Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - M@rtin

#1
EQC / Sv: Daglig bruk - innstillinger m.v.
mandag 12. april 2021, klokken 18:57
Sitat fra: HuPer på mandag 12. april 2021, klokken 18:15

Jeg får heller ikke det såkalte inn/utstigingshjelpen (ratt og sete) til å virke.  Har krysset av i innstillinger på bilen, det samme i Mercedes Me appen, men ingen hjelp å få.

Den fungerer visstnok kun, dersom du har satt rattet tilstrekkelig ned og setet ikke altfor langt bak. Hos meg går kun rattet opp, setet mitt er stilt inn for langt bak for at det trekker enda mer tilbake.

Sitat fra: HuPer på mandag 12. april 2021, klokken 18:15Og navigasjon.  Her skulle det være mulig å få kamera til å aktiveres når en skal svinge i en eller annen retning.  Kartet skulle visstnok bli borte - utvidet virkelighet.  Vært inne i kartmenyen, men det virker som at ikke alle innstillingsmulighetene er der.  Videosnuttene til Mercedes viser hjelpemiddelet på en fin måte, men jeg får det ikke til.  Andre som har litt info???

Tenker du på såkalt augmented reality, må du aktivisere det ved å trykke på AR-knappen på skjermen, når du er på vei mot et mål (ellers vises knappen ikke). Da begynner den å vise kamerabilde fra frontruten med piler og gateinfo cirka 300-400 meter før kryss eller rundkjøring. Det vil gjøres frem til du slår av funksjonen igjen, uavhengig av om du parkerer bilen i mellomtiden.

Augmented Reality forutsetter AMG premium pluss-pakken, mener jeg å huske.
#2
EQC / Sv: Daglig bruk - innstillinger m.v.
mandag 12. april 2021, klokken 08:31
Sitat fra: HuPer på søndag 11. april 2021, klokken 09:40
Takk for svar.  En annen sak.  Mener at selger i forbifarten sa at parkeringsassistent/parktronic ikke tillates brukt i EU.  Noen som vet?   Jeg har prøvd, men kun radaren som jobber, aldri treff med ledig p plass.  Har en 21 model.

Skrev dette tidligere i FB-gruppen: jeg fikk utlevert bil i midten av februar og overraskende nok både leter og parkerer den selv, men etter alt å dømme kun på parkeringsplasser der man inn/ut-parkerer (90° på kjøreretningen). Jeg får den ikke til å finne parallelle parkeringsplasser (langs en gate – «lukeparkering»). Dette sammenfaller med nedenstående artikkel, der det står skrevet at Querparkfunktion (90° på kjøreretningen) eksisterer på enkelte MB-modeller, mens Längsparkfunktion (langs en gate – «lukeparkering») er blitt fjernet (den skal på sikt introduseres igjen). Googler man mer om dette, skyldes dette visstnok sertifiseringsproblemer av sensortyper som MB har installert. Alt dette bør nok tas med en prise salt uansett, jeg har ikke akkurat gått vitenskapelig til verks her.

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/08/querparkfunktion-in-mehreren-baureihen-wieder-in-sicht/
#3
EQC / Sv: Eqc eier erfaringer. +/-
fredag 26. februar 2021, klokken 08:58
Da har man hatt bilen i en uke og er veldig fornøyd så langt. Meget behagelig kjøring, god kvalitetsopplevelse og allerede bedre rekkevidde enn forventet (ligger for tiden på rundt 330km).

Brukergrensesnittet oppleves ikke som helt intuitivt (spesielt når man har vært vant til Tesla).
Det tar tid å finne frem til enkelte funksjoner. Men det går greit.

Eneste jeg ikke blir helt klok av, er navigasjon: med EQ-basert beregning blir det ofte rare resultater, men slår man av denne tjenesten, får man ikke oppgitt resterende batteriprosent på kartet. Å sende et i utgangspunktet helt greit ruteforslag fra app til bilen, resulterer i de samme rare forandringene, så lenge EQ-basert beregning er slått på. Finnes det en måte å tweake denne tjenesten på, slik at den ikke medfører at man f.eks. skal hoppe av og på E18?

For øvrig ser det ut som om aktiv parkeringsassistent fungerer på en bil som altså ble levert i midten av februar 2021.
Den leter aktivt etter parkeringsplasser og følger man prosedyren, parkerer den helt selvstendig (likevel ikke helt min greie å bruke).

Martin
#4
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
torsdag 15. oktober 2020, klokken 06:32
Sitat fra: edakcots på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:44
Jeg bånnet dempere flere ganger på en test ved Konnerud hvor veiene ikke akkurat er tipp top og hvor fartsdempere må ha vært på tilbud for det er overalt. I 40 sone med fartsdempere er det 0 sjans for å bånne, altså nå laveste punkt med noen bil som er ny i dagens marked, med mindre man kjører grisefort.
Vi hadde 35 km/t og det smalt skikkelig i bilen og var direkte ubehagelig.

Hei, bor også på Konnerud og testet en EQC fra BOS. Smalt på samme måte hos meg ved en fartsdemper på veien ned Konnerudgata. Lå antageligvis bittelitt over fartsgrensen. Både kona og jeg skvatt skikkelig. Kan være samme bil vi fikk låne og at det er noe galt med den.

Martin
#5
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
onsdag 16. september 2020, klokken 12:45
Hei, har du en kilde?
#6
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.50.1
torsdag 26. desember 2019, klokken 00:34
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. desember 2019, klokken 16:41
Har heller ikke fått det til å funke.
Talekomandoene fungerer heller ikke. Bilen lytter men ordene kommer ikke opp som tekst.
Fikk det til helt i starten, men i dag klarte jeg det bare en gang for hanskerommet.
Virker som overbelastet sever.

Har sittet og brølt halve dagen i garasjen. Som å snakke til min tunghørte mor.

Funker 1 av 20 ganger hos meg. Tror ikke jeg orker å holde på slik ...
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.50
onsdag 25. desember 2019, klokken 12:06
Ser ikke ut til at vi har fått Driving Visualization Improvements i Europa og således ingen preview på dette?

Martin
#8
Model 3 / Sv: Tesla orginale gulvmatter med høy kant
tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:39
Også fornøyd med Gytis-mattene. Lette og myke, derfor ikke vanskelig å ta inn og ut.

Martin
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36.2.4
torsdag 05. desember 2019, klokken 13:07
Å ja, mange parametre her. Jeg sammenlignet likevel med tidligere dager under omtrentlig samme forhold ...
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36.2.4
torsdag 05. desember 2019, klokken 12:52
Installerte 36.2.4 idag morges og syntes å registrere en klar reduksjon i angitt forbruk på min sedvanlige tur til jobben etterpå.

Likevel:
(1) litt vel tynt grunnlag for å generalisere ut fra slike antagelser, egentlig
(2) kan også skyldes fremskreden placebo-effekt hos meg takket være skuffende overgang fra Model S til Model 3 i så måte (hadde forventet meg mindre forbruk nå på sistnevnte modell).

Noen andre som eventuelt kan be- eller avkrefte endring i forbruk på samme rute etter installasjon av denne versjonen?

Martin
#11
Model 3 / Sv: VinterTesla tips
søndag 24. november 2019, klokken 16:20
Takk skal du ha. Pløyde gjennom den engelske manualen uten å finne noe.

Kan sikkert diskuteres om dette er tilstrekkelig, men det er - som du skriver - en funksjon (som kan ligne).

Martin

#12
Model 3 / Sv: VinterTesla tips
søndag 24. november 2019, klokken 15:28
Jeg lurer på det følgende:
har M3 en automatisk funksjon som aktiverer bremsene i ny og ne for å hindre rustdannelse? Har lest det en del plasser, men fortsatt ikke sett noe dokumentasjon på dette. Noen som vet?

Martin
#13
Tesla SW og AP / Sv: Checking for updates - Fake funksjon?
tirsdag 19. november 2019, klokken 15:12
Kanskje denne funksjonen kom først med en update etter 32.12.7 ?
#14
Model 3 / Sv: Vi som bestilte bilen i August (og senere)
torsdag 14. november 2019, klokken 21:38
Hentet min perlehvite LR i foregårs med EB-nummer i Drammen.

Definitiv forbedring hva angår kvalitet sammenlignet med min 2017 Model S, både inn- og utvendig. Ingen panelgaps eller lakkproblemer. Alt bestilt utstyr fulgte med, ingen frunkmatte, sommerdekkene hentes senere hos Vianor. Manglende aerokapsler ble hentet ("Du fikk de siste!") fra et eller annet lager. Bilen ble lagt til konto der og da og dukket opp tvert i app´en.

Bilen var ikke helt rengjort utvendig, men med været som ventet ute, spilte det ingen rolle. Var ladet til litt i underkant av 50%. Kalibrert AP etter 20km. Levert med versjon 9.0 - ble oppdatert i løpet av natten til nyeste versjon (med wifi og FSD). Null feilmeldinger så langt.

Eneste å bemerke (som andre også har påpekt): tungt å vri på rattet (comfort), litt skjevt montert og squeaker litt. Bør nok bli justert og smurt.

Fikk forøvrig beskjed om at jeg fortsatt kunne melde inn lakkskader o. l. inntil 160km etter at den hadde blitt utlevert. Den var ny.

Martin,
som synes 3´ern er morsommere å kjøre enn S´en og som er veldig fornøyd så langt

#15
Model 3 / Sv: Key Fob anyone?
tirsdag 05. november 2019, klokken 12:59
Du ser ikke forskjell på FOB til Model 3 og Model S. Har begge nå.

Martin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA