Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jakure

#1
BMW i3 / Sv: Wokebys Trunk Extension og Frunk Sealing
søndag 13. september 2020, klokken 16:24
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 05. september 2020, klokken 09:23
Jeg har siste utgaven fra Wokeby. Perfekt passform på trunk extension. Veldig fornøyd.
Frunk sealing har jeg ikke montert enda, men ser veldig bra ut.
Så bra :) Har nå selv bestilt begge - både til trunken og frunken;-)
#2
BMW i3 / Wokebys Trunk Extension og Frunk Sealing
søndag 30. august 2020, klokken 17:39
Hei

Er det noen her som har kjøpt og har erfaring med Wokeby produktene Trunk Extension og/eller Frunk Sealing? Hadde vært interessant å se noen erfaringer. Har sett flere som har snakket om tilsvarende produkter, både til frunken og til trunken, men ingen andre enn Wokeby synes å klare og få til noe reelt.

Trunk Extension: https://wokeby.de/en/product/bmw-i3-trunk-extension/

Frunk Sealing: https://wokeby.de/en/product/bmw-i3-frunk-sealing/
#3
Lade hjemme / Sv: Easee Home, via Tibber eller direkte, ulemper?
tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:25
Sitat fra: arthur på mandag 11. mai 2020, klokken 17:48
Så lenge strømprisen er kjent 24 timer i forveien så er det vel ikke så vanskelig å stille en lader med bruk av en timer til å lade på den billigste tiden. At denne tiden uansett vil være når forbruket ellers er lavest fra 23.00 til 06.00 vil overraske meg. Eller mener du at jeg tar feil jakure?
Nei, på ingen måte. Men med smarte løsninger tenker jeg i tillegg til økonomisk gevinst også å slippe og huske på å gjøre de manuelle øvelsene/innstillingen. Men når du skriver at du har den strømprisen du har og kanskje aldri har behov for å lade bilen andre tidspunkter enn mellom 2300 og 0600, så er smartlading kanskje ikke like nyttig for deg. 

For mange kan det kanskje være praktisk å plugge bilen inn for lading når som helst og ikke kun nattestid, men likevel la automatikken sørger for at ladingen gjøres (i snitt) billigst mulig fordelt over døgnet.

Du som ikke har Tibber, kan jo prøve Tibber appen og elbil integrasjon deres. Jeg lurer på om Tibber appen, smartladingen og deres integrasjon fungerer selv uten Tibber abonnement?
#4
Som tidligere nevnt, fungere Easee laderen 100% med hvilken som helst strømleverandør – det er ingen krav om Tibber abonnement. Hvorvidt du sparer penger med Tibber er først og fremst avhengig av kostnaden Tibber tar for strømsalget vs. andre strømleverandører. Men av hva jeg selv får tilgang på, er Tibber uten tvil de billigste på spotprismarkedet.

Før jeg selv gikk over til Tibber gjorde også jeg det samme som deg, og bare satte ladingen på om natten med innstilling i bilen. Dette fungerte greit, det. Men nå med Tibber ser jeg jo at dette blir enda litt smartere uten spesielle tiltak fra min side. I og med at Tibber har priskurven gjennom døgnet, opplever jeg nå at bilen kan lade når som helst på døgnet, men pauser ladingen igjen på andre tider i påvente av bedre priser. Slik fungerer det i alle fall for meg med «dum» hjemmelader og med integrasjon med bilen. Har lest meg til at Easee ladeboksen har tilsvarende smartfunskjon. Min far har nettopp får etablert Easee, og skal teste ut uten integrasjon mot bilen. Lurer selv på hvor smart Easee laderen er sammen lignet med å ha kontakt med bilen. Uansett, om den ikke blir fullt like smart, så er er noe smart funksjon kanskje bedre enn ingenting. Hvis ikke, er det bare å gå tilbake til tidligere - å lade manuelt når en måtte ønske.

Å bytte strømleverandør koster jo ingenting, så det er jo bare å prøve.
#5
Lade hjemme / Sv: Easee Home, via Tibber eller direkte, ulemper?
søndag 10. mai 2020, klokken 20:41
Sitat fra: ProsjektX på søndag 10. mai 2020, klokken 17:40
...
Men, mister man noe hvis man sier opp Tibber igjen seinere? Appen til Easee fungerer uavhengig..? Annet å tenke på?

Easee ladeboksen fungerer 100% uavhengig av Tibber. Den blir naturligvis bare en "dum" ladeboks. Men når det er sagt, forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke skal være interessert i "smarte" løsninger når det både kan gi deg økonomiske fordeler, unngå sløsing av ressurser samt bidra til at vi fordeler strømbelastningen jevnere gjennom døgnet. Her er Tibber en seriøs aktør som både har de laveste prisene, samt jobber med strømeffektive løsninger.
#6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
søndag 10. mai 2020, klokken 20:25
Jeg har noen spørsmål til Easee ladeboksen, Tibber og smartlading.

Hvordan fungere Tibber smartlading med Easee ladeboksen da Tibber ikke kommuniserer med bilen og ikke vet hverken hvilken bil den lader, størrelsen på batteriet eller hvor mye strøm som trengs for å fylle batteriet opp? Hva er kriteriene for at Tibber skal sette igang lading og kriteriene for at Tibber pauser ladingen?

Min far har har nettopp kjøpt Easee ladeboks og satt i gang smartlading. Selv har jeg en annen (ikke "smart") ladeboks, og har smartlading via integrasjonene mot bilen min. Ved en test oss to imellom, merket jeg at min bil stoppet ladingen tidlig søndag kveld da strømprisen var stigende, og appen varsler meg om at den skulle gjenoppta ladingen igjen kl.02:00. Men for min far som kun har Easee ladeboks og ingen integrasjonene mot bilen forøvrig, opplevde vi på samme tidspunkt at ikke ladingen pauset - til tross fro at strømprisen som nevnt var stigende og Tibber hadde valgt å pause min bil. Lurer derfor på hvordan Easeeboksen virker og på hvilken måte denne er smart?
#7
Lading av Tesla / Sv: Eltilsyn, lav isolasjonsmotstand på UMC
fredag 03. januar 2020, klokken 22:36
«fredag», hvordan har det gått med denne saken? Fant du ut av dette? Har du utbedret feilen?

Spørsmål; hvilken elbillader er det snakk om her? Tesla Wall Charger? Jeg spør fordi jeg har en slik selv, og har i dag målt tilsvarende lav isolasjonsmotstand på min elbil-kurs. Jeg megget kun 0,2 Mohm. Dette stusset jeg selvfølgelig over, og gikk til med nærmere undersøkelser. Jeg åpnet TWC og koblet fra kablene og målte igjen. Kursen viste seg å være helt i orden, men da jeg målte direkte på TWC, utilkoblet strømforsyning fikk jeg igjen 0,2 Mohm mellom faseklemmene og jord-klemmen. Dette er grunnen til at jeg nå søker svar og løsning (og kom over din post).

Er det sånn at alle TWC har meget lav isolasjonsmotstand, eller er det feil på min ladeboks?
#8
e-up! / Sv: Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading
tirsdag 27. november 2018, klokken 21:15
Sitat fra: jakure på tirsdag 27. november 2018, klokken 17:19
Jeg takker for alle tilbakemelding. Jeg har avtalt med min far og møtes i kveld for å teste, finne nærmere ut av dette og se om vi får det til.

Kan meddele at vi fant ut av det :)
Det var mange forskjellige justeringsmuligheter. Saken er med det avklart.
Mange takk igjen :+1:
#9
e-up! / Sv: Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading
tirsdag 27. november 2018, klokken 17:19
Jeg takker for alle tilbakemelding. Jeg har avtalt med min far og møtes i kveld for å teste, finne nærmere ut av dette og se om vi får det til.
#10
e-up! / Sv: Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading
torsdag 22. november 2018, klokken 18:47
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. november 2018, klokken 18:35
Sitat fra: jakure på torsdag 22. november 2018, klokken 18:08
Takk for svar. Jeg spør for min far som har en e-Up, den gamle utgaven med integrert skjerm (NAVI?). Han ønsker seg en hjemmelader, men samtidig ønsker han å stille inn for "sakte lading", la si mellom 6A og 10A som normallading, men enkelt kunne øke til 16A hvis han av og til skulle ha behov for det.

Hva er grunnen til det? Er inntaket i huset såpass svakt at 16A lading til tider kan bli for mye?
Batteriet har best av å lades på 16A, men forskjellene er nok ganske små.

Grunnen er rett og slett for at han tenker på den (mulig) kommende effektbaserte strømtariffen som ligger an til å komme, hvor det er økonomisk å holde totale effektforbruk nede. I og med at han normalt ikke trenger 16A lading, ønsker han å holde ladestrømmen lav, men som sagt likevel vil ha mulighet for å øke når han ønsker det.
#11
e-up! / Sv: Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading
torsdag 22. november 2018, klokken 18:08
Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 17:36
I bilen brukes setting på NAVI (gammel e-up!) eller appen maps + more når telefonen er koblet til bilen (nyere e-up!).

Ikke egen knapp. Alternativet er Car-Net app.

Takk for svar. Jeg spør for min far som har en e-Up, den gamle utgaven med integrert skjerm (NAVI?). Han ønsker seg en hjemmelader, men samtidig ønsker han å stille inn for "sakte lading", la si mellom 6A og 10A som normallading, men enkelt kunne øke til 16A hvis han av og til skulle ha behov for det.

Forstår jeg deg rett at man kan stille inn ønsket ladestrøm på skjermen?
#12
e-up! / Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading
torsdag 22. november 2018, klokken 17:27
Hei

Hvis man setter e-Up til lading på en hjemmelader som er forberedt på 16A landstrøm, kan man i en e-Up skru ned ladestrømmen inne i bilen på enkelt vis, hvis man skulle ønske det? Mange elbiler kan sette ønsket ladestrøm internt i bilen. Har man slike innstillingsmuligheter i en e-Up?
#13
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
onsdag 07. november 2018, klokken 13:39
ConnectedDrive appen fungerer også feilfritt for Apple i dag. Det må ha vært noe med serveren i går ettermiddag/kveld. Den var jo nede for PC/nettleseren også da.
#14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 28. oktober 2018, klokken 08:38
Hei
Som helt ny i3 eier lurer jeg på dette med app´er til bilen. Er det sånn at iRemote-app´en ikke lenger er tilgjengelig og ikke skal brukes, men er erstattet av ConnectedDrive-app´en?

Kan man endre standard bilde i app´en (det som viser en bil under et trekk) til f.eks bilde av sin egen bil? I tilfelle hvordan?
#15
Kjøp deg en rull med bremserør og nippler Biltema, og legg opp nye rør og legg dem på et egnet sted og der du kommer til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA