Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tommy88

#1
denne avgifta er en avgift alle som har innlagt strøm må betale uavhenging om de har elbil eller bensin /dieselbil.

så 16øre kw for strøm vs 5kr for literen med bensin så må vel de med bensinbil betale ganske mye mer i avgift pr kjørte km.
#2
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
tirsdag 24. april 2018, klokken 22:35
nå har jeg byttet batterier, var 2 batterier i 6-er kassen som var dårlige.

har nå satt den på Initiallading nå, men ser den ikke trekker mer en 1600w eller 7,3A. har den startet Initiallading eller barre en vanlig lading? den skal vel trekker 10A på Initiallading?
#3
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
mandag 12. mars 2018, klokken 11:30
Var det jeg var redd for, da er jeg uten bil til jeg får hentet nye batterier som ligger 20mil fra her.

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk

#4
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
lørdag 10. mars 2018, klokken 17:24
har nå kjørt bilen ca 130mil og har hatt rekevidde på over 6mil

men har nå fått batteriproblem igjen:(

skulle kjøre en lang tur for noen dager siden mye oppoverbakker og ladelys kom på etter ca 4,8mil ca 20% igjen på måler ladet opp bilen rett etter dette og lå på grønt hele veien på ecometer.

i dag kom ladelys på på ca 50%

målte batteripakker

ca 6,2 i snitt på 11kasse
ca 6,1 i snitt på 3kasse
og 5,5 i snitt på 6 er kasse

så er nok et eller flere batterier som er defekt i 6er kassen nå.

så må nok ned med denne, hvordan er det og fortsette å kjøre med bilen eller bør den ikke kjøres før batterier er byttet?
#5
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
fredag 05. januar 2018, klokken 23:49
Ok, den stopper ikke her, skulle kansje koblet til en måler da og sitt om den slutter å trekke strøm.  Det er ikke samme bilen. Men samme årsmodell, er ikke sikker når det skjer men virker som det sjer oftest litt etter bilen har stått i ro ei stund, den spretter opp til rødt mulig og over på regenerering sida (er ikke helt sikker)  før den blir stabil igjen.

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk

#6
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
fredag 05. januar 2018, klokken 22:02
Tror det er i orden nå, batterier var kalde når jeg tok den av lading i dag etter ca 9timer, skal vannpumpe stoppe når den er ferdig å lade? Det gjør den ikke før jeg trekker ut strøm til ladekabel. Er og en til ting jeg lurer på er det normalt at eco måler får seg et "nykk" av og til eller kan det være et tegn på slitte børster? Har ikke sjekket de ennå

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk
#7
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
fredag 05. januar 2018, klokken 00:25
Jeg bruker pp2000 og ikke lexia vist da det er litt enklere, er det inne på " charge condition memorised"?  Står der charge programmed: equalision. Er det riktig?

Ser det står likt på lexia og. Er det charge cancellation som tilbakestiller lading da kansje?:) og det er inne på traction battery maintenance.
#8
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
torsdag 04. januar 2018, klokken 22:24
Jeg bruker lexia på den, vannlys kom på forige gang også, når jeg fylte vann. har ladet en gang til i går og men da sto den ikke så lenge på lading, men i dag sto den 12timer ca og når jeg skulle lukke opp bakluka kjente jeg den var varm, kjente etterpå på batterikassen som og var varm + når jeg startet den lyste vannlys, så at "stop"lys blinket tidligere etter vannfylling men blinker ikke nå da, kan det ha en sammenheng?

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk
#9
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
torsdag 04. januar 2018, klokken 19:51
Har kjørt 63km med bilen i dag og står nå på 20%, bilen blei og eu godkjent i dag:)  men når jeg hadde hatt den på lading i natt sto jo vannfyllingslyset på igjen, så avslutter ikke billen iniatallading selv eller må den avsluttes manuelt? Og må jeg fylle vann på bilen igjen eller er det nok å resete lyset? Bilen sto på 55% før lading.  Sorry for tungvint skriving men får ikke logge på her på dataen og får ikke nytt passord på mail, noen som vett hvordan jeg fikser det og:)?

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk
#10
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
lørdag 30. desember 2017, klokken 01:18
Har nå tatt intiallading på bilen da jeg var lei av den bare ble stående her,                            fylte vann etterpå og gikk kun 3 liter på den.  Har vært ute og kjørt litt med den i dag, og har nå kjørt 35km for det meste med nærlys og varmevifte på hakk nr 2.         -1 grader ute og etter dette står strømmåleren på ca 43%.                                            Hvordan høres det ut normalt eller?                     Har også planner om og lage en form for overvåkning av spenning på batterikassene, men sliter med at multimeteret mitt ikke viser spenning ved belastning heller ikke ved regenerering i bakker kun når bilen står stilt. Kan multimetere være feilen her?                               Har planer om og kjøpe voltmeter og riktige motstander på ebay sånn jeg får gjennomsnitt fra vær batteripakke.

Sent fra min F8331 via Tapatalk

#11
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Batteri rekondisjonering
lørdag 30. desember 2017, klokken 00:57
Jeg koblet nettopp på multimeter bak på 11 kasse på min saxo, løsnet skruene til kabel fra shunt/sikring og la inn en 0,75kv kabel som jeg skrudde fast sammen med stømkabel der, men sliter med at multimeter ikke viser spenning under belastning av batteri, mulig pga dårlig multimeter  fra biltema?

Sent fra min F8331 via Tapatalk

#12
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
onsdag 25. oktober 2017, klokken 18:49
sitter her og tenker litt, om jeg kopler på et multimeter på den bakre batterikassen og passer på at spenning ikke går under 55-60v samlet på kassen er det noen fare for reversering eller noe da?
#13
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:57
Og kan jeg ta vannfyling etter bruk med denne eller må jeg kjøre til jeg kan ta intiallading og fylle etter det, og hvordan blir det med kjøling av baterier og ekstern lader kjølesystem vil jo ikke gå når jeg bruker den laderen eller går det fint så lenge det bare er 5A.

Sent fra min F8331 via Tapatalk

#14
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:53
Kansje jeg må få leie den laderen en dag, har ikke tappet batteriene ennå,  vil jeg reversere baterier om jeg bare tapper de ned ved hjelp av dc konverteren? Er ikke så veldig inne i hvordan disse batteriene virker

Sent fra min F8331 via Tapatalk

#15
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte av batterier og lading etter.
mandag 23. oktober 2017, klokken 19:04
ok, vett du hvor mange ampere dcdc konverteren bruker? hvor lang tid kan det ta å komme ned til 100v? bare å sette på alt som bruker strøm varmetråder osv?

når du tapper ned batteriene, tapper du de da ned til 0v? og kan vanlig batterilader for 6/12v bilbatteri brukes til å lade enkle batterier?

vil gå ut å begynne å prøve å få tappe de ut etterpå så håper jeg å få sette den på lading i morgen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA