Passert den med en måned cirka.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Nasatech på søndag 22. juli 2018, klokken 09:13Sitat fra: RichardPh på søndag 22. juli 2018, klokken 04:27
Hvilket senter var det kameraten din handlet av? Jeg bestilte en Model X for to uker siden, sendte mail til selgeren min og han sa at det ikke ble noe prisreduksjon. Det synes jeg er fryktelig dårlig, det burde vært en eller annen form for prisgaranti innen 1 måned kanskje? Selv Elkjøp har prisgaranti slik at kundene ikke skal føle seg lurt av prisendringer innen kort tid.
Skal høre med han. Tror det er Skøyen.
Sitat fra: Nasatech på lørdag 21. juli 2018, klokken 14:29Sitat fra: emmern på lørdag 21. juli 2018, klokken 11:17
Kan jeg ringe og kreve prisreduksjon? Bestilte premiumpakken og har bilen i produksjon! Hvordan går jeg fram? Takk! Har tenkt å ha med FSD i samme slengen så de taper jo ingenting sånn sett
Det kan du. Og sannsynligvis får du rabatten. En kamerat av meg som har låst bil fikk det nettopp bekreftet. Kan jo være forskjell på hvor langt bilen har kommet i produksjonen osv.
Sitat fra: OlaM på fredag 27. april 2018, klokken 11:45Sitat fra: RichardPh på fredag 27. april 2018, klokken 10:25
Hjulene har blitt byttet av oss selv, tenkte mer på at Rud Auto har solgt oss en bil med uoriginale muttere, jeg visste ikke om de var originale eller ikke, det vet man vel ikke før man får sett de originale selv
Rud Auto har vel neppe byttet ut mutre uten å ha byttet hjulene, så en eller annen gang er det en mulig feil gjort av dem. Ikke umulig at de skadet de originale ved bruk av luftverktøy e.l. At du har beholdt mutrene ved hjulskift senere er bare naturlig. Hvis Rud Auto har satt på feil mutre når de hadde all grunn til å sette på riktige, så er du innenfor bruktbilgarantijussen og du kan reklamere. Skaff derfor denne informasjonen fra Rud så diskret som mulig, du kan for eksempel spørre dem om merket til mutrene og om du kan kjøpe flere. Hvis de får ferten av ansvar så blir de nok stille som østers ganske fort.
Når det er sagt, det kan hende at Tesla har publisert at hjulboltene har X mm gjenger, men at de har dårlige toleranser og at uoriginale mutre med X mm gjenger i henhold til ISO-standard skader boltgjengene. Det er også mulig at skaden har oppstått ved uriktig tiltrekking av dem eller deg, det er ikke sikkert Teslas mekaniker har funnet riktig årsak til diagnosen og mekanikerens antatte årsak er heller ikke avgjørende for hvem som havner i ansvar. Du må vise at Rud har gjort feilen som har forårsaket skaden for at Rud skal dekke det. Det letteste er å måle gjengene, evt finne spesifikasjonen til mutrene og hjulnavet. Hvis disse ikke matcher, f.eks. Rud har trodd at det var tommer pga amerikansk bil mens hjulnavene er metriske, så har Rud gjort en feil de er ansvarlige for.
Hvis begge sett med gjenger er korrekte, så sliter Tesla med å vise hvordan de uoriginale mutrene har forårsaket skaden, men da endrer de nok fort "mening" til at det er ukorrekt moment som er årsaken og da sliter du litt med å bevise at 4 hjulnav på din bil er dårlige fra fabrikk, mens andre biler ikke har samme problem. Tesla sin mekaniker bør kunne spesifisere hva feilen er sånn helt konkret, for at en skade ikke skal dekkes av nybilgarantien. Det er ikke nok å si "uoriginale mutre", de må si hvorfor.
Viktig poeng av Espen at Rud har rett til å utbedre feilen, men hvis bilen står hos Tesla og ikke kan flyttes på uten reparasjon så mener jeg Rud må ta den regningen, gitt at de havner i ansvar.
Hvis det ender opp med at du må sluke kostnaden, 19" Slipstream med nye sommerdekk kjøper du på Finn til 14 000, da koster felgene bare 500 kr stykket siden dekkene uansett er nye. Hjulnav og arbeid vet jeg ikke, sikkert ikke billig, men 45 lapper tror jeg du kanskje slipper. Tesla kan ikke kreve at du erstatter felgene med nye.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 11:08
Kan ikke skjønne noe annet enn at uorginale bolter som har forårsaket skader må kunne regnes som en skjult feil som skal fikses på bruktbilgarantien/reklamasjonsretten. Inkludert følgeskader. (Og det er uavhengig av om det er forrige eier som har gått for disse boltene.)
Og jeg ville tro man kan kreve orginale deler, men ikke nødvendigvis nye, de skal være i tilsvarende stand.
Sitat fra: Muffinman på fredag 27. april 2018, klokken 10:53
Når du skriver "absolutt alt", hva legger du i det? Det kan vel neppe være mer enn nav+felger som er skadet av dette? Det kan riktignok fort bli kostende slike summer med Tesla sine priser på originalfelger, men man får faktisk fire uoriginale felger av lik eller bedre kvalitet for rundt 6k...