Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#1
For min del så er ikke batteribytte interessant, men jeg orker ikke å legge så mye energi i å argumentere om hvorfor. De som ønsker å bruke batteribytte kan gjerne gjøre det for min del. Jeg vil nok heller aldri kjøpe en bil med leasing på batteripakke. Enten kjøper jeg bil og batteri, eller så leaser jeg bil og batteri.

Hvis man kan regne med å få gjennomført batteribytte bare 2 av 3 eller 4 av 5 ganger så må jeg vel si at det høres ut som det er veldig stor feilrate på byttesesjoner ennå, men som det blir sagt så vil nok Nio bruke erfaringene fra denne vinteren til å gjøre prosessen mer robust til senere vintre.
#2
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 13:11
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Jeg må si jeg synes det høres veldig snaut ut med knappe 70 kWh batteri til en stor tung bil med elendig aerodynamikk, og som i tillegg skal kunne trekke 3,5 tonn tilhenger. Jeg ser for meg at jeg ville fortsatt med diesel pick up til turer ut i skauen med masse utstyr på tilhenger i stedet for en elektrisk pick up med så kort rekkevidde som denne nødvendigvis må få under litt krevende forhold.
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 22. mars 2024, klokken 08:04
Skal i alle fall mer til for å overtale meg. Etter ha ha kjørt Tesla (uten FSD, men med EAP) siden 2017, så er jeg  om mulig enda mer skeptisk til nytteverdi av FSD nå enn for 6-7 år siden. Om det blir kjøp av ny Tesla, så er det nok nesten 100% sikkert at det blir med KUN standard AP siden det er standardutstyr. Tror faktisk ikke jeg hadde betalt for FSD om det var snakk om bare noen få tusenlapper i tillegg til standard AP heller. Prisen som FSD koster i dag er jo latterlig, og da mener jeg ikke latterlig lav.

Om, og det er jeg veldig usikker på at blir reelt, FSD noen gang blir brukbart som et ferdig produkt med lv4 eller  lv 5 selvkjøring skal jeg heller vurdere å kjøpe en Tesla med FSD da. Jeg tror det uansett ligger mange år fram i tid, og jeg vil tippe at det uansett ikke blir mulig med dagens HW.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varme i model x
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:15
Sitat fra: oto på onsdag 20. mars 2024, klokken 22:18Nevnte problem med kald luft fra B-stolpene har vi faktisk. Vet du hvor den løse kontakten er? Mulig å finne og fikse selv?
Takk for evt. tips. :-)
Dette kan jeg tenkte meg å sjekke også, så takk fra meg også om noen har en måte å sjekke dette på.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:00
Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 18:48Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.

Gratulerer Arthur! Da er i det minste to personer i Norge som skjønner hva dette systemet (auksjonsavtalen) går ut på!

Med 1,5 GW vil årsproduksjonen på Nordsjø Sør være ca 7,9 TWH (milliarder kWh, 60% kf). Jeg tror og håper at prisen vil være ca 50 øre per kWh (i Norge og ikke mye høyere i EU). Ventyr skal ha en inntekt per år på 9,1 milliarder og staten må ut med 5,14 milliarder. Om dette fortsetter så stopper staten sine utbetalinger etter 4,5 år da staten når avtaletaket på 23 milliarder kr.

En forutsetning for at prisen på strøm skal være 50 ære per kWh er at det er strømoverskudd innen EU, UK og Norge samlet. Ellers så kan prisene bli både to og tre kroner per kWh om ikke ny strømkapasitet bygges ut i stort tempo. En strømpris på 2 kr per kWh vil gi en ekstra regning (fra 0,5 til 2 kr) på ca 210 milliarder for norske strømkunder (ca 140 TWh per år er strømforbruket i Norge). Da bli en ekstra utgift for staten på 5,14 milliarder til støtte til Ventyr en bagatell.

Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).

Equinor utvikler H2-produksjon, og for å gjøre hydrogen det minste miljø- og klimavennlig, og økonomisk forsvarlig, er det helt nødvendig med overskudd av fornybar energi som innskuddsfaktor til produksjonen. Det burde derfor være i Equinor sin interesse å få bygge ut mest mulig subsidiert fornybar energi. Jeg tror derimot at Equinor ser det slik at med overveiende sannsynlighet så blir sørlige nordsjø et tapsprosjekt selv om det er tungt subsidiert.

Jeg er ikke motstander av havvindutbygging, men jeg mener det er helt feilslått av regjeringen å satse utelukkende på havvind, og jeg mener de kan være så ærlige å si at satsing på havvind, og spesielt flytende havvind vil gi økte strømpriser, enten som direkte strømpris, eller i form av skattepenger som brukes til subsidier, skattepenger som må kreves inn på andre måter gjennom økt skatte- og avgiftsnivå. Er det noe befolkningen misliker mer enn økte strømpriser så er det løgn, uforutsigbarhet og manglende evne til å forklare politisk retning hos politikerne våre. Det viser vel også undersøkelser som ser på folks tillitt til det offentlige. (https://www.kommunal-rapport.no/politikk/faerre-har-tillit-til-politikere/157820!/)
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

Nå kan min kjappe hoderegning være totalt feil, men subidiene på 23 mrd kroner skal betales ut over 15 år. Årsproduksjon på 6,5-7 TWh betyr ca. 100 TWh produsert på 15 år, dvs. at regjeringen ser for seg å betale ut max 23 øre/kWh, og at forventet strømpris de neste 15 årene etter åpning da minimum blir 92 øre/kWh eks. mva i snitt (2023 kroner).

Det betyr at regjeringen sier at vi ikke kan forvente at strømprisen vil bli særlig lavere enn 90 øre/kWh i årene framover slik jeg tolker det.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43
Da er havvindauksjonen avsluttet, og laveste bud var på 115 øre/kWh fra bunnfaste vindmøller. Det betyr vel at regjeringen mener at det er rimelig å betale betydelig høyere pris enn det også for flytende vindkraft. Ingenting som tyder på at vi skal få lavere strømpriser de neste årene i alle fall, da regjeringen mener det er vindkraft til havs som skal sørge for all ny energiproduksjon i Norge.

https://www.tu.no/artikler/vant-auksjonen-ventyr-far-bygge-1-5-gw-havvind-i-nordsjoen/544975

Pris på kjernekraft fra nybygde anlegg ligger etter det jeg kan finne ut på ca. 70-80 øre/kWh, Landbasert vindkraft 40-50 øre/kWh, solkraft 60-70 øre/kWh for bakkemonterte anlegg og opp til 120 øre/kWh for takmonterte anlegg på småhus. (https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/)

Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?

#8
ID. 7 / Sv: ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
mandag 11. mars 2024, klokken 09:08
Her er regelverket i Norge.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_10#%C2%A710-1

Kravet til tilhengervekt er basert på 12% stigning i Norge. I mange andre (alle andre?) europeiske land er det 8% stigning som er kravet.

Uansett så er det jo latterlig lave tilhengervekter på ID-serien som skal være en erstatning for Tiguan og Passat, biler som trekker +-2 tonn.
#9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 08. mars 2024, klokken 13:31
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:10Hm, prøvekjørte Highland på mandag, og kjørte rett gjennom fire rundkjøringer. Fikk til å blinke både venstre og høyre gitt. Rent sjokkerende mtp hvor vanskelig folk skal ha det til å være gitt.

Mye enklere å betjene enn tre hendler + to flipp-flapper som kan vris og vendes på i e-tron.
Jeg prøvekjørte Highland for første gang på onsdag. Har prøvd TMX med yoke tidligere uten problem, og både giring, vindusvisker/spyler og blinklys synes jeg fungerer bra.

Det som jeg absolutt ikke liker med de nye rattkontrollene er fjernlysknappen. Jeg kjører med manuell av/på på fjernlys på bilen jeg har i dag på grunn av uhorvelig treg og ubrukelig autofjernlysfunksjon. Knappen på rattet sitter slik plassert at jeg må bevege hånda for å trykke på knappen, så manuell bruk er egentlig ikke aktuell i Tesla med rattknapper. Med matrix-funksjonalitet er det forhåpentligvis ikke nødvendig å bruke fjernlysknappen ofte, så kanskje det går bra, men det er i alle fall ikke aktuelt å kjøpe Tesla med rattknapper før jeg har fått prøvekjørt i mørket for å se hvordan det fungerer i praksis.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
onsdag 06. mars 2024, klokken 07:55
Det har jo vært en del oppslag om lav nyttelast på elbiler. Kan jo nevne at det ser ut som i4 har nyttelast på 500 kg+, og TM3 har 350 kg+. Det kan ha stor betydning for om man ender med overlast når man har det som familiebil, i alle fall om man er 4 personer eller mer i bilen.

Som en tilleggsbonus har i4 tilhengervekt på 1600 kg, og TM3 har 1000 kg.

Nyttelast og tilhengervekt er viktig for meg, så det hadde absolutt vært med å bestemme hvilken bil jeg ville valgt. Personlig liker jeg veldig godt BMW fargen Sanremo green, og tror kanskje det er muligheten for litt mer spenstige farger som hadde tippet valget i BMW-favør om jeg hadde vært veldig usikker på valget, og pris ikke var utslagsgivende.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 13:34
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Det er behagelig å kjøre elbil og ny bil er tryggere enn gammel.

Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
Det beste for miljøet er nok å fase ut nybilsalget av fossilbiler rasket mulig, som Norge har gjort. Da blir det etter hvert færre og færre fossilbiler på veien. Det er foreløpig for få, og for dyre elbiler i bruktmarkedet til at alle kan kjøpe seg elbil, og da blir det feil å gjøre det så dyrt med fossilbil at de som ikke har råd til å kjøp elbil må leve uten bil i stedet. Derfor tror jeg heller ikke at det blir store endringer i bruksavgifter for fossilbiler de neste 5-6 årene. Når vi kommer til 2030 begynner det å bli et fungerende bruktmarked med rimelig elbiler med lang rekkevidde, gode ladeegenskaper, tilhengerfeste osv. Først da er elbil blitt for alle. Inntil videre er nok det beste at de eldste og mest forurensende og usikre fossilbilene byttes ut med nyere fossil/hybridbiler samtidig som de som er ute etter nyere brutkbiler kjøper brukt elbil som kan selges videre til neste eier som faser ut gamle fossilbiler om noen år.
#12
Sitat fra: RJK på søndag 03. mars 2024, klokken 10:50
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. mars 2024, klokken 10:24Er det egentlig det offentlige som skal investere dyrt for at bilene skal forholde seg til trafikkreglene? Fartsdumper er billige, men det holder vel med de vi har. Jeg tror den teknologien vi har idag med skiltlesing er bra, men de må bruke litt mere penger (og vilje) for å få det til å virke mye bedre. Og da er vel et krav fra myndighetene veien å gå. Lik det, eller ikke...

Att: Administrator: Ber om at denne blir flyttet til "Elbiler i samfunnet".
Er det bare for fartsgrensene, så er det kanskje litt voldsomt. Men om veiene skal bli klar for 100 % autonom kjøring i fremtiden, så er nok et slikt system med utvidede funksjoner, sannsynligvis tvingende nødvendig.

Det er alt fra rapportering av fartsgrenser, hvor vien faktisk går, fartsretning og om den er fysisk adskilt fra motgående trafikk (kan være midlertidig endret pga vedlikehold), glatte partier i veibanen, veiarbeid, veisperringen og blokkeringer, ras og steinsprang eller fare for dette, dyr eller mennesker i veibanen, flom og overvann, og varsling om utrykningskjøretøy som nærmer seg enten det er i motsatt retning eller samme retning som er i ferd med å ta deg igjen.

Bilene må samarbeide, ikke bare kjøre 100 % på egne systemer om samspillet skal fungere så nært perfekt som mulig. Og da er det viktig at man har et standardisert system som eies og kontrolleres av en så uhildet part som mulig. Også for å sikre seg mot at hacking av en bilprodusent skal kunne sette all trafikk for fare.

Dette har noen selvsagt tenkt på, og det er også standardiseringsarbeid på gang. Første gang jeg involvert i C-ITS i jobbsammenheng er vel for ca. 10 år siden. https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/avsluttede-programmer-og-prosjekter/smartere-vegtrafikk-med-its/samvirkende-its/

Noe av problemet er jo at standardiseringen på dette området må være universell for at det skal fungere. Foreløpig er det for mange kokker og for mye søl, dvs. for mange nasjonale, regionale og internasjonale standardiseringsorgan, bilprodusenter, myndigheter osv. som ikke blir enige om hva som skal standardiseres, og hvordan det skal implementeres, og ikke minst hvilke standarder som skal velges. Samme utfordring vil nok blir gjeldende for automatisering av kjøring, noe som jeg har minimal tro på at jeg får oppleve i mine resterende potensielt +-30 år som sjåfør.   
#13
Renault / Sv: Renault 5 gjenfødes som elektrisk bil
mandag 04. mars 2024, klokken 09:14
Jeg hadde også en Zoe, og den var ganske bra på vinterføre, og tok seg i alle fall bedre fram enn en Saab 9-3 jeg hadde samtidig, begge bilene hadde for øvrig like dekk.

Når Kona nevnes så er vel det et skrekkeksempel på hvor dårlig en elbil med forhjulstrekk kan gjøres, i alle fall etter mine begrensede egne erfaringer med bilen på vinterføre, og det som søstra mi, som kjører Kona, forteller.

Basert på erfaringer med Zoe så ville jeg ikke vært veldig skeptisk til å velge R5 pga. forhjulstrekk. Jeg synes bilen ser veldig bra ut, og tror det er førstevalget om vi skal kjøpe en nr2 bil.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
mandag 04. mars 2024, klokken 08:44
Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Er i et dilemma, ny bil trengs og gjerne en romslig sak som går langt og er rimelig i drift.Vi har ønsker som god plass, god utsikt og glasstak på listen.

Vurderer å gå for en 5-6 år gammel fossil til ca 240-250 tusen som selges med 2 års garanti og den kan forlenges til 2028.

Alternativet er å gå for en ny elbil som dekker ca. samme behovene.
Da er åpenbart alternativ en Tesla Model Y LR til 564 tusen med dagens pris. Altså ca 315 tusen i prisforskjell.

Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Vi ønsker å ha en bil til å dra på ferie i europa med, men også på lengre turer i Norge er det deilig å slippe lading. Vi vil også slipper kapitalkosten på å låne penger til elbilen.

Thoughts?
For egen del er det uaktuelt med en fossilbil, i alle fall som bruksbil. Godt mulig jeg kjøper meg en fossilbil som et hobbyprosjekt nå som ungene flytter ut og tiden kan brukes på andre ting enn deres fritidsaktiviteter, dugnader osv.

Når du spør om ny el eller brukt fossil, så har du ikke de samme prinsipielle holdningene til fossilbil som meg, og jeg har ikke tenkt å presse deg til å velge. Selv om politikerne vil ha bort fossilbilene fra veien, og sier 100% elbilande i nybilsalget, så har jeg ingen tro på at de tør å sette opp avgifter på bruk og eierskap på fossilbiler veldig mye de neste fem årene, så brukskostnader for fossilbil blir nok stort sett som i dag i hele eierskapet du ser for deg. Jeg antar derimot at det blir dyrere med elbil i årene framover siden politikerne ser, og alltid har sett på privatbil som ei melkeku. De vil garantert suge flere avgiftskroner inn i statskassen fra elbilene i årene framover, noe som gjør at jeg tror det blir mindre gunstig å eie elbil kontra fossilbil i femårsperioden du ser for deg. Om fem år vil det være uhorvelig få nyere fossilbiler på bruktmarkedet, så overgangen til elbil går sin gang uansett. Slik sett er vel perioden akkurat nå kanskje den beste å velge fossilbil hvis det er aktuelt for deg, siden du fremdeles kan få tak i fint brukte fossilbiler.

Så mitt råd blir vel egentlig å kjøpe den bilen som passer både behov, økonomi og smak best, og så kan du for så vidt glemme hva vi andre på forumet måtte synes om elbil vs fossilbil.
#15
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 04. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: TJV på søndag 03. mars 2024, klokken 20:44
Sitat fra: elektro på fredag 01. mars 2024, klokken 23:16Hiphi har fortsatt ikke registrert en eneste bil i Norge. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76EKV8/kutter-bemanningen-men-hiphi-avviser-norge-exit

Hvorfor i huleste har denne konseptbilen med alt for stort batteri fått så mye spalteplass?

Alt for stort? Hva tenker du den burde ha som maks?
I annonsen på Finn står det 120kWh, men er usikker på om det er brutto eller netto. (Noen bilmerker annonserer med brutto og noen netto). Visst vi tar utgangspunkt i brutto er det vel "bare" 20% mer enn Model S med største batteri (uten videre sammenligning forøvrig).
Hva er alt for stort batteri? Jeg har en TMX 100D, og med 50% større batteri og 50%-100% raskere lading hadde det vært perfekt, også for motorveikjøring, tunge og store tilhengere og for kjøring i avsidesliggende områder med veldig spredte lademuligheter. I en småbil som primært brukes til pendling, bykjøring osv. så vil det for de fleste være nok med et 50 kWh batteri, både pga. lavt forbruk og stort sett korte dagsetapper. Hvis elbil skal ta over de siste 5-10% av fossilbilsalget, så må folk ha mulighet til å kjøpe den bilen de trenger, da kan ikke noen bestemme at alt over f.eks. 100 kWh batteri er unødvendig stort.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA