Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eliten

#1
Kjøpe elbil? / Sv: 6/7-seter - anbefalinger trengs
torsdag 12. mai 2022, klokken 09:58
Maxus Euniq 5 har en 6 seter med 70Kwh batteri.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: God elbil på glatt føre
tirsdag 15. juni 2021, klokken 10:20
4x4 er jo bra men har kortere rekkevidde pga mer vekt og to drivlinjer, men hvor ofte trenger man det? MG ZS EV har bra vektfordeling på forhjulene. Har selv Leaf 30kw som sjelden har problemer på vinterføre. Det som jeg synes virker positivt er alle de nye el-bilene med bakhjulsdrift er at de har liten svingradius, motoren over drivhjulene. Når man skal til fjells, vil jo elmotoren på bakakselen og all bagasje bak, bety at det er mye vekt på drivhjulene bak, og dermed god fremkommelighet. I utforbakker med mye regenerering, mister man ikke styringen da forhjulene ikke låses. Flere modeller som har denne løsningen er jo Skoda Enyaq, VW ID 3 og 4, Audi EQ4, Tesla 3 SR med flere.
#3
MG5 EV / Sv: MG kommer med stasjonsvogn i UK - 4 kvartal 2020
søndag 28. mars 2021, klokken 09:21
Ladehastigheten virker til å være av de bedre i denne klassen.
#4
MG5 EV / Sv: Hengerfeste?
søndag 28. mars 2021, klokken 09:20
Finnes mye spennende info her: https://ev-database.org/car/1474/MG-MG5-electric
#5
MG5 EV / Sv: MG kommer med stasjonsvogn i UK - 4 kvartal 2020
søndag 28. mars 2021, klokken 09:12
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Lange service-intervaller?
søndag 25. oktober 2020, klokken 07:31
Nissan Leaf har 30.000 km intervaller på service. MG ZS Ev har 25.000 km intervaller.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
fredag 29. juni 2018, klokken 23:54
Kan ikke uttale meg om hvor godt 24kw'n holder seg, men har selv en 30kw Tekna fra 26.01.16. Har kjørt snart 90.000 km uten å ha merket noen reduksjon i rekkevidde fra den var ny. Lader alltid hjemme til 100%.
Hurtiglader 1-2 g/pr mnd. Et par ganger i året har jeg vært på langtur og har ladet 2-3 ganger pr veg. Et par 3 ganger har jeg berørt den første røde markeringen. Tror det er lagt inn store sikkerhetsmarginer her fra fabrikk. Noen vesentlig målbar reduksjon av batteriet tror jeg bare er en teoretisk synsing. En naturlig reduksjon vil jo alle batterier ha, men ikke mye å frykte når det gjelder 30kw i Norge.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
fredag 29. juni 2018, klokken 20:04
87.796 km siden 26.01.16. Leaf 30kw tekna. 0 feil hittil. Lader alltid til 100 % hjemme, og mellom 80-94 % på hurtiglader på lengre turer. Har på langkjøring og 2-3 hurtiglading vært på det første rød trinnet en 5-6 ganger.
Merker foreløpig ingen reduksjon i rekkevidde. Ingen barer har slukket, og kjører ofte ca 15 km før første baren slukner. Er nok innebygd gode sikkerhetsmarginer slik at vi ikke skal klare å ødelegge batteripakken. Tut og kjør samt ha en riktig god sommer.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Trysil
søndag 18. mars 2018, klokken 22:04
Fortum har bekreftet 2 hurtigladere i Trysil 2018.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Leaf vs Kia Soul
lørdag 23. september 2017, klokken 08:20
Service intervall på Soul 15.000 km, Leaf 30000 km. Leaf kan forvarmes med app. Er velprøvd. Har vært produsert siden 2011. Verdens mest solgte el-bil. Vi har ca 40 Soul i jobben, og de fungerer stort sett bra, bortsett i fra noen 12V tilfeller (null strøm) OBC et par tilfeller. Vi har 7 Stk E-NV 200 Evalia ,  samt flere ansatte som har kjøpt Leaf, inkl meg selv. Vi er kjempefornøyd,  og 30 kw utgaven lader raskt. Uansett er begge bilene bra. Pris, smak og behag avgjør. Ha et godt valg.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
torsdag 20. april 2017, klokken 04:17
Ingen bakdel at Leaf 2 skal kunne lade med 150 kw/t, mot Ampera-e sine 50 kw/t. Ladefarten har jo også noe å si når hurtigladerene ettervert skiftes ut og nye kommer til.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
torsdag 24. november 2016, klokken 11:01
31.000 km med leaf 30kw Tekna siden 26.01.16. (Inkluderer 3 uker ferie i utlandet, og 9 dager på sykehus) Kjempefornøyd så langt  :)
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: leaf 30 kw rekkevide
torsdag 27. oktober 2016, klokken 05:07
Det avhenger av temperatur og fart. Har mye kjøring på motorveg 110 km/t. Rekkevidde 135-170 km, avhengig av % kjøring motorveg/temp.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Takboks på Leaf?
onsdag 27. juli 2016, klokken 21:47
Thule har laget takstativ til Leaf, og fåes kjøpt på de fleste bilrekvesitabutikker.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Pendle 10 mil hver vei elektrisk
lørdag 02. juli 2016, klokken 07:02
Har hatt Leaf Tekna siden 26.01. og kjørt nesten 18.000 km. Har kjørt alle andre av de topp 10 solgte elbilene vi har.
Synes at Leaf er den som gir mest for pengene. I3 har kraftigere og kjappere motor, men føles mer som en go-cart og med kun plass til 4. Den er også mer ømfintlig for sidevind. Mercedes b-el er romslige,  men kan ikke hurtiglades, Tesla S er rå, stor mye plass, men også dobbelt så dyr. Dagens golf er en fin men ordinær el-bil med dårligere rekkevidde.
Kunne også gitt omtale av de andre jeg har kjørt. Vi har 28 Soul i firmaet, kjørt de mye, ser cool ut, gode garantier, men landet på Leaf 30kw, da Leaf er den mest gjennomprøvde mellomklassebilen med god rekkevidde, økt garanti på batteripakken til 8 år, 160.000 km. Er 1.90 høy, sitter godt, har vært på mange langturer uten å bli sliten, har også kjørt Oslo-Horten tur-retur uten lading, men blir nok litt snaut vinterstid på motorveg uten litt mellomlanding. Skal du ha en bil uten tanke på mellomlanding hele året, bør du nok velge en av Teslaene, den kommende T3 blir gunstigst, Leaf 2 eller Opel Ampera-e. Disse kommer vel fortløpende i løpet av ca 1-2 år. I løpet av denne tiden kommer det større batteripakker på de fleste av de andre el-bilene også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA