Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tellus

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Strekke budsjett mot "moderne" rekkevidde eller ikke
fredag 29. september 2023, klokken 12:59
Mest rekkevidde for runt 150K tipper blir en Opel Ampera E. Nytt batteri på kjøpet. Veldig mye bil for pengene. Vår har passert 120K stort sett uten problemer. 400 km rekkevidde i sommerhalvåret. Mister en god del om vinteren. Kanskje mer i prosent enn mange andre biler. I og med at batteriet er så stort blir det likevel bra om vinteren.
#2
Lade hjemme / Sv: Erfaring med Equalizer? Syns min er elendig
fredag 20. januar 2023, klokken 22:05
Har Equalizer på hytta og har aldri observert noe lignende, men har vel sjeldent kapasitetsproblem der. Bilene våre lader også kun på en fase. Dvs to av fasene er alltid uberørt av lading. Tipper du lader trefase og at problemene du observerer er relatert til det.
#3
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
fredag 23. desember 2022, klokken 17:15
I dag fikk jeg meldingen «Hybridbattteri feil» for første gang. Har tidligere har bilen inn formå fikse et 12v ladeproblem. Fikk da nytt batteri samt programvareoppdateringer. Dette ble gjort for drøyt et år siden. Leser lengre opp i tråden at dagens feilmelding kan skyldes lav spenning på det andre 12v batteriet (aux batteriet) og at det kan skyldes at dette kun lades på lengre turer. Tror jeg skal ta en times kjøretur og håper at dette fikser problemet kortsiktig i hver fall, men sannsynligvis bør kanskje batteriet skiftes. Har snart kjørt 100K så jeg har meldt fra til forhandler.
#4
Tesla / Sv: Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?
lørdag 10. desember 2022, klokken 16:18
Jeg hadde neppe byttet til Tesla uansett da den eneste aktuelle modellen for meg ville vært Model Y og uten instrumenter bak ratt eller i det minste Head Up Display er det vanskelig for meg å velge bilen.

Selv om Tesla hadde kommer med en modell som måtte være tilfredsstillende kommer jeg aldri til å støtte et selskap hvor Elon Musk er dominerende eier. Jeg anser han som en svært farlig person som lider av narsissistiske trekk. Han fisler med anti demokratiske verdier, konspirasjonsteorier, flørter med kinesiske myndigheter og ikke minst viser en enorm mangel på innsikt når det gjelder krigen i Ukraina. Det han driver med på Twitter anser jeg som avskyelig.

Synd for Tesla at de må slite med Musk.
#5
i-Pace / Sv: Serivce priser
fredag 16. september 2022, klokken 12:24
Drøye 5000 hvert andre år er ikke så galt. Amperaen koster typisk 4000 årlig hos forhandler.
#6
Dropp skyen.
Lastbalansering kan gjøres med Easee Equalizer. Easee appen inneholder bra med muligheter til å velge ladeperioder. Enkelt å styre ladeeffekt er det også.
#7
i-Pace / Sv: Vampire drain
tirsdag 21. juni 2022, klokken 12:29
Her er det noe annet som skjer enn vampire drain. Ipace skal kunne stå ukesvis uten målbart tap i batteriet.
#8
Lade hjemme / Sv: Easee - ustabilt
onsdag 08. juni 2022, klokken 23:40
Har en Easee lader samt Equalizer og jeg kan stille inn maks ampere både for lader og for Equalizer.  Du kan også stille inn ladeperiode.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken rimelig elbil til småkøring
lørdag 07. mai 2022, klokken 09:30
Hva med en 5 år gammel Opel Ampera-e med gammelt batteri. I løpet av året får du da et splitter nytt 65 kWh batteri med ny garanti. Romslig småbil med knallbra rekkevidde.
#10
Tesla / Sv: Russland, Ukraina, Kina - og Tesla
søndag 03. april 2022, klokken 21:50
For min egen del unngår jeg så langt som praktisk mulig å kjøpe noe som helst kinesisk. Hvis den vestlige verden fortsetter å støtte opp under faciststyret i Kina vil dette styret om ikke så veldig mange år være den dominerende stormakt i verden både økonomisk og militært. Tesen om at velstand fører til demokrati ser dessverre ut til å ha vært og er en farlig hvilepute. Tredje verdenskrig starter neppe på grunn av en militær og økonomisk miniputt som Russland. Russland har mange atomvåpen. Utover det har de ingen verdens ting bortsett fra sin selvødeleggende misforståtte russiske stolthet.

Kina bør rammes økonomisk ved tollbarrierer og forbrukermakt.
#11
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
onsdag 23. februar 2022, klokken 09:01
Hadde også et par happenings med min bil i fjor. Den ene gangen jumpstartet jeg selv. Den andre gangen ba jeg om at bilen ble hentet. De byttet batteri og gjorde noen oppdateringer. Har ikke hatt noen problemer etter det, men det er vel bare ca 4 mnd siden 'fiksen' ble gjort.
#12
i-Pace / Sv: Batteridegradering
mandag 21. februar 2022, klokken 18:24
Er dette current verdier eller slik det var før oppdateringen .
#13
i-Pace / Sv: Batteridegradering
søndag 20. februar 2022, klokken 23:33
Dette stemmer ikke med det jaguaringeniøren sa da han besøkte Oslo i forkant av den oppdateringen. Det han kunne fortelle var at Jaguar gjorde 'bufferet' som ligger mellom der bilen slår seg av og der instrumentene viser 0% mindre. Før oppdateringen var dette bufferet ganske stort. Du kunne kjøre opp mot 15-20 km etter 0% dukker opp. Oppdateringen skulle gjøre dette bufferet mindre. De 84.7 kWh har alltid vært fra tomt til fullt og har ingen ting med når bilen viser 0%.
Uten å vite det tipper jeg PCC rapporterer 0kWh når batteriet faktisk er tomt.
#14
i-Pace / Sv: Batteridegradering
søndag 20. februar 2022, klokken 19:51
Hvis WattCat måler korrekt så måles det bruttoverdier. Har lest om flere som har målt godt over 85 kWh selv om nett tilgjengelig for et nytt batteri skal være 84.7.
PCC rapporterer gjennomgående lavere verdier.

Hadde vært morsomt hvis noen som har både PCC og WattCat kunne tatt en måling på samme tid.
#15
Alt det andre / Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?
lørdag 19. februar 2022, klokken 09:07
Mange biler å velge mellom nå. Burde være mulig å velge noe som i mindre grad støtter dette forferdelige kinesiske regimet. På tide å øke bevisstheten rundt hva man handler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA