Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ellemelle

#1
Sitat fra: Handyman på I går kl. 10:33
Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 09:40
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.
Mener vel bremseklossene.
Ikke slik han har skrevet det. Han nevner jo klossene leger opp og skriver så "Kan og være".
At klossene kan bevege seg er jo velkjent og nevnt i tidligere innlegg.
Jeg mente skivene men det er riktig at de ikke skal bevege seg om boltene er riktig tilskrudd...Vet ikke om han har sjekket det og julene trenger ikke falle av selv om momentet ikke er riktig.
Det var det jeg fryktet at du mente. Hvis skivene kan bevege seg så er mutterne omtrent ikke strammet mer enn med fingrene. Da er hjulet i praksis løst.
Bremseskiven er også skrudd fast i hjullageret med én skru, så selv med løse bolter skal ikke bremseskiven bevege seg.
#2
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
søndag 21. april 2024, klokken 10:13
Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 09:42
Sitat fra: Ellemelle på søndag 21. april 2024, klokken 09:07Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.

Angrerettloven er veldig klar på dette:
Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler
Stemmer at jeg ikke faktisk har kjøpt en bil hos Tesla før, men det er dette de har gått ut med selv. Og som jeg selv har observert når jeg har vært hos Tesla.

De har PC'er stående i lokalet på visningssenterne, der man kan bestille bil der og da for levering når den kommer til deg. Og de er selvsagt behjelpelige med å legge inn på disse PCene for deg.

Nettopp derfor er salget på nettbutikk og ikke lokalt hos forhandler, slik de selv påstår.

Om de skiller på dette ved kjøp av brukt bil, er jeg ikke klar over. Er det kanskje det du har gjort?
Jeg bestilte ikke min nye Tesla på nett, men kjøpte den av en selger hos Tesla. Dette er riktignok noen år siden, men selgerne er fortsatt hos Tesla.
Uansett har vi en trådstarter som ovenfor her skriver "da bilen ble bestilt av selger i Tesla butikken". 
Hvis han utdyper dette har vi en fin mulighet til både å vite hva som gjelder akkurat i dette tilfellet og (hvis selgeren registrerte bestillingen) for Tesla generelt.
#3
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
søndag 21. april 2024, klokken 09:07
Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 00:09
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.

Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.

Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.

Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.

EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:

"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"

https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my
Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.

Angrerettloven er veldig klar på dette:
Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler
#4
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
lørdag 20. april 2024, klokken 23:36
Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.

Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
tirsdag 16. april 2024, klokken 10:51
Sitat fra: KjellAtleJohnny på tirsdag 16. april 2024, klokken 07:38I tillegg må jeg få justert lyktene da matrisefunksjonen ikke avblender riktig for biler foran meg i samme fil. Har prøvd å gjøre dette selv men ikke lykkes. Er dette noe Tesla tar betalt for hvis jeg gjør det hos dem?
Så lenge du ikke nevner at du selv har prøvd å justere, så er det stor sannsynlighet for at de vil hjelpe deg gratis. Det er en veldig enkel jobb
#6
Bestilling og levering / Sv: Kampanjerente uten 20% egenandel?
tirsdag 26. mars 2024, klokken 11:59
Ja, du trenger kun 2500 kroner i egenkapital.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varme i model x
torsdag 22. februar 2024, klokken 21:18
Husk at sensoren som registrerer temperaturen i kupeen er i midtkonsollen. Hvis du har mange ting liggende i midtkonsollen kan sensoren bli tildekt slik at feil temperatur blir registrert.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 20. februar 2024, klokken 09:07
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:37Nissan skulle hatt bot for å fortsette å selge bil med Chademo så lenge (det er bortimot svindel av forbrukerne IMO)
Ja, hvor er EU? Det er nå forbudt å sette opp hurtigladere uten CCS i EU/EØS, men det er tillatt å selge helt nye biler uten CCS.
#9
Sitat fra: Coby på fredag 16. februar 2024, klokken 13:21Og i samme omgang som den nå er på verksted, så blir følgende utbedringer gjort:
- Ny bærekule og bærearm venstre foran
- Bytte fireveisventil
- Påfyll av gass til AC
- Bytte av slitasjedeler på den ene bakre DU
- Bytte av håndtak venstre bak
Du skriver i den andre posten at dette har kostet deg 71500?
Slik jeg leser det, har de ikke åpnet batteriet i det hele tatt, kun prøvd å fikse dette ved hjelp av software og resets. Da er det ikke rart at det fortsatt ikke fungerer.

Etter alle solemerker må batteriet åpnes og repareres, dette er en jobb de andre (Bosch?, Elbilmek?) tar rundt 80 000 kroner for.
Hvis ditt verksted ikke vet hvordan sjekke/reparere batteriet fysisk, mener jeg dette grenser til lureri.
Det er jo helt åpenbart at man må få batteriet til å fungere før man reparerer alle mulige andre småting.
#10
Feilmeldingen betyr at verdiene den får fra sensorene er utenfor det som er forventet og da finnes det sikkert informasjon i toolboxen som forteller hvilken sensor som gir disse verdiene?

Edit:
Jeg ville spurt Tesla om hva de skal ha for å finne ut hvilken sensor det er feil på, men at du skal gjøre byttet selv.
Kan neppe koste mer enn en tusenlapp. De har hjulpet meg med slike ting før, har også fått det på goodwill selv om garantien har gått ut for lenge siden.
#11
Men da ville jeg tatt tipset til Tesla.
Først og fremst må du i dashboardet skifte til energi-visning, da ser du hvor mye strøm du faktisk har tilgjengelig. Når du kun har stiplede linjer igjen både på toppen og bunnen, da er det helt tomt.

Så ville jeg ha kjørt til superladeren, og på parkeringsplassen i umiddelbar nærhet gitt full gass, bremset opp, full gass, bremset opp, full gass, bremset opp så lenge du kan uten å gå tom for strøm.
Dette er en veldig effektiv måte å varme opp batteriet på.
I denne energivisningen vil du også se hvor mye batteriet har kapasitet til å ta i mot. Jeg tipper at hos deg har du stiplete streker helt opp til 0 kW
#12
Prøve å få bilen inn på et varmt sted hvor du kan lade, kanskje det finnes kjøpesentergarasjer med type2-ladere i området?
#13
Ja det er klart at for steder med svært få ladestolper (gjerne nordpå), så er er det rom for diskusjon.
#14
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:56
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 14:49Synes det lukter frivillig ordenspoliti over dette selv om du helt sikkert mener det godt.
Men hvis det er fullt på en superlader og jeg ser at en ekstra plass kan frigjøres ved at noen flytter seg så spør jeg pent om de kan bytte ladestolpe hvis de har lenge igjen å lade, og forklarer hvorfor.
Dette høres ut som en kommentar fra noen som sjelden er på en (nesten) full superlader.
Når man først har fått plass på et sted som er fullt, så begynner man ikke å flytte rundt til en annen lader bare fordi det da (i noen minutter) kan frigjøre en annen plass.
Husk at med for eksempel 30 ladestolper, så vil det i snitt bli en ledig plass hvert eneste minutt hvis brukerne lader 30 minutter hver. Før du har rukket å rotere om, så har kanskje bilen ved siden av kjørt bort.
Husk også at mange ladestolper gir lavere hastighet/ikke virker. Jeg ønsker ikke å bytte bort min beviselig fungerende ladestolpe mot en potensielt dårligere eller ikke-fungerende en.
#15
Sitat fra: Mobileum på fredag 22. desember 2023, klokken 21:39Idiotiet er å ha en demobil med yoke, noe selgeren var enig i.
Tror ikke du skjønner konseptet "selger".
Når neste potensielle kjøper sier at yoke er det beste som noensinne har skjedd Tesla, så er selgeren hjertens enig i det også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA