Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Forstmann

#1
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
tirsdag 22. november 2022, klokken 09:00
Det er god grunn til å stille spørsmål om hvor mange tonn en person trenger av verdens ressurser for å frakte seg selv rundt. Men dette gjelder ikke bare elbiler, men de fleste store SUV-er. BMW ix40 og BMW x5 veier omtrent det samme.
#2
Elbiler i media / Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
fredag 14. oktober 2022, klokken 13:15
På Finn ligger 2017 Prius til 200' og 2019 model 3 lr awd til 350'. Tror det er mulig å spare inn forskjellen på drivstoff og vedlikehold, men det kommer selvfølgelig an på kjørelengde og -stil. Vet hvilken jeg helst ville kjørt med.
#3
Elbiler i media / Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
torsdag 13. oktober 2022, klokken 18:22
Med henvisning til artikkelen i innlegget lenger opp er det noe jeg ikke helt skjønner. Dersom NAF mener at økte elbilavgifter vil føre til økt salg av brukte dieselbiler, hvor mener de at de skal komme fra? Det forutsetter i tilfelle en massiv bruktimport av dieselbiler........

Det er vel ingen som selger dieselbilen sin fordi elbiler har blitt dyrere?
#4
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
fredag 10. desember 2021, klokken 18:28
Det blir jo litt anekdotisk, men for min egen del husker jeg flere anledninger der det ble mørkt på julaften der jeg bodde før pga. liten hovedsikring.

Nå har jeg installert varmepumpe for å spare strøm, men utfordringen er at den har veldig kraftig varmeelement (32A), så dersom den finner ut at den skal slå inn for fullt samtidig som elbilen lader eller noe annet står på, trenger jeg ikke å forsøke å unngå flere topper den måneden for å redusere nettleien.....
#5
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
fredag 10. desember 2021, klokken 14:50
I tillegg gir det nye systemet ingen insentiver til å minimere antall effekttopper. Dersom du har en tidlig i måneden er løpet kjørt, og du kan like gjerne fortsette med høy effekt resten av måneden. Tilsvarende hvis du vet at det feks er en julaften i slutten av måneden (tenkt eksempel), så er det ingen vits i å ligge lavt i begynnelsen.

De som har installert ladebokser der effekten ikke kan stilles av bruker, eller ikke kan stille strømtrekk i bilen vil vurdere stikkontakt de dagene de er redd for effekttopp.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 winter test
onsdag 08. desember 2021, klokken 13:47
Enig i de prioriteringene, en av fordelene med bilen er ladehastigheten, så varmestyring av batteriet hadde vært bra.

Bilen har trådløs ladeplate mellom setene, så det hadde ikke vært behov for kabel dersom trådløs CarPlay.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 winter test
onsdag 08. desember 2021, klokken 12:57
Ja, dersom man ikke trenger parkeringsbrems er det bare å hoppe over trinnet med knapp/ hardt trykk på bremsepedalen.

Takk for tips om nøkkelfri låsing, men ville helst hatt automatikk. Det meste av det jeg ønsker meg på denne bilen burde det være mulig å fikse ved oppdatering av software, evt en liten tilleggsmodul for trådløs CarPlay, så jeg håper det skjer noe her etterhvert. Ingenting er så moro som å finne ut at bilen har blitt "ny" over natten mens den har stått i garasjen hjemme.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 winter test
onsdag 08. desember 2021, klokken 12:15
Snarveien til varmesetene hjelper, men er ikke helt i mål. Først trykke "warmer", deretter trykke på ønsket nivå på varmesetene, tilslutt trykke "warmer" å komme tilbake, dvs tre tre trykk for å skru på varmen. Har også opplevd å ikke komme tilbake til opprinnelig skjerm når jeg har brukt CarPlay (med kabel). Burde vært gjort mye enklere.

Stoppprosedyre: Sett gir i P, trykk på startknappen, trykk/dra i parkerinsbremsknappen på andre siden av rattet, lås bilen med nøkkel, forlat bilen.

Stoppprosedyre hos konkurrerende merke: Sett gir i P, trå litt hardt på bremsen, forlat bilen......
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 winter test
mandag 06. desember 2021, klokken 22:55
Sannelig, nå fant jeg det også, ca 1cm inn i den tykke bruksanvisningen. Der står det pedagogisk under overskriften «Låse kjøretøyet»: Det utvendige sidespeilet vil foldes inn hvis «Aktiver når døren låses opp» er valgt i menyen innstillinger ....... Velg: Oppsett-Kjøretøyinnstillinger-Komfort-Velkomstspeil-Aktiver når døren låses opp

De to siste bilene jeg har hatt var nok ikke så avanserte siden det var intuitivt å finne det ved å kikke på skjermmenyen, det fulgte heller ikke med noen 5cm tykk bruksanvisning.

Synes bilen er fin, men menyer og innstillinger holder ikke mål, men kan forhåpentligvis forbedres etterhvert. Jeg har ikke funnet innstilling for å deaktivere den teite startknappen, direktetilgang til varme i setene, rask bytting mellom brukerprofiler eller autolåsene heller, men hvis noen finner det på 30 sekunder blir jeg glad. Å vite om man har klart å sette på oppvarming med BlueLink er også like spennende hver gang.

#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 winter test
mandag 06. desember 2021, klokken 13:31
Jeg skrudde alltid av innfellbare speil om vinteren tidligere, men har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det på Ioniq 5. Har aldri opplevd at noe har fryst i stykker, men fikk ødelagt en vindusvisker når den plutselig begynte å røre på seg mens jeg skrapte is på ruta.....
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 15:21
Jeg tror de har politi i Sverige også. Dessuten er toppfarten til Ioniq5 185 km/t,  sikkert under helt optimale forhold. I slik hastighet regner jeg med at batteriet tømmes rimelig fort, med mindre lovens lange arm innhenter deg først.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
søndag 24. oktober 2021, klokken 19:18
Du får trøste deg med at bilen neppe lar deg kjøre fortere enn 185 km/t.  :)
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Kampanjerente på RWD - yay or nay?
fredag 22. oktober 2021, klokken 00:04
Med vanlig førekort er maks vogntogvekt 3500kg. Med tillatt totalvekt på bil på 2430kg vil det si maks henger på 1070kg. Det er mer enn du kan trekke med vanlig førerkort på awd.....
#14
To års abb. hos Ionity følger med P45 hvis du kjøper ny hos forhandler.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ladetråden
mandag 13. september 2021, klokken 15:18
Første hurtiglading, veldig fornøyd. Fra 14-80% på drøye 18 minutter. Bilen holder det den har lovet!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA