Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Supermario

#1
Leaf 2010-2017 / Hurtiglading Asker Bærum desember 2020
torsdag 17. desember 2020, klokken 17:54
Fikk for første gang ikke hurtigladet i dag, Leaf 2017 30 kWt 100'km. På kundeservice Grønn kontakt sa de at det var problemer med Leaf i dette området. Flere med samme problemer for tiden? To hurtigladere er satt ut av spill, må ha service på plass. Så hvis mange Leaf har tilsvarende problem så er vel snart hele ladeparken ute av drift.
#2
Audi e-tron / Sv: Hvor nøyaktig er speedometeret på Etron?
fredag 02. oktober 2020, klokken 23:37
Sitat fra: eivhelle på onsdag 20. mai 2020, klokken 20:37
I forrige uke fulgte jeg en diskusjon på facebook gruppen til Etron, hvor temaet penset inn på hvor stor feilvisningen til speedometeret var sammenlignet med GPS hastighet. Det ble da satt frem to påstander. Den ene var at feilvisningen var konstant uavhengig av hastighet. Dvs at bilen måler hastigheten med stor nøyaktighet og legger til en fast sikkerhetsmargin. Den andre var at feilen øker med hastigheten.

For å teste dette lastet jeg ned en speedometer app på telefonen og brukte den til å sammenligne med visningen til bilens speedometer. Deretter kjørte jeg en runde der jeg testet visningen ved ulike hastigheter. Bilen min er utstyrt med 20" felger og dekktrykket er satt til 2.8 foran og 2.9 bak. Og kort fortalt viste speedometeret 3 km/t mer enn GPS målingen enten bilen kjørte i 30 km/t eller 130 km/t. Dvs at feilvisningen er konstant, uavhengig av hastighet.

Er det flere som har gjort tilsvarende forsøk?

Samme erfaring, samme felg og trykk, men målt med laser, speedometer viser 3% for mye ved 90 km/t
#3
Audi e-tron / Sv: Forskjeller på modellår 19, 20 og 21
fredag 02. oktober 2020, klokken 23:08
Sitat fra: elektro på lørdag 26. september 2020, klokken 19:42
Hva er de viktigste forskjellene på modellår 19, 20 og 21.

Hvilken første regdato bør man se på på norske biler for å skille disse- og er det endringer som er introdusert utenom dette?

Rattvarme i -21, det har tatt litt tid å fixe et ratt som både kan sjekke at du holder i det og samtidig avgi varme... på høy tid, bør være rattvarme i en elbil i kaldt klima. Men prishoppet fra -20 med ny valutakurs ble for mye for meg, rattvarme er viktig, men ikke verdt 10% av bilprisen....
#4
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
fredag 02. oktober 2020, klokken 23:00
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 12. september 2020, klokken 12:58
Ser vi her konturene av det samme som med mobiltelefoner for noen år siden..?

I mobilens spede barndom var abonnementet billig, men tellerskrittene svindyre.
Etter hvert ble abonnementsprisen dyrere, men tellerskrittene stadig billigere.
I dag betaler man en fastpris, og kan ringe og sende meldinger ubegrenset. Man bruker også normalt data «fritt» opp til en viss grense som abonnementet inneholder.

Er det noe liknende som vil skje med ladeavtalene?
På sett og vis er det jo slik Tesla gjør det. Bare at abonnementsprisen er innbakt i bilkjøpet. Og så er «tellerskrittene», altså pris pr kWt svært lave/ubetydelige.

Sier ikke noe om dette er dumt eller smart, bare prøver å forstå tankegangen, om det er dette som skjer....?

Tror ikke det kommer til å skje. Marginal produksjonskost ved telefoni/SMS/data er forsvinnende liten sml med det prisspennet teleoperatørene opererer med. Strøm og overføringskost utgjør en langt større andel i hurtigladingsbusinessen, så her er det langt mindre å spille med.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Speedometer 88 når jeg kjører 78
mandag 17. februar 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Jossemosse på fredag 14. februar 2020, klokken 19:49
Et det slik å forstå at det ikke blir misvisning på kilometertelleren selv om det er misvisning på speedometer? Trodde det var en direktekopling der jeg..

Skiftet nylig til 205/60R16 på min nyeste Leaf, der viser GPS (Google maps) 94km/h når jeg kjører i 100 på speedometer.

Det er direktekobling, begge følger direkte av rotasjon/rotasjonshastighet på hjulet. Så hvis hjulomkretsen økes med 5% så faller odometer (km) med ~5% på samme strekning,  og speedometer (km/t) faller tilsvarende, gitt at farten på kjøretøyet er den samme.
#6
Audi e-tron / Sv: Hvor bred med speil foldet inn?
mandag 03. februar 2020, klokken 12:55
 :+1:
#7
Audi e-tron / Sv: Hvor bred med speil foldet inn?
fredag 31. januar 2020, klokken 10:06
Finner ikke svar på det opprinnelige spm, hvor bred er bilen med speilene foldet inn. Noen som har svaret? Samme problematikk, garasjebredde ....
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ekspert spår priskrig på elbil i Norge
lørdag 30. november 2019, klokken 21:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. november 2019, klokken 20:53
Ja. Ser ditt poeng. Mener jeg leste et sted at de 5% mest forurensede bilene skulle unntas "regnskapet" i 2020. Men senere skal de også telle med.

Ja, i praksis blir det slik i 2020, og så full implementerting fra 2021: «  The passenger car standards are 95 g/km of CO2, phasing in for 95% of vehicles in 2020 with 100% compliance in 2021.»
#9
Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 02:20

For på lang sikt, løser større veier egentlig noen ting som helst? Forskningen er krystallklar på at nei, ved å bygge større veier, så tilpasser folk seg bare ved å kjøre mer, så etter kort tid er man ved utgangspunktet igjen.

Enig i premisset men ikke konklusjonen (som er at vi bare kan bygge veier som ingen kjører på).
#10
Audi e-tron / Sv: E tron og tilhenger - førerkort B/B96
lørdag 30. november 2019, klokken 20:43
Sitat fra: elektro på lørdag 30. november 2019, klokken 11:12
Må vel gjennomføre kurset også? Alternativt bare kurset, og få B96. Noen som vet om man kan bruke egen bil til oppkjøring?
Bare hvis den er spesifikt godkjent til oppkjøring. Så hvis du ikke er kjørelærer så er vel det lite sannsynlig  :)
#11
Dekk / Felger / Sv: Forbruk og dekk (uformell test)
tirsdag 19. februar 2019, klokken 01:06
Har ikke målinger, men da jeg skiftet vinterdekkene fra Viking conti til R2 på E-up så var det plutselig ubetydelig forskjell mellom sommer og vinter. Conti dro merkbart mer strøm en R2. Nå har jeg R2 på Leafen og er fortsatt like fornøyd. Blir nok R2/R3 på eTron
#12
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
mandag 18. februar 2019, klokken 16:20
Sitat fra: hemi på mandag 18. februar 2019, klokken 15:18
Utsagnet er merkelig da de fleste som etterspør og vil bruke stor henger har...... sjokkerende nok BE og kan ta 3500kg.

Trekker 3500kg båt i dag bak cayenne, cayennen er 2.2T og klarer det latterlig bra, bedre enn artic truck LC'en min, vanlige LC'en og til og med svære dodgen!

Vekt er viktig på trekkbil, audien er 2.7-2.9 tonn! med stiv chassis er dette uten tvil egnet bil! Mulig audi er skeptisk til egen kvalitet og drivlinje, eneste jeg kan tenkte på for å ikke ha 3500 på en slik bil.

konklusjon, Q7, cayenne, rangerover, x5 og lignende = SUV'ene som gjelder

e-tron er i3 konkurrent for nærområdet.

Men hvis alle interessenter har BE, hvorfor skulle det da hjelpe å justere ned vekten på bilen?
#13
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:42
Nei, det er kraften som øker kvadratisk (Luftmotstanden) som funksjon av farten.
Siden farten øker går tiden tilsvarende ned på gitt distanse. Merforbruket som følge av økt luftmotstand blir derfor lineær. Så forbruk mål over lik distanse blir lineær, mens over lik tid blir blir forbruket kvadratisk økende.
Men, virkningsgrad i drivverk, motor, varmgang i batteri og el-forsyning (Som er kvadratisk med luftmotstanden fordi indre varmetap er kvadratisk med strømstyrken) gjør at målt forbruk blir mer enn lineært.

Vindmotstanden øker i 3. potens som en funksjone av tiden, og dermed i 2. potens som funksjon av avstanden. Eks:
http://drømstørre.dk/wp-content/wind/miller/windpower%20web/da/tour/wres/enrspeed.htm
#14
Carwing / Sv: Noen som har fungerende app?
tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:37
Har ikke funket på over en uke
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe Leaf- Noen forklaringer og råd trenges
onsdag 01. august 2018, klokken 02:21
Da 30 kwt utgaven kom så fikk den 8 år/160 000 km gar på batteri, samme som nye leaf. 24 kWh kom med 5 år/100 000 km
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA