Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ...

#1
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:51
Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?
Ja, selvsagt, fordi vi ikke har råderett over landet det flyktes fra og at landet kanskje er helt uregjerlig. Det er f.eks. krig eller sultkatastrofer som følge av tørke. Det er ikke vannlekkasjer som løses ved at vi betaler for billige rørleggere.

Og vi skal ikke forby fossil skipstrafikk istedenfor biltrafikk, vi skal forby den i tillegg til biltrafikk. Vi bare begynner med det enkleste først.
Nærområder kan være trygge områder innenfor et land, eller et naboland. Såpass trodde jeg var åpenbart.
I Venezuela står det katastrofalt dårlig til, det tror jeg de aller fleste er klar over. Mange har flyktet over grensen til Colombia, nær 3 millioner mennesker. Blant disse er det mange som prostituerer seg for å overleve, både kvinner, barn og menn.
La oss si at 1000 millioner kroner ville hjulpet alle disse menneskene i Colombia fra sult og nød, men de samme 1000 millioner kronene kun ville hjulpet 3.000 mennesker i et høykostland som Norge. Du velger likevel å overse 2.997.000 mennesker som trenger din hjelp - fordi?

Likeså, det er langt enklere å forby skipstrafikk, effekten er langt større om vi trenger umiddelbare reduksjoner og det er det som må til redde kloden vår innen 2030. For eksempel, dersom oljetankerne ikke leverte olje fra f.eks Norge, så ville heller ikke de som er avhengige av olje fra Norge kunne kjørt noe særlig bil lenger.  Men likevel lar vi den en av de mest forurensende fortsette - fordi?

Jeg finner det også lett komisk at Norge, et olje- og gassproduserende land eksporterer det meste av sin produksjon og bruker litt pengene fra salget av dette for å subsidiere elbil. Her er det bare å smile i skjegget, kjøre sin Tesla og takke ja inntil videre - avgifter på elbil kommer garantert. Det blir en "luksus"-skatt, avgift på utslipp er nok umulig å få til på elbil, men jakten på penger til statskassen er antakelig viktigere enn både klima og miljø.
#2
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:28
Dette er en klassisk avledningsmanøver Frp hadde gående en tid tilbake, jeg tror de har droppet den nå. Man bruker det som argument mot innvandring, men når det kommer til avstemning om u-hjelp så er man plutselig ikke interessert i å hjelpe noen som helst uansett hvor de er. Men hvis du har noen gode forslag til hvordan Bashar al-Assad vil skjerpe seg i bytte mot litt bevilgninger så er det sikkert mange i UD som er lutter øre.
Ojsann... Et åpenbart forsøk på å knytte det jeg skrev til et bestemt politisk parti, med den hensikt i å diskreditere en ytring. Klassisk hersketeknikk, og dårlig stil, OlaM.

Fortsatt utenfor temaet, men siden vi nå er inne på det:
Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?  Og hvordan begrunner du valget ditt? Etter min mening er det moralsk forkastelig å velge mellom en hjelpetrengende fremfor 100 andre. Hvis vi kan hjelpe 1000 mennesker nær der de bor, istedenfor å flytte 10 til den andre siden av kloden, hvorfor gjør vi ikke det?

På samme måte, hvis vi kan redde klimaet og forhindre temperaturøkning globalt ved å forby skipstrafikk drevet av bunkersolje, hvorfor gjør vi ikke det? Det er jo enklere å parkere noen titusener skip. At vi kjører Tesla her til lands har nær null betydning globalt sett. Men det ser bra ut da.
#3
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:02
https://www.faktisk.no/artikler/MA/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler
OK, skal man bruke faktisk.no som kilde, så oppga jeg et for lite antall containerskip ift biltrafikken i Norge. Istedenfor 15, så er det 45, hvis man skal se på CO2.

45 containerskip = Like mye SOx som omlag 4500 millioner biler
45 containerskip = Like mye NOx som omlag 135 millioner biler
45 containerskip = Like mye CO2 som omlag 2 520 000 biler

https://www.maritime-executive.com/editorials/snapshot-the-world-s-ultra-large-container-ship-fleet
As of January 1, 2018, 451 ULCS were operating, while another 129 were on order for delivery into 2020. MSC deploys the largest number (90) and at the same time has the largest ULCS on order (11x 23,350 TEU).

Dette er bare ULCS'er. Over 450 av dem i trafikk. I tillegg kommer alle andre skip som bruker bunkers som drivstoff, ULCC, VLCC, VLCS, VLBC, ULBC et cetera.

Det er kanskje ikke så rart at skipstrafikken ble utelatt fra Paris-avtalen, det setter nemlig ting i et litt annet lys...


#4
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:36
At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.
Hvorfor i all verden man ser en sammenheng mellom migrasjon og å mene/ønske at folk skal drepes i krigsherjede land er mildt sagt en imponerede tankerekke...

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få? Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke, det er bedre å la flere få en sjans, enn at noen svært få (relativt sett ift til alle som har behov for det) får alle tilgjengelige hjelperessurser? I tillegg til det moralske, så er det et kjempeenkelt regnestykke klimamessig også. Hørte forresten på svenske TV-nyheter i dag at utslippene fra trafikk hadde gått opp. I tillegg til det er det på grensen til kronisk mangel på elektrisk kraft i vårt kjære naboland. Det kan ha noe med en kraftig økning i befolkningen å gjøre.

Litt tilbake til emnet: Signalmessig, så har vår elbil-fanatisme i Norge en viss betydning, selv om markedet vårt er mikroskopisk globalt sett. Utslippsmessig og klimamessig, not so much, en 14-15 45 containerskip med billig drit fra Kina slipper ut like mye (CO2), og vanvittig mye større mengder NOx og SOx, som biltrafikken i Norge totalt sett. Det er bare å innse at de aller fleste her i landet kjøper elbil av økonomiske årsaker, og så blir man mer opptatt av lokale utslipp etter en liten stund når man oppdager at dieselbilen foran stinker dritt. Meg selv inkludert. Sleng på litt virtue signalling, så skjønner man hvorfor elbil selger som hakka møkk i Norge. Ja, avgifter vil absolutt påvirke salget. Det er jo typisk norsk å være god, og Norge er best på å avgiftsbelegge det aller meste fra vugge til grav. 
#5
Elbiler i media / Sv: Tesla og bremse svikt
onsdag 27. februar 2019, klokken 16:37
Jeg kikket på bremsene på min 1 år gamle bil, og er glad jeg gjorde det. I norske forhold med ekstremt mye salt er det skummelt å se hvordan klosser og glideflater ser ut. Ta en bremseservice, enten du gjør det selv, eller at du får et verksted til å gjøre det for deg. Det er en billig forsikring mot kostbare overraskelser, både for lommeboka og langs veien.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer med lading og lys
fredag 22. februar 2019, klokken 23:44
Sitat fra: Thor2014 på fredag 22. februar 2019, klokken 22:46
Sitat fra: Oliver Vasvik på fredag 22. februar 2019, klokken 22:33
Sitat fra: SoftwareGeek på fredag 22. februar 2019, klokken 12:20
TS, har du ny bil eller brukt fra 2013???

Jeg har en TMS 85D 2015 modell
Shit
Hvilket bidrag til forumet...
Til trådstarter: Trykk på T'en i touchscreen og ring nummeret til veihjelp.
#7
Tesla / Sv: Elon Musk i Oslo nå. Service Review.
torsdag 14. februar 2019, klokken 17:15
Sitat fra: Knut Erling Øen på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:11
Litt off topic...men føler det passer med et Greta Thunberg sitat:

"You say you love your children above all else and yet, you're stealing their future in front of their very eyes."
Kan kanskje være verdt å sjekke historien bak denne jenta og hvordan hun er blitt brukt i en nøye planlagt og regissert kampanje...

https://www.svd.se/hans-bolag-anvande-greta-thunberg-som-dragplaster--drog-in-10-miljoner
#8
Sitat fra: solarmax på onsdag 06. februar 2019, klokken 18:20
rett etter at jeg stoppet bilen - og gått ut kom det en metallisk skranglelyd som om noen slepte masse metallrør langs asfalten. Trodde første det var fra andre siden av veien men da jeg gikk foran bilen kom fra fra fronten på bilen. Varte i 10-15 sek borte..
Rodde bilen skulle eksplodere. Kunne høres ut som battericeller eksploderte som i en popcorn-maskin.

Trodde bilen skulle ta fyr.

Noen som har opplevd dette?
Din Tesla er åpenbart besatt av demoner. Ring en exorcist eller snu T-logoen i grillen opp ned for å drive ut djevelskapet  :laugh:
#9
Tesla / Sv: Lånebil vs leiebil
lørdag 19. januar 2019, klokken 21:31
Sitat fra: k1 på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:18
Nå er vel det folk flest irriterer seg over at dersom man fikk utlevert en bil med mangler og den skal inn og utbedres, så må man godta en bil i mellomtiden med ofte svært mye høyere egenandel enn det de har på egen bil. Og jeg ser det argumenteres med at siden det er Tesla sin skyld at de ikke klarer å levere en feilfri bil i utgangspunktet så blir det feil å gi kunden en ekstra potensiell økonomisk belastning ved uhell i den ofte lange perioden bilen står inn hos Tesla.

Nå synes ikke jeg personlig at en egenandel på 12k er urimelig. 25k og 40k derimot er drøyt. Så min mening er at de har gjort et fornuftig grep om situasjonen.
Hvordan løses det hos forhandlere av f.eks Nissan? Hva er max egenandel ved skade om man får lånebil?
#10
Tesla / Sv: Lånebil vs leiebil
onsdag 16. januar 2019, klokken 18:40
Inntil 12k i egenandel hos AVIS ja, om skaden koster mindre enn 12k står man antakelig fritt til å fikse/utbedre for egen regning.

Det virker som endel folk mener at risikoen ved utlån av en gjenstand skal bæres utelukkende av den som låner den ut. Ville folk lånt ut sin egen bil til fremmede uten å sikre seg mot tap og skade? Tenkte ikke det, nei.

AVIS har forsikring på sine biler og man står jo som kunde ganske fritt til å godta/ikke godta en lånebilavtale med gjeldende vilkår. Har aldri blitt påtvunget lånebil på noen av de verkstedene jeg har hatt time hos.
#11
Tesla / Sv: Nye serviceplaner - dette begynner å bli dyrt!
onsdag 09. januar 2019, klokken 21:51
Sitat fra: mthoring på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:44
Sitat fra: Wibla på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:42
Finnes det noen oversikt over hva de faktisk gjør på de forskjellige servicene? Virker jo helt fjernt å betale 6000 kr for vindusviskere og spylervæske...

Det er endel kontrollpunkter, feks måling av mønsterdybde. Men når ingenting galt blir funnet er det altså dette man sitter igjen med.
At man ikke sitter igjen med noe er en sannhet med modifikasjoner. Bilen er jo kontrollert/sjekket, og tilbakekallingsaksjoner og oppdateringer utføres (har iallefall fått beskjed om det). Om det finnes andre feil ved bilen er det greit at det avdekkes og fikses. Synes dog selve serviceprisen burde vært litt rimeligere.
#12
Jeg spurte Tesla sist jeg fikk lånebil (som forøvrig ble bekreftet i telefonsamtale fra Tesla før timeavtalen min):

Kan ikke reparasjon utføres samme dag, så får man lånebil umiddelbart, om den er tilgjengelig. Tilgjengeligheten kom også an på om lånebiler leveres tilbake når de skal, men har ikke opplevd at jeg ikke har fått lånebil.

Kan reparasjon utføres samme dag, får du ikke lånebil.

Er det sikkerhetsmessige feil, eller feil som gjør at du ikke får brukt bilen, så fikser Tesla disse omtrent på sparket.

#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 21. desember 2018, klokken 18:58
Sitat fra: emurof på fredag 21. desember 2018, klokken 14:31
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:41
Nå er Nasatech blitt utvist (referal publisering i annen tråd) fra forumet for en god stund, så han kan ikke svare.......

Herregud. Dette er helt på trynet. Ble han bare kastet ut uten varsel? Ikke så mye som en liten melding først?

Kanskje det er på tide å opprette et nytt forum, for dette begynner nesten å bli parodisk. Å kaste ut en av de som faktisk har gjort mye for "elbilrørsla" på grunn av en liten greie? Nei, dette blir for dumt.

Og jeg har selv fått smake pisken et par ganger nå. Ikke et pip, bare møter på stengt forum.
Dette forumet er dessverre blitt en søppelplass uten særlig nytte.
Jeg er iallefall ferdig med å bidra her, selv om det hender jeg ramler inn en sjelden gang for å se om det er blitt noe bedre. Det er det ikke.
#14
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
mandag 19. november 2018, klokken 22:01
...
#15
Tesla / ...
lørdag 10. november 2018, klokken 12:53
...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA