Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Niklas

#1
Håller med om det mesta utom detta:

"I tillegg til mye venting på grunn av ladestruping, så utsettes batteriet for en temperatur som nesten uungåelig vil føre til hurtig degradering."

Leaf 40 begrenser hurtigladding ca 10 grader tidligere än Leaf 30. När Leaf 24/30 visar 8 av 12 bars (två kvar till rött) på termometer i bilen är den ~50
grader, då är Leaf 40 redan uppe på rött.Den ser ut att bli veldigt varm snabbt, men faktisk temperatur är inte så hög som den kan bli i tex Leaf 30. Jag tror Nissan har betydligt bedre säkerhetsmarginaler med avseende på degradering än tex Leaf 30. Det gir en del problem med långsam snabbladdning när man kör längre än 40-50 mil, men det skyddar batteriet bedre.

Har kört Leaf 40 sedan mars (skall uppdatera signatur!)
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hengerfeste for sykkelstativ
torsdag 07. juni 2018, klokken 12:23
Jag har monterat Brinks cykelkrok på nya Leaf. Det är samma krok som till gamla Leaf, men ett nytt elkit (jag monterade inte elkitet).
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Eco mode
søndag 22. april 2018, klokken 22:19
Sterkere motorbrems som gör att bilen drar mer energi. Ett riktigt eco-mode skulle ha läge för "seiling" i stedet.

Nei, eco-mode har man i högerfoten! :)
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hengerfeste for sykkelstativ
lørdag 21. april 2018, klokken 18:01
Hei! Jeg har mailat Brink og Elbilmek og spurt dem når d har ett kit för nye Leaf men ikke fått noe svar. Jeg er også intressert.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ/skiboks Leaf 2018
fredag 06. april 2018, klokken 22:40
Jeg spurte Whispbar og fick 19 feb svar att det nog skulle dröja 3-4 månader innan deras skulle finnas att köpa till nya Leaf.

http://www.whispbar.no
#6
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. april 2018, klokken 21:49Om Nissan hadde tatt seg bryet med å installere f.eks en type HeatPipe kjølere som bl.a brukes til å kjøle CPU eller PC kabinett, med maks kjøleeffekt på 600W  hadde de fått kontroll på dette.
Kostnad for to slike er maks $80.
Trolig ville en liten vifte på 5W som rørte til luften inne i batteriet også gjort enorme underverker. Nå er det jo stillestående luft, så kun den vesle konveksjonen i batteriet som transporterer bort varmen.

De har ju två fläktar i fronten som blåser luft samma väg som fartvinden kommer, så att skapa lite flöde borde vara en enkel mjukvaruuppdatering. Men det låter lite för enkelt för att inte redan vara gjort. Men om det skulle fördröja uppvärmningen med bara lite så är det ju ett plus i alla fall.
#7
Jag funderar mycket på varför inte nya Nissan Leaf låter de två fläktarna som sitter i fronten för att skapa flöde till värmepump/ac vid stillastående eller påg fart körs när man snabbladdar. Luftintaget för kylning vid körning går till 100% genom kylaren där fläktarna sitter.

Jag förstår att två fläktar inte kan skapa samma luftflöde som vid körning på landsväg eller motorväg, men de borde kunna skapa ett flöde motsvarande körning i säg 30 km/h. Jag var ut och kollade och jag tycker det blåser på ganska bra där bakom när fläktarna går!

Så frågan är, varför kör inte Nissan automatiskt fläktarna vid snabbladdning och hög batteritemperatur? Nån som vet och kan spekulera i varför?
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil SOC på nye Leaf?
fredag 23. mars 2018, klokken 22:34
Sitat fra: leafnor på fredag 23. mars 2018, klokken 21:05
Sitat fra: tomrh på fredag 23. mars 2018, klokken 20:55
Hvor mange GIDs har en fulladet Leaf 40?

Edit: Så det i videoen over. 489 GIDs og 37,9 kWh.
500 x 0,0775 = 38,75
Stopper på 32, så netto tilgjengelig er 468 = 36,3kWh

Fast här är det en som kört ner till 8 gids utan att stanna: http://daveinolywa.blogspot.se/2018/03/2018-very-casual-range-test-why-leaf.html?m=1
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil SOC på nye Leaf?
tirsdag 20. mars 2018, klokken 06:05
LeafSpys och bilens SOC% har aldrig varit lika i vår gamla 24 kWh heller. Alltid högre SOC i LeafSpy. Däremot har bilens SOC och LeafSpys GIDs% varit väldigt lika.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil SOC på nye Leaf?
mandag 12. mars 2018, klokken 20:35
Bluetooth low Energy ska det va, den kopplar upp sig automatiskt, drar lite ström och stör inget annat. Här är den som Leaf Spy rekommenderar:

https://www.amazon.com/LELink-Bluetooth-Energy-OBD-II-Diagnostic/dp/B00QJRYMFC

#11
Visst har väl gamla Leaf stoppat på 0 eller nära noll gids? Jag trodde gids var det man har tillgängligt att köra med.
#12
Det höres jo bra hvis det er så! Gamla Leafs batterireserv e ju negativ, när man kommer till 5% så blir det streck och det är inte säkert man klarar ens 5 km krypkörning om det är kallt.

Bra på flera sätt om Nissan fixat detta!

1. Lit bättre total räckvidd än de första rapporterna.

2. Lite mer marginal och mer tillförlitlig GOM ger nog färre bogseringar.
#13
Större batterireserv i nya Leaf? Kan det vara en anledning att många blir besvikna på räckvidden efter att man räknat % i bilen? Nån som testat att köra till stopp? Nedan är en som menar att GOM visar 8% när Leaf Spy visar 16,5%, det skulle kunna indikera att det finns lite mer kräm än vad bilens % visar.

"I finally saw "Low Battery Warning" for the first time in a week and posted that it came on "at the same time"  @ 8%.  Well, that is about as misleading a statement as you can make!

Before LBW came on at about 16½%  but the GOM on the LEAF said 8%.  I was at 87 GIDs

Today, I will see where VLBW comes on. I am guessing it will be 8% via LEAF Spy but maybe 4% on GOM???  Either way, its looking like the new LEAF has an 8% hidden reserve maybe... maybe.

I will update when I find out!"

http://daveinolywa.blogspot.se/2018/03/february-2018-drive-report.html?m=1
#14
Takk! Den linken bekräftar att det är samma specifikationer på nya og gamla.
#15
Hei! Noen som vet med säkerhet om nya och gamla Leaf har samma specifikationer på fälgar/hjul som gamla? Alltså, passar hjul för gamla Leaf på nya?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA