »
Luftfjæring gjør susen med tunglastet bil, og det å kunne heve/senke er en fin gadget, men for den gjennomsnittlige kjøreopplevelsen betyr luftfjæringen lite og ingenting, og byr som regel på høyere vedlikeholdskostnader enn stål. Det høres mye flottere ut enn det er...

En stor +1 på akkurat den. Fikk dessuten høre at Model S med stålfjærer ville slå nedi OVER ALT, fordi den er så lav. Nå, et drøyt år inn i eierskapet, har det ennå ikke skjedd. Så voldsomt lav er den faktisk heller ikke, de fleste biler med tilsvarende akselavstand (unntatt SUV) har faktisk lavere bakkeklaring også. Var inne på tanken å kansellere bilen og bestille ny da det ble standard, men fant ut at det faktisk ikke spiller noen rolle. Selv på hytteveien i Tuddal. ;)

Men det var besides the point. Personlig kommer jeg ikke til å vente på, eller betale ekstra for evt. luftfjæring på Model 3 heller. Men synes denne "midrange" var interessant forsåvidt, 260 miles er jo egentlig i praksis ganske likt som "gamle" S75 også. Når man ser mengden S75 der ute, så er nok denne aktuell for ganske mange. At LR kun blir AWD spiller for meg personlig liten rolle (da denne er planen uansett), men ser vel dette mest som et forsøk på å differensiere toppmodellene samtidig som de må strømlinjeforme produksjonen enda mer.

Sider: [1] 2 3 ... 31