Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Småfly

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Sortware Oppgradering
lørdag 03. november 2018, klokken 23:26
Sitat fra: Joltus på lørdag 03. november 2018, klokken 17:34
I tillegg påstod selger at eg burde ta turen inn på verksted mtp det automatiske fjernlyset som ikke resette seg før rattet er sentrert.

Akkurat der skulle man faktisk kunne tro de hadde en software fiks for den feilen er bare absurd....
Helt tullete,  men er det enn bug eller feature?  Hvis det ikke skal være sånn skal jeg inn å få fikset...
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV + IFTTT
fredag 02. november 2018, klokken 12:08
Sitat fra: MrOtto på fredag 02. november 2018, klokken 11:17
"500 could not send preheat command"

Bruker samme url. Bruker samme brukernavn og passord jeg bruker i Nissan EV-app. Ser flere sier de får samme feil i tråden på SpeakEV.
Da vet jeg ikke, har alltid virket for meg. Bruker du brukernavn eller email-adresse til å logge inn? Når jeg hadde gamle leafen måtte jeg bruke ett brukernavn, på den nye må jeg bruke mailadresse for å logge inn.
Hva skjer hvis du prøver å kjøre adressen rett i en nettleser?

Her er lenken jeg bruker. Prøv å kopier den og bytt ut stjernene med ditt brukernavn eller email-adresse og passord og kjør den i en nettleser. Burde virke da.

https://o5jlkbjchl.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/LeafStartHeat?username=**************&password=************&region=NE&command=heat
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV + IFTTT
torsdag 01. november 2018, klokken 22:46
Burde funke med alt som går via IFTTT. Har prøvd det med google stemmestyring. Til vanlig starter jeg varmen med et par tastetrykk på garmin forerunner klokka da den har støtte for webhooks. (Og lyset hjemme, støvsugeren osv).
Når jeg starter varmen i leafen får jeg også ett varsel via appen etter en 20-30 sek om at varmen er skrudd på. (Så lenge serverene til nissan er oppe og går, det er ikke alltid :) )
Synes det er ganske smidig måte å gjøre det på istedet for å gå via en app.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV + IFTTT
torsdag 01. november 2018, klokken 21:05
Bruker det hver dag og det fungerer. Klart serverene til nissan er ikke helt på nett bestandig og da vil det ikke virke. Sjekk at kommandoen er helt riktig, en liten bokstav feil er nok til at det ikke virker selv om google sier så.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV + IFTTT
søndag 28. oktober 2018, klokken 21:23
Her https://www.speakev.com/threads/google-home-ok-google-heat-up-the-car.91921/

Les hele tråden, det er vel i post 6 cluet ligger. Slik ser kommandoen min ut i webhooks https://o5jlkbjchl.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/LeafStartHeat?username=*******@gmail.com&password=*************&region=NE&command=heat

Om du bruker heat eller cool som siste ord tror jeg ikke spiller noen rolle da leafen kjøler eller varmer automatisk utfra behov.

Så da er det vel bare å sette opp denne med Siri, google eller hva enn måtte ønske i IFTTT.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV + IFTTT
søndag 28. oktober 2018, klokken 14:58
Det går an via webhooks og IFTTT. Starter klimaanlegget via et par tastetrykk på garmin-klokka. Litt knot å sette opp og du må gi fra deg passordet til kontoen hos nissan. Fungerer veldig bra når det først er satt opp. Har ikke merket at noen har "hacket" kontoen min. Når du har satt opp webhooks delen i IFTTT kan du bruke hva som helst som trigger. Prøv å søke på nissan leaf og IFTTT eller webhooks. Fant oppskriften i et forum mener jeg.
#7
Da er jeg med. Har ikke så mye erfaring med den nye enda, men i forhold til den gamle vil jeg påstå at den har doble rekkevidden og litt til og det er det jeg forventet.

Skrev det i enn annen tråd her også, men kjørte tønsberg-ikea slependen tur-retur. 187 km og 31.1 kW brukt. Hadde da medvind til og motvind hjem, 110 på ACC (107kmt GPS fart). Ut ifra det burde den klare rundt 22 mil i 100-110kmt reel fart. Faktisk noe over det jeg forventet kontra den gamle som spiste batteri i den farten.

Hurtigladet på kjellstad på vei hjem fra noen og 20% til 67% (kjørte ikke hjemmefra med fullt batteri). Batteritempen var da bittelitt over halvveis etter lading (44kWh hele veien). Hadde forventet veldig varmt batteri utifra det jeg har lest.

Kan det være ganske store variasjoner på batteripakkene? Leste om en her som hadde dårlig rekkevidde. Viste seg til slutt at det var feil på en celle i batteripakken.
#8
Sitat fra: hemi på onsdag 17. oktober 2018, klokken 00:34
Har ved flere anledninger bedt folk bevise lang rekkevidde, og høy snittfart, noe som aldri skjer.
Hva definerer du som lang rekkevidde og hva er definisjonen på høy snittfart?
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:55
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:30
Langt derifra. Husk at batteriet generelt også utlades raskere enn det lades. Hvis du følger med på motoreffekten opp og ned samme stigning, med cruise satt på samme hastighet så ser du at motor bruker 35-40kW opp men ned  samme bakke i samme hastighet gir deg 10-15kW i regen.
Her må det vel taes med forbruket hvis det hadde vært flatt+regen og sette det opp mot forbruket oppover? Når du regenerer har du heller ikke forbruk til fremdrift slik du har oppover.
Hvis du bruker 35kW opp og regenerer 10kW ned samme bakken har du en diff på 25kW. I tillegg hadde kanskje bilen brukt 15kW hvis det hadde vært flatt. Da har du en diff på 10kW merforbruk oppover kontra nedover.
Eller tenker jeg feil her?
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:02
Fikk bilen for en ukes tid siden. Kjørte tønsberg-slependen (ikea) tur-retur i dag. 31.1kW brukt ifølge appen, 187km. Stort sett 100-100kmt hele veien reel fart, medvind til og motvind hjem. Synes ikke det var så ille. Burde klare enn 22-23 mil i motorveifart, bilen går på originale 17 tommere.
Langt bedre enn gamle leafen (-14 modell) som knapt hadde kommet 10 mil i den farta.
Burde vel ikke være noe stress og komme godt over 25 mil i mer moderat fart.
#11
Hyundai KONA / Sv: Kona er død
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:23
Sitat fra: pofeet på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:24
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.

Nå står vel ikke flyene dine koblet til hovedbatteriet hele tiden? Ville tro BEC'en ville tømme batteriet ganske kjapt da.
I prinsippet kunne man sikkert gjort det med en elbil også og la DC-DC konverteren gå hele tiden og på den måten eliminert behovet for 12V batteri. Vet ikke hvor mye en typisk konverter på en elbil har i tap, men antagelig ville hovedbatteriet tappet seg fortere enn noen ville sette pris på med en slik løsning.
Slik jeg forstår det har 12V batteriet en funksjon for og minimere energibruk når bilen er avslått, samtidig trenger  bilen 12V for å fyre i gang konverteren igjen når bilen skal brukes (i tillegg til 12V til telemetri, dørlåser, kupelys og alt annet).
Men at elbiler har ett problem med utlading av 12V batteriet burde ikke skje da det i utgangspunktet kan lades når som helst av bilen selv.
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kongsberg
søndag 07. oktober 2018, klokken 16:25
Ok, høres ut som det bare er Moane som er ett alternativ. Det er snakk om tønsberg-området til blefjell om vinteren. Moane er "litt tidlig" på vei til med tanke på høy SOC, men greit for å handle ihvertfall. Noen som vet om det pleier å være mye kø der fredager eller søndager på vinteren?
Litt rart det er så dårlig med ladere i området der. Skulle Moane være ute av drift kjenner jeg at det kan bli litt spennende ;)
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Kongsberg
søndag 07. oktober 2018, klokken 14:13
Hei.
Hva finnes av chademo i Kongsberg for tiden? Er det fortsatt noe på shell express, finner den ikke på noen kart (hvem drifter den i såfall)?
Evt andre eller om det er planglagt noe...
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinterhjul
lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:35
17" ph turbine med 215-50-17 hakka R3 og sensorer kom på 13.000 hos Fevik dekk. Ferdig lagt på felg. Fikk de her om dagen og ser bra ut. Evt frakt kommer i tillegg. Ofrer antagelig litt rekkevidde foran utseende her, men det for være. Syntes det blir stusselig meg 16" og/eller smalere dekk ;) Sjekket priser rundt og de fleste lå på 16-17 høvdinger for ett sett i 17".
Forøvrig noen som vet om disse felgene trenger andre bolter enn på originale tekna-felger?
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Levering
lørdag 29. september 2018, klokken 15:49
Hei. Er det mange som har bestilt i mars som ikke har fått bil enda? Ble sagt aug/sept ved bestilling. Senere endret til midten av oktober etter å ha spurt selger i sommer. Har sendt et par mailer til selger nå for å høre om ting er i rute, men der gidder vi ikke svare. Syntes det begynner å drøye ut nå...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA