Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#1
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 02:23Det er mulig jeg er urettferdig mot den lokale VAG forhandleren.

Om den lokale VAG-forhandleren er Møller Bil, så er det muligens en grunn til at man er skeptisk til forhandleren.

Men, BNH er muligens ikke bedre :/
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 04. mars 2024, klokken 21:59
Sitat fra: RJK på mandag 04. mars 2024, klokken 21:42Sist jeg kjørte forbi, var det 5,- per kWh med direktebetaling! Kan ikke forstå om noen vil betale Elton 0,50 kr mer bare for å slippe å dra kortet direkte, gitt av pumpeprisen fremdeles er den samme! ;)

Sånn har det jo vært på e-on også, det var billigere å betale med kort enn å betale med elton.
Der var det riktignok billigst med e-on-kort/app, men allikevel. Det kan tyde på at roaming-apper/kort kan få et problem når kortbetaling blir utbredt.
#4
På vei hjem fra hytta stoppet vi og ladet på et av de siste stedene jeg hadde forventet å finne hurtiglader.

Øvre Svatsum, som ligger langs Fv255 som går nordvestover ut fra E6 like nord fra Lillehammer, forbi Helvete og til Skåbu og så østover tilbake til E6 ved Vinstra (jeg ville tro Skåbu skulle få lader før dette stedet)...

Evbox, aldri prøvd Evbox før. Brukte Elton for å starte. "Velg lader" sto det. Men begge laderene var jo lader nummer to, så det var jo ikke rett frem. Prøvde å starte en, ikke noe skjedde, så da prøvde jeg den andre, og da startet det.

Litt lite gjennomtenkt.

Men sånn ellers var jo dette ladestedet slik ladesteder bør være (med unntak av at det var kun to ladere der..) Åpent toalett tilgjgengelig og en "nærbutikk" som aldri stengte. Der åpnet man butikkdøra med kredittkort og scannet varer selv.

Dette blir perfekt stoppested for oss på vei til hytta, da vi ikke har lademulighet der :P
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
mandag 25. september 2023, klokken 11:00
Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.

Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
lørdag 23. september 2023, klokken 22:56
Sitat fra: torerik på lørdag 23. september 2023, klokken 16:04Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...

Ikke noe som tyger på økt nyttelast. De lærte iallefall ikke noe med Ioniq 6, som er enda dårligere.
NAF om Ioniq 5 i år: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-elbil-familiebil/hyundai-ioniq-5
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
onsdag 20. september 2023, klokken 21:27
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 14:41De har tydeligvis droppet prisen for lyn/hurtiglading til 4,99. Det er jo fantastisk! Da er de plutselig veldig aktuelle å bruke igjen!

E-on er en av de få av disse som har kortterminal på alle sine, og straffes kanskje en del for å ta 7,35kr ved bruk av kort, mens de er blandt de billigere når du er registrert. De prisene som står der for f.eks MER stemmer ikke med deres egne sider, prisen oppgitt her er for registrerte kunder, mens dropin er 8.39kr.

Det er jo litt dumt om de sammenlikner kredittkortbetaling for e-on, med registrert bruker hos andre.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Langsom lading på lynladere
søndag 10. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 10. september 2023, klokken 09:52Her har bilprodusentene noe å lære.

Enkelte ladere er iallefall snille å informerer deg at det er bilen, ikke laderen, som har satt grensa.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 15:34
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det.

Å ha avgift basert på vekt krever omtrent null byråkrati, det høres mer ut som om man man har en diger elbil og ikke vil betale mer enn de som har en liten.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 11:46Jeg tenker at dette er en helt naturlig vei for elbilen å gå. Staten skal tjene penger på bilholdet, det er tross alt en gigantisk melkeku for staten. At elbilen skal gå under radaren har jeg ingen tro på så jeg er ikke sjokkert.

Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Men å gjøre det så enkelt som "pris pr km" er jeg ikke sikker på er veien å gå. Skal små elbiler straffes like hart som digre SUVer? Og ja, jeg lurer på hvordan de tenker at ladbare hybrider skal få avgift kalkulert. Skal de slippe unna?
#12
Elbiler i media / Sv: BT: Veibruksavgift kan bli realitet fra 2029
mandag 04. september 2023, klokken 09:23
Jeg sjekker både her og der for å være sikker på at det ikke er duplikat tråd, så lager du duplikat tråd og kommenterer på min at det er duplikat tråd...

https://elbilforum.no/index.php?topic=65408.0
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 09:19
Litt dumt å skrive på det innlegget som kom først at det ble dobbelt opp, og lenke til innlegget som kom etterpå?
#14
Elbilen i Samfunnet / Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 08:48
https://www.vg.no/nyheter/i/APM0pA/milliardsjokk-i-vente-for-eiere-av-elbiler

Det er jo greit at noe må komme, det koster jo å vedlikeholde veier. Men dette virker nesten som om elbiler skal være dyrere enn bensin og langt dyrere enn diesel biler med tanke på hva de betaler i veiavgift?

Skal tunge elbiler betale like mye som lette? For fossilbiler vil høyere forbruk bety høyere avgift. Ikke for el?

Hva med ladbar hybrid? Skal de få kjøre på strøm uten avgift?
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 18. august 2023, klokken 14:44
Sitat fra: daktari på torsdag 17. august 2023, klokken 23:02Ladet på Tesla i dag for 3,8,- uten abo.
På lørdag var det ReCharge for 7,-.
Blir penger av sånt.

Recharge har nå ikke mindre enn 3 ladelokasjoner på Nebbenes (Shell Vest, Nebbenes Øst og McD), der Tesla har lokasjon med 44 ladere. Jeg forstår ikke helt hva planen deres er, med mindre de kommer til å drastisk kutte prisen, vil disse kun bli "overflow" stasjoner når det er kø på Tesla, samt redning for en og annen Chademobil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA