Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mkaut

#1
Skoda Citigo iV / hjelp med fastinstallasjon av dashcam
søndag 17. mars 2024, klokken 18:34
Vi har kjøpt en BlackVue DR590X-2CH dashcam, som kommer med en kabel for fastinstallasjon (hardwiring).
Denne har tre ledninger: én som skal kobles til jord (merket GND), en til sikring som er alltid på (BATT+) og en til sikring som slår seg på når bilen startes (ACC+). Det høres ikke komplisert ut, men jeg støttet på et par uforutsette problem og lurer på hvordan andre har løst disse:

Plan 1 - bruke hovedsikringene under rattet (i fotbrønnen)
- ACC+ kan kobles til sikring 36 (12-V strømuttak)
- flere muligheter for BATT+, vet ikke helt hva som er best..
Utfordringer:
- ser ingen jordet skrue å feste GND til
- sikringsboksen har tettsittende plastlokk, som er umulig å lukke når man koble seg til med en flatsikringsadapter. Det ser ut å være mulig å fjerne lokket helt, men da har man ubeskyttede sikringer i fotbrønnen...

Plan 2 - bruke sikringene ved siden av rattet
- mer plass enn i hovedsikringene
- det er en jordet skrue der for GND kabelen
Utfordringer:
- alle sikringene der er alltid på, så det er ingenting å koble ACC+ til

Det burde også være mulig å kombinere de to planene ved å koble GND og BATT+ etter plan 2 og ACC+ etter plan 1 (til sikring 36). Men det løser ikke problemet med lokket som ikke kan lukkes.

Et alternativ er selvfølgelig å koble seg til 12-V uttak (sigarettenner) isteden, men da mister vi parkeringsvakt og får blokkert 12-V uttaket, så det ser jeg på som en siste utvei...

Noen som har noen idéer?
#2
Sitat fra: engolf på onsdag 19. august 2020, klokken 19:28
Sønnak har passande batterier, SA406 på 38Ah, eller SB356 på 35 Ah. Fysiskt är dem lika, men har olika cellkonstruktion, därför olika effekter. Dessa finns nog på bl.a mekonomen och bilxtra.

Takk for tipset, men disse er utsolgt hos BilXtra og finnes ikke hos Mekonomen .. de har derimot et fra Bosch som skal passe (S4 018), men det er enda dyrere en Exide hos Thansen.

Uansett, jeg spurte om erfaringen med batteriet fra Biltema, har ikke lyst å bruke veldig mye penger på bilen siden jeg har en mistanke at den ikke kommer til å være så mye lengre...
#3
Sitat fra: superelbil på onsdag 07. februar 2018, klokken 22:32
Byttet mitt 12v batteri i dag. Kjøpte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-45AH-2000029827/ (Artikkelnummer 802451 på Biltema)

Mitt originale batteri hadde tatt skade av at jeg hadde glemt å slå av lysene inne i bilen en kveld. Ladet opp det gamle 12v batteriet men feilen kom raskt tilbake. Merket det på speilene som var veeeldig trege når jeg da låste opp bilen.

Kan jeg spørre hvordan det går med batteriet? Jeg trenger nytt jeg også at det eneste jeg finner til salgs i byen (Trondheim) er dette fra Biltema og Exide fra Thansen, men det er vesentlig dyrere..
#4
Fra verkstedet fikk jeg forresten enda et delenummer å se etter: 1611082580. Men de sa også at det egentlig ikke hjelper med delenummeret og at jeg skal heller sende dem chassisnummeret av bilen kompressoren kom fra, så de kan sjekke om den passer i vår bil...
#5
Sitat fra: offpist på onsdag 29. juli 2020, klokken 16:01
Ja riktig, hvis motoren er kortsluttet så kan jeg forstå den gir feilmelding.
Så da er det kanskje et tips til Mkaut om at du kan fortsette å bruke bilen om du kobler bort pluggen til AC motoren.
Kanskje dekke til pluggen(e) med noe så det ikke kommer vann til, den er jo montert slik at det vil komme vann til der om man kjører i regnvær.

Takk for forslaget - dette har de faktisk gjort på verkstedet allerede (til og med gratis!) .. så jeg fikk bilen tilbake, så jeg kan tenke meg om jeg vil investere ca. 25000 som det ville koste å sette inn en ny kompressor. Det er derfor jeg ser på alternativene...

De sa forresten ingenting om at utkoblet AC skulle ha noe å si for hurtiglading. Mener dere at det blir umulig å hurtiglade, eller bare at det kommer til å gå saktere, siden batteriet blir for varmt (som i Leaf)?
#6
Sitat fra: Andreas Henriksen på onsdag 14. februar 2018, klokken 09:48
Hei. For info til andre som får dette problemet: Jeg fant et verksted som kjøpte inn en brukt AC kompressor fra en i-Miev 2016 modell (min er 2011 modell). Delen ble byttet og bilen virker knirkefritt. Delenummer som forhandler får opp i sitt system er ikke nødvendigvis samme nummer som står fysisk på delen. Forhandler er gjerne ikke villig til å informere om dette eller gi info om delenummer er kompatible med hverandre.
Jeg sparte over 20000 på dette.

Hei, hvilket delenummer har du kjøpt til slutt?

Vi er i samme situasjon: vår 2011 C-Zero plutselig sluttet å funke og verkstedet sier at det vil koste over 20000 for en ny AC kompressor.

Sitat fra: kaiat på onsdag 14. februar 2018, klokken 14:26
Frem til mars 2012 er delenummeret for kompressoren 7813A699. For senere biler er delenummeret 7813A585. Om det er noen større forskjell, er det nok bare Mitsubishi selv som vet. Tydeligvis er de kompatible.

Delenummerene 7813A520 og 7813A271 har jeg ikke klart å finne i delekatalogen, så det er ikke rart at forhandler ikke kunne svare på om det passet.

Jeg regner med at det er samme deler for C-Zero, ikke sant?
Siden vår er fra 2011, søkte jeg for 7813A699 og fant https://www.delebil.no/p/Mitsubishi-36/Mits_I-miev-946/Varme_o_AC-78/Varme_ac_kompressor-885/HA555328, hvor det står at "originalnummeret" er 7813A699, mens "visuellt originalnr", definert som det som står på delen, er 7813A271 .. så det forklarer det ene ukjente nummeret.
Og denne https://finndel.no/delinfo.aspx?f=x59&dnr=52437 kaller kaller kompressoren for 7813A585 mens det står 7813A520 på et av bildene, så det er sannsynligvis tilsvarende for disse to.

Uansett, det over er den eneste plassen jeg fant 7813A699, og de vil ha 14 000 kr for den, mens jeg finner flere plasser som har 7813A520/7813A585 for under 5000 kr, så jeg håper virkelig at det funker med disse...
#7
Sitat fra: elektrolux på mandag 17. februar 2020, klokken 09:38
Men du har rett: Inntil samleboksen til Myenergi blir tilgjengelig vil Easee og andre bokser med 3 fase rele tilby noe mindre skjevlast ved lading av e-golf på et 3 fase IT nett.

Snakker vi om noe som kommer med neste versjon av Zappi, eller en ekstra boks, som vil dermed kunne brukes med dagens Zappi? Og hvis det andre, snakker vi sikkert om et par tusen kroner, eller?
#8
Jeg vurderer å kjøpe min første hjemmelader, og da skal den være smart - men hva innebærer det egentlig?
Først litt info: jeg vil helst at laderen er smart i seg selv, dvs. å klare mest mulig uten en skyløsning (siden disse har en tendens å koste penger (på kort sikt) og forsvinne (på lang sikt)). Jeg vil også ha en lader med stikkontakt, siden vi har en C-Zero og en e-Golf.

Og nå til lista over ting jeg (som ikke har noen erfaring) tror kan være nyttig å ha, utom enkel programmering av ladetid som jeg regner med at alle smartladere har:

  • effektstyring basert på strømpris - Easee kan gjøre det med Tibber abonnement og Pulse, Zaptec kan gjøre det med Premium abonnement
  • effektstyring basert på forbruk ellers i huset, når/hvis effekttarrifene kommer - Easee + Tibber + Pulse, tror at Zappi kan også gjøre det?
  • last-balansering mellom faser (for å unngå skjevlast), på IT-nett - Zaptec kan noen gjøre det, vet ikke om andre; men er det viktig/nyttig? og får man bedre balansering med trekant-kobling som Easee muliggjør for e-Golf?
  • mulighet for å (senere) koble en ekstra lader på samme kurs og la dem last-balansere mellom seg - Easee og Zaptec kan gjøre det, vet ikke om Zappi
  • styring fra et smarthus-system (jeg kjører openHAB), via et standard protokoll eller API (dvs. ikke via mobil-app) - tror at Siemens sin kan gjøre det lokalt, vet ikke ellers
  • noe annet viktig/nyttig?
#9
Alt det andre / Sv: elbil uten elbil-skilt
mandag 03. februar 2020, klokken 16:08
Sitat fra: Orbit på mandag 03. februar 2020, klokken 14:28
Noe slikt?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168001134

Ikke med "quatro" under "e-tron", det ville jeg nok legge merke til .. tror jeg  ???
#10
Alt det andre / Sv: elbil uten elbil-skilt
mandag 03. februar 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Orbit på mandag 03. februar 2020, klokken 08:44
....og det var ikke en Q7 e-tron (dvs hybrid)? Det er jo en viss likhet.

Må innrømme at jeg ikke visste at det fantes en hybrid e-tron - jeg sjekket faktisk på audi.no før jeg spurte her og de eneste e-tron biler jeg fant der er elbiler.
Så ja, det kunne være Q7 e-tron, hvis den har "e-tron" på bakluka og ingen (veldig) synlige eksosrør...
#11
Alt det andre / elbil uten elbil-skilt
mandag 03. februar 2020, klokken 08:34
Jeg har i løpet av den siste uken sett to elbiler med vanlige skilter (en i AS- og en i VF-serien).
Kan man (enkelt) gjør det slikt? Og hvorfor ville noen gjøre det - og evt. hvorfor ikke?

Forresten var begge biler en Audi e-tron - tilfeldig?
#12
Lade hjemme / Easee lader - direkte vs. via Tibber eller Cirlcle K
torsdag 23. januar 2020, klokken 21:58
Hva er forskjellen mellom å kjøpe Easee-laderen uten tredjepartsløsninger og det å kjøpe via Tibber, Circle K?

Får man forskjellig funksjonalitet?
Og hvis ja, kommer dette fra forskjellig firmware, sky-løsningen (backend), eller bare mobil-app?

Kan man enkelt bytte mellom disse?
Og hvor smart er egentlig selve laderen, dvs. hva som funker uten et abonnement?
#13
Lade hjemme / OCPP - noe å bry seg om?
lørdag 18. januar 2020, klokken 19:02
Jeg vurderer å kjøpe en smart hjemmelader og ser at flere kommer med støtte for OCPP.
Så vidt jeg kan se er OCPP et åpen protokoll for å snakke med ladere, noe som høres interessant hvis det kunne brukes for å styre ladestasjonen fra et smarthjem-system.
Men jeg klarer ikke å finne noe info om hvordan dette skulle gjøres i praksis, for eks. fra OpenHAB som jeg bruker hjemme. Er det kanskje slikt at OCPP er ment for "industriell bruk" og ikke for sluttbrukere?

Derfor lurer jeg på om OCPP egentlig er noe å bry seg om, når jeg leser spesifikasjoner til ladestasjoner?
#14
ID.4 / Sv: Rykter om ID Crozz
onsdag 11. september 2019, klokken 11:14
Mange flere bilder: https://www.motor1.com/news/370051/vw-id4-name-ev-crossover/
Ser ut at den får rails og dermed mulighet for taklast - en god nyhet etter at vi fikk vite at ID.3 ikke støtter taklast...
#15
e-Golf / nulle tripteller
lørdag 31. august 2019, klokken 16:10
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan nullstiller jeg tripptelleren?
Ifølge manualen skal dette gjøres ved å trykke på "0.0"-knappen, men det har ingen effekt. Jeg har også prøvd å holde knappen inne, men da kommer jeg til klokkeinnstillingen...
Er det noe spesielt øyeblikk/tilstand man må gjøre dette under?

Jeg måtte har klart det en gang før, fordi tripptelleren viser mindre enn den totale km-telleren, men nå klarer jeg det ikke igjen.

Jeg har 2017 e-Golf med et manuelt dashbord.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA