Varmepumper i -15 har en tendens til å bli lite effektive.
20 KW er da heller ikke nok, hvis dørene er åpne 1/4 av tiden. Hvor varmt får du det i bilen med 7 KW når det er så kaldt ute hvis du åpner førerdøra i 30 sekunder for hver 500 meter du kjører? Kanskje akkurat varmt nok.
Og bussen er mye større. En buss som er varm nok har gjerne dieselmotor på 200-250 kW og da vil 1/3 av dette være tilgjengelig som varme i varierende grad. Altså fra 40-70 KW litt avhengig av driftstilstand selvsagt. En dieselbuss på tomgang sliter også med å holde seg varm. Bruker man i en leddbuss 50 kW på varme så vil den ha brukt det opp på 10 timer i tilfelle 500kWh. Dertil kommer kjøring, margin i topp og bunn av batteriet osv. Så varme spiller nok en rolle her, men ikke alt.
20 KW er da heller ikke nok, hvis dørene er åpne 1/4 av tiden. Hvor varmt får du det i bilen med 7 KW når det er så kaldt ute hvis du åpner førerdøra i 30 sekunder for hver 500 meter du kjører? Kanskje akkurat varmt nok.
Og bussen er mye større. En buss som er varm nok har gjerne dieselmotor på 200-250 kW og da vil 1/3 av dette være tilgjengelig som varme i varierende grad. Altså fra 40-70 KW litt avhengig av driftstilstand selvsagt. En dieselbuss på tomgang sliter også med å holde seg varm. Bruker man i en leddbuss 50 kW på varme så vil den ha brukt det opp på 10 timer i tilfelle 500kWh. Dertil kommer kjøring, margin i topp og bunn av batteriet osv. Så varme spiller nok en rolle her, men ikke alt.