Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Esa

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil og ferge
torsdag 10. november 2016, klokken 19:26
Vekker til live en gammel tråd.

Ser nå at Fjord1 har gitt opp å sende elbiler til øverste dekk. Tok ferga på tirsdag og da var det info om at elbil skulle i den ordinære køen. Det ble nok for mange elbiler og litt for lite plass til tungtransporten i oppstillingsfeltene på land. I tillegg har de muligens vurdert det slik at det er en masse hybridbiler de ikke får sortert ut uansett........
#2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Hyundai Ioniq Electriq
torsdag 10. november 2016, klokken 19:14
Jeg er interessert. Ta kontakt
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil og ferge
onsdag 17. desember 2014, klokken 22:58
Ser at det diskuteres mye brannteknikk i denne tråden. Da kan det jo være greit med litt bakgrunnsinformasjon.

I 2013 gjennomførte to branningeniørstudenter ved Høgskolen Stord/Haugesund et forsøk med fullskala brann i en Peugeot Ion.

Klippet fra sammendraget deres rapport:
Observasjoner gjort under brannforsøket ga inntrykk av at brannen ikke utgjorde noen større fare for omgivelsene enn en brann i en vanlig bensin- eller dieselbil. Det vil i alle bilbranner være en risiko for lufttrykkeksplosjoner fra airbager og dekk. I denne elbilbrannen oppstod det ingen eksplosjonsartet brann eller høye flammesøyler. Fra batteripakken ble det observert brennende elektrolytt og lysglimt fra brennende metaller i katoden.

Hele rapporten finner dere her: www.nb.no/idtjeneste/URN:NBN:no-bibsys_brage_45283

Teknisk ukeblad skrev denne artikkelen etter forsøket. Her kan du også se video av brannen: www.tu.no/industri/motor/2013/10/11/her-setter-ingeniorstudentene-fyr-pa-en-peugeot-ion

Her er en presentasjon fra forsøket. Lite forklarende tekst, men endel bilder (slide 20 mest interessant): www.brannvernforeningen.no/novus/upload/file/BVK/ELbil.pdf
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil og ferge
lørdag 06. desember 2014, klokken 21:15
Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. desember 2014, klokken 18:48
http://www.aftenbladet.no/trafikk/Elbil-nekt-pa-nedre-fergedekk-3580466.html

Fra artikkelen:
"- Vi er opptatt av problemstillinger knyttet til elbiler og ferger i Fjord1, og kan komme til å innføre flere tiltak, sier Bergheim."

Noen andre enn meg som er redd for at neste tiltak blir å begrense antall elbiler pr avgang?
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil og ferge
torsdag 04. desember 2014, klokken 21:28
Kan ikke se at Sjøfartsdirektoratet har innført noen nye regler om elbil på ferge, så dette må være noe Fjord 1 har funnet på selv. Håper at dette er en godt vurdert besluttning fra Fjord 1 og ikke et "politisk tjuvtriks" for å stemple elbiler som et problem som fergeselskapene må ha ekstra betalt for.

Husk at det er kort tid siden Fjord 1 fikk avslag på å få kompensert for tapet de mener å ha hatt pga økningen i elbiltrafikken. Med den ordningen de nå har innført er det fort gjort å i neste omgang hevde at elbiler krever ekstra oppfølging (dirigering på kai og på ferge), binder opp lastebilplasser på øvre dekk, osv og at fergeselskapet derfor må ha kompensasjon for dette.

I tillegg kan denne ordningen bidra til mer press mot incentivet gratis ferge siden andre personbiltraffikanter mener elbilene sniker i køen og får de populære plassene på øvre dekk (selv vil jeg heller "ned" så jeg unngår saltråk, men hver sin lyst.....).

Greit nok at batteribranner er vanskelig å slukke, men dette må jo vurderes opp mot sannsynligheten for at en brann oppstår. Bilene er jo avslått under overfarten og en har heller ikke koblet til lader. Da skal det mye til for å starte brann. Det er heller ikke enkelt å slukke en "vanlig" bilbrann selv om den står på et dekk med sprikelanlegg. Så kan en jo også fundere litt på at biler som Fjord 1 ikke klarer å slukke skal plasseres rett ved siden av store trailere som kan bli skikkelige bål.....
#6
Rogaland elbilforening / Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland
mandag 06. mai 2013, klokken 23:30
Da er hurtigladeren på Åsen oppe og går. Fungerte fint i ettermiddag. Vi får den vel inn på hurtigladekartet etterhvert.
#7
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
mandag 18. februar 2013, klokken 00:47
Motbakkene i Rennfast er ikke så kraftkrevende som en skulle tro. Min erfaring er at det ikke går særlig mer strøm på dette strekket enn på tilsvarende flat vei. Husk at du regenererer en del på vei ned. Jeg ligger gjerne i ca 90 i bunn av bakken, holder jevn gass oppover og kjører i ca 70 når jeg kommer ut av tunnelen. Trikset er å ikke akselerere i oppoverbakker, det stjeler strøm.

Ellers så virker det som om 70 kmt er den mest økonomiske farten for iMiev.

Vil du sikre deg mot problemer på Aksdal kan du jo toppe opp batteriet på hurtigladeren på Randaberg før du starter på Rennfast. Det er også et normalladepunkt på Aksdal, ved parkeringsplassen til teknisk etat.

Lykke til med turen.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
lørdag 02. februar 2013, klokken 10:30
Hurtigladeren på Aksdal er fortsatt fritt tilgjengelig og gratis. Den fungerte fint i går.
#9
Kjøretips / Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
lørdag 21. juli 2012, klokken 18:19
Enig med CRA. Min erfaring fra pendling gjennom Rennfast-tunnellene er at beste kjørestil er regen for å holde farten nedover, slippe opp litt i bunn av tunnellen og holde jevn kjørefart oppover (unngå akselerasjon i oppoverbakke). Med denne teknikken bruker jeg ikke særlig mer strøm gjennom tunnellene enn hva jeg ville brukt på tilsvarende strekning ute på flatmark.
#10
Rogaland elbilforening / Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland
mandag 30. april 2012, klokken 21:53
Noen som vet når hurtigladerne på Leirvik og Haljem er klare? Gleder meg til å prøve en ekspressladetur Stavanger-Bergen.
#11
Rogaland elbilforening / Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland
mandag 23. april 2012, klokken 18:14
Stemmer nok det. Kjørte innom Aksdal senter i går kveld og der stod vidunderet, rett ved siden av 123-pumpa. Det ser jo ut som om det kun er åpningssermonien som gjenstår.  :D

#12
Rogaland elbilforening / Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland
søndag 22. april 2012, klokken 12:01
Det er Haugaland Kraft som skal etablere hurtiglader i Aksdal. Planen er at den skal være klar i første halvår 2012. Se omtale på Haugaland Kraft sine nettsider:  http://www.haugaland-kraft.no/nyheter/hurtigladestasjon-article1380-580.html

Jeg speider etter byggeaktivitet hver gang jeg kjører forbi Aksdal senter, men har ikke sett noe fra europaveien.
#13
Spørsmål til I-MIEV; Hvor stort hull må bores til eksosen? Har du et bilde av den detaljen?
#14
Høres spennende ut. Har du bilder?
#15
Det er ikke cruise-control i i-Miev. Brukte selv konsekvent cc-en på fossilbilen når jeg var på landeveien, men overgangen til "el uten cc" var ikke så stor. Med velgeren i B tåler bilen lett litt løfting av gassfoten uten å tape fart.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA