Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Soulranger

#1
Kia Soul EV / Sv: 22kw/100km
onsdag 08. februar 2017, klokken 17:57
Min bil klarer ca 16,5 mil på vanlig vinterføre -5 grader. 21 grader i bilen. Coaster ofte i nøytral i stedet for regenerativ bremsing der det er hensiktsmessig. Snittfart på ca 65-70 (altså blandet).  Høyeste hastighet i nærheten er 90-sone.

Synes forbruket til trådstarter høres rett ut i forhold til den høye farten.
#2
Kia Soul EV / Sv: Effekt ved hurtiglading
onsdag 11. januar 2017, klokken 18:49
Interessant. Jeg hadde i grunn trodd at hurtigladingen skulle gå kjappere på Soul enn det gjør for Leaf (30kWh)- siden Soul er dimensjonert for 100kW QC effekt. Det går fort nok for meg altså, men likevel interessant. ☺️

Noen som har ladet på 100kW lader her og har noe data for det?
#3
Kia Soul EV / Sv: TPMS - tire pressure monitoring system
onsdag 11. januar 2017, klokken 09:21
Hi. If the TPMS sensors were delivered with the car you should ask Kia to fix it on the car warranty. If you bought the tyres and TPMS sensors elsewhere you should contact the store which you bought them. Either way you should be covered.
#4
Kia Soul EV / Sv: Effekt ved hurtiglading
onsdag 11. januar 2017, klokken 09:16
Takk for svar.

"Mer interessant er når du stoppet ladingen."
Dette glemte jeg å skrive ja. Jeg avsluttet ladingen på 81-82% fordi jeg synes det gikk for lenge mellom prosentene på "topp". Batteriet regner jeg med var godt og varmt siden kjøreturen startet med forvarmet bil og jeg kjørte i 90-sone stort sett hele veien til laderen.

"Gjennomsnitt:   33,64 kW
Maks:              45,65 kW
Min:                25,40 kW"
Takk for denne, akkurat slikt jeg var ute etter å se. Pussig å se lading helt nede på 25-tallet. Har du ladet fra 83% og opp noen ganger kanskje? Såvidt jeg vet skal ikke statistikken ta med tiden etter ladingen er avslutta (ifølge en jeg snakket med på telefon i GK låser kabelen opp når laderen stopper og da kan nestemann overta om man har parkert fornuftig). Men jeg har ikke lagt merke til dette selv da jeg ikke har hurtigladet så mange ganger.
#5
Kia Soul EV / Effekt ved hurtiglading
lørdag 07. januar 2017, klokken 18:18
Hei! Jeg lurer på hvilken effekt folk har på hurtigladere?
Jeg ladet i går med følgende resultater:

Varighet:    19m
kWh:           13,23
Snitt kW:     39,8
Ute temp.:  4 plussgrader


Kjørte bilen fra 100% ned til ca 34% rett før ladingen.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Plass til passasjerer og bagasje
fredag 23. desember 2016, klokken 12:29
Når det gjelder bagasje så opplevde jeg at jeg ikke fikk med meg så mye som jeg vanligvis har med på en helgetur. To bagger, en liten koffert med hundeutstyr, hundebur til hund på 35kg samt en katt i bur... Eneste bilen dette gikk i var Soul. Den har nemlig takhøyden bak til å klare det. Legger ned 2 seter for å sette buret inn. Resten går  inn bak bur og det siste setet. Plass til 2 passasjerer og en del småtjafs.

Foreslår at du planlegger prøvekjøring på vinteren slik at du ser vinterrekkevidden. Lag til en typisk oppakning for deg. Prøvelast bilene. Så slipper du å gå på en smell
#7
Kia Soul EV / Sv: Langtidsferie og parkering
søndag 18. desember 2016, klokken 10:58
Hva skjedde her egentlig? Flippa du transportsikringen? Det er en sikring inne i bilen. Under rattet et sted bak et deksel. Står i håndboka om den.
#8
Kia Soul EV / Sv: Broomguiden
lørdag 17. desember 2016, klokken 23:39
Beklager at jeg glemte å legge ved link.

http://bruktbil.broom.no
#9
Kia Soul EV / Broomguiden
lørdag 17. desember 2016, klokken 18:35
Heisann! Jeg har sett at TV2's Broom holder på å lage en database med "kundevurderinger" av biler. Vil anbefale alle å legge inn sin anmeldelse der med de erfaringer og vurderinger dere har. Vær ærlige! Sammen kan vi lage et brukbart bilde av hvordan det er å eie en Soul EV.  :D
#10
Kia Soul EV / Sv: Nytt batteri på garantien, dårlig rekkevidde?
fredag 09. desember 2016, klokken 10:56
Vær obs på at rekkeviddeindikatoren er noe pessimistisk. Hvis du har et snittforbruk på ca 17kWh/100km så kommer du deg opp i over 15 mil rekkevidde. Mange korte turer gir også høyere forbruk enn en langtur. Flere faktorer spiller også inn. Regn med 15-20% høyere forbruk på skikkelig regnvåt vei. Snøslaps kan gi enda litt høyere forbruk.

Min rekkeviddeindikator viser nå at jeg kan kjøre 95km med 80% batteri. Jeg kjører tur/retur jobb 2 mil hver vei i 3 dager uten lading og da har jeg gått ned fra 80% til mellom 2 og 4%. Altså 12 mil når rekkeviddeindikator viser 9,5.
(Men jeg lader vanligvis annenhver dag for sikkerhets skyld
#11
Flott at ladestasjonene er kommet på Vollan og Bjerkvik! Her er forøvrig svar jeg fikk fra grønn kontakt for ikke så lenge siden ved spørsmål om ladestasjoner :

"Hei,

Circle K Nordkjosbotn og Bjerkvik Hotell idriftsettes sannsynligvis før jul.

I tillegg til dette kommer Buktamoen, Setermoen og Lapphaugen på nyåret."

Så det er bare å glede seg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA