Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Strøm Tycoon

#1
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:08Ikke klart om Musk er bedre enn Xi og kineserne, men han har ikke makt til å sette folk i fengsel - foreløpig. Så gjenstår å se om X/Twitter og Musk blir viktig i det amerikanske valget, vil han støtte demokratiet eller støtte Trump og lage et amerikansk oligarki.

Å sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator.

Kilde, med kvitteringer som kan hjelpe dere alle er å forstå at dette er misinformasjon.

https://twitter.com/RnaudBertrand/status/1748204699214573734
#2
Elbiler i media / Sv: Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen
lørdag 30. desember 2023, klokken 15:51
#3
Jeg måtte bytte dekk på forrige i3, ikke fordi de var slitte, men de var gått ut på dato.

Ikke at det ikke går an å slite dem fort, brukte opp et sett med Pilot Sport 4S på en Model 3 Performance på noen timer på Rudskogen.
#4
Du postet en video fra DW som veldig bra belyser problemet VAG-konsernet er i, og forteller også hvordan det var Tesla som fikk fart på de andre kinesiske produsentene.

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI?si=P37EZZEVGULw-XgD

Når skal EU slutte å skylde på andre?

Motortrend har også sett på hvordan kinesiske biler begynner å få fotfeste i Mexico, og det spekuleres i om dette er et forsøk på et brohode til USA.

https://www.motortrend.com/features/motortrend-investigates-chinese-cars-in-mexico-is-usa-next/

Jeg deler vel mexicanernes skepsis, USA vil forsøke med alle midler å holde kinesiske biler ute av lokalmarkedet, akkurat som de reagerte når japanerne gjorde sitt inntog på 70-tallet.

Så et siste spørsmål: Burde kinesiske bilkunder boikotte VAG og Tesla? Nei mener nå jeg.
#5
Sitat fra: RJK på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:11Det kan du godt si, men dette gjør de i fredelige former, der europeiske bilprodusenter og har spist seg godt inn på det amerikanske markedet.

Kina-invasjonen er bare så vidt begynt, og kommer i enda større grad fordi Kina tidlig inntok holdningen at de skulle over på elbiler, Og det kinesiske markedet er det største markedet, og Europeiske og Japanske bilprodusenter taper volum og marked der.

Men der Europeisk bilindustri ser størst fare, er at de også taper og VIL komme til å tape mye, fordi markedet vil bli oversvømmet av billige kinesiske elbiler. Og man mistenker dessuten at Kina bruker sin makt både ved å støtte kinesiske bilprodusenter slik at det blir urettferdig.

Dette samtidig som Kina har knyttet seg til land i bl.a. Afrika for å sikre seg tilgang til mineraler og metaller som vil være stort behov for til batteriproduksjon spesielt.

Når vi samtidig ser klare tegn på at Kina har "imperialistiske" holdninger overfor sine naboland, og de landene de skaffer seg posisjoner i, så skaper det naturlig nok langt større frykt enn om et langt mer demokratisk tenkende regime vinner markedsandeler i "fair competition".

Men dette skjer jo ikke, det er jo Tesla som er størst i Europa, eller tar jeg helt feil?

Hva tenker du om at Volkswagen selger 2.4 millioner biler i Kina, burde Kineserne være bekymret for å bli utkonkurrert på hjemmemarkedet? Volkswagen har forøvrig vært store der lenge, Toyota ikke så veldig grunnet historien de har med det nabolandet.

Tror vi skal være forsiktige med å slenge ut påstander i øst og vest strengt tatt, Kina har blitt en stormakt, men jeg ser fint lite til imperialistiske tendenser som hvite fra vesten er så berømt for om jeg skal være helt ærlig.
#6
Jeg skjønner ikke helt dette, er det ikke USA som utraderer Europeisk bilindustri?
#7
Det er helt rett Sutalaus, å sitte i glasshus er ikke lett. Globalisering var helt topp så lenge vesten hadde kontroll over produksjonskapasiteten, sånn er det ikke lengre, og det endret seg raskt.

Tim Cook sa det bra her om dagen, det handler ikke om pris lengre. Apple sine produkter krever ekstremt høyt kunnskapsnivå i produksjonsleddet. Han tenkte han kunne fylle et rom med slike ingeniører i USA, et stadion i Kina.

Å følge hva vi i vesten mener, gjennom vestlige kanaler gir bare en side av bildet. Bare ha det i bakhodet alle dere som i disse dager blir hauset opp til en fremtidig konflikt.
#8
Sitat fra: Svk på lørdag 26. august 2023, klokken 14:32Er jo god kvalitet på de ekte kinabilene

Det meste som kommer fra Kina som produseres til rett prispunkt er av veldig høy kvalitet. Eks. gjorde Apple maskiner et kjempehopp i byggekvalitet når produksjonen ble flyttet fra USA til Kina.
#9
Med kvalitet som dette, hvem trenger vel Kina

https://twitter.com/Nizzysaurus/status/1695121758876025226
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 29. juni 2023, klokken 15:00
En stor fordel med havvind er jo at trekk- og rovfugl som kolliderer med turbinbladene ramler i havet. Da slipper man jobben med å telle kadavarene siden de bare blir vasket bort med havstrømmene.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 27. mai 2023, klokken 10:50
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. mai 2023, klokken 09:55Dagbladet har publisert :

https://www.dagbladet.no/nyheter/store-i-brev-til-eu-lover-bort-strommen/79373183

Dette er vel så nær man kan komme sin egen oppsigelse? Er vel noe som heter svik så vidt jeg vet..

Tyskland får oss til å rasere vår natur, så de slipper?
#12
Nå skal Tesla levere Model Y fra Kina til Canada, akkurat som de gjorde med første batch til Norge.
#13
Tenk å være så barnslig, men, kom i avisa i det minste, om enn anonymt
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 02. april 2023, klokken 11:46
Billig å komme seg til hytta er det også, ikke greit å være minstepensjonist om dagen

https://dinside.dagbladet.no/motor/norges-dyreste-hyttevei/78873940
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA