Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gaffel

#1
Lignende erfaring, ventet på en hvit SR som skulle komme 29-30. juni til Bergen, før den ble utsatt til 3.-18. juli.

Og den står fortsatt i Zeebrugge per i dag i følge min Tesla-kontakt.
Jeg har heller ikke sett noen båter på vei mot Bergen med det første, så tipper det blir nærmere 18. enn 3.

Ironisk nok endte jeg opp med å bytte til nettopp en blå LR som var klar for levering men noen hadde droppet å hente, og som de var veldig giret på å få ut innen måneden var slutt.
#2
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:57
Sitat fra: alda på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:53
Ser i min beställningsbekräftelse från säljare att jag har ett "produktionsnummer".... Ingen aning om vad det betyder. Någon som vet? Har nr. 4639654

Mitt ordrenummer er 46381XX og jeg bestilte ~3. juni, så det er mulig at man kan si noe om plassen man har i køen utfra nummeret.
#3
Model Y / Sv: Snart tomt for EC
mandag 06. september 2021, klokken 17:29
Isolert sett vil jeg si EC er en bedre forkortelse å assosieres med. Sjekk gjerne hva de fleste amerikanere forbinder med "ED" :)
#4
Har dessverre ikke klart å finne igjen artikkelen jeg leste om de frafalte bøtene, så det forblir nok en anekdote om det ikke er mulig å spore opp rettsavgjørelsen på noe vis.

Politiet i Bergen elsker iallfall å bøtelegge elbiler som kjører mot et "Gjelder ikke buss og taxi"-skilt. Om det har blitt prøvd for en rettsinstans vet jeg ikke.

Eksempel http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-snakker-elbil-sjaforen-seg-ut-av-boten-276990b.html
#5
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 09. januar 2017, klokken 23:50
Kan bekrefte at det er en slik prioritering. Skilt foran veimerking, ellers hadde det vært legalt umulig å skilte omdirigering ved veiarbeid etc. da bilene ikke kunne kjøre over heltrukket sperrelinjer selv om omkjøringskiltet og veisperringer legger til rette for dette. Politidirigering er over skilt og trafikklys, ellers hadde ikke politiet mulighet til å dirigerer trafikken, da det kunne vært mot vikepliktskilt, rødt lys etc.
Alternativet til "skilt foran veimerking" er ikke "veimerking foran skilt", men at de er likeverdige, eller i praksis at man ikke skal straffes for at de motsier hverandre.

Kanskje på tide med en repetisjon av trafikkreglene?

Sitat
§ 3.Anvisninger
1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.
Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.
Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.
2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

Her bekreftes det vel og at man fint kan kjøre på rødt lys hvis det er "buss-grønt" så lenge man ligger i kollektivfeltet.
#6
Sitat fra: Ebe på mandag 09. januar 2017, klokken 18:10
Beklager, men det tror jeg ikke noe på. Skilting har en klar prioritering foran merking i veien. På samme måte som politiets dirigering gjelder foran lyssignal, og lyssignal gjelder foran skilting.

At folk kan slippe en bot i en rettsak, er ikke det samme som om fartsgrensen er 80.
Hvorfor er ikke det det samme? Synes du ikke det er et bra prinsipp at bilisten ikke skal straffes for inkompetanse blant politi og veivesen?

Det står for øvrig ikke noe i trafikkreglene om at "skilting har en klar prioritering foran merking i veien", så vet ikke hvor du har det fra.
#7
Sitat fra: Ebe på søndag 08. januar 2017, klokken 18:57
Jeg tenker slik at man har to skilt å forholde seg til. Dersom man skal ha lov til å kjøre der må begge skilta gi deg lov. I dette tilfellet, så gir bare ett av to deg lov. Det andre forbyr deg å kjøre der. Med ord han man ikke lov å kjøre til høyre.

For et par år siden hadde Politiet i området her en fartskontroll på en veistrekning med skiltet 50-sone. Men midtstripene på veien var av den lange typen, noe som ikke skal forekomme på en vei med 50-sone. En eller flere av de bøtelagte tok saken til retten, hvor Politiet tapte så det sang, og de ble nødt til å trekke alle bøtene de hadde gitt. Så reell fartsgrense er vel da 80 på en sånn strekning.
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 02. juni 2016, klokken 12:57
Hva er hensikten med disse hullene/portene foran fremste koppholder?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA