Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jakal

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Priser service Ioniq
torsdag 07. januar 2021, klokken 23:49
Takket for svar. Som sagt: Jeg er ikke kritisk til forhandler (BN Haug). De påpeker forøvrig viktigheten av å bråbremse 2 ganger pr uke for å få bort irr og salt fra bremseskivene, en liten utfordring for oss som høst / vinter bruker bilen lite. Forøvrig registrerer jeg at lavere service-kostnader på elbiler vs fossil-biler kanskje er en myte.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Priser service Ioniq
torsdag 07. januar 2021, klokken 10:46
Hei, litt nysgjerrig på "the wisdom of the tribe". Og dette er ikke en kritikk av forhandler!

Jeg kjøpte en Ioniq sist sommer fra Birger Haug Oslo, registrert mars 2017, nå kjørt litt under 50.000 km.
Med bilen fulgte en tilstandsrapport (OK), siste service var i januar 2020.

I romjulen opplevde jeg at varselsignaler på displayet begynte å blinke rødt, at jeg måtte stoppe bilen pga batteriproblemer. Bilen var nyladet, men SOC viste kritisk batterinivå. Jeg har levert bilen til BH Oslo for fiks.

Men samtidig tar jeg EU-kontroll og 4-års service. Service koster 5.100,-, EU-kontroll 600,-.
I dag fikk jeg beskjed om at bilen ikke går gjennom EU-kontrollen, bremseskiver må skiftes. Koster 5.500,- med uoriginale deler.

Jeg får jo litt hakeslepp.
Spørsmål: Hva er deres erfaringer med service-priser? Tviler ikke på at dette kan gjøres billigere, men bør jeg holde meg til autoriserte forhandlere for service? Neste år går 5-års garantien ut; vil det da bli mere hipp som happ hvilket verksted jeg velger?

Takk for svar.

#3
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
fredag 19. juni 2020, klokken 19:01
Replikk - jeg endte opp med denne bilen - 190.000,- inkl gode sommer / vinter-dekk (det kan virke som om en del privatselgere bommer fullstendig med prissettingen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182401575
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
onsdag 17. juni 2020, klokken 23:06
Takk for gode innspill. Hurtiglading er en viktig faktor for meg som vil bruke bil mest på langkjøring.  Ref sammenligningstesten av TeslaBjørn med Ioniq 2019 mot Peugeot e-208:
https://www.youtube.com/watch?v=-n2_nU7JDIY&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&index=17&t=0s
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
onsdag 17. juni 2020, klokken 12:51
Hei, kanskje litt off-topic men prøver likevel: Jeg ser på Finn at det er spinnville forskjeller i prising av et par-tre år gamle biler.
Eks denne - 2017 modell: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181763740

Og så har vi en 2019 med skinn / teknikk til samme pris:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178635454

Det er rimelig opplagt hva som er godt kjøp her, men hvilke forskjeller er det egentlig mellom årsmodellene? Eks mellom 2018 og 2019?
Og er det å frykte at en utgående modell (2019) faller mere i pris enn normalt?
Isolert sett vurderer jeg ovenstående 2019-modell som et godt kjøp, eller?
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 12:48
 ;)
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 10:41
Takk igjen for tips. Mulig at folk beholder sin elbil litt lengre enn forutsatt, med forsinkelsen av nye elbiler pga korona-situasjonen (ID3 mm). Bør jeg forøvrig alltid kreve test av kapasitet batteri dersom bilen har gått opp mot (la oss si..) 80000 km?
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 09:56
 :+1:
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 08:33
Jøss * 2, det var imponerende. Kanskje jeg kan gå opp på kjørte kilometer men da fokusere på nye dekk. Og takk for innspillet med soltak. Jeg har et dilemma: Et det selgerne eller kjøperne som er mest interessert i handel nå rett før sommersesongen, med mere kjøring i Norge enn normalt? Og kanskje bilselskaper også er interessert i å kvitte seg med varelager før dvalen kommer i juli...
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
søndag 14. juni 2020, klokken 23:29
"Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det! "
- Hei, det var ingen dårlig pris! Tør jeg spørre hvor langt bilen var gått og hvilken by du kjøpte i?
Selv er jeg på utkikk etter en 2017-modell, max kr 190.000,-, Oslo eller østlandet, teknikk + skinn, max 50.-60.000 km (bør helst kunne bruke sommer/vinter-dekk et år eller to til), servicer fulgt, helst rød eller blå (ikke hvit)....
Fikk et forsikringstilbud på 6.500,-, langt dyrere enn mine tidligere el-biler (Kona / Ampera i kortere perioder) - de forklarte det med at skadefrekvensen på elbiler er høyere enn fossilbiler - er det en kurant pris?
Og et lite spørsmål om soltak - er det bare til gunst eller tar det noe på takhøyden (jeg er nesten 190 cm)?
Takker for svar - flott brukerforum med mye kunnskap. 
#11
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:10
Jeg forsøkte å registrere meg for ID3 for et par dager siden, la inn alle aktuelle data med bekreftet bankoverførsel. Men nettsiden "hang", og etter et par timer logget jeg av. Jeg har ikke fått noen bekreftelse fra VW, men pussig nok er forskuddet på 10.000,- trukket fra konto. Er det noen som har opplevd det samme, regner med at vi etter registrering skal få en bekreftelsesmail med kønr fra VW?
Forøvrig har jeg også satt meg opp på nyhetsbrev fra Seat, spent på prissetting av El-Born ift ID3...
#12
Corsa-e / Sv: Opel Corsa-e
onsdag 18. september 2019, klokken 13:23
Tror nok det generelt blir en fin bil, også på langturer dersom seter, veistøy, stereo etc er OK. Middels rekkevidde er jeg ikke bekymret for, all den stund hurtiglading opp til 80 % går på en halvtime. Det passer uansett med en beinstrekk / pause etter kjøring i 25 + mil.

Med hensyn til kontraktskriving før 1. oktober er det uaktuelt for meg. Betalte forskudd for å stå på ventelister har etterhvert ingen effekt, fordi tilbudet av biler med OK rekkevidde øker betraktelig i 2020. Gevinstelementet ved videresalg forsvinner derved, det gjelder også Corsa-e. Og jeg vil uansett ikke binde meg før bilen er prøvesittet og sammenlignet med eks Peugeot e-208.
#13
Corsa-e / Sv: Opel Corsa-e
fredag 13. september 2019, klokken 13:51
Utseendet kan jeg være enig i er heller kjedelig, det er basert på markedsundersøkelser hvor målgruppen ønsket en videreføring av Corsa-formspråket. Personlig er jeg langt mere begeistret for e-208, hvor det er særpreg og et ungdommelig formspråk.

Når det gjelder pris er jeg også skuffet, men kanskje av litt andre årsaker enn Mao. Innstegsmodellen ligger på nivå med Zoe og e-208. Jeg hadde imidlertid forventet enklere pakkeløsninger enn det Opel har utarbeidet, i tillegg til en First Edition-utgave (ref England). For meg er e-Edition utgaven aktuell, med ønsket tilleggsutstyr vil den komme på ca 285.000,- (+ vinterdekk).Da ofrer jeg Adaptiv Cruisekontroll. Sammenlignbart er Peugeot e-208 Allure aktuell for meg, med tillegg inkl Adaptiv Cruisekontroll (kommer fra febr 2020) kommer den på ca 292.000,-. Prisforskjellen med Corsa er altså hovedsakelig Adaptiv Cruisekontroll, og jeg er i utgangspunktet ikke i tvil om hvilken bil jeg dras mest mot.
Så kommer komfort, kjøre egenskaper, mulighet for takstativ etc inn i som faktorer, det vil drøye før svarene foreligger her.
Men i sum tror jeg Opel her bommer litt med pakkeløsningene, jeg hadde forventet færre tilvalgsalternativer og mer omfattende utstyr i pakkene (adaptiv cruisekontroll burde være standard). Som det er nå fremstår Peugeot´en mer moderne og attraktiv, i hvert fall for meg.
#14
Corsa-e / Sv: Opel Corsa-e
tirsdag 10. september 2019, klokken 12:54
Ser den, og er noe skuffet. Jeg hadde forventet pakkeløsning for adaptiv fartsholder, NAC Navigasjon (usikker på fordelen med den...), 10 `screen, svart tak på signaturfarge oransje, panorama ryggekamera... Får sjekke ut prislisten for e-208, men har følelsen av at den kan være et vel så godt kjøp når de får adaptiv kursholder på plass vinter / vår 2020.
#15
Corsa-e / Sv: Opel Corsa-e
tirsdag 10. september 2019, klokken 11:52
Vi venter på priser for Corsa-e, som skal komme i dag (10.9). Jeg besøkte en Peugeot-forhandler nylig som antydet rykter om høyere priser for Corsa-e enn e-208. Det har jeg vanskelig for å tro, tipper innstegsmodellen ligger på Zoe-nivå (250.000,-) med bedre utstyrsliste enn e-208. Så tipper jeg det i tillegg kommer en topp utstyrt versjon (ekskl. soltak) til ca 275.000,-.Altså en fullspekket Corsa-e til under 300-000,- med dobbelt dekk-sett.
Men kanskje er jeg for optimistisk, valutakursen er jo ikke akkurat gunstig for importvarer fra EU. Vi får se...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA