Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orla Pedersen

#1
BMW i3 / Sv: Ladekabelen låses ikke fast lenger.
torsdag 21. mars 2024, klokken 07:53
Sitat fra: Orbit på mandag 23. november 2020, klokken 15:035-taggers bit er "Security torx", med navning TS15, TS20 etc (som er en ekstra komplikasjon i forhold til vanlig T15 etc med hull).
Var igennem operationen igår,og manglede selvfølgelig den særlige torx. I nøden sleb jeg 5 tag af en normal 6-taggers bit, og den sidste tag er akkurat nok til at fjerne skruerne. De er erstattet med "normale" skruer, om man nu skulle derind igen en gang. ;)
Ellers forløb operationen enkelt og smertefrit, og det helt uden at bruge taget som opbevaring  :laugh:
#2
Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 09:32:+1:
Ja, sant det , det går vel mer og mer strøm bare(?).
Egentlig husker jeg ikke helt, er en stund siden jeg lekte med Ebers–Moll modeller og slikt ;)

Men problemet er jo at den kan finne på å løpe løpsk uten god strømstyring eller (helst og) kjøling.
Grilling av IGPTen blir uansett sluttresultatet, og det er det jeg tror har skjedd her..
Strømmen bestemmer motorviklingerne med mindre begge transistorer på en fase åbner samtidig. Faktisk er det i praksis altid gatedriveren, der ødelægger en IGBT. Sjældnere tilfælde temperaturen.
#3
Sitat fra: bcx238h på torsdag 30. november 2023, klokken 06:48
Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 00:47...jo varmere en transistor blir, jo mer motstand blir det i den, og der igjen enda mer varme genereres... potensielt skummelt.

Du mener sikkert mindre motstand blir det i en transistor, når den blir varm.

Derfor må effekttransistoren ha en temperaturkompensasjon for å beskytte kollektor-emitter-strekningen.


Men det er heldigvis ligemeget eftersom transistoren/IGBT ikke bruges i det lineære område. I den her situation er transistoren enten off, eller 100% on, og så temperaturkompensation ligegyldig.
#4
Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 01:01Den skal være istand til å resette seg selv når det blir kalt nok, og avstanden til spiral-motstanden er nok relativt nøyaktig beregnet.



Det ligner bestemt en "kaffemaskine sikring" og det er en engangs sikring forstået som den sidste redning inden varmelegemet i kaffemaskinen brænder ud.
Jeg har brugt rigtig mange af den slags til andre varmelegemer også, de fåes med forskellige brydetemperaturer.
#5
Bump!
Søger stadigvæk omsorg  :)
#6
Er der interesse for at overtage et dansk Th!nk project? Jeg har tidligere her på forum beskrevet hvordan zebra batteriet døde, og om planer for et alternativt batteri. Men virkeligheden er at jeg ikke kommer videre med projektet. Bilen har kørt ca. 20.000 km. den kan bruges til reservedele, eller til  genopbygning. Bilen har været dansk indregistreret, papirer er formodentlig forlagt, men sidste registreringsnummer er kendt.
Bilen er komplet minus zebra batteriet, der er bortskaffet, (dvs. der følger ingen "kemibombe" med).  :)
Nogen interesse?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#7
BMW i3 / Sv: Bilen er litt hard på styringen.
søndag 29. januar 2023, klokken 09:02
Det kan være fjederbenenes øverste lejer. Disse kuglelejer er skrøbelige, vi fik byttet disse lejer på garanti på vores årgang 2017.
#8
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
fredag 04. februar 2022, klokken 09:15
Lidt opfølgning.
Det blev til nye lejer i toppen af fjederbenene, og en sporing af styretøjet. De gamle lejer så brugte ud, men ikke mere end det.

Jeg er i tvivl om hvorvidt det er hele løsningen, men bilen føles dog helt anderledes retningstabil at køre, klar forbedring.

Men selvopretning er der stadig ikke meget af. Måske mere en designfejl.
#9
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
tirsdag 28. desember 2021, klokken 08:35
Så fik vi et par kolde dage i Nordjylland, -5 og koldere. Og det gør klart problemet værre, klart tungere at dreje, og endnu mindre selvopretning.
Det bliver en tur på værksted....
#10
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
onsdag 22. desember 2021, klokken 11:31
Det skal siges at bilen ikke trækker hverken til højre eller venstre, den mangler blot selvopretning lige omkring midten. Rattet går let i hele sin bevægelse.

Oplevelsen er lidt ligesom gamle dages hækmotor biler, (boble, Skoda 120, mfl.), hvis nogen husker dem  ;)
#11
BMW i3 / Selvopretning styretøj
onsdag 22. desember 2021, klokken 10:07
Vi købte brugt i3 (2017, 21000 km.) af forhandler denne sommer. Vi fornemmer at vi skal styre hele tiden når rattet er omkring midt-position, og det giver lidt urolig kørsel. Bilen selvopretter godt nok fra store styreudslag, men kommer aldrig helt til ligeud kørsel. Forhandlerens værksted har brugt tid på at undersøge sagen, og har søgt hjælp fra BMW værksted. Begge er i tvivl om hvorvidt at der er fejl i styretøjets mekanik, eller om der er tale om en lidt uheldig egenskab ved bilens design. Oplevelsen er den samme med sommerdæk henholdsvis vinterdæk. Bilen kører i Danmark.
Jeg vil gerne høre om andres erfaringer .
#12
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: think 2009
onsdag 25. august 2021, klokken 08:17
Sitat fra: jonandse på mandag 23. august 2021, klokken 09:46

Did you ever solve the BMI AC detection issue you had in 2016?

No, before i got the battery out off the car it "exploded" leaving acid dust all over the place, and inside the BMI. These battery's are old and unsafe in my view.
#13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: think 2009
søndag 22. august 2021, klokken 10:42
Sitat fra: jonandse på torsdag 19. august 2021, klokken 23:24
AC heater element is 84 ohms.
Pack voltage is 304V.
Pack is cold.
BMI zebra monitor says only a few volt but maybe that's because the contactors aren't engaged until proper temp is reached?

Don't ever load a cold zebra-battery, that includes instruments, that's why the BMI disconnects voltage messurements when cold. Any load will destroy the chemestry.
#14
Sitat fra: Damir på tirsdag 10. august 2021, klokken 20:29
If I understood correctly, the Internal ISO fault occurs when the cells shorten out inside the battery?
Not quite right. Internal ISO fault is electrical leakage to the casing that contains the cells.
Internal Shorted cells is another matter.
#15
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: think 2009
søndag 09. mai 2021, klokken 10:46
Sitat fra: jonandse på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:08


Using Nikometer and diagvga from Orla it is obvious that this car has had AC heating problems some time in history - the AC heater relay error flag is lit. This flag is described as category "Notice" but needs to be reset with Zebra monitor (which I don't have hardware for just yet).



For your information, the status for heater relay and heater switch,  read from the canbus by diagvga and Nikometer software is NOT fault messages.

Definition :
0 = AC heater switch open
1 = AC heater switch closed
Real time status of PWM controlled AC heater switch

0 = AC heater relay disabled
1 = AC heater relay enabled
Flag active 6 sec. before/aften AC heater relay enabled

Zebramonitor canbus communication is unknown to me.  PRensel investigated zebramonitor communication, but he is silent for the time being
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA