Håller med om det mesta utom detta:
"I tillegg til mye venting på grunn av ladestruping, så utsettes batteriet for en temperatur som nesten uungåelig vil føre til hurtig degradering."
Leaf 40 begrenser hurtigladding ca 10 grader tidligere än Leaf 30. När Leaf 24/30 visar 8 av 12 bars (två kvar till rött) på termometer i bilen är den ~50
grader, då är Leaf 40 redan uppe på rött.Den ser ut att bli veldigt varm snabbt, men faktisk temperatur är inte så hög som den kan bli i tex Leaf 30. Jag tror Nissan har betydligt bedre säkerhetsmarginaler med avseende på degradering än tex Leaf 30. Det gir en del problem med långsam snabbladdning när man kör längre än 40-50 mil, men det skyddar batteriet bedre.
Har kört Leaf 40 sedan mars (skall uppdatera signatur!)
"I tillegg til mye venting på grunn av ladestruping, så utsettes batteriet for en temperatur som nesten uungåelig vil føre til hurtig degradering."
Leaf 40 begrenser hurtigladding ca 10 grader tidligere än Leaf 30. När Leaf 24/30 visar 8 av 12 bars (två kvar till rött) på termometer i bilen är den ~50
grader, då är Leaf 40 redan uppe på rött.Den ser ut att bli veldigt varm snabbt, men faktisk temperatur är inte så hög som den kan bli i tex Leaf 30. Jag tror Nissan har betydligt bedre säkerhetsmarginaler med avseende på degradering än tex Leaf 30. Det gir en del problem med långsam snabbladdning när man kör längre än 40-50 mil, men det skyddar batteriet bedre.
Har kört Leaf 40 sedan mars (skall uppdatera signatur!)