Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rolf Gjerdsjø

Sider: [1] 2 3 ... 26
1
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: tirsdag 24. april 2018, klokken 13:39 »
Kan det være P-versjonen han sikter til? Dersom 75-batteriet er 350V, kan det muligens være at de sikter på et litt større (softwarebegrenset?) 400V-batteri til den.

2
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: søndag 22. april 2018, klokken 23:29 »
Jeg har en fast testrunde jeg kjører etter hjulskift (jeg bytter hjemme i gården selv), og sensorene rekalibrerer seg på eksakt samme sted hver gang. Den oppdager det etter 3-4 min kjøring, og gjør unna selve kalibreringen på noen få sekunder.

3
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: torsdag 19. april 2018, klokken 11:58 »
Haha, synes det er helt praktfullt at første tråd blir om hengerfeste, eller Gabrielsen som det sikkert kommer tilbake til.  :laugh:

Men det ville vært rart om det ikke kom hengerfeste på Y. Tipper (ønsketenker) at det kommer på Model 3 også, så da ville det vært veldig ulogisk om det ikke kom på Y.

4
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
« på: onsdag 18. april 2018, klokken 15:58 »
Jeg vil tro det blir en del kanselleringer, noe som gjør at køen beveger seg raskere.

I tillegg er det usikkert når biler for RHD-merkeder vil bli produsert, og det er betraktninger på geografi, slik at jeg tror alle dagens reservasjoner i Norge er levert senest september 2019, med de fleste i mars og juni.

Men det er bare min synsing. :)

Jeg krysser fingrene for at synsingen din er nært sannheten (noe jeg tror den er) - leasingen på firma-Mondeoen går ut i mars 2019...:)

5
Model X / Sv: Mikrofon til handsfree
« på: fredag 13. april 2018, klokken 15:58 »
Nå er slike integrerte bil-handsfree'er stort sett sørgelige greier mikrofonmessig, men saken blir ikke bedre av at iOS 11 har ganske mye issues med mikrofonkvalitet over Bluetooth. Viljen til å gjøre noe med det virker ikke allverdens stor heller dessverre, men det er ingen automatikk i at dette er Tesla sin feil.

6
Model 3 / Sv: Reservasjons holdere og kø systemet
« på: fredag 06. april 2018, klokken 09:55 »
Joda. Som det kommer frem så er han jo "eier", og går som sådan foran oss vanlige dødelige i køen. Så den biten er rett - det ble jo ikke sagt at han kom foran *eiere* som har tidligere reservasjoner...

Når de først åpner for levering i Norge er det grunn til å tro at produksjonstakten har blitt rimelig høy, og at alle med "eier" status som bestiller en Model 3 vil kunne få den rimelig raskt er heller ikke urimelig å se for seg. I alle fall om han skal ha en konfigurasjon som leveres fra starten av i Norge (vi vet fortsatt ikke om de på den tiden har åpnet opp for alle konfigurasjonene).

... og om selgeren i tillegg har lagt på litt for å få en brysom kunde til å holde kjeft så bør ingen bli overasket over det :p  Han føler seg vel trygg på at det i alle fall ikke blir så alt for langt i fra sannheten basert på det jeg skrev over her.

Det stod jo at han ikke trengte å reservere, så skulle selgeren sørge for at han stod fremst. Det er jo ikke helt det samme som at han får prioritet som andre eiere (eiere som attpåtil har reservert). Skjer dette, så ville det undergrave reservasjonsordningen såpass mye at det blir uinteressant å låne dem penger på nytt.

Men at han bare ville bli kvitt en brysom pratmaker er ikke utenkelig, men mistenker samtidig at denne pratmakeren hørte det han ville høre, og ikke nødvendigvis det som ble sagt.  :laugh:

7
Model 3 / Sv: Reservasjons holdere og kø systemet
« på: fredag 06. april 2018, klokken 00:45 »
Det høres ut som om man kan dele på to og trekke fra halvparten. Han var god til å snakke sa du? Det fremstår som, ja, prat.  ;)

Spøk til side, at han kan ha fått en eller annen kompensasjon for at det har vært mye feil på en X er ikke utenkelig, men jeg stiller meg særdeles tvilende til at han skulle få havne foran i køen på Model 3, spesielt med tanke på at det er reservasjoner som konverteres til ordre i et sentralt system. Mulig han har blitt tilbudt en demobil evt, tror neppe Tesla ønsker seg en sånn PR-smell dette ville være when the shit hits the fan. Og 5 referrals? Den hørtes også passe shady ut.

8
Tesla / Sv: Appell til Tesla eiere
« på: torsdag 05. april 2018, klokken 13:50 »
Skjønner hvor du vil hen, men det er dessverre noen som bare er noen arrogante analåpninger. I dette tilfellet kjørte han tilfeldigvis Tesla, men vi 24.000 Tesla-eiere i Norge er ikke en homogen gruppe. På samme måte som eierne av BMW i3 eller andre tyske biler med belastet rykte heller ikke er det.

Pust med magan, og jatt med til dyrlegen kommer. Det er det beste rådet jeg kan gi ovenfor sånne humlepunger.

9
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
« på: onsdag 04. april 2018, klokken 21:40 »
I Norge er vi vel uansett avhengig av at Tesla som produsent godkjenner bilen for hengerfeste, men positivt uansett at det kommer tredjepartsløsninger. Spesielt elegant var det dog ikke.

Men er det noen andre standarder som brukes i US som gjør at det evt må «Europafiseres» før det kommer hit?

10
Model 3 / Sv: Kansellering, hvor lang tid før tilbakebetaling?
« på: lørdag 31. mars 2018, klokken 18:16 »
Et spørsmål: Hva skjer med innskuddene om Tesla virkelig går konkurs, som flere nå forventer kan skje med Tesla i løpet av 2018?
(For ordens skyld, jeg tror hverken det eller andre)

Har du betalt med kredittkort vil nomalt kortselskapet dekke regningen ved evt konkurs.

11
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
« på: lørdag 17. mars 2018, klokken 00:23 »
Jeg blir sittende på min reservasjon en stund til, men hos meg er det dette berømte hengerfestet det står på. Ellers er bilen til vårt bruk etter alt å dømme en innertier (vårt bruk = bil til far, som får endel jobbkjøring).

12
Tesla / Sv: Konkurrenten I-pace
« på: onsdag 14. mars 2018, klokken 21:10 »
Ingen etter ca.1998 har fått BE automatisk. Nå er det vel 60/90min førerprøve for BE i tillegg til obligatorisk opplæring.
B96 er vel 7 timer opplæring og krever ikke førerprøve. Så, nei, alle har ikke BE.

Opplæringsløpet for B96 og BE er helt likt, eneste forskjellen er selve oppkjøringen. B96 gir maks vogntogvekt på 4250 kg, mens BE i teorien gir ubegrenset (men i praksis 7 tonn vogntogvekt, ettersom hengere over 3,5 tonn må ha luftbremser - det har ingen personbil uttak for). En annen vesentlig forskjell er at med B og B96 er tillatt totalvekt styrende, mens for BE er det aktuell vekt. Det gir endel større friheter mtp henger- og bilvalg.

13
Model S / Sv: Har jeg elendige vinterdekk?
« på: søndag 11. mars 2018, klokken 17:42 »
Det er sant, ofte er piggdekk dårligere enn piggfri på år 2 og utover jfr. Test fra NAF.

Det høres ikke usannsynlig ut, uten at jeg kan støtte meg på egne erfaringer - forrige settet med piggdekk jeg hadde var i sesongen 1999/2000.  :)

14
Model S / Sv: Har jeg elendige vinterdekk?
« på: søndag 11. mars 2018, klokken 13:08 »
Med min (noe begrensede) erfaring med billig/ukjente/Kina-dekk (stryk det som ikke passer) er ikke sesong 1 den som er interessant. Det er hvordan de klarer sesong 2, 3 og eventuel 4. Det er gjerne der de virkelig store forskjellene kommer frem.

15
Model X / Sv: Hvorfor lar Tesla oss starte å kjøre med åpne falkevingedører?
« på: lørdag 10. mars 2018, klokken 21:18 »
Synd at andres problemer får folk til å le seg ihjel, men folk er forskjellige.

Det kalles skadefryd, og bunner nesten alltid i misunnelse. ;)

Sider: [1] 2 3 ... 26