Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Burger

#1
Det er viktigste er at fagforening og bedrift er balansert i maktforholdet.

Noen fagforeninger i USA er for mektige etter det jeg forstår, slik at man må bli godkjent av fagforening for å få jobb f.eks på verft som sveiser etc. Som igjen åpner for korrupsjon.

Prøver man seg på å gå utenfor fagforening så kan skader på kneskåler eller det som værre er oppstå.

Dette er ekstremtilfelle, men gir næring til propagandaen i USA at fagforeninger ikke trengs.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 04. desember 2023, klokken 10:26
Sitat fra: Ferry på søndag 03. desember 2023, klokken 22:05Det samme skjer med BMW i3 i kulda. Det er ikke ofte jeg har merka det, men noen ganger når jeg skal akselerere ut på motorvei.

Som i3 eier så vil jeg anta at dette er pga antispinn. Slår den inn så oppleves i3-en veldig dau.
#3
Sitat fra: hanche på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:49Tja, veldig mye kommer an på hvordan man spør. Det er så mange faktorer som spiller inn når man skal svare på noe så subjektivt. For eksempel, om du bare en gang har stått i ladekø en time, er det en opplevelse som setter spor. Om du så ellers aldri opplever ladekø, kan den ene gangen få noen til å svare bekreftende på at det tar for lang tid. Igjen, avhengig av hvordan spørsmålet stilles, og til og med avhengig av hva de ble spurt om i forkant. (Det kalles priming, vet ikke hva det heter på norsk.)

Jeg tror nok også at mange ferske elbilister blir tatt litt på senga av hvor mye tid som går med til lading. Hvis man er vant til å bare fylle 40 liter fossilt drivstoff og så ikke tenke mer over saken før tanken nærmer seg tom igjen, er det klart at en halvtimes ladepause kan oppleves veldig lang

Det jeg gjorde for å forsvare bruken av lading av Leaf 2015 med 80km på vinteren for langtur var å regne ut hvor mye tid jeg brukte i året på hurtiglading opp i mot hva jeg sparte. Lurte på om jeg kom ut på 3000 kroner spart pr halvtime hurtiglading.

Ev så kan man regne på hvor mye tid man sparer på å ikke kjøre innom bensinstasjon 1 til 2 ganger i uka og sette det opp i mot tid brukt på hurtiglading.
#4
Jeg har to easee ladere kjøpt i fjor som ikke er montert enda. (sykemelding hos elektriker og graving for kabel krasjet)

Så om jeg vil ha de montert etter kravene, så kan jeg gjøre det lovlig ved å :

- Eget B-vern foran hver lader i sikringskap
- Ha de på seperat kurs og ikke lastbalansere på 3fas 32A som foreslått i fjor.
#5
Model 3 / Sv: SR+ med LFP batteri: kulde og degenerering
onsdag 01. mars 2023, klokken 10:26
Sitat fra: Hideyowife link=topic=63180.msg108733
Veldig lite interessant tema lenger  :) . Bilene går 40 mil.
/quote]
Har samme bil levert omtrent på samme tid og samme følelse. Når folk spør meg om kjørelengde så stusser jeg, fordi bilen går lengre enn hva jeg føler er komfortabelt i ett strekk og lader raskere enn jeg klarer å ta pause.

Får grøss når jeg tenker på 2015 Leaf-en min med 80km på vinterstid mot slutten og kjørte 78km tur/retur jobb....

Har omtrent 5% degradering ifølge S3XY buttons + app, men ikke tenkt noe mye på det siden det gikk fort i begynnelsen og så slaket ut. Litt som forventet dersom man er litt under snittet heldig med Tesla av det jeg har sett på grafer.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Blir det 25% mva fra 2023?
onsdag 05. oktober 2022, klokken 16:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. oktober 2022, klokken 14:41
Hvis en skal basere problemstillingen på at bedrifter får dårlig tid på seg for å lage systemer for å håndtere at kun beløpet over 500.000 får mva, så tror jeg ikke de utsetter. Regjeringen/LO har jo vist gang på gang at de anser bedrifter som en pest og plage, som er full av kapitalister og demoner, som ikke kan tas hardt nok, og som sannsynligvis er roten til alt ondt. Så er nok ikke mye forståelse og ettergivenhet der i gården.

Blir sikkert sånn at dersom du er LO-medlem så er du fritatt mva ut 2025. Er du hytte-eier må du betale dobbel-mva. Er du begge deler får du 8 piskeslag.
Dette blir for dumt, man kan ikke ha en seriøs diskusjon med slike ytringer.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 02. oktober 2022, klokken 18:09
Blandt all pesimismen så syntes jeg denne var koselig lesning : https://www.nrk.no/norge/syv-gode-nyheter-om-strom-1.16122605
#8
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 01. oktober 2022, klokken 10:09
SitatHar kunnskap og mulighet til å sette opp home assistant, men siden tibber lar meg gi beng for 39 kroner i måneden så har jeg tibber.

Hva får du for 39.- hos Tibber som erstatter Home Assistant?
Å kunne styre huset, der Tibber tar kontroll over når det skal brukes varme, når elbiler skal lades, senking av temperatur når det er smart, senking av temp når jeg er borte osv osv.

Jeg kan sette opp home assistant for dette, har til og med en zwave usb dongle. Men slipper jeg å knote så er jeg fornøyd.

Dette er den månedlige avgiften for Tibber jeg snakker om, ikke hva duppedingser koster. De kommer utafor, men har en exit strategi (f.eks zwave)
#9
Sitat fra: elektro på fredag 30. september 2022, klokken 22:21
Hvordan styrer man best/enklest/billigst forbruket, uten å knytte seg til en bestemt strømleverandør?
Jeg har alltid en exit strategi klar når jeg går for skytjenester. For all tibber integrasjon jeg har så finnes det alternativ. F.eks så har jeg satset på zwave protokoll for det grøvste. Har kunnskap og mulighet til å sette opp home assistant, men siden tibber lar meg gi beng for 39 kroner i måneden så har jeg tibber.

Kjapt søk (open protocols for home automation) : https://www.safewise.com/faq/home-automation/home-automation-operating-standards/

NB: En exit strategi kan være at jeg mister funksjonaliteten og investeringen dersom skyleverandør går konk/gjør seg vannskelig, men da har jeg i det minste vurdert kostnad, risiko og fordeler så lenge det varer.
#10
Jeg kommer ikke til å gjøre noe. Vi går uansett i pluss denne måneden og har 110k på kontoen jeg kaller for krigskasse, som vil trolig øke til 120-125k den 12. (vi begge får lønn rundt 12 og da tømmer jeg felles regning- og kortkonto over til krigskassa).

Vår suksess igjennom fra 500k i lønn totalt i året til over 1.2m nå har vært at utgiftene ikke strekker til. Dvs alltid gå minst 5000 i pluss på en normalmåned.

Edit: Kona har ikke fast jobb, så vi har ofte 1 inntekt i korte perioder og kan variere fra 1.0 til 2. Som oftest ligger vi på 1.8 ish inntekt i snitt ila året. Dette har ført til at en del store utgifter får vente til vi har råd. Får kona fast jobb så blir det gjort en del endringer på huset og utendørs.
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2022.36
mandag 26. september 2022, klokken 16:23
Sitat fra: jlan på lørdag 24. september 2022, klokken 10:44
Sitatnow take wind, humidity, the number of occupants, phone charging and more into account when predicting energy usage.
. Tja, et mobilbatteri er vel ca 20Wh. Men det kan jo være akkurat de 100m man trenger.
Jeg har ladet mobiler, nettbrett og laptop på tur. Leve usb-c :-)
#12
Sitat fra: Nei til klimasvindel på mandag 19. september 2022, klokken 12:34
Og det bare ett av mange reelt kritiserbare forhold rundt turbingalskapen.
Satt i bold av meg. Håper forstår at jeg, og kanskje, flere ikke vil gå inn i en diskusjon om ett tema med deg når du er så forutintatt? Lett å havne i ett ekkokammer da.
#13
Elbiler i media / Sv: Helt taust om Toyotas nye elbil
søndag 18. september 2022, klokken 14:06
Sitat fra: vinterdekk på søndag 18. september 2022, klokken 09:28
Toyota selger ikke bZ4X i Japan, kun tilgjengelig som leasing. De har kommet fram til at mer enn 50% av elbilmarkedet vil gå til leasing og har funnet ett forretnings-case i å lage batteriene så holdbare at de kan bruke de i andre, kanskje tredje leasingperiode.
Vi har da batteri i dag som holder lengre enn bilen, så det virker suspekt at toyota ikke vil selge den til egne innbyggere. Får litt propegandavibber alla komiske Ali og Lavrov når batteriet er så bra at man ikke vil selge bil med det med tanke på tidligere utspill fra Toyota.

Eller misforstår jeg at de tenker at en batteripakke skal vare igjennom 3 biler. Dvs 12*3 år dersom man tar snitt levealder for bil i Norge. Da virker det som de tar en stor utgift nå for så å gamble på å tjene det inn om 20 år, noe som er litt i overkant ambisiøst når batteriteknologi fortsatt er under rivende utvikling.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbobil
søndag 18. september 2022, klokken 00:01
Sitat fra: Klykken på lørdag 17. september 2022, klokken 09:06
Hva skal du med 100kw ut? Induksjonstopp til hjemmet tar oppimot 7kW når alle plater står på fullt.
100kw går til motoren, så da kan de jaggu gi 5-7kw til koketopp uten problem. Det er jo poenget mitt, både for elektrifisering i seilbåt og bobil så skal de absolutt stappe inn gassflasker for matlaging. Jeg vil ha induksjonstopp, dampkomfyr, kombi vaskemaskin osv osv. Selv om man bare lader med 2200-3600w på landstrøm, så har man batteri til å ta toppene.
#15
Tesla / Sv: Hva mener Ford om Tesla?
fredag 16. september 2022, klokken 23:49
Burde vel egentlig ikke være en bombe siden forhandlere har vært lovpålagt i enkelte stater i USA. De er forhatte, man kan bruke vanlig tid på teste en bil som har en pris, men bruke 2-3 timer på å bli lurt på finanseringsmodell. Tesla hoppet over det og solgte biler direkte.

Tror det er noen stater fortsatt man må til nabostaten for å hente ut Teslaen sin.

Dette utsagnet er veldig sært fra en i ledelsen, siden denne problematikken er velkjent i USA.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA