Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV-FTW

#1
BMW i3 / Sv: 2017 med 100k på telleren
mandag 15. august 2022, klokken 12:10
Hei. Kjøpte bil i går. Akkurat samme problemstilling som deg, men etter å ha lest og undersøkt, valgte jeg å kjøpe.

2017 mod , alt utstyr, kjørt rett over 100 000 kilometer.
Bilen er strøken, og batteriet viser utbyttbar energi på 28 kWh, som er svært bra etter å ha kjørt 100 000 kilometer.

Har forsikring som dekker AC, motor og drivverk, så er ikke bekymret for dette. Eller sjekk at bremser er fine og at tårnlager er byttet.

Utover det er det en fantastisk bil, men generelt veldig lite feil.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Folk lader feil!
lørdag 01. januar 2022, klokken 19:27
Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Leser en på forumet til IONIQ5 har denne fryktelig dårlig hastighet på hurtiglading nå om vinteren. Ioniq 2020 har også dette. Polestar 2 hadde, men de har fått på plass oppvarming av batteriet dersom en legger inn ladestopp i app. Håper jo at dette er noe som kommer på oppdatering av SW hos Enyaq også.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Folk lader feil!
lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Sitat fra: Aja på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:42
Greit nok. Det jeg ikke begriper er at starter man på 10% får man over 100kW til 35%. Starter man på 35% får man 40kW.. Omtrent som en gammel e-up på en god dag 🤭
Ikke bestandig like praktisk å lade helt nede på 8-10% når man er på farten.

Det har med varme på batteriet å gjøre, men også hvordan bilen er programmert. Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler. Lønner seg alltid å kjøre bilen tommest mulig for strøm før en lader.

Derimot er jeg enig, optimalt skulle den ladet raskt uansett når en valgte å lade.
#4
Skoda ENYAQ / Folk lader feil!
lørdag 01. januar 2022, klokken 09:41
Jeg leser om folk som klager på ladehastighet, og det slår meg at veldig mange gjør feil.

For å oppnå raskest mulig ladehastighet:

1. Batteri må være litt varmt, så ikke lad etter kun kjørt noen få mil.
2. IKKE lad når bilen viser 20 prosent eller mer, da lader den trengt. Lad aller helst når den viser 8-10 prosent, da lader den opp mot 125 kW.
3. Er det flere som lader på likt, da kan dette påvirke hastighet.
4. Stopp lading på 80 prosent, det går veldig tregt etter det.
5. Går det sent tross disse råd, da kan lader være defekt, så bytt til ny lader!

Starter alltid lading når bilen viser  på 8-12 prosent, og får da alltid over 100 kW frem til rundt 30-35 prosent. Så går den sakte jevnt ned og legger seg stabilt på 70-80 kW frem til jeg avslutter lading på 80 prosent.

Har forresten ev IV80
#5
Skoda ENYAQ / Sv: LED vs LED Matrix
fredag 17. september 2021, klokken 07:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. september 2021, klokken 00:01
på ID.4 svinger lyset ved vanlig hovedlys i byen hvertfall, men vet ikke om Enyaq sine gjør det.

Mener bestemt at de svinger på min Enyaq også.
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Eksponert rattstamme?
onsdag 18. august 2021, klokken 16:01
Helt vanlig.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Definitivt Stiv
onsdag 18. august 2021, klokken 16:01
Har bilen selv, med 21", og må si det er merkbart stor forskjell på mykeste demper på DCC og hardeste. Det er derimot mindre på Comfort og sport, men har lagret en egen innstilling med mykeste demper, og da er det som sagt stor forskjell.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Hjulstøy
onsdag 18. august 2021, klokken 15:57
Har selv hatt Leaf og tre stk Ioniq. Har nå Enyaq IV80 med 21" felger. Må ærlig si jeg ikke er enig med TS. Bilen er langt mer stillegående enn Leaf, og i alle fall Ioniq. Den har et behagelig støynivå, noe alle som har tester eller vært passasjer også kommenterer.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Hjulstøy
onsdag 18. august 2021, klokken 15:54
Sitat fra: SolEL på mandag 16. august 2021, klokken 20:31
Teslabjørn har målt støynivåene til MED bilene. I 80 km er DB tallene slik:
Enyaq: 65,4  (på 21" pirelli)
ID4: 64,0      (som over)
Q4: 63,5       (19" Bridstone)

Ifølge hans målinger er Enyaq dårligere støydempet enn ID4 og Q4, som jo lages på samme fabrikk.  !,4 db er en del.
Kris Rifa mente derimot att Q4 støyest mest, men han måler ikke.


TelsaBjørn sa vel at de var like stille, han var tydelig på at Skoda hadde større hjul enn de andre og derfor litt mer støy, men at med like hjul ville det ikke vært forskjell!
#10
Hyundai Ioniq / Sv: 38 kWh Ioniq Batteriproblem
søndag 11. april 2021, klokken 23:20
Storm i vannglass!
#11
Hyundai Ioniq / Sv: 38 kWh Ioniq Batteriproblem
onsdag 17. mars 2021, klokken 07:31
Hadde disse bilene vært brukt som bomber, hadde de ikke skapt mye skade. Med andre ord, du overdriver kraftig her. Brannbomber? Ikke kjøre i tunell osv?
Hvor mange biler er solgt og hvor mange har faktisk starter å brenne?

Slapp av sier jeg. Batteriene blir byttet til slutt, på de bilene hvor det er nødvendig.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Power Limited - skilpadde
søndag 07. februar 2021, klokken 21:10
Dette er et problem flere har fått med 2020 mod. Det har med kaldt vær å gjøre. TeslaBjørn har en teori som han luftet på FB.

Kopierer den inn her :

«Jeg tror jeg vet hva som er problemet. Ioniq 38 kWh har batteri som er mer følsomt for lave temperaturer. Den lader som kjent sakte hvis batteriet er kaldt. Det samme skjer med utlading av batteriet. De fleste har ikke merket dette ennå fordi det ikke har vært ordentlig kaldt ute. Og Ioniq 38 har også gjenvinning av varme fra batteriet slik som Soul og Kona.

Det som skjer under kjøring er at bilen suger batteriet kaldt under kjøring. Og da blir batteriet så kaldt at den ikke klarer å levere nok effekt ved lav SoC. Her er noen tall tatt i løse lufta for å forklare hvordan batteriet omtrent klarer:
- SoC 50 % batteritemp 20°C: 150 kW tilgjengelig
- SoC 20 % batteritemp 20°C: 100 kW tilgjengelig
- SoC 50 % batteritemp 5°C: 100 kW tilgjengelig
- SoC 20 % batteritemp 5°C: 20 kW tilgjengelig og skilpaddemodus

Dette kan lett fikses via software ved å la være å gjenvinne restvarme fra batteriet samt å aktivere batterivarmeren ved SoC under 40 %.»

Sitat fra TeslaBjørn.
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020 - Android Auto Trådløs?
fredag 22. januar 2021, klokken 12:53
Funker sånn trådløsadapter greit på iPhone?
#14
Hyundai Ioniq / Sv: IONIQ 2017-2019 Støydemping?
tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:36
Sitat fra: Mateusz på tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:03
Anbefaler denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=PhW4IG3tHRw

Full støydemping av dører og bagasjerommet. 5db mindre støy målt med desibel-måler. Litt mye arbeid men gir resultater for noen som er litt nerd :)

Nå sa vel personen som gjorde så mye arbeid at han hørte forskjell, men trodde han skulle høre mer forskjell med tanke på arbeid og kostnad.

Videre tenker jeg at det ikke er dette TS spør etter, men mer lyddemping slik som Mercasol annonserer. At de sprayer ekstra lag med lyddempende middel under bil og i hjulbuer.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Infortainment spørsmål
tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:34
Tredelt skjerm savner jeg ikke, da de ble for små uansett og for mye i info. Synes det er bra slik det er nå, med valget at en har stor skjerm, og kan hente inn den mindre skjermen ved siden og bla opp og ned i denne.

At naturlydene er unyttige er jeg enig i, men at de er plagsomme, nei. En må jo som sagt bevisst gå inn på dem for å høre på dem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA